Transportera barn på vintern, 23kg +

• Trådstartare Trådstartare mhi
  • Start datum Start datum

mhi

Medlem
Hej,
Jag cyklar gärna hela vintrarna, och det har funkat bra med cykelvagn som jag ställt av vid förskolan.
Men nu har 4 åringen har passerat maxgränsen för cykelvagnen och det är på gränsen till för långt att gå till förskolan för honom.

Han cyklar bra själv, men inte på vinterväglag. Funderade på om man skulle skaffa en sits till pakethållaren. Men det kanske man inte törs cykla med själv heller på vintern?

Kanske kan leda cykeln med honom där uppe och lillebror i cykelvagnen.... Eller har ni tips på andra alternativ för att jag ska få med mig min cykel och båda barnen?

Jag har landat i att det bästa är att knöla in dem i cykelvagnen trots allt. (I alla fall när det är halt). 23 kg högt placerat på ramen är i min bok ingen toppenlösning, blir ett ganska bra moment om man halkar till...

Hej,
Jag cyklar gärna hela vintrarna, och det har funkat bra med cykelvagn som jag ställt av vid förskolan.
Men nu har 4 åringen har passerat maxgränsen för cykelvagnen och det är på gränsen till för långt att gå till förskolan för honom.

Han cyklar bra själv, men inte på vinterväglag. Funderade på om man skulle skaffa en sits till pakethållaren. Men det kanske man inte törs cykla med själv heller på vintern?

Kanske kan leda cykeln med honom där uppe och lillebror i cykelvagnen.... Eller har ni tips på andra alternativ för att jag ska få med mig min cykel och båda barnen?
Cykelsits för lillebror och hänga på storebrors de dagar han inte cyklar själv? Typ något i stil med dessa:

eller

Snö och skjuts av 25-30 kg barn -> låna frugans hybrid-SUV* och ha sittunderlag på pakethållaren - hen håller i mina ryggsäcksremmar. Dock bara 2-3 gånger i veckan, vill verkligen helst ta min vanliga cykel till jobbet.

*elcykel

Cykelsits för lillebror och hänga på storebrors de dagar han inte cyklar själv? Typ något i stil med dessa:

eller

Trail-Gator använde vi i flera år för både korta och längre cykelresor året om. Passar bra för pendlingen till förskola, sedan kan föräldern cykla tillbaka hem med båda cyklarna, eller koppla av barncykeln, lämna den vid förskolan och cykla till jobbet med stången.

Trail-Gator är mycket billigare än Follow-Me, både i priset och konstruktionen. Men den funkar och är kanske lite lättare.

Se bara till att ett trött barn inte somnar vid ratten då ramlar det av! En ordentlig stänkskärm på vuxnas bakhjul behövs också.

EDIT: googlade lite för flerbarnslösningar:

1771663388421.webp

1771663310238.webp

Senast ändrad:
Jag har landat i att det bästa är att knöla in dem i cykelvagnen trots allt. (I alla fall när det är halt). 23 kg högt placerat på ramen är i min bok ingen toppenlösning, blir ett ganska bra moment om man halkar till...
Ja för jag tänkte säga vad är det för vagn som imploderar av mindre vikt än två matkassar? Det måste ju rimligen finnas en del marginaler för kortare försiktig transport jämfört med test-scenariot.

Ja för jag tänkte säga vad är det för vagn som imploderar av mindre vikt än två matkassar? Det måste ju rimligen finnas en del marginaler för kortare försiktig transport jämfört med test-scenariot.

En cykelvagn håller säkert vikt under 100 kg; problemet blir att kunna stoppa ekipaget. Både bromssträcka och "jack-knife" effekt blir problematiska.

En cykelvagn håller säkert under 100 kg; problemet blir att kunna stoppa ekipaget. Både bromssträcka och "jack-knife" effekt blir problematiska.
Jo jag vet, jag lånar föräldrarnas Mini-Maxi ibland för att frakta prylar. Särskilt i halka kan jag tänka mig att det blir onödigt spännande.

Men för den sakens skull borde det inte spela nån märkbar roll om barnet väger 23 eller 28 kg för totalen.

Men för den sakens skull borde det inte spela nån märkbar roll om barnet väger 23 eller 28 kg för totalen.
För några år sedan fanns det en diskussion här på forumet där en kille behövde transportera ett husvagn några hundra meter med hjälp av en cykel. Sedan dess hade jag inte kunnat sluta tänka på var viktgränsen verkligen ligger ☺.

Vintern är ju nästan slut. Nästa vintern kommer hans cykelförmåga sannolikt vara många gånger bättre än den är denna vinter. Kör på i vagn sista månaderna nu och se till att grabben har lämplig cykel nästa vinter.

Men själv gav jag upp och köpte lastcykel när mina tre grabbar var 3,5 och 7 år. Lämning på dagis/skola gick från kamp till fröjd och på halva tiden.
IMG_5308.webp

Låna en bil och skjutsa ungarna! ;.)
Hehe, bil har vi.
Skulle nog ta 3ggr så lång tid ungefär innan jag är på plats på jobbet.

Raka vägen med cykeln, slipper gångavstånd, hitta parkeringsplats och att betala både bensin och parkeringsplats.... valet känns självklart utom möjligtvis vid snöstorm men då vill jag helst inte köra bil heller 😅

Ja, än så länge kör vi ju på det men börjar inse att han börjar bli både lång och tung :/ men man kanske bara får cykla tillräckligt långsamt så funkar det ett tag till.

Vintern är ju nästan slut. Nästa vintern kommer hans cykelförmåga sannolikt vara många gånger bättre än den är denna vinter. Kör på i vagn sista månaderna nu och se till att grabben har lämplig cykel nästa vinter.

Men själv gav jag upp och köpte lastcykel när mina tre grabbar var 3,5 och 7 år. Lämning på dagis/skola gick från kamp till fröjd och på halva tiden.
Det är ju en liten investering, men det kanske är värt det, får se hur det blir när snön smälter till slut. Han cyklar ju bra, men tryter motiverationen ibland så är det ju rätt skönt att bara kunna packa ihop dem 😆

Jo jag vet, jag lånar föräldrarnas Mini-Maxi ibland för att frakta prylar. Särskilt i halka kan jag tänka mig att det blir onödigt spännande.

Det sitter 15kg till där i nu, som ju också växer och går upp i vikt 😅 så börjar nog bli en grej om man skulle cykla på lite.

Det är ju en liten investering, men det kanske är värt det, får se hur det blir när snön smälter till slut. Han cyklar ju bra, men tryter motiverationen ibland så är det ju rätt skönt att bara kunna packa ihop dem 😆
Man behöver bara välja rätt referens. För mig var det en lastcyel eller en till bil. Då blir den väldigt lätt att räkna hem. Sen köpte jag den då man fick elcykelbidrag och den har ju gått upp i pris nuförtiden men jag sålde min för 25’ i bra skick. Så höll ögonen öppna på beg-marknaden.

Tillbaka
Topp