Ot: Kinesisk sprit?

123456789

Aktiv medlem
Fick kinesisk sprit idag..
Törs man dricka den eller är det spolarvätska? 🙄💀☠️

Bilagor

• 20260218_212347.webp
    20260218_212347.webp
    252.7 KB · Besök: 164
Egentligen tycker jag inte om AI-svar, men iaf...

- National Cellar 1573 Classic Guojiao Baijiu är en prestigefylld kinesisk sprit (baijiu) känd för sin komplexa smakprofil med inslag av persika, päron, peppar och lakrits, som härstammar från en kontinuerligt använd destillerikällare från Mingdynastin.
National Cellar 1573 Classic Guojiao Baijiu är en "strong aroma"-baijiu, känd för sin eleganta och djupa karaktär.
  • Arom: Enligt recensenter har den en fräsch, blommig och inbjudande doft med tydliga söta toner av vita persikor och grillad ananas.
  • Smak: Smaken beskrivs som ljus, ren och intensiv. Den har en explosion av kanderad sötma, en nästan citrusaktig syrlighet som påminner om Sprite och japanskt hårt godis, samt inslag av milda kryddor och en antydan till kåda.
  • Textur och avslut: Spriten lagras i minst fem år för att utveckla sin komplexitet och lena eftersmak. Avslutningen är långvarig och behaglig, med en subtil torrhet och inslag av syrliga plommon och honung.
  • Alkoholhalt: Den har en alkoholhalt på 52 %.
National Cellar 1573 Classic Guojiao Baijiu dricks traditionellt rent, vid rumstemperatur eller lätt kyld, ur små glas och tillsammans med kryddstark mat under sociala tillfällen.

De kan kalla det vafan de vill, jag har blivit bjuden på allehanda sorter ur fina flaskor ur fina röda förpackningar, men det spelar ingen roll - allt chinese white wine är fullständigt vidrigt.

Håller med, även om det var längesedan jag var i Kina. Helt annan skarphet än "västerländska" sorter. Men kan vara kul att ha som souvenir.
...Kom att tänka på 'Top gear' och deras 'white spirit' i Burma. :-))

Senast ändrad:
Bajiu är "aquired taste". Det tar ett par tjänsteresor innan man lär sig. Ett tips. Kineser översätter det som "white wine", kan vara bra att veta om man vill ta det lugnt och tror att man kommer undan.

Oljehinna är normalt, smaken är normalt sötsur, men för mig som hatar Absolut och renat så är den helt klar mer drickbar. Får du som present så det lätt att tro att det är billigt. Då bör man känna till att kända märken (t.ex Moutai) lätt kan kosta 5000 kr flaskan... Flaskan på bilden verkar kosta ca. 1000 Yuan (runt 1300-1500) för en halvliter.

Ett korrekt förfarande är att dricka i mycket litet snapsglas (2 cl) och göra en skål med vart och en som deltar i bjudning.

Åh, kul! Har druckit detta flera gånger och fått en flaska fin Maotai som present som dock står oanvänd sedan flera år. Smakmässigt helt ok, till och med ganska gott enligt mig, om man gillar starkt och sött men fan vet vad den gör invärtes. Har haft fruktansvärt konstiga bakfyllesymptom av detta som jag tror har att göra med kryddningen eller innehållet. Har dagen efter fått symptom där man känner sig illamående och tror att magen ska rasa, man springer på toa och befarar det värsta, montezumas hämnd, men inget händer. Allt är som vanligt men det känns ändå konstigt. Märkliga känslor i magen ihop med svettningar. Så kan det hålla på en hel dag. Har blivit så varje gång jag druckit detta och även kollegor har alla känt av samma sak så känns som att det kan vara något med kryddningen som får magen att reagera. Ska dock tillägga att det i samband med detta varit ganska rikligt skålande så prova i liten mängd.

Gjorde en baijiu-provning för skoj skull en gång vid ett väldigt tomt bås på Öl- och whiskymässan. Tyckte det överlag var ganska hemskt. Den ena var värre än den andra och då anser jag ändå mig själv vara ganska härdad vad gäller starksprit.

Smakade även koreansk makgeolli vid samma tillfälle minns jag, som inte heller var så uppskattat.

Bajiu är "aquired taste". Det tar ett par tjänsteresor innan man lär sig. Ett tips. Kineser översätter det som "white wine", kan vara bra att veta om man vill ta det lugnt och tror att man kommer undan.

Oljehinna är normalt, smaken är normalt sötsur, men för mig som hatar Absolut och renat så är den helt klar mer drickbar. Får du som present så det lätt att tro att det är billigt. Då bör man känna till att kända märken (t.ex Moutai) lätt kan kosta 5000 kr flaskan... Flaskan på bilden verkar kosta ca. 1000 Yuan (runt 1300-1500) för en halvliter.

Ett korrekt förfarande är att dricka i mycket litet snapsglas (2 cl) och göra en skål med vart och en som deltar i bjudning.
Inte för att jag smakat, dricker inte gärna starksprit men att avfärda nånting som äckligt eller farligt är väl lite... trångsynt?
All kinesisk mat är inte 4 små rätter.
Smak och seder skiljer sig som bekant.

Åh, kul! Har druckit detta flera gånger och fått en flaska fin Maotai som present som dock står oanvänd sedan flera år. Smakmässigt helt ok, till och med ganska gott enligt mig, om man gillar starkt och sött men fan vet vad den gör invärtes. Har haft fruktansvärt konstiga bakfyllesymptom av detta som jag tror har att göra med kryddningen eller innehållet. Har dagen efter fått symptom där man känner sig illamående och tror att magen ska rasa, man springer på toa och befarar det värsta, montezumas hämnd, men inget händer. Allt är som vanligt men det känns ändå konstigt. Märkliga känslor i magen ihop med svettningar. Så kan det hålla på en hel dag. Har blivit så varje gång jag druckit detta och även kollegor har alla känt av samma sak så känns som att det kan vara något med kryddningen som får magen att reagera. Ska dock tillägga att det i samband med detta varit ganska rikligt skålande så prova i liten mängd.
Jag sa ju ormserum! :)

Inte för att jag smakat, dricker inte gärna starksprit men att avfärda nånting som äckligt eller farligt är väl lite... trångsynt?
Jag ser ingen i tråden som avfärdar det som äckligt utan att ha druckit det. Jag har som sagt blivit bjuden på det flera ggr, liksom de flesta av mina kollegor, och vet nog ingen som inte tycker det är vidrigt. En ser t.o.m. till att alltid sätta sig bredvid en blomma el liknande under middagar så att han kan hälla ut skiten.

Var skrev jag något om äckligt? Tvärt om skrev jag att den är bättre än svensk sprit.

En och en kvarts miljarder kineser har fel!
Vad jag vet dricker de rätt sällan sitt vita 'vin'. Men jag har sett det säljas och det handlar mycket om flaska och förpackning. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sett en uppenbart berusad kines och det lär vara så att de tillsammans de flesta andra där borta är i varierande grad 'allergiska' mot sprit.

Anekdot från arbetslivet: En av mina forna chefer fick en flaska 'vin' av en gästande kinesisk kollega. Min chef provsmakade och fann att drycken *inte* föll honom i smaken. Lite brydd vart han för han ville inte hälla ut den eller pracka på någon annan flaskan. Det visade sig att 'vinet' var perfekt att göra rent whiteboards med.

/Martin

Vad jag vet dricker de rätt sällan sitt vita 'vin'. Men jag har sett det säljas och det handlar mycket om flaska och förpackning. Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sett en uppenbart berusad kines och det lär vara så att de tillsammans de flesta andra där borta är i varierande grad 'allergiska' mot sprit.

Anekdot från arbetslivet: En av mina forna chefer fick en flaska 'vin' av en gästande kinesisk kollega. Min chef provsmakade och fann att drycken *inte* föll honom i smaken. Lite brydd vart han för han ville inte hälla ut den eller pracka på någon annan flaskan. Det visade sig att 'vinet' var perfekt att göra rent whiteboards med.

/Martin
Jodå, det finns kineser som tycker om det. Men som du säger, det är långt ifrån alla. Jag vet iaf två, av de ca 100 kineser jag känner ganska väl.

Det här med smak 🙂 Jag känner en hel del infödingar som gärna avstår från surströmming...
Varför denna negativa vinkel hela tiden? Du citerade mig på att påstå att jag tyckte det var äckligt, trots att jag skrev motsatsen och fortsätter sedan på samma inslag mot andra.

Eftersom jag jobbar för ett bolag med Kinesisk ägare så kan jag konstatera att den absoluta majoriteten i Kina dricker Bajiu som vi dricker snaps, långt ifrån varje dag men det är ett uppskattat inslag vid fest. Det finns en stolthet runt det likt vi har för dyr Whiskey.

Varför denna negativa vinkel hela tiden? Du citerade mig på att påstå att jag tyckte det var äckligt, trots att jag skrev motsatsen och fortsätter sedan på samma inslag mot andra.

Eftersom jag jobbar för ett bolag med Kinesisk ägare så kan jag konstatera att den absoluta majoriteten i Kina dricker Bajiu som vi dricker snaps, långt ifrån varje dag men det är ett uppskattat inslag vid fest. Det finns en stolthet runt det likt vi har för dyr Whiskey.
Du missförstår mig, skrev inte att du tyckte den kinesiska spriten var äcklig uta menade mitt inlägg som en lite fortsättning på ditt.
Jag tycker absolut att det är trevligt att passera invanda mönster även om inte alla vågar.
Fridens

Och som alla kineser vet är det därför det kallas white whine. För att det är utmärkt till whiteboards. Det går historier i Kina om att galna svenskar provat att dricka detta utmärkta rengöringsmedel för så f8rt vi ser % på flaskan skall det drickas.
...har jag hört.

Är detta drycken som i kinesisk matlagning i väst ersätts av Amontillado-sherry? Och som i Japan kallas laochu, eller något sådant?
Nej, det du tänker på är Xiaoshing Wine. Det är ett sött vin som liknar Sherry. Det säljs också som en ren matlagningsprodukt, och då har man tillsatt en massa salt också. Xiaoshing Wine är en viktig ingrediens i t.ex. Hong Shao Rou, rött fläsk och mycket gott.

Är detta drycken som i kinesisk matlagning i väst ersätts av Amontillado-sherry? Och som i Japan kallas laochu, eller något sådant?

Nja, det är snarare ett fulvin på riktigt (till skillnad från ovanstående som verkar vara finsprit som ev ändå smakar illa, beroende på hur rasistisk man är, om jag tolkat tråden rätt), som kan köpas i mindre nogräknade asiatiska affärer i bl.a. Göteborg.

1771592687635.webp

Inte utan man blir nyfiken, aldrig lyckats hälla något alkoholhaltig i halsen från Asien som jag ville ha en gång till. Kanske blir första gången.

Det är väl inte alla som lärt sig uppskatta bäsk (ja ä) i Sverige heller.

Tillbaka
Topp