[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Försök inte installera processorn med moderkortet kvar i låddan!!!

Add-on: Nu måste du ta ur chipet och kolla så inte något klet finns på den eller på sockeln. Tror det är t-röd man tvättar med, och en luddfri, mjuk och tunn liten trasa. Inte bomullstuss.
Ha inte på kylpastan förrän det är absolut rent. Om det är smuts kvar blir det dålig anläggning och usel eller obefintlig kylning.

Försök inte installera processorn med moderkortet kvar i låddan!!!

Add-on: Nu måste du ta ur chipet och kolla så inte något klet finns på den eller på sockeln. Tror det är t-röd man tvättar med, och en luddfri, mjuk och tunn liten trasa. Inte bomullstuss.
Ha inte på kylpastan förrän det är absolut rent. Om det är smuts kvar blir det dålig anläggning och usel eller obefintlig kylning.
Har installerat flera processer med medföljande eller separat kylpasta. Men detta var nog första gången jag installerade om en processor med ny pasta. Det räcker inte att torka av noggrant alltså? Det var nog så jag gjorde... Lesson learned antar jag.

Varför inte installera om processorn med moderkortet kvar? Ser inga svårigheter med det...?

Har installerat flera processer med medföljande eller separat kylpasta. Men detta var nog första gången jag installerade om en processor med ny pasta. Det räcker inte att torka av noggrant alltså? Det var nog så jag gjorde... Lesson learned antar jag.

Varför inte installera om processorn med moderkortet kvar? Ser inga svårigheter med det...?
Jag har aldrig tagit ur en processor för att montera om kylaren. Aldrig vart några problem.

Däremot om man kletat på en miljard kilo extra pasta så den runnit ut på sidorna kanske det behövs. Men då har man på tok för mycket från början.

T-röd är ju inte heller egentligen rent nog, men good enough om du inte har isopropyl i cykelverkstan.

Jag har aldrig tagit ur en processor för att montera om kylaren. Aldrig vart några problem.

Däremot om man kletat på en miljard kilo extra pasta så den runnit ut på sidorna kanske det behövs. Men då har man på tok för mycket från början.

T-röd är ju inte heller egentligen rent nog, men good enough om du inte har isopropyl i cykelverkstan.
Ganska säker på att jag inte tagit för mycket. Möjligen tvättat dåligt eller tagit för lite. Tog resterna från en tub.

Inget problem. Och alkohol är det som gäller, så ren som möjligt, men det går åt väldigt litet.
Öh, jag skrev "sockel" ovan, men du är väl mer bekant med "plattform"? ;-)

Inget problem. Och alkohol är det som gäller, så ren som möjligt, men det går åt väldigt litet.
Öh, jag skrev "sockel" ovan, men du är väl mer bekant med "plattform"? ;-)
Jag byggde min första dator 1994, och det har i min värld hetat sockel sedan dess... (Även om jag inte byggt själv på många år innan barnen kom upp i åldern).

Tog av kylaren och det syntes ganska tydligt att jag snålat med kylpasta. Så där var problemet.

Skulle köpa kylpasta. Inser att bättre (coolare) fläkt inkl kylpasta kostar några kronor mer. Men skall man ändå byta fläkt måste man ju testa vätskekylt innan ungarna kommer på att jag skall hjälpa dem med det. Så kylpasta-inköpet slutar med ett inköp av vätskekylning. Väl hemma klantar jag mig, sätter glatt dit kylning på processorn INNAN jag mätt utrymme för vvxl. Gör inte det. Mycket riktigt, den får inte plats. Så nu blir det nytt chassi.
En av de viktigaste sakerna i mitt jobb är att undvika ambitionsglidning. Privat är jag lite smådålig på det...

Jag byggde min första dator 1994, och det har i min värld hetat sockel sedan dess... (Även om jag inte byggt själv på många år innan barnen kom upp i åldern).

Tog av kylaren och det syntes ganska tydligt att jag snålat med kylpasta. Så där var problemet.

Skulle köpa kylpasta. Inser att bättre (coolare) fläkt inkl kylpasta kostar några kronor mer. Men skall man ändå byta fläkt måste man ju testa vätskekylt innan ungarna kommer på att jag skall hjälpa dem med det. Så kylpasta-inköpet slutar med ett inköp av vätskekylning. Väl hemma klantar jag mig, sätter glatt dit kylning på processorn INNAN jag mätt utrymme för vvxl. Gör inte det. Mycket riktigt, den får inte plats. Så nu blir det nytt chassi.
En av de viktigaste sakerna i mitt jobb är att undvika ambitionsglidning. Privat är jag lite smådålig på det...
Du gick inte all in på att platsbygga vattenkylning från scratch med lösa delar iaf eller? :)

"Plattform" anspelade på din fönsterakrobatik i en annan tråd.
Kylaren och processorn ska vara eller bli så ihopsatta, att kylpastan bara är finputsningen, liksom, som garanterar en perfekt värmeöverföring.

Jaha, det gick sådär.
Ett problem hittat och löst med kraftigt överspecade metoder. Men den startar fortfarande om. EN gång om dagen ungefär. Och fortfarande med den där imponerande precisionen när det gör som mest ont. Ingen koppling till när datorn är ansträngd säger min magkänsla.
Fick vid någon omstart minnesfel, har identifierat och tagit ut en minnesmodul som verkar ställa till det ibland. Men fortfarande startar datorn om...
Delar är arv från sonen som nog har lekt en del med överklockning. Inte omöjligt att det fått minnet att ge upp i efterhand.
Men om processorn är kall, minnet funkar, nätagget är mer än tillräckligt osv. Vad är nästa möjliga felorsak på sannolikhetsskalan?

Jaha, det gick sådär.
Ett problem hittat och löst med kraftigt överspecade metoder. Men den startar fortfarande om. EN gång om dagen ungefär. Och fortfarande med den där imponerande precisionen när det gör som mest ont. Ingen koppling till när datorn är ansträngd säger min magkänsla.
Fick vid någon omstart minnesfel, har identifierat och tagit ut en minnesmodul som verkar ställa till det ibland. Men fortfarande startar datorn om...
Delar är arv från sonen som nog har lekt en del med överklockning. Inte omöjligt att det fått minnet att ge upp i efterhand.
Men om processorn är kall, minnet funkar, nätagget är mer än tillräckligt osv. Vad är nästa möjliga felorsak på sannolikhetsskalan?

Tror att jag har nämnt det tidigare någon gång i tråden.

Även om nätagget är tillräckligt, så kan det vara trasigt. Så var det för mig en gång. Datorn dog, helt utan loggar. Efter byte av nätagg så har den rullat på felfritt. Det gamla aggregatet var hyfsat gammalt som levt genom några uppgraderingar av moderkort och annat.

Dåliga kondingar på moderkortet? Kanske dags att ge upp mao?
Cleara BIOS.

Omstart så tyder fortfarande på överhettning. Minnesfel brukar Windows hinna rapportera, med Blå-skärm eller liknande. Och som jag förstår det har du inte fått några sådan.
Det finns ett program som heter 'WhoCrashed' du kan prova.

Tror att jag har nämnt det tidigare någon gång i tråden.

Även om nätagget är tillräckligt, så kan det vara trasigt. Så var det för mig en gång. Datorn dog, helt utan loggar. Efter byte av nätagg så har den rullat på felfritt. Det gamla aggregatet var hyfsat gammalt som levt genom några uppgraderingar av moderkort och annat.
Nätagget är det enda som är hyfsat nytt, och av någorlunda känt märke (Corsair), men det är ju ingen garanti för att det inte är dåligt.
Det är bara så förb... jobbigt att testa om det är felorsaken. Så jag hoppades på enklare förslag :-). Men kan hålla med om att det kan vara det sannolika.

Omstart så tyder fortfarande på överhettning. Minnesfel brukar Windows hinna rapportera, med Blå-skärm eller liknande. Och som jag förstår det har du inte fått några sådana.
Det finns ett program som heter 'WhoCrashed' du kan prova.

Nätagget är det enda som är hyfsat nytt, och av någorlunda känt märke (Corsair), men det är ju ingen garanti för att det inte är dåligt.
Det är bara så förb... jobbigt att testa om det är felorsaken. Så jag hoppades på enklare förslag :-). Men kan hålla med om att det kan vara det sannolika.

Det kan vara värt att testa. En bekant med problem baxade hit sin dator. Pluggade ur kablarna på sin, sen insåg vi att det var något som gjorde att vi inte kunde testa med mitt agg. Så han pluggade i sina igen.

Efter det fungerade hans dator igen. Trots att han hade känt och tryckt på alla kontakter, hjälpte det tydligen bara med att dra ur och sätta i...
🙃

Det kan vara värt att testa. En bekant med problem baxade hit sin dator. Pluggade ur kablarna på sin, sen insåg vi att det var något som gjorde att vi inte kunde testa med mitt agg. Så han pluggade i sina igen.

Efter det fungerade hans dator igen. Trots att han hade känt och tryckt på alla kontakter, hjälpte det tydligen bara med att dra ur och sätta i...
🙃
1A

🙃
Jag har ju sönernas datorer med heffa-nätagg att testa med. Men de har gjort en massa fin kabeldragning som gör det minst sagt omständigt...

Verkar som disken på min urgamla desktop pajat. Skulle ändå slänga linux eftersom w11 inte funkar.

Men va fan, varken mint eller ubuntu går in. Ska det verkligen vara nåt problem när w10 funkar bra?

Finns ingen smart boot, uefi eller annat trams

Verkar som disken på min urgamla desktop pajat. Skulle ändå slänga linux eftersom w11 inte funkar.
Det finns ett program som lurar Microsofts kontroller och möjliggör installation av Win11 även på "underkända" PCar

Men då krävs det efter vad jag förstår en fungerande disk

Ett OS som går att köra från USB-sticka är Chrome OS Flex

Men va fan, varken mint eller ubuntu går in. Ska det verkligen vara nåt problem när w10 funkar bra?

Finns ingen smart boot, uefi eller annat trams
Brukar väl normalt fungera utan problem. Vad betyder det att "inte gå in"? Är det redan vid boot eller är det installationen som inte fungerar?

Om det är en desktop av ett visst märke/modell så sök problem relaterat till den, om det är ett hemmabygge så sök på problem relaterat till ditt moderkort/processor.

Det finns ett program som lurar Microsofts kontroller och möjliggör installation av Win11 även på "underkända" PCar

Men då krävs det efter vad jag förstår en fungerande disk

Ett OS som går att köra från USB-sticka är Chrome OS Flex

Jag testade lite olika sätt att få in w11. Funkade inte. Jag har inte testat in place upgrade dock.

Jag har testat några chromeOS. Det är meck att få in google play och när man fått in det så funkar få eller inga appar

Brukar väl normalt fungera utan problem. Vad betyder det att "inte gå in"? Är det redan vid boot eller är det installationen som inte fungerar?

Om det är en desktop av ett visst märke/modell så sök problem relaterat till den, om det är ett hemmabygge så sök på problem relaterat till ditt moderkort/processor.
Det crashar efter grub. Det kan bli tufft att hitta nåt specifikt för en asus m intel 2400.

Min jobbdator betedde sig på liknande vis med spontana omstarter när man använde grafikkortet. Löstes genom att installera äldre drivrutiner till grafikkortet. Det är ju lätt att testa i alla fall.
Jag kör ju Intel, så drivrutinerna till grafikkortet uppdateras månatligen. Minst en uppdatering har i så fall gjorts utan att lösa problemet. Men kanske kan vara lönt att testa ändå, det är ju snabbt gjort.

Vad betyder "efter grub"? Händer det när du kör från USB-pinne eller DVD, eller när du försöker köra Linux installerat på hårddisken?

/Martin
Efter boatloader på usb. Det verkar som om alla versioner numera är livecd baserade. Förr fanns flera alt media

Edit.
Mm. Ubuntu server landar på att den inte kan hitta nåt live file system.
Massor andra fel också så kan ju vara att allt är kass.

EDIT 2. Även en Ubuntu Studio 10.04 crashar så kanske dags att börja riva

Senast ändrad:
Efter boatloader på usb. Det verkar som om alla versioner numera är livecd baserade. Förr fanns flera alt media

Edit.
Mm. Ubuntu server landar på att den inte kan hitta nåt live file system.
Massor andra fel också så kan ju vara att allt är kass.

EDIT 2. Även en Ubuntu Studio 10.04 crashar så kanske dags att börja riva
Och dina live-CD funkar på andra datorer?

/Martin

En fråga om Chromebooks.
Är det nått att ha?
Går det installera egna program på en sån?
Om du uppskattar att slippa fundera på uppdateringar, drivrutiner och bara vill att det ska fungera.

Bra, nästan allt ligger i molnet. Dåligt, nästa allt ligger i molnet. :)

Definiera egna program.

Du är begränsad till apparna för Chrome, nu ska väl många appar till Android fungera i Chrome OS också?

Senast ändrad:
En fråga om Chromebooks.
Är det nått att ha?
Går det installera egna program på en sån?
Om du har en windowsdator kan du prova hur du tycker att ChromeOS ser ut och fungerar,
även utan att avinstallera Windows
ChromeOS finns i en variant som heter ChromeOS Flex och den går tom att köra från ett USB-minne
Lär mer här: Chrome OS Flex

Kan man smyga in mobilfråga? Min samsung s21 hoppar direkt till "slow charging" när jag kopplar in. Står t ex "1h to fully charged" i typ 2 sek sen ändrar den till "3h to fully charged". Jag har testat olika sladdar och laddare, testat rensa usb-uttaget på telefonen med tandpetare. Andra idéer?

jag fick det problemet för ett tag sen. Number funkar det bara med kraftigare laddare och USB-C - USB-C. Tex originalladdare funkar.

Jag vet inte var gränsen går men lika bra att köpa 65w som funkar med laptop också. (min jobblaptop säger att 24w är minimum för att boota)

Kan man smyga in mobilfråga? Min samsung s21 hoppar direkt till "slow charging" när jag kopplar in. Står t ex "1h to fully charged" i typ 2 sek sen ändrar den till "3h to fully charged". Jag har testat olika sladdar och laddare, testat rensa usb-uttaget på telefonen med tandpetare. Andra idéer?
Problemet kan uppstå vid glappkontakt men om du har rensat uttaget noga och provat olika sladdar så återstår bara att det är själva kontakten i telefonen som är glapp. Har du provat att vicka lite på kontakten när den är ansluten?

Om det är glapp på min s22 så är det för att det glappar olika beroende på om det är USB-C eller USB-A i andra änden av sladden....
Om originalsladd funkar så är det nog inte damm i uttaget

Tillbaka
Topp