[OT] Tips på mopedmärke

Healons

Aktiv medlem
[OT] Tips på mopedmärke
Sonen fyller snart 15 och vill ha moped.
Stilen = sån där som ser ut som en cross

På min tid var det ju typ bara MT5 eller DT50 att välja på men nu verkar de flesta vara från okända (för mig) märken.

Så, nån som kan dela med sig om vad man ska köpa och vad man ska akta sig för när det gäller crossmoped 2025?

(Det är begagnat som gäller…)

[OT] Tips på mopedmärke
ska de va bensindrivet så
Viarelli Motard har ja för mej vann tester för 2025
Derbi Senda är väl en av de vanligaste

viktigaste o kolla oavsett märke på beggat e att den inte e sönderskruvad söndertrimmad och stuntkörd då en sån moppe fort blir en pengaslukande huvudvärk där de är lätt att hamna i bytesfällan dvs där man kostar på bytesdelar för mer än värdet vad man kan få tillbaka vid en försäljning av moppen

[OT] Tips på mopedmärke

viktigaste o kolla oavsett märke på beggat e att den inte e sönderskruvad söndertrimmad och stuntkörd då en sån moppe fort blir en pengaslukande huvudvärk där de är lätt att hamna i bytesfällan dvs där man kostar på bytesdelar för mer än värdet vad man kan få tillbaka vid en försäljning av moppen
Tackar! Ja bensin
Viarelli o Derbi är noterat 👍

[OT] Tips på mopedmärke

Vet du skillnad på Motard och Senda? Känns som att den senare är rejält mkt billigare på blocket = sämre?

[OT] Tips på mopedmärke
Vet du skillnad på Motard och Senda? Känns som att den senare är rejält mkt billigare på blocket = sämre?
Extremt kraftigt förenklat:

Motard= 17" hjul både fram och bak (både gjutna hjul och ekerhjul förekommer) med feta släta däck (snyggare och mer lämpat att köra på asfalt)
Ej motard= 21" fram och 18" bak med ekerhjul och crossliknande däck med nabbar. Inte så skönt att köra med på asfalt och nabbarna på däcken slits oerhört snabbt.

Därför är motardmopeder generellt dyrare än crossmopeder.

De två största märkena på crossmopeder är Derbi och Rieju. Det spelar egentligen ingen roll vilken man väljer. Båda är spanska märken. Den stora skillnaden är fabrikatet på motorn. Så länge man håller sig borta från uddamärken så kan man säga:
Derbi och Gilera har Piaggiomotor
Alla andra crossmopeder har Minarellimotor.

Om du inte älskar att meka så köp en oskruvad moped i originalskick. Inte en sönderskruvad moppe där junior varit framma och klippt bort elsystemet, tagit bort separatsmörjning och diverse andra goa modifieringar som du kommer hitta på 90% av alla begagnade moppar på blocket. Lycka till.

[OT] Tips på mopedmärke
Lyfter samma fråga, dock med dotter som vill ha vespa-stil. Hon säger el, men i slutändan är det nog inte så viktigt. Gärna från återförsäljare i södra Sverige. Några do’s eller don’t:s?

[OT] Tips på mopedmärke
Lyfter samma fråga, dock med dotter som vill ha vespa-stil. Hon säger el, men i slutändan är det nog inte så viktigt. Gärna från återförsäljare i södra Sverige. Några do’s eller don’t:s?
Aprilia SR50 tvåtakt var det som gällde när sonen hade moppe. Den gjorde 90 med lite småfix.
Nuförtiden åker alla kids runt i kinesiska mopedbilar häromkring. :(

[OT] Tips på mopedmärke
Dottern och alla hennes icke-epa-kompisar kör Peugeot Kisbee. Finns bra begagnatmarknad och många färger att välja mellan också.
Gissar att servicen är att typ att byta motorolja.

[OT] Tips på mopedmärke
Sonen fyller snart 15 och vill ha moped.
Stilen = sån där som ser ut som en cross

På min tid var det ju typ bara MT5 eller DT50 att välja på men nu verkar de flesta vara från okända (för mig) märken.

Så, nån som kan dela med sig om vad man ska köpa och vad man ska akta sig för när det gäller crossmoped 2025?

(Det är begagnat som gäller…)
Glöm inte Suzuki TS50X! Ganska ovanliga men en av raggarna på min högstadieskola hade en astrimmad sådan.

[OT] Tips på mopedmärke
gamla goda tiden då man hade en vanlig ts50 trimmad som f*n ts50x va som du säger mer ovanlig då den bara importerades som årsmodell 1992 såldes iof mellan 91 o tror de va tillomed 94 men alla e reggade som 92:or
Gott. Min bästis hade en DT, hans farsa hjälpte honom trimma. Det fanns uppenbarligen ansvarslösa föräldrar även då. Själv fick jag smussla med kolvjackningen på min renoverade Puch Florida. Jag kunde ju inte ha en modern moped…

IMG_9175.webp

[OT] Tips på mopedmärke
Känns tveksamt om en mopedbil är osäkrare än en moped. Prisvärda är de helt klart inte i alla fall.
Jag har en känsla av att olycksrisken är mycket större, i och med hur de körs och var de körs, men en känsla blott.

Man kan i alla fall göra mer skada med en sådan än med en moppe, den saken är klar, och risken är ju att två skadas eller dör i bilen vid krock då de är tvåsitsiga.

[OT] Tips på mopedmärke
Känns tveksamt om en mopedbil är osäkrare än en moped. Prisvärda är de helt klart inte i alla fall.
Risken att de tippar är iaf avsevärt mindre. Men vad jag har förstått från internet är säkerheten vid krock ungefär som en plastburk.

Min dotter är fartdåre (Edit: iaf vad gäller cykel, elkick, skidor, pulka, skateboard och allt annat med propulsion hon har testat) vilket förr nog kommer få henne att uppskatta känslan på två hjul mer än fyra så länge man måste hålla sig till max 45km/h.

Senast ändrad:
[OT] Tips på mopedmärke
Jag har en känsla av att olycksrisken är mycket större, i och med hur de körs och var de körs, men en känsla blott.

Man kan i alla fall göra mer skada med en sådan än med en moppe, den saken är klar, och risken är ju att två skadas eller dör i bilen vid krock då de är tvåsitsiga.

I kungsbacka känns det som att det knappt existerar mopeder längre. I alla fall inte här i Onsala. Antingen har rman elscooter eller så kör man EPA/mopedbil. Det känns som att föräldrarna här kollektivt beslutat sig för att mopedbil känns "säkrare" trots att man måste vara i körbanan.

[OT] Tips på mopedmärke
Jag tror vi skulle kunna komma överens om en sådan här, sen får vi se hur många backspeglar jag kan förmå henne att montera:

Motorsweden verkar ha ett visst monopol på Viarelli, den för oss närmsta filialen inger dock inte något direkt förtroende och då försvinner ju vitsen med att köpa av ett företag istället för privat.

Edit: och så finns det ju förvånande nog snygga moppar med.

1772177590278.webp

Senast ändrad:
[OT] Tips på mopedmärke
Supersoco och Niu verkar vara vettiga om man vill köra el till ok priser. Kanske finns någon Cake till vettigt pris men de är nog dyrare och ser ganska speciella ut.

[OT] Tips på mopedmärke
Fördelen med en EPA är ju att dom bara får gå 30km/h, sen nackdelen med en EPA är ju att dom bara får gå 30km/h. Allt beroende på vilken infallsvinkel man har, som pappa eller biltrafikant...

EPA är förhållandevis dyrt men värdet på några år är oftast oförändrat, vad som sker nu för oss som hamnar precis i skarven av nya regler återstår väl att se. 2028 eller om det var 2029 ska dom ju få gå 45km/h och då måste man nog bygga om en som är spärrad på 30km/h för att den ska vara säljbar.

[OT] Tips på mopedmärke
Fördelen med en EPA är ju att dom bara får gå 30km/h, sen nackdelen med en EPA är ju att dom bara får gå 30km/h. Allt beroende på vilken infallsvinkel man har, som pappa eller biltrafikant...

EPA är förhållandevis dyrt men värdet på några år är oftast oförändrat, vad som sker nu för oss som hamnar precis i skarven av nya regler återstår väl att se. 2028 eller om det var 2029 ska dom ju få gå 45km/h och då måste man nog bygga om en som är spärrad på 30km/h för att den ska vara säljbar.
Med 45-kmh reglerna kommer väl även regler om utsläpp mm som nog kommer göra det svårt för många gamla traktorer. Idag är det ju väldigt svårt att gå från traktor till bil igen pga typintyg mm och gissar det är en risk också med att gå till 45-bil.

[OT] Tips på mopedmärke
I kungsbacka känns det som att det knappt existerar mopeder längre. I alla fall inte här i Onsala. Antingen har rman elscooter eller så kör man EPA/mopedbil. Det känns som att föräldrarna här kollektivt beslutat sig för att mopedbil känns "säkrare" trots att man måste vara i körbanan.
Jag är uppvuxen i Onsala, och släkten har haft små stugor och hus där sedan början av 1900-talet. Matroser och arbetare. Tänk, när jag var liten kunde till och med en betongare bo på fjordsidan. Nu spränger de sönder berg för att bygga funkislador på 350 kvadrat och Teslorna står som spön i backen, en rik gubbe har spärrat av delar av badplatsen där jag lärde mig simma och för ett tag sedan såg jag någon som körde en Porsche Cayenne som EPA, folk med båtar för miljoner vill bygga en marina i Vickan för att det är ”för grunt” och ”sosse” används som skällsord av ungar som inte ens vet ett skit om politik.

Jag saknar ord för hur sorgligt det är. Varför verkar rikedom nästan ofelbart leda till storhetsvansinne och egoism?

Senast ändrad:
[OT] Tips på mopedmärke
Jag är uppvuxen i Onsala, och släkten har haft små stugor och hus där sedan början av 1900-talet. Matroser och arbetare. Tänk, när jag var liten kunde till och med en betongare bo på fjordsidan. Nu spränger de sönder berg för att bygga funkislador på 350 kvadrat och Teslorna står som spön i backen, en rik gubbe har spärrat av delar av badplatsen där jag lärde mig simma och för ett tag sedan såg jag någon som körde en Porsche Cayenne som EPA, folk med båtar för miljoner vill bygga en marina i Vickan för att det är ”för grunt” och ”sosse” används som skällsord av ungar som inte ens vet ett skit om politik.

Jag saknar ord för hur sorgligt det är. Varför verkar rikedom nästan ofelbart leda till storhetsvansinne och egoism?
Tesla är en billig arbetarbil, ungefär som Volvo och Saab förr i tiden.

[OT] Tips på mopedmärke
Jag är uppvuxen i Onsala, och släkten har haft små stugor och hus där sedan början av 1900-talet. Matroser och arbetare. Tänk, när jag var liten kunde till och med en betongare bo på fjordsidan. Nu spränger de sönder berg för att bygga funkislador på 350 kvadrat och Teslorna står som spön i backen, en rik gubbe har spärrat av delar av badplatsen där jag lärde mig simma och för ett tag sedan såg jag någon som körde en Porsche Cayenne som EPA.

Jag tänker att det säger mer om människor än om pengar. Jag är uppvuxen i Göteborgs skärgård och tycker det är tråkigt att havet är otillgängligt i Onsala. Om man inte har 20 miljoner över att köpa ett hus med egen brygga så får man trängas på någon av de små badplatserna för att vägarna är bommade till så många områden , (tur det går att cykla). som ooms skriver är ju tesla nya folkbilen, avskalad, anonym och lika intressant som ett kylskåp och har låg månadskostnad =D

[OT] Tips på mopedmärke
Jag tänker att det säger mer om människor än om pengar. Jag är uppvuxen i Göteborgs skärgård och tycker det är tråkigt att havet är otillgängligt i Onsala. Om man inte har 20 miljoner över att köpa ett hus med egen brygga så får man trängas på någon av de små badplatserna för att vägarna är bommade till så många områden , (tur det går att cykla). som ooms skriver är ju tesla nya folkbilen, avskalad, anonym och lika intressant som ett kylskåp och har låg månadskostnad =D
Många människor förändras när de blir rika. Så tolkar jag det. Finns en hel del beteendeforskning gjord på området också, som stöder detta. Det tycks ske något med självbilden, att man har rätt till saker bara för att man har pengar. Då menar jag attityden, inte bara möjligheten att påverka saker med hjälp av sin rikedom.

Missförstå mig rätt: Det är bra att det finns möjligheter att tjäna pengar om man är driftig och vill arbeta hårt (även om det blir allt svårare ju större klyftorna blir) och rikedom är inget problem i sig så länge det finns ett system som gör att man bidrar mer till samhället desto mer man tjänar. Jag unnar människor en god ekonomi, men inställningen har jag jävligt svårt för.

[OT] Tips på mopedmärke
Ja privatleasing börjar väl på 5000 för en model Y. Men börjar man blanda in förmånsvärden och förmånsbilar är tesla bland det billigaste man kan köra om man inte vill åka gammal bil.
Så är det säkert. Att köpa eller köra en ny bil är otänkbart i min bekantskapskrets (vanliga löntagare med medellöner, boende i lgh eller mindre hus och med familj).

[OT] Tips på mopedmärke
Tror inte det är god ekonomi som är "problemet" snarare att en del människor måste visa att de har pengar.

Känner många med gott om slantar som inte har något behov av att visa det eller förhäva sig på andras bekostnad, tvärtom.

[OT] Tips på mopedmärke
Så är det säkert. Att köpa eller köra en ny bil är otänkbart i min bekantskapskrets (vanliga löntagare med medellöner, boende i lgh eller mindre hus och med familj).
Medianlönen i sverige är 37000/mån. ca 29000 efter skatt. Speciellt i hushåll med två som arbetar känns det ju som man borde kunna klämma in en tesla om man prioriterar det. Vilket många verkar göra då tesla varit mest sålda bilen i flera år tills 2025 och nu är det en dyrare bil (XC60) som är mest populär.

[OT] Tips på mopedmärke
Tror inte det är god ekonomi som är "problemet" snarare att en del människor måste visa att de har pengar.

Känner många med gott om slantar som inte har något behov av att visa det eller förhäva sig på andras bekostnad, tvärtom.
Som sagt, för många tycks det göra något med attityden till samhället, tyvärr. Nu pratar jag rikedom, inte god ekonomi i allmänhet. Många som bor i Onsala nuförtiden är rika, även om det fortfarande finns många medelinkomsttagare kvar. Låginkomsttagarna är nog ”basically gone” som Reinis sade om den svenska industrin.

[OT] Tips på mopedmärke
Medianlönen i sverige är 37000/mån. ca 29000 efter skatt. Speciellt i hushåll med två som arbetar känns det ju som man borde kunna klämma in en tesla om man prioriterar det. Vilket många verkar göra då tesla varit mest sålda bilen i flera år tills 2025 och nu är det en dyrare bil (XC60) som är mest populär.
Ja absolut, om man prioriterar det framför annat, att ha råd med en semester om året, amortera, kanske bygga ut huset eller renovera eller vad du vill. En hel del är i behov av två bilar om båda arbetar, då kan det snabbt bli upp emot 10-15 000 kronor i månaden i fordonskostnader om man kör mycket. Faktum kvarstår - vanliga löntagare måste prioritera. Bland mina bekanta är det inte leasingbilen som hamnar högst. (De skulle inte leasa en Tesla då heller, p.g.a. anledningar som alla känner till.)

[OT] Tips på mopedmärke
Som sagt, för många tycks det göra något med attityden till samhället, tyvärr. Nu pratar jag rikedom, inte god ekonomi i allmänhet. Många som bor i Onsala nuförtiden är rika, även om det fortfarande finns många medelinkomsttagare kvar. Låginkomsttagarna är nog ”basically gone” som Reinis sade om den svenska industrin.
Om några år kanske det blir bom på Valldavägen och Onsalavägen. Jag kommer vara starkt för om jag har råd att bo på "insidan" annars kommer jag vara starkt emot =D

[OT] Tips på mopedmärke
Om några år kanske det blir bom på Valldavägen och Onsalavägen. Jag kommer vara starkt för om jag har råd att bo på "insidan" annars kommer jag vara starkt emot =D
Hehe, egenintresset kommer med rikedomen vettu.

Jag hade gärna slängt ut hälften av dem som bor på Draget, rivit deras ”villor” och gjort naturreservat av marken. Ingen förlust.

Det är nog svårt att relatera till detta om man inte vuxit upp på en plats som ändrats så fundamentalt på såpass kort tid.

Jag var tillsammans med en flicka en gång som var uppvuxen på Stegla udde (uttalas stejla som du säkert vet). Det kom en norsk miljonär och köpte berget bakom och söder om hennes (ensamstående) mammas gamla, ombyggda sommarstuga från 40-talet. Sedan var det slut på friden och gemenskapen, kan jag säga.

Det är den typen av grejer som är så fruktansvärt sorgliga.

Senast ändrad:
[OT] Tips på mopedmärke
Ja absolut, om man prioriterar det framför annat, att ha råd med en semester om året, amortera, kanske bygga ut huset eller renovera eller vad du vill. En hel del är i behov av två bilar om båda arbetar, då kan det snabbt bli upp emot 10-15 000 kronor i månaden i fordonskostnader om man kör mycket. Faktum kvarstår - vanliga löntagare måste prioritera. Bland mina bekanta är det inte leasingbilen som hamnar högst. (De skulle inte leasa en Tesla då heller, p.g.a. anledningar som alla känner till.)
Allt handlar ju om prioriteringar. Hade en diskussion med en kollega som klagade på kostnaden att åka till fjällen på sportlovet. Jag tipsade om att vi åker till ett litet ställe i Norge utan hajp eller badhus för en fjärdedel av kostnaden. Men det var inte intressant. Åre eller sälen måste det vara.

[OT] Tips på mopedmärke
Allt handlar ju om prioriteringar. Hade en diskussion med en kollega som klagade på kostnaden att åka till fjällen på sportlovet. Jag tipsade om att vi åker till ett litet ställe i Norge utan hajp eller badhus för en fjärdedel av kostnaden. Men det var inte intressant. Åre eller sälen måste det vara.
Så är det, och idioter finns överallt. Kan nästan lova att det kommer att bli allt viktigare för din kollega vart han/hon åker, ju mer pengar han/hon får.

[OT] Tips på mopedmärke
Med 45-kmh reglerna kommer väl även regler om utsläpp mm som nog kommer göra det svårt för många gamla traktorer. Idag är det ju väldigt svårt att gå från traktor till bil igen pga typintyg mm och gissar det är en risk också med att gå till 45-bil.
Ja jag har inte kollat upp kraven, men rent tekniskt är det ju busenkelt att ändra. Sen vad reglerna säger är väl en annan femma. Men många har ju moderna bilar med borttaget baksäte och fartspärr inprogrammerad, känns inte som det borde vara några problem sett till utsläpp att ändra en Audi a1 el.dyl.

Tillbaka
Topp