[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Blir ju intressant också att se om Lager 157 kan lyckas med skidorna i år igen så de kan fortsätta segerraden med en fjärde raka seger i herrklassen.

Visserligen var det väl inte så bra förhållanden med motvind och mjukt 2024 när segrartiden var 3:53. Dock var det väl ganska hård körning hela vägen.

Med ihållande snöfall och motvind tänker jag att dragviljan bör dämpas en hel del. Detta borde sänka farten ytterligare jämfört med vad förhållandena i sig kanske gör och jag tänker att det kan skjuta upp segertiden till över fyra timmar.

Om det blir riktigt dragovilligt i täten skulle det kunna bli ett lopp där damtäten länge ligger rätt nära herrtäten.
2024 var det blött. Men kanske att det ändå fryser ihop på något sätt allra längst fram så att det var bättre att ligga 1a eller 4a än 47a typ. Kan nästan tänka mig det. Längre bak var det rejält uppkört men inte så dåligt glid men väldigt djupa stavdiken.

Men blir det snöfall blir det ju inte så utan då kanske det blir mer samlat.

Ja, för att det ska bli segertid över fyra timmar lär det nästan krävas snöfall nuförtiden.

Edit:
Något överdrivet, men med segertider under 3,5 timmar ska ju förhållandena i sig vara så risiga att det tappas >0,5 timmar jämfört med riktigt bra förhållanden. Alternativt att förhållandena påverkar taktik s.a. det i samverkan med förhållandena i sig sänker farten ordentligt.

– Det handlar nog inte riktigt om eliten utan de som kommer där bakom runt 200 som inte kan staka hela vägen. Förra året kunde vi se herrar passera damerna och skejtade i 200 meter. Det är nog de som de ska granska bättre.

– Det handlar nog inte riktigt om eliten utan de som kommer där bakom runt 200 som inte kan staka hela vägen. Förra året kunde vi se herrar passera damerna och skejtade i 200 meter. Det är nog de som de ska granska bättre.

"Det är inte ett stort problem i Ski Classics, men om något händer så ska man ta tag i det, säger hon."

Det vetefan

Förresten, är Grönklitt-loppen efter Vasaloppet i år? De har väl brukat ligga före, men kanske ville de inte kollidera med OS?

Förresten, är Grönklitt-loppen efter Vasaloppet i år? De har väl brukat ligga före, men kanske ville de inte kollidera med OS?
Verkar så. "Detta är en historisk förändring då Orsa Grönklitt 50k ITT nu är det första individuella tempoloppet på 50 km någonsin i touren. Genom att lägga dem efter Vasaloppet undviker man krockar med OS-sändningar och tävlingar i februari, samtidigt som man förlänger säsongen för långloppsåkarna."

Om inte svensk längdåkning skall helt försvinna så bör det nog vara mer närvaroplikt hos åkarna, som på en vanlig arbetsplats.
Nu menar jag naturligtvis inte att nån skall tävla sjuk,,,,men, när lusten/motivationen tryter är det lätt att skylla på förkylningssymptom.

Om inte svensk längdåkning skall helt försvinna så bör det nog vara mer närvaroplikt hos åkarna, som på en vanlig arbetsplats.
Nu menar jag naturligtvis inte att nån skall tävla sjuk,,,,men, när lusten/motivationen tryter är det lätt att skylla på förkylningssymptom.
Skriv gärna ner hur du tänker dig att ett sådant system i detalj ska utformas.
Analysera ev. negativa bieffekter och beskriv hur dessa sak hanteras.

Jag tror både Anger och Calle har full motivation för att åka på hemmaplan i Falun, även om det gått knackigt tidigare i år. Samtidigt är de fullt medvetna om vad en max-insats med krasslig kropp kan medföra.

Hela nuvarande landslagsmodell skrotas. Åkarna kör VC i olika team och också en lagtävling blir viktig.

Till mästerskap tar en helt frikopplad landslagslednign ut ett landslag som kör där.

Hela nuvarande landslagsmodell skrotas. Åkarna kör VC i olika team och också en lagtävling blir viktig.

Till mästerskap tar en helt frikopplad landslagslednign ut ett landslag som kör där.
Många detaljer behöver specificeras innan det går att riktigt uttala sig om det.
Redan i det där skicket kan jag dock se potentiella problem som behöver hanteras.

Fiskarn svarade bra.
Tycker du, GoranS att det fungerar bra idag när åskådare köper biljetter o åkarna kanske dyker upp om det passar dom?

Fiskarn svarade bra.
Tycker du, GoranS att det fungerar bra idag när åskådare köper biljetter o åkarna kanske dyker upp om det passar dom?
Självfallet är det inte önskvärt att publiken köper biljetter i förhoppning att få se vissa åkare och att de inte dyker upp. Trodde du verkligen att jag tycker det?

Att se någon "halvlalla" runt ett lopp för att hen inte är intresserad av att verkligen försöka prestera på max i det loppet skulle dock inte göra mig så mkt gladare. Eller att se fejkade skador. Båda varianterna har om jag inte minns helt galet existerat i Davis Cup i tennis där de hade problem med att fjärde och/eller femte matchen kunde vara betydelselös men att de ändå skulle spelas.

Jag säger inte att man inte ska försöka förbättra systemet. Det jag säger är att det är väldigt lätt att häva ur sig något och tro att det kommer att lösa problemet men att det vid lite eftertanke finns problem som måste hanteras. Hur stora dessa problem är och vad man ev. kan göra åt dem behöver man dock beskriva innnan det ens går att säga om förslaget totalt verkar göra saker bättre eller om det kanske halvlöser det problem man vill lösa men skapar ett gäng andra problem s.a. det totalt sett blir sämre.

Låter som att ett avgörande om TV-rättigheter till VM nästa år kan komma inom några veckor.

Dags för sprint i Falun! Såklart kul när det går i Sverige, men är det bara jag som tycker att sprintbanan är kass? Den känns otroligt daterad med en avslutning där den som är först upp i sprintbacken blir straffad. Det enda som behövs är egentligen nån eller några kurvor under och efter sista utförsbacken för att hindra slipstream-effekten lite. Jag hoppas verkligen att man gör om den inför VM, men det stannar nog vid förhoppningar.

Ekberg ersätter tydligen p.g.a. sjukdom Algotsson i herrarnas sprint.

Dags för sprint i Falun! Såklart kul när det går i Sverige, men är det bara jag som tycker att sprintbanan är kass? Den känns otroligt daterad med en avslutning där den som är först upp i sprintbacken blir straffad. Det enda som behövs är egentligen nån eller några kurvor under och efter sista utförsbacken för att hindra slipstream-effekten lite. Jag hoppas verkligen att man gör om den inför VM, men det stannar nog vid förhoppningar.
Jag skulle bli förvånad om det blir mer än möjligen något finjustering i banan till VM.

Uppenbart att banan inte passar Rosenberg i alla fall. Var vid mellantiden 7:a, 5,7 sekunder efter Svahn. I mål, 24:a, 12,2 sekunder efter.

Jag tyckte många tappade väldigt mycket på svahn sista biten
Lite olika upplägg. De på topp-30 som tappade under 2 sekunder på andra delen.

Fähndrich: 4,1 + 0,5
Hagström: 4,6 + 1,7
Drivenes: 5,7 + 1,7
Diggins: 6,1 + 1,0
Rydzek: 8,0 +1,8
Skistad: 8,7 + 1,3
Myhre: 9,1 + 1,2

Inget superkval av norska herrarna bortsett från Kläbo. Placeringar 10, 11, 15, 24, 25 och 65 måste vara bland det sämre de haft på ett tag!?

Positivt av Grate att ta sig vidare. Har ju varit helt under isen större delen av säsongen.

Jag får väl delvis ta tillbaka det där jag sa om banan tidigare. Att man gjort den där kurvan lite skarpare verkar hålla nere farten lite grann ner mot glidpartiet. Ett steg i rätt riktning!

Gäller verkligen att jobba ordentligt efter den branta kurvan och att sen inte stå och glida för länge utan tidigt komma igång och jobba när farten börjar minska.

Så vem på VL imorgon kan vara ett hot för alvar ? Min gissning är att amund riege kommer att vara ganska stort hot

Hur sjutton lyckades Dahlqvist krångla sig vidare till final? Såg inte alls bra ut före upploppet.

Edit: Är däremot sällan Lundgren lyckas få till det bra. Ofta bra med länge men på slutet har hon inte "killern" för att ta sig vidare.

Intervjun med Byström, där stod han allt med rumpan bar. Ilskan kokade i honom när en sprätt kunde med att ställa såna frågor. Den lyste genom när han gick från intervjun.
(gillar Svan, han har en trevlig framtoning men drar sig inte för att ställa obekväma frågor, och framförallt låter han den intervjuade ha huvudrollen - tips till P Jihde)

Möjligt Byström snackade med Linn igår (eller vad det var) som han sa, men kändes mest som en vit lögn att dom ”hade rätt ut det”.

Felet han gjorde med petningen av Linn var väl inte just petningen i sig, men att han tillsammans med andra i ledningen (? han kan nog bestämma sånt själv utan att rådgöra med andra) tog beslutet helt över huvudet på Linn. Som Johan Olsson påpekade bör det tas med åkaren, att åkaren äger beslutet.

Min känsla är att Byström har en extrem prestige. Damlandslaget tror jag inte är så beroende av hur landslagsledningen är. Stjärnorna idag hade redan mer eller mindre formats redan innan han tog över, även om några var precis i början av karriären. Tror också att dom har en väldigt bra sammanhållning och stöttar varann.

Herrarna däremot är kanske mer beroende av hur landslagsledningen är.

Det har ju varit en väldig turbulens i landslagsledningen genom åren, inklusive tränarna. Att Rikard Grip försvann och gick till Skidskytte EDIT:[ tror jag var ] en bidragande orsak att Stina Nilsson gick över dit - även om det inte var allt.

Har för mig att Grip lite kryptiskt har sagt att han kommer att säga vad som hände när han lämnade, och att även Stina sagt något försiktigt om det. Men det har väl aldrig riktigt kommit fram vad som hände när han lämnade/tvingades bort?

Avgå alla!

Senast ändrad:
Har du någon källa på att Stinas övergång till skidskyttet skulle ha orsakats i någon del av något annat än att hon ville göra det för att hon i det läget ville testa skidskytte?

Mitt intryck är att hon gjorde övergången för att hon ville testa skidskyttet där och då snarare än att hon försvann för att Grip försvann.

Kanske en bidragande orsak till att Dahlqvist såg lite ”skakig” ut utför i sprinten?

Har du någon källa på att Stinas övergång till skidskyttet skulle ha orsakats i någon del av något annat än att hon ville göra det för att hon i det läget ville testa skidskytte?

Mitt intryck är att hon gjorde övergången för att hon ville testa skidskyttet där och då snarare än att hon försvann för att Grip försvann.
Jag har också intrycket att det som me.i.am säger delvis berodde på turbulensen när Grip försvann / tvingades bort och därefter. Hon har inte sagt det rakt ut, men det har funnits antydningar i intervjuer och artiklar.

Tillbaka
Topp