Hur var din cykelträning idag?

Cykelvasan.
IMG_0763.webp

Belönat mig med första träningsfria helgen sedan oktober, nu när den värsta perioden snart är över och glott på andra som kämpat i stället.

Frugan hade f.ö. några gemensamma lektioner med TM på mellanstadiet i Hällefors. Åkt skidor med han på gympan tex.

Bilagor

• Skärmavbild 2026-02-28 kl. 16.07.49.webp
    Skärmavbild 2026-02-28 kl. 16.07.49.webp
    107.6 KB · Besök: 24
  • Skärmavbild 2026-03-01 kl. 13.43.01.webp
    Skärmavbild 2026-03-01 kl. 13.43.01.webp
    103.2 KB · Besök: 25
Helgvilan gjorde susen. Näst snabbast uppvärmingsmil och tredje snabbaste 3 mil. Rekorden sattes då jag vägde 4 kg mindre och var ett år yngre, om det nu spelar någon roll.

Visa bilaga 817834
Rekord i uppvärmningsmil? Menar du att du som uppvärmning blåser på för fullt? Värmer du upp inför milen först eller har du begåvats med en kropp som tål mycket?

Rekord i uppvärmningsmil? Menar du att du som uppvärmning blåser på för fullt? Värmer du upp inför milen först eller har du begåvats med en kropp som tål mycket?
Vevar på med +100 kadens och 150W. Tar rejält på flåset men inte på benen. Brukar alltid börja så, för att känna på formen.

Vevar på med +100 kadens och 150W. Tar rejält på flåset men inte på benen. Brukar alltid börja så, för att känna på formen.
OK, då förstår jag. Men fortfarande tycker jag som smyger igång med 70-80 W och en kadens på 70 i början av passen att det verkligen är pang på. Men jag är nog bara avis som inte pallar det själv. 😉

Det blev lite intervaller idag på ett blåsigt Ekerö. 4x4 min med 5-10 min vila mellan intervallerna (plus en bonus i slutet som var oplanerad). Främst för att det inte passade att köra en intervall på platsen där jag var vid tillfället.

1h22min
28km/h snittfart
Sjukt hög snittpuls och sjukt låg fitness då jag mest har fokuserat på styrketräning de senaste 2 månaderna.

Jag är nördig. Jag gillar data. Om du också gillar data så har du det nedan. Intervallerna är markerade nedan.
1772818608514.webp

1772818770672.webp

Skadade vaden under löpning i lördags, så den här veckan har jag kommit igång så smått med cykling.

Måndag: 29 km
Onsdag: 29 km
Torsdag: 43 km

Bild från torsdagens cykling i kalasväder. Sol i ryggen och medvind. Kallsäby gård vid vägslutet.

629b7665-c948-437d-9f54-2aff41b1fd3c.webp

Tyvärr problem med underlivet efter några dagars cykling, troligen pga ovana med cykling (har knappt cyklat mer än korta transportsträckor de senaste tre månaderna) samt oprövad sadel. Så nu blir det nog vila även från cyklingen några dagar. Får se om jag ids gå till något gym och köra rodd-/stakmaskin eller nåt liknande de närmaste dagarna. Sannolikt inte.

Blev en dag av heldagscykling. Försöker prioritera njutningscyklingen. Brukar bli långa pass och vackra vägar Blev 7 timmar idag. Jätteroligt att småvägarna i Södertäljetrakten är farbara. Körde mountainbike med fyrradiga dubbar men hade nog gott bra med dubbfritt. Ambitionen med träningen är för utom att njuta och cykla fina vägar är att bygga uthållighet. Finns säkert många sätt att göra detta. För mig funkar långa pass ruggigt bra. Sol och två siffrig gjorde dagen underbar. 20260308_102351.webp7212.webp

Ingen dålig fart heller, speciellt för att vara i mars! 👍
Ja, att snitta över 34 km/h solo runt 75-100 km utan paus hör inte till mina vanligheter, någon enstaka gång kanske jag lyckats med det på Östgöta schlätten. 🥲🥲 Över 33 km/h dock hmmm "mera vanligt" även på lite längre turer men kanske inte just under tidig vår. 🙃

Puh, läser nu att det var i en tremannangrupp, tur det. 🙂 Sliten blir jag oavsett dock efter den typen av kraftansträngningar, önskar man vore yngre 🥲

Ja, att snitta över 34 km/h solo runt 75-100 km utan paus hör inte till mina vanligheter, någon enstaka gång kanske jag lyckats med det på Östgöta schlätten. 🥲🥲 Över 33 km/h dock hmmm "mera vanligt" även på lite längre turer men kanske inte just under tidig vår. 🙃

Puh, läser nu att det var i en tremannangrupp, tur det. 🙂 Sliten blir jag oavsett dock efter den typen av kraftansträngningar, önskar man vore yngre 🥲
Nej det är ju en viss skillnad på solo och 3 man, men oavsett det så är >34 på 3 st på försäsongen rätt snabbt.

Två pass idag. Två haverier. Fauber. Under morgonpasset lossnade vevpartiets låsmutter. Under eftermiddagspasset böjde sig vänster trampa. Spricka i vevarmens gods vid gängorna till vänster pedal. Första haveriet åtgärdat hjälpligt med ett par tjockare grenstumpar. Andra haveriet fick jag cykla lugnt och fint på lätta växlar så inte trampan skulle vika sig helt. Tredje Fauberveven jag lyckats slita ut. :rolleyes:

Tillbaka
Topp