Landsvägscykel - levla upp

Maloha

Medlem
Hej! Har tidigare kört på en begagnad Bianchi via Nirone. Känslan har inte varit kanon. Nu är jag sugen på att köpa nytt, levla upp. Jag har mest kikat på Trek och Specialized. Vill gärna köpa i butik, om möjligt. Bosatt i Göteborg. Vilken landsvägscykel bör jag satsa på?

- Kvinna
- 44 år
- 170 cm
- Lättviktare
- för träning och enstaka tävling, typ Tjejvättern

Tack på förhand!

Hej! Har tidigare kört på en begagnad Bianchi via Nirone. Känslan har inte varit kanon.
Välkommen i cykelträsket!
Nu är jag sugen på att köpa nytt, levla upp. Jag har mest kikat på Trek och Specialized. Vill gärna köpa i butik, om möjligt. Bosatt i Göteborg. Vilken landsvägscykel bör jag satsa på?
Jag har ingen konkret rekommendation att komma med.
Det bästa är om du kan låta det ta tid och gå runt och kolla dels modeller hos olika tillverkare på nätet men även hos olika butiker för att dels se cykeln i verkligheten men också för att så känslan för butiken
Du bör välja en cykel som inte enbart är snabb, lätt och med bra hjul, däck och andra komponenter,
du bör välja en cykel du tycker är snygg. Då blir det roligare att cykla, inte minst de dagar du är trött, seg och stressad.
Du bör även söka dig till en cykelklubb, det finns flera i Gbg-området, som har träningsgrupper inför Tjejvättern och andra lopp.

Jag skulle titta på en bekväm endurance-racer om det mest är träning och lopp som Tjejvättern. De är lite mer upprätta och snällare mot rygg och nacke på längre pass.
Modeller som Trek Domane eller Specialized Roubaix är väldigt populära just för motionslopp och långträning. Mitt tips är att gå till en butik i Göteborg och provcykla några olika – passformen betyder oftast mer än själva märket.

Fundera på vad det är som gör att känslan inte är kanon.
Är det att saker är slitna eller att cykeln inte passar storleksmässigt?

Om det är det förstnämnda kanske bara en grundlig genomgång och fixande av/utbyte av en del slitna delar räcker bra. Säger inte att du inte ska köpa en ny cykel om du vill det. Vill bara ta upp möjligheten att det kanske inte är nödvändigt eller den billigaste lösningen.

Om den känns dåligt storleksmässigt kan det i någon mån gå att kompensera om det är mindre "storleksfel" men är ramen helt fel i storlek kommer fixar inte att lösa problemet utan då behövs nog en ny ram och därmed i praktiken en ny cykel. Känns den fel bör du också se till att antingen via en seriös handlare eller via att kolla och mäta själv samt jämföra med den cykel du har och din känsla när du cyklar på den.

Sen kan det ju förstås vara så att cykeln är funktionellt och storleksmässigt ok men du inte gillar den ändå.

Tack för alla svar. Kikade online på en Scott Addict 50. Kan det vara något för mig? Eller finns det roligare cyklar därute? Kan tänka mig att lägga uppåt 30 tkr.

Senast ändrad:
Tack för alla svar. Kikade online på en Scott Addict 50. Kan det vara något för mig?
Se om du kan hitta en i butik, eller annan liknande Scott. Testa. Prövsitt, helst provcykla lite.
Ingen här inne kan rådgöra dig att köpa eller inte köpa en cykel. Du har skrivit ålder mm men vi vet ju inte hur du ser ut, rör dig, för dig. Det vet de i en butik. Använd dem, köp online om du spar pengar men använd dem som vet och ser vem du är.

Jag skrev nyss i en annan tråd, om oss som har hängt här på Happy i 20 år. Alla mina cyklar har jag köpt i butik. Annat, mycket annat, har jag köpt online. Men inte cykeln och framförallt inte som ”nybörjare”
Att köpa cykel online, då ska du veta hur du sitter, vad du ska göra, hur du justerar alla delar så du når din potential osv…,,

//My2cents

Standardtipset är ju ändå, trots det du skriver i första inlägget, att absolut inte köpa nytt. Kika på en begagnad racer istället, mycket mer för pengarna, och har du inte lust att gå igenom den själv kan någon göra det åt dig. Jag kan hjälpa dig om det skulle behövas.

Titta på en hoj i storlek 50 eller 52. Hellre en 50, det är lättare att göra den hyggligt bekväm då, är min erfarenhet.

Senast ändrad:
Ser att en Scott Addict 50 kostar drygt 30 papp. Kan du tänka dig att lägga 5000 kronor till (med lite prut) får du en fantastiskt mycket bättre cykel här, där bara gruppen är värd rätt många tusen.

Om känslan inte har varit kanon och det skulle kunna bero på att geometrin inte passar din kropp hade jag i första hand gjort en bike sizeing hos en bike fitter om det finns någon duktig i din närhet. Kostar ca en tusenlapp och tar en timme.

Tillbaka
Topp