Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
2024 var det blött. Men kanske att det ändå fryser ihop på något sätt allra längst fram så att det var bättre att ligga 1a eller 4a än 47a typ. Kan nästan tänka mig det. Längre bak var det rejält uppkört men inte så dåligt glid men väldigt djupa stavdiken.Visserligen var det väl inte så bra förhållanden med motvind och mjukt 2024 när segrartiden var 3:53. Dock var det väl ganska hård körning hela vägen.
Med ihållande snöfall och motvind tänker jag att dragviljan bör dämpas en hel del. Detta borde sänka farten ytterligare jämfört med vad förhållandena i sig kanske gör och jag tänker att det kan skjuta upp segertiden till över fyra timmar.
Om det blir riktigt dragovilligt i täten skulle det kunna bli ett lopp där damtäten länge ligger rätt nära herrtäten.
"Det är inte ett stort problem i Ski Classics, men om något händer så ska man ta tag i det, säger hon."– Det handlar nog inte riktigt om eliten utan de som kommer där bakom runt 200 som inte kan staka hela vägen. Förra året kunde vi se herrar passera damerna och skejtade i 200 meter. Det är nog de som de ska granska bättre.
![]()
Vasaloppet görs om – nya jakten på fusk
Vasaloppet kommer att se annorlunda ut framöver. Den klassiska banan har dragits om. – Det är en permanent ändring, säger Vasaloppets assisterande tävlingsledare Cathrine Mörk.www.expressen.se
Verkar så. "Detta är en historisk förändring då Orsa Grönklitt 50k ITT nu är det första individuella tempoloppet på 50 km någonsin i touren. Genom att lägga dem efter Vasaloppet undviker man krockar med OS-sändningar och tävlingar i februari, samtidigt som man förlänger säsongen för långloppsåkarna."Förresten, är Grönklitt-loppen efter Vasaloppet i år? De har väl brukat ligga före, men kanske ville de inte kollidera med OS?
www.langrenn.com
Skriv gärna ner hur du tänker dig att ett sådant system i detalj ska utformas.Om inte svensk längdåkning skall helt försvinna så bör det nog vara mer närvaroplikt hos åkarna, som på en vanlig arbetsplats.
Nu menar jag naturligtvis inte att nån skall tävla sjuk,,,,men, när lusten/motivationen tryter är det lätt att skylla på förkylningssymptom.
Hela nuvarande landslagsmodell skrotas. Åkarna kör VC i olika team och också en lagtävling blir viktig.Skriv gärna ner hur du tänker dig att ett sådant system i detalj ska utformas.
Analysera ev. negativa bieffekter och beskriv hur dessa sak hanteras.
Många detaljer behöver specificeras innan det går att riktigt uttala sig om det.Hela nuvarande landslagsmodell skrotas. Åkarna kör VC i olika team och också en lagtävling blir viktig.
Till mästerskap tar en helt frikopplad landslagslednign ut ett landslag som kör där.
Fiskarn svarade bra.Skriv gärna ner hur du tänker dig att ett sådant system i detalj ska utformas.
Analysera ev. negativa bieffekter och beskriv hur dessa sak hanteras.
Självfallet är det inte önskvärt att publiken köper biljetter i förhoppning att få se vissa åkare och att de inte dyker upp. Trodde du verkligen att jag tycker det?Fiskarn svarade bra.
Tycker du, GoranS att det fungerar bra idag när åskådare köper biljetter o åkarna kanske dyker upp om det passar dom?
Jag skulle bli förvånad om det blir mer än möjligen något finjustering i banan till VM.Dags för sprint i Falun! Såklart kul när det går i Sverige, men är det bara jag som tycker att sprintbanan är kass? Den känns otroligt daterad med en avslutning där den som är först upp i sprintbacken blir straffad. Det enda som behövs är egentligen nån eller några kurvor under och efter sista utförsbacken för att hindra slipstream-effekten lite. Jag hoppas verkligen att man gör om den inför VM, men det stannar nog vid förhoppningar.
Jag tyckte många tappade väldigt mycket på svahn sista bitenUppenbart att banan inte passar Rosenberg i alla fall. Var vid mellantiden 7:a, 5,7 sekunder efter Svahn. I mål, 24:a, 12,2 sekunder efter.
Lite olika upplägg. De på topp-30 som tappade under 2 sekunder på andra delen.Jag tyckte många tappade väldigt mycket på svahn sista biten
De kanske helt enkelt har bommat lite med skidorna idag?Inget superkval av norska herrarna bortsett från Kläbo. Placeringar 10, 11, 15, 24, 25 och 65 måste vara bland det sämre de haft på ett tag!?
Fast av de norska åkarna var det bara Andreassen och Skari som i kvalet tappade placeringar från mellantiden (räknar inte Evensen då ju något hände med honom) där glidet spelar rätt stor roll.De kanske helt enkelt har bommat lite med skidorna idag?
Kommer nog att handla en del om vilka (lag) som får till skidorna.Så vem på VL imorgon kan vara ett hot för alvar ? Min gissning är att amund riege kommer att vara ganska stort hot
Jag har också intrycket att det som me.i.am säger delvis berodde på turbulensen när Grip försvann / tvingades bort och därefter. Hon har inte sagt det rakt ut, men det har funnits antydningar i intervjuer och artiklar.Har du någon källa på att Stinas övergång till skidskyttet skulle ha orsakats i någon del av något annat än att hon ville göra det för att hon i det läget ville testa skidskytte?
Mitt intryck är att hon gjorde övergången för att hon ville testa skidskyttet där och då snarare än att hon försvann för att Grip försvann.