Tillbaka till själva mopederna så är Viarelli kinesiska produkter, med ett märke på som faktiskt köpts från Italien för längesen. Det är lite blandat vad jag vet var modellerna kommer ifrån men några av dem säljs som Honway i resten av EU. De har en modell som heter Scrambler som ser rätt cool ut, som en retro MC.
Är man beredd på lite blandade problem och kan söka på YouTube och internet efter reservdelar som kanske passar och göra reparationsarbetet och ta hand om sina grejer kommer Kina-moppar funka rätt ok. De flesta är exakt samma undertill. Det som är dåligt är plast, switchar, kontakter, materialval i skruvar, stötdämpare, all ytbehandling etc.
Elmoped är helt överlägsen när det gäller litet underhåll och låga driftskostnader. Har lite dålig koll på utbudet, det mesta är flavors av Kina.
Undantagen jag vet om är Yamaha har en Neos och Peugeot har några olika modeller. Vi har en Vässla som också är en kinesisk modell med svenskt namn, den har nu rullat 800 mil utan större problem, men jag är ju på den och motar bort problemen innan de blir större. PGO var också bra innan de blev kinesiska företag.
Vill du ha en scootertyp med bensin är Peugeot Kisbee bra. Ägs av Mahindra, helt överlägsen Kinaprodukterna. Med överlägsen menar jag främst att den inte rostar överallt, att färgen sitter kvar och den kan tas isär och sättas ihop utan att gå sönder. Sen kan man köpa delar från olika handlare både i Sverige och EU.
När det gäller cross är det Rieju, Drac och Beta som dominerar, tyvärr även prismässigt. De är fint gjorda men det är svårt att hitta en välskött begagnad, de demoleras oerhört snabbt av ungdomarna. De nyaste modellerna med tvåtakt lyckas runda avgaskraven med en liten katalysator, men de är otroligt slöa, så i princip måste de “trimmas” för att gå bra. Snart trillar väl poletten ner hos nån myndighet som får stopp på det.
Mopeder generellt är lite sorgliga, svindyr försäkring, höga begpriser och generellt uselt skötta. Motorcyklar framstår som totala fynd, men steget till MC-kort är så stort att de i stort sett enbart körs av vuxna. Lätt MC på B-kort blir nog inte verklighet i Sverige.
Just nu lagar jag på en Baotian scooter som kanske blir färdig till vårkanten. Med internet som hjälp gick det att hitta rätt delar. Skulle jag ramla på en Viarelli Scrambler skulle jag nog köpa den trots allt. Enorm tank, ansenlig vikt, MC-stuk och fyrtakt.