Flera hjul, köper jag rätt?

Elgstrand

Aktiv medlem
Hallå där, jag vill ha ett kolhjulpar till min racer. Förväntar mig inte att bli snabbare eller så bara lite mer känsla i cykeln. Det ska sitta 30mm Vittoria corsa pro på hjulen med TPU slang.
20251101_140622.webp

Sen är då tanken att orginalhjulen kommer få ha ett par 38mm Barlow Pass René Herse. Finns en del fina grusslingor där jag bor och detta skulle göra cykeln lite mångsidigare samt att när jag väl tar en fin LVG runda har cykeln sin lättaste och snärtigaste spec. Cykeln är en Canyon Endurace cf7 -24 går lätt in 40mm även om inte specen säger det.

20250927_120322.webp

Hjulen jag tänkt är dessa.

Lightbicycle.com Falcon Pro AR35 DISC

AR35-disc-700C-handbuilt-carbon-fiber-wheelset-sapim-cx-ray-double-butted-spokes-laced.webp

Specade på detta vis

Screenshot_20260127_125241_Chrome.webp

Screenshot_20260127_125249_Chrome.webp

Screenshot_20260127_125302_Chrome.webp

Tänker jag rätt, ska jag ändra något i specen eller är det bara trycka på köp?

Tacksam för lite input 🤓💸

//Elgstrand

Senast ändrad:
Kolla så det är samma body som ditt befintliga bakhjul. Smidigare att slippa tänka på olika standarder när det är dags för kassett byten osv
Yes yes, bra input, hjulen kommer kläs upp kompletta med kassett och skivor men det ska vara samma vad jag ser.
Du funderar inte på Aria32 fälgen istället? Lite dyrare ja, men rejält mycket lättare. Dessutom något bredare.
Exakt vad jag sitter och grubblar på nu :) Lutar mot de men springer iväg lite med DT240 kanske att Light Bicycle Pace-Hub fungerar gott nog, borde det göra.

Yes yes, bra input, hjulen kommer kläs upp kompletta med kassett och skivor men det ska vara samma vad jag ser.

Exakt vad jag sitter och grubblar på nu :) Lutar mot de men springer iväg lite med DT240 kanske att Light Bicycle Pace-Hub fungerar gott nog, borde det göra.
småsnåla inte nu när du ändå lever ut din dröm norr om vad som är ekonomiskt;)

sen vill man kanske ha nav där det finns möjlighet erhålla reservdelar, eller kanske uppgradera drivern...?

Du ska inte gå på något djupare då?
Gillar inte riktigt looken med djupa fälgar, tror 32 äe ganska spot on på min cykel. Tycker även om att cykla lite backigt. Tror detta är rätt 👍🏻
småsnåla inte nu när du ändå lever ut din dröm norr om vad som är ekonomiskt;)

sen vill man kanske ha nav där det finns möjlighet erhålla reservdelar, eller kanske uppgradera drivern...?
Så sant så 🤣 Ska räkna lite på det. Alla dessa val.

Tack för input rakt över 💪🏼

Du tänker exakt samma nav som sitter på orginal hjul för att det ska lira och slippa justera in ok vid hjul byte? Blir nog svårt då det är några Fulcrum som endast säljs till tillverkare. Annars är de tysta och fina.
Ja, jag har också ett par original hjul som inte passar med resten. Nu vet jag att jag övertänker sånt men håller mig till dt på nya.
Hade varit intressant att veta om alla dt stämmer eller om det ändå skiter sig när en ny modell kommer.

Visst är det skönt att slippa justera oken när man byter hjul, men för mig är det ingen direkt avgörande faktor. Tar ju oftast bara en minut att justera och åtminstone jag byter inte hjul särskilt ofta även om jag har två par till samma cykel. Men visst om man byter hjul varannat pass så är det ett lite trist moment...

Hallå där, jag vill ha ett kolhjulpar till min racer. Förväntar mig inte att bli snabbare eller så bara lite mer känsla i cykeln.
Sen är då tanken att orginalhjulen kommer få ha ett par 38mm Barlow Pass René Herse.
Cykeln är en Canyon Endurace cf7 -24 går lätt in 40mm även om inte specen säger det.
Är det en skarp gräns vid 40,00mm tycker jag att du i stället bör välja 35mm Bon Jon Pass, jag har dem och i verkligheten mäter de 38-40mm, bla beroende på fälgtyp och fälgbredd

Hjulen jag tänkt är dessa.

Lightbicycle.com Falcon Pro AR35 DISC
Tänker jag rätt, ska jag ändra något i specen eller är det bara trycka på köp?
Personligen skulle jag välja DT 350-nav, 28-ekrar och alunipplar
Detta eftersom jag anser att särskilt för känslan i hur man upplever hjulen är den roterande vikten viktigare(!) än totalvikten (inom rimliga gränser) samma sak med den laterala(sidledes) styvheten och enklaste sättet att förbättra den är med fler ekrar särskilt med de tunna CX Ray-ekrarna, till mina hjul med LB-fälgar har jag använt styvare ekrar på höger sida bak/vänster fram.
Den skillnad mellan DT240 och DT350 som kan påverka känslan är viktskillnaden och den skall vara under 0,2kg och eftersom naven inte är särskilt roterande kan du själv prova hur du upplever en sådan skillnad genom att cykla med motsv mer eller mindre mängd vatten i vattenflaskan. Vilken skillnad upplever du då och hur mkt vill du betala för den?
I verkligheten gör inte alunipplar särskilt stor viktskillnad (jmf med vikten för fälg, däck och slang/gucka) men i det här fallet blir den sammanlagda eker o nippelvikten så gott som densamma med 24 CX Ray med mässingsnipplar som 28 CX Ray med alunipplar och med alunipplar kan du även välja en roligare färg :sneaky:

Tacksam för lite input 🤓💸
Hoppas att du blir nöjd med hjulen, vilka det än blir

Är det en skarp gräns vid 40,00mm tycker jag att du i stället bör välja 35mm Bon Jon Pass, jag har dem och i verkligheten mäter de 38-40mm, bla beroende på fälgtyp och fälgbredd

Personligen skulle jag välja DT 350-nav, 28-ekrar och alunipplar
Detta eftersom jag anser att särskilt för känslan i hur man upplever hjulen är den roterande vikten viktigare(!) än totalvikten (inom rimliga gränser) samma sak med den laterala(sidledes) styvheten och enklaste sättet att förbättra den är med fler ekrar särskilt med de tunna CX Ray-ekrarna, till mina hjul med LB-fälgar har jag använt styvare ekrar på höger sida bak/vänster fram.
Den skillnad mellan DT240 och DT350 som kan påverka känslan är viktskillnaden och den skall vara under 0,2kg och eftersom naven inte är särskilt roterande kan du själv prova hur du upplever en sådan skillnad genom att cykla med motsv mer eller mindre mängd vatten i vattenflaskan. Vilken skillnad upplever du då och hur mkt vill du betala för den?
I verkligheten gör inte alunipplar särskilt stor viktskillnad (jmf med vikten för fälg, däck och slang/gucka) men i det här fallet blir den sammanlagda eker o nippelvikten så gott som densamma med 24 CX Ray med mässingsnipplar som 28 CX Ray med alunipplar och med alunipplar kan du även välja en roligare färg :sneaky:

Hoppas att du blir nöjd med hjulen, vilka det än blir
Stort tack! Mycket bra input. Det är 46mm på smalaste stället i bakramen så 40mm är en uppskattning, ska kolla på Bon Jon pass.

Tyvärr verkar inte DT350 gå att speca med Shimano huben utan bara SRAM XDR och det blir väl inget bra?
Annars köper jag helt argumenten och hade troligen valt en liknande väg.

Just nu lutar det mot Airia 32, Light Bicycle Pace-Hub Plus (Verkar helt ok, och inte så högljudda), Sapim CX ray.

Den största vinsten för mig med detta är att ha dubbla hjulpar och att kunna ha lite bredare användningsområde för cykeln, samt att det är kul såklart!

Återkommer med rapport i tråden om vad det blir.

Tack ni!

Skriver här

Tyvärr verkar inte DT350 gå att speca med Shimano huben utan bara SRAM XDR och det blir väl inget bra?
Annars köper jag helt argumenten och hade troligen valt en liknande väg.
Du kan alltid prova att MAILa dem och fråga, de bygger ju hjulen först efter beställning och då kanske de kan göra en specialare åt dig?

Just nu lutar det mot Airia 32, Light Bicycle Pace-Hub Plus (Verkar helt ok, och inte så högljudda), Sapim CX ray.
Med hur många ekrar och vilka nipplar o färg?

Den största vinsten för mig med detta är att ha dubbla hjulpar och att kunna ha lite bredare användningsområde för cykeln, samt att det är kul såklart!
+1
Jag har fler par hjul till de allra flesta av mina cyklar

Återkommer med rapport i tråden om vad det blir.
Det ser jag fram emot

Du kan alltid prova att MAILa dem och fråga, de bygger ju hjulen först efter beställning och då kanske de kan göra en specialare åt dig?

Med hur många ekrar och vilka nipplar o färg?

+1
Jag har fler par hjul till de allra flesta av mina cyklar

Det ser jag fram emot
Det får jag göra :)

Just nu specat med aluminium röda till röd cykel... men jag velar lite, är ju snyggt med svart och cleant också. Verkar endast finnas 24 ekrat som standard till Airia 32 men går ju att kolla med dom, allt verkar gå att göra custom. Jag får kasta iväg ett mail med mina frågor :)

Cyklarna blir ju mångsidigare då, har haft till tidigare cyklar men sålde det mesta för några år sedan men då var det en CX med racer hjul och det var inte samma sak, racer är mitt huvud fokus inser jag och då utgår jag från det denna gång :)

Själv hade jag lätt valt den dyrare fälgen med billigare (DT350) nav istället.

Sen kan jag också tipsa om Btlos. Jag har ett par Btloshjul som jag kört i många år och de är oförstörbara. Köpte LB fälgar till ena sonen för drygt ett år sedan. När sen andra sonen också behövde nya fälgar i höstas så köpte jag från Btlos istället. På papperet likvärdiga men Btlos ganska mycket billigare, LB har gått upp rätt mycket är min uppfattning. I verkligheten kan jag inte se någon skillnad. Tror jag kan ev skaka fram en rabattkod hos Btlos.

Själv hade jag lätt valt den dyrare fälgen med billigare (DT350) nav istället.
Den är jag helt inställd på nu 👍🏻 Har mailat om 350 går att få med Shimano hub.

Btlos hade jag inte hört talas om. Har du tips om racerhjul därifrån? Måste jag kolla upp, tack för tips och input 👍🏻

Senast ändrad:
Den är jag helt inställd på nu 👍🏻 Har mailat om 350 går att få med Shimano hub.

Btlos hade jag inte hört talas om. Har du tips om racergjul därifrån? Måste jag kolla upp, tack för tips och input 👍🏻
Bara köpt MTB-fälgar/hjul därifrån. Första hjulen kom i en kartong som det stod EIE Carbon på, och nästintill samma sortiment så de verkar hänga ihop på något sätt.

Mer ologisk hemsida bara. De 265g lätta XC-fälgarna står listade som All Mountain Enduro fälgar men väljer man sedan extralite i valen så blir det en XC-fälg…

Jaha då är grushjulen provkörda. René Herse Bon Jon pass, mäter 36mm på mina på tok för smala orginalhjul och fälgar.
20260221_112031.webp

Otroligt sköna däck som jag körde med 3.2 bak och 3.1 fram. Kan gå ner ganska mycket till om jag vill ha mer komfort.
20260221_112042.webp
20260221_125819.webp

Blev en blandad runda på 55km med grus, snö och landsväg. Ser värre ut än det var. Detta kommer bli perfekt till våren. Tror nog inte det ska vara bredare bak i alla fall.

20260218_055753.webp

På måndag kommer de nya kolhjulen från Lightbicycle.com återkommer med specifikation mm på de 👍🏻

Nu sitter de monterade på cykeln.

Falcon pro Aria 32 med Light Bicycle Pace-Hub Plus, Sapim CX ray och röda alu nipplar.

20260225_063350.webp

Känns välbyggda med fin kvalitet. Välpaketerade och bra leverans.

Satte på en Ultegra kasset och Galfer skivor.

20260225_063436.webp

Cykeln blev 1,18 kg lättare.

Nu återstår provcykla men det får vänta till finväder, har ju grushjul att cykla med numera 😁

20260225_063552.webp

20260224_182812.webp

Snygg cykel!

Nästa gång, testa att köpa Grand Bois istället för René Herse. Fantastiskt fina däck till halva kostnaden mot Jannes sjukt prissatta. Skulle sitta som en smäck på dina nya, fina hjul!

Snygg cykel!

Nästa gång, testa att köpa Grand Bois istället för René Herse. Fantastiskt fina däck till halva kostnaden mot Jannes sjukt prissatta. Skulle sitta som en smäck på dina nya, fina hjul!
Finns (väl) bara i begränsat utbud bredder eller?

RH däck har ganska generöst med gummi i slitbanan så de håller länge. Per mil tror jag att de då hamnar i samma prisklass som många konkurrenter.

Janne rekommenderar GB däck i en post från 2014. https://janheine.wordpress.com/2014/01/05/wide-and-fast-tires/

Finns (väl) bara i begränsat utbud bredder eller?

RH däck har ganska generöst med gummi i slitbanan så de håller länge. Per mil tror jag att de då hamnar i samma prisklass som många konkurrenter.

Janne rekommenderar GB däck i en post från 2014. https://janheine.wordpress.com/2014/01/05/wide-and-fast-tires/

Hmm, skulle de inte slitas lika fort som andra däck? Fan tro’t, sade Relling. Men tron kan å andra sidan försätta berg, särskilt när det gäller däck, har jag noterat. Jag hade nog också tänkt så om jag lagt typ 2400 kronor på ett par René Herse.

Jag har kört Grand Bois på flera cyklar, nu senast monterade jag röda 584 på en gammal randocykel från 50-talet.

Jag har nog sett 622-däck i 32 mm, inte bredare. Alldeles för brett för mig på landsväg (har deras 26-millimeters där) men säkert perfekt på blandade underlag.

Jäv: Jag har så himla svårt för Jan ”Stålcyklar planar” Heine och hans beskäftighet.

Senast ändrad:
Självklart slits gummit lika fort, men har man mer av det så tar det längre tid innan däcket är utslitet och måste kasseras.

Blev förvånad faktiskt men har vägt flera gånger, kanske kass fiskevåg men samma resultat hela tiden med två flaskhållare och en tom flaska.

Orginal med Corsa däck och TPU: 9,18kg
Orginal med RH 35mm och TPU: 9,20KG
LB hjulen och TPU: 8,02

Är ju fortfarande ingen lättviktare men kul att cykla på 🤓
Har du även bytt till lättare bromsskivor och kassett?
Eller sitter hela viktskillnaden i hjulen?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp