[OT] Tips på mopedmärke

[OT] Tips på mopedmärke
Har dock sett många vingla runt på elsparkar med mobilen i fokus. Säkerligen med tiktok..#gringubbe
Jag har ett flertal gånger varit nära att krocka med dessa vingliga elspark”cyklister” som tittar på mobilen samtidigt som de kör. Senast plingade jag intensivt när det kom en 14-/15-åring rakt emot mig i 25 km/h med näsan ned i skärmen. Hon hörde inte eftersom hon hade lurar. Till slut skrek jag ”öööhhh!!!” tio meter innan krocken var ett faktum och fick sedan väja rakt ut i körbanan från cykelbanan. Aldrig sett någon se så chockad ut. Hoppas att hon ramlade..

[OT] Tips på mopedmärke
Allt handlar ju om prioriteringar. Hade en diskussion med en kollega som klagade på kostnaden att åka till fjällen på sportlovet. Jag tipsade om att vi åker till ett litet ställe i Norge utan hajp eller badhus för en fjärdedel av kostnaden. Men det var inte intressant. Åre eller sälen måste det vara.
Låter magiskt, finns det skidorter där liftkort kostar 200:-/dag?

Vi har en liten backe utanför stan som drivs av alpinklubben. Där kostar det 170:-/dag men där vill man inte tillbringa lovet 😅. Vi bor en timme från Järvsö och Hassela, en dags åkning för oss 4 kostar 2000:- plus mat och bensin.

Förra året tog jag ett erbjudande i Åre sön-tors boende inkl liftkort 9000:- för 4 pers (inte v9). Min upplevelse är att det är lika dyrt överallt nästan. Boende går att hitta billigt i Åre då det är så överutbyggt, liftkort hutlöst. Boende på övriga fjäll svindyrt men liftkort lite billigare. Totti blir ändå svindyrt 😅

[OT] Tips på mopedmärke

Vi har en liten backe utanför stan som drivs av alpinklubben. Där kostar det 170:-/dag men där vill man inte tillbringa lovet 😅. Vi bor en timme från Järvsö och Hassela, en dags åkning för oss 4 kostar 2000:- plus mat och bensin.

Förra året tog jag ett erbjudande i Åre sön-tors boende inkl liftkort 9000:- för 4 pers (inte v9). Min upplevelse är att det är lika dyrt överallt nästan. Boende går att hitta billigt i Åre då det är så överutbyggt, liftkort hutlöst. Boende på övriga fjäll svindyrt men liftkort lite billigare. Totti blir ändå svindyrt 😅
Liftkortet kostar typ 2000 i veckan. Det är ju boendet som är dyrt på populära veckor för inte ens skistar har väl börjat med extra höga liftkortspriset på sportlovet? Stugan vi hyrt i flera år betalar vi ca 1300 kr/person per vecka i en stuga för 15 personer. Detta vecka 7. Skidsystemet vi varit i senaste åren heter Haukelifjell.
Edit: såg att åre inte alls kostar 2000 i veckan utan närmare 4000. Haukelifjäll kostar 2300.

[OT] Tips på mopedmärke
Liftkortet kostar typ 2000 i veckan. Det är ju boendet som är dyrt på populära veckor för inte ens skistar har väl börjat med extra höga liftkortspriset på sportlovet? Stugan vi hyrt i flera år betalar vi ca 1300 kr/person per vecka i en stuga för 15 personer. Detta vecka 7. Skidsystemet vi varit i senaste åren heter Haukelifjell.
Edit: såg att åre inte alls kostar 2000 i veckan utan närmare 4000. Haukelifjäll kostar 2300.
Tror fan skistar har diversifierade liftkortspriser.
Edit: kollade nu. Jodå det har de.

Senast ändrad:
[OT] Tips på mopedmärke
"Puch är usch" sa man där jag kommer ifrån. Och bara för Kashmirs skull - med tillägget - det var bara villaungarna som hade Puch och Zündapp. Vi andra fick nöja oss med nedärvda svenska mopeder. Puch = Tesla.

Min plan var att överlåta alla mina gamla mopeder till en gudson när han kommer i rätt ålder. Tyvärr är min plan inget vidare. Sannolikt får han inte längre köra på oljeblandad bensin när det är dags (vilket är bra - jag kör på E85 och vegetabilisk olja vilket inte är bra men i varje fall lite mindre dåligt - och tyvärr ganska krångligt)

Efter 25 års hårdkörning.webp

[OT] Tips på mopedmärke
Oj, ja det var billigt helt klart! Ja Skistar har galna liftkortspriser, det som gör det lite rimligare är att vara aktieägare för att få 15% (krävs 200st). Det var några år sedan vi åkte en hel vecka i Åre nu, slutade med det när barnen blev så stora så alla behövde liftkort. Men det kostar nog ca 7000:- för tre dgr nu 4 pers (med rabatt).

Priset vi hittade förra året var grymt, men i år ska äldsta dottern på konfaläger i början av sportlovet så vi kan bara åka tors-sön som generellt är dyrare är sön-tors.

Edit: 6200:- kostar 3dgr v10 inkl rabatt.

Senast ändrad:
[OT] Tips på mopedmärke
Jag har ett flertal gånger varit nära att krocka med dessa vingliga elspark”cyklister” som tittar på mobilen samtidigt som de kör. Senast plingade jag intensivt när det kom en 14-/15-åring rakt emot mig i 25 km/h med näsan ned i skärmen. Hon hörde inte eftersom hon hade lurar. Till slut skrek jag ”öööhhh!!!” tio meter innan krocken var ett faktum och fick sedan väja rakt ut i körbanan från cykelbanan. Aldrig sett någon se så chockad ut. Hoppas att hon ramlade..
Varför hoppas du det?

[OT] Tips på mopedmärke
"Puch är usch" sa man där jag kommer ifrån. Och bara för Kashmirs skull - med tillägget - det var bara villaungarna som hade Puch och Zündapp. Vi andra fick nöja oss med nedärvda svenska mopeder. Puch = Tesla.
Jag pröjsade 1500 spänn för min Puch. Hade två kompisar som körde Compact, två som hade Dakota, min flickvän körde Rex trampmoppe. Känner mig inte så träffad.

Men du måste ju vara riktigt gammal om det var snobbigt att köra Puch när du var ung?

För övrigt blev farsan retad när han flyttade till Skåne från Kungsbacka, för där skulle man säga ”Pouck” och inte ”Pusch”. Skåningar...

Angående miljön så tänker jag att det är så fruktansvärt få som kör moped klass 2 att det är heeeelt okej att köra oljeblandad bensin. Kan ju inte göra varken till eller från. Då är nog gamla tvåtaktssnurror ett betydligt värre problem.

Senast ändrad:
[OT] Tips på mopedmärke
Varför hoppas du det?
Hon behövde lära sig en läxa. Det är alltid bra med fysiska påminnelser (givetvis inte inkluderat våld).

Jag har inte tagit några fler risker med frässtålet sedan jag råkade köra in långfingret i det.

Dessutom hade jag kunnat bli ihjälkörd eftersom jag tvingades hoppa ut i körbanan. Det var som tur var ingen bil i närheten.

(Nej, jag hoppas inte att hon skadade sig allvarligt. Lite skrap på knäet och kanske en halvtrasig elspark räcker gott!)

[OT] Tips på mopedmärke
Ja jag har inte kollat upp kraven, men rent tekniskt är det ju busenkelt att ändra. Sen vad reglerna säger är väl en annan femma. Men många har ju moderna bilar med borttaget baksäte och fartspärr inprogrammerad, känns inte som det borde vara några problem sett till utsläpp att ändra en Audi a1 el.dyl.
Du verkar ha rätt. Jag läste att det fanns tankar om att man skulle ta en vanlig bil (typgodkänd etc) och fartspärra den med bibehållna regelkrav utifrån hur bilen reglerats o-spärrad. Då skulle det inte gå att ta en a-traktor och regga om för det är ju inte en bil.

Men det verkar vara tbd. IMG_9235.webp

Hoppas det är ok att printa artikel. Den är läsvärd.

[OT] Tips på mopedmärke

Vallåsen, dagskort 420:- /vuxen:

1772195635445.webp

[OT] Tips på mopedmärke
Tillbaka till själva mopederna så är Viarelli kinesiska produkter, med ett märke på som faktiskt köpts från Italien för längesen. Det är lite blandat vad jag vet var modellerna kommer ifrån men några av dem säljs som Honway i resten av EU. De har en modell som heter Scrambler som ser rätt cool ut, som en retro MC.

Är man beredd på lite blandade problem och kan söka på YouTube och internet efter reservdelar som kanske passar och göra reparationsarbetet och ta hand om sina grejer kommer Kina-moppar funka rätt ok. De flesta är exakt samma undertill. Det som är dåligt är plast, switchar, kontakter, materialval i skruvar, stötdämpare, all ytbehandling etc.

Elmoped är helt överlägsen när det gäller litet underhåll och låga driftskostnader. Har lite dålig koll på utbudet, det mesta är flavors av Kina.

Undantagen jag vet om är Yamaha har en Neos och Peugeot har några olika modeller. Vi har en Vässla som också är en kinesisk modell med svenskt namn, den har nu rullat 800 mil utan större problem, men jag är ju på den och motar bort problemen innan de blir större. PGO var också bra innan de blev kinesiska företag.

Vill du ha en scootertyp med bensin är Peugeot Kisbee bra. Ägs av Mahindra, helt överlägsen Kinaprodukterna. Med överlägsen menar jag främst att den inte rostar överallt, att färgen sitter kvar och den kan tas isär och sättas ihop utan att gå sönder. Sen kan man köpa delar från olika handlare både i Sverige och EU.

När det gäller cross är det Rieju, Drac och Beta som dominerar, tyvärr även prismässigt. De är fint gjorda men det är svårt att hitta en välskött begagnad, de demoleras oerhört snabbt av ungdomarna. De nyaste modellerna med tvåtakt lyckas runda avgaskraven med en liten katalysator, men de är otroligt slöa, så i princip måste de “trimmas” för att gå bra. Snart trillar väl poletten ner hos nån myndighet som får stopp på det.

Mopeder generellt är lite sorgliga, svindyr försäkring, höga begpriser och generellt uselt skötta. Motorcyklar framstår som totala fynd, men steget till MC-kort är så stort att de i stort sett enbart körs av vuxna. Lätt MC på B-kort blir nog inte verklighet i Sverige.

Just nu lagar jag på en Baotian scooter som kanske blir färdig till vårkanten. Med internet som hjälp gick det att hitta rätt delar. Skulle jag ramla på en Viarelli Scrambler skulle jag nog köpa den trots allt. Enorm tank, ansenlig vikt, MC-stuk och fyrtakt.

[OT] Tips på mopedmärke
Tillbaka till själva mopederna så är Viarelli kinesiska produkter, med ett märke på som faktiskt köpts från Italien för längesen. Det är lite blandat vad jag vet var modellerna kommer ifrån men några av dem säljs som Honway i resten av EU. De har en modell som heter Scrambler som ser rätt cool ut, som en retro MC.

Är man beredd på lite blandade problem och kan söka på YouTube och internet efter reservdelar som kanske passar och göra reparationsarbetet och ta hand om sina grejer kommer Kina-moppar funka rätt ok. De flesta är exakt samma undertill. Det som är dåligt är plast, switchar, kontakter, materialval i skruvar, stötdämpare, all ytbehandling etc.

Elmoped är helt överlägsen när det gäller litet underhåll och låga driftskostnader. Har lite dålig koll på utbudet, det mesta är flavors av Kina.

Undantagen jag vet om är Yamaha har en Neos och Peugeot har några olika modeller. Vi har en Vässla som också är en kinesisk modell med svenskt namn, den har nu rullat 800 mil utan större problem, men jag är ju på den och motar bort problemen innan de blir större. PGO var också bra innan de blev kinesiska företag.

Vill du ha en scootertyp med bensin är Peugeot Kisbee bra. Ägs av Mahindra, helt överlägsen Kinaprodukterna. Med överlägsen menar jag främst att den inte rostar överallt, att färgen sitter kvar och den kan tas isär och sättas ihop utan att gå sönder. Sen kan man köpa delar från olika handlare både i Sverige och EU.

När det gäller cross är det Rieju, Drac och Beta som dominerar, tyvärr även prismässigt. De är fint gjorda men det är svårt att hitta en välskött begagnad, de demoleras oerhört snabbt av ungdomarna. De nyaste modellerna med tvåtakt lyckas runda avgaskraven med en liten katalysator, men de är otroligt slöa, så i princip måste de “trimmas” för att gå bra. Snart trillar väl poletten ner hos nån myndighet som får stopp på det.

Mopeder generellt är lite sorgliga, svindyr försäkring, höga begpriser och generellt uselt skötta. Motorcyklar framstår som totala fynd, men steget till MC-kort är så stort att de i stort sett enbart körs av vuxna. Lätt MC på B-kort blir nog inte verklighet i Sverige.

Just nu lagar jag på en Baotian scooter som kanske blir färdig till vårkanten. Med internet som hjälp gick det att hitta rätt delar. Skulle jag ramla på en Viarelli Scrambler skulle jag nog köpa den trots allt. Enorm tank, ansenlig vikt, MC-stuk och fyrtakt.
Det är ju el som premieras här, jag tycker knappast att 5 mils räckvidd är någon direkt ”freedom machine” men å andra sidan är det kanske lagom freedom för en femtonårig. Vi bor en knapp mil från skolan/stadskärnan, så det är inga enorma distanser som skall täckas dagligen.
Vad gäller mek och underhåll nöjer jag mig med familjens cyklar. Har sneglat lite åt Vässla och Viarellis elmoppar, inte minst för att de har lokal representation om något skulle hända.

[OT] Tips på mopedmärke
En sak som slagit mig är att a-traktorer ju är perfekta att el-konvertera. Låg hastighet = lång räckvidd. Ingen tonåring lär ta dem till fjällen så räckviddsångest lär vara begränsad. En plattform som klarar vikten av batterier och bra bromsar etc. Synd bara att det blir lite dyrt.

[OT] Tips på mopedmärke

Klass 2?

Köp en Vespa 50. 👌🏻👌🏻👌🏻

[OT] Tips på mopedmärke
En sak som slagit mig är att a-traktorer ju är perfekta att el-konvertera. Låg hastighet = lång räckvidd. Ingen tonåring lär ta dem till fjällen så räckviddsångest lär vara begränsad. En plattform som klarar vikten av batterier och bra bromsar etc. Synd bara att det blir lite dyrt.
Hittade pris på 180.000 för bara delarna att elkonvertera en äldre bil. då får man 15 mil räckvidd och får montera allt själv. Man får en väldigt högljudd stereo för 180.000 som man kan störa med så det blir motigt att sälja in till en tonåring.

[OT] Tips på mopedmärke
Läste om Tesla här i tråden.
Satan vad de ser omodärna ut redan!
Har inte åldrats bra alltså.
Varför man nu ens skulle vilja ha en....

[OT] Tips på mopedmärke
Hittade pris på 180.000 för bara delarna att elkonvertera en äldre bil. då får man 15 mil räckvidd och får montera allt själv. Man får en väldigt högljudd stereo för 180.000 som man kan störa med så det blir motigt att sälja in till en tonåring.
Tänker det bör bli billigare ju mer krockade elbilar som säljs ut men absolut - billigt blir det inte. Det är nog kört på mycket lång sikt.

[OT] Tips på mopedmärke
Försäkring elmoped: skriver man den på barnet eller föräldern?
Ägaren måste stå för försäkringen. Kolla villkoren om det är tillåtet att någon annan än ägaren använder moppen.
Om försäkringsbolaget misstänker skenförsäkring kan dom neka ersättning vid skada.

[OT] Tips på mopedmärke
Ägaren måste stå för försäkringen. Kolla villkoren om det är tillåtet att någon annan än ägaren använder moppen.
Om försäkringsbolaget misstänker skenförsäkring kan dom neka ersättning vid skada.
Ägaren = huvudsakliga brukaren då förmodar jag.

Känns lite fiffligt, hörde nånstans att en majoritet av (förvisso) EPA och mopedbilar är skrivna på en man runt 55 års ålder.

Tillbaka
Topp