[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

IMG_3268.webp
Känns som Lanzarote skulle kunna vara ett bra ställe för den som vill undvika att falla i semlefällan.
Finns tyvärr andra godsaker här. Å andra sidan är jag just nu på väg (till fots) nerför en vulkan o i morgon blir det en lång cykeltur som kompensation. Hoppas det gör något.

GC i Meloneras, Café de Paris vid havet har tyvärr vissa dagar året runt. Vet inte varför jag skriver detta som lätt kan leda till frestelse men dessa semlor är kvalitetsmässigt inte bra. Det är iofs ngt år sen nu när fettisdagen inföll samtidigt som jag var där så det kan ha skett en förbättring.

Anlände till Lanzarote i måndags och fick syn på min nakna kropp i en helkroppsspegel i starkt solljus. Har aldrig sett en sån ful människa förr. Det blir fan inga fler semlor här inte!!!
Jag har blivit förbjuden, av min bättre hälft, att beteckna mig själv som blekfet. Ehuru jag för egen del finner det såväl träffsäkert som högst adekvat givet den fysiska form jag för närvarande befinner mig i.

Fritt fram för mer grädde i bulle, tänker jag.

Hur funkar det för er purister, som bara äter en semla på semmeldagen?
Ser ni en vaniljsemla, säger att "det där är ingen semla", och moffar i er den?
Ser ni en riktig semla, men eftersom "det inte är semmeldagen" så är det ingen riktig semla, och moffar i er den?

😉

Hur funkar det för er purister, som bara äter en semla på semmeldagen?
Ser ni en vaniljsemla, säger att "det där är ingen semla", och moffar i er den?
Ser ni en riktig semla, men eftersom "det inte är semmeldagen" så är det ingen riktig semla, och moffar i er den?

😉
En semla innehåller inte vanilj.
Semmeldagen finns inte.

På fettisdagen inmundigas minst 1 stycken fastlagsbulle. Den ska vara traditionellt utförd med mandelmassa som har lite grovhackade bitar i sig.
Blir det då ytterligare 1 så är den oftast av varianten hetvägg d.v.s den serveras i en djup tallrik med 2 dl varm mjölk.
Sen kan man med gott samvete längta i 365 dagar vilket faktiskt gör att semlan på något sätt smakar än bättre.

På fettisdagen inmundigas minst 1 stycken fastlagsbulle. Den ska vara traditionellt utförd med mandelmassa som har lite grovhackade bitar i sig.
Blir det då ytterligare 1 så är den oftast av varianten hetvägg d.v.s den serveras i en djup tallrik med 2 dl varm mjölk.
Sen kan man med gott samvete längta i 365 dagar vilket faktiskt gör att semlan på något sätt smakar än bättre.
Jag har svårt att se ett större slöseri än att äta en semla utan hetvägg. Alltid, alltid med hetvägg för min del.(Vilket ofta gör det problematiskt när det ska ätas på kondis eller det bjuds på fikat osv.)
För mig är det korrekt utfört med urgröpt bulle, där "urgröpet" blandas med mandelmassan som stoppas i bullen.

Jag har svårt att se ett större slöseri än att äta en semla utan hetvägg. Alltid, alltid med hetvägg för min del.(Vilket ofta gör det problematiskt när det ska ätas på kondis eller det bjuds på fikat osv.)
För mig är det korrekt utfört med urgröpt bulle, där "urgröpet" blandas med mandelmassan som stoppas i bullen.
Det sistnämnda är självklart. Det första får stå för dig. 😁

Inget slöseri i min värld då jag verkligen vill ha den första helt "ren". Bageri Passion i Sundbyberg är dom som har förtroendet och leverat klassikern dom 4 senaste åren.
Behöver 3 semlor men det innebär ofta svårlösta transportproblem då embalagen tenderar vara kvadratiska eller rektangulära.

Det kan ibland bli lite "huggsexa" om den 4:e semlan men i år kommer jag att avstå alla anspråk då jag har ett ess i rockärmen. Just denna tisdag arbetar jag nattskift vilket innebär att en företagssponsrad fastlagsbulle förväntas finnas i förvar för förtäring till fikat klocka tio.

Är det inte ovanligt likartade priser i det där "testet"? Köper inte semlor, men mitt minne av tidigare års test säger att det varit lite större prisvarians.

Den här var både billig och jävligt god.
Hembakad, så klart. Gröper alltid ur bullen och blandar inkråmet med mandelmassa, grädde och en eller två droppar bittermandel.
Mycket fyllning ska det vara.
Det här året laktosfri grädde men den smakar likadant.

Bilagor

• 20260214_194625.webp
    20260214_194625.webp
    320.7 KB · Besök: 14
Tillbaka
Topp