Någon flip chip-expert på forumet?

Wiciman

Aktiv medlem
Får rejält med pedal strikes när jag kör på snälla trails. Samma leder som jag kört på i plus 20-år. Har aldrig haft detta problem på någon av mina tidigare FS-hojar - så nånting är ju fel.

Cykeln är en Vitus Escarpe AMP 290 som är uppbyggd från ram till färdig cykel. Modern geo så lång och slack, Men ändå... Så här ska det nog inte vara.
With the addition of a flip-chip on the lower shock mount you can steepen the head angle by 0.5º and raise the BB height by 6mm. Both bikes are designed around the lower/slacker setting, so that’s how they will ship. If you feel like you need more pedal clearance, flipping to the high setting requires nothing more than a multi-tool.
Har googlat mig galen på detta med flip chip och den rätta orienteringen på chippet för att höja BB. Hittar ingen vägledning på Vitus hemsida eller på användarforum.

Den enda infon jag hittar är om funktionaliteten, ingenting om vilken setting som är vad:

"With the addition of a flip-chip on the lower shock mount you can steepen the head angle by 0.5º and raise the BB height by 6mm. Both bikes are designed around the lower/slacker setting, so that’s how they will ship. If you feel like you need more pedal clearance, flipping to the high setting requires nothing more than a multi-tool."

Dämparen har korrekta OEM-dimensioner. Sag är rätt inställt. Rebound någonstans i mitten. Framgaffel 10mm längre än OEM så borde snarare ge färre strikes än fler.

Har jag satt bulten i fel position? Dvs ska den sättas i det nedre läget för att ge högre BB? Låter isf kontraproduktivt i mina öron.

flip chip orientation.webp

Senast ändrad:
AI envisas med att hävda motsatsen :-)

"
Mina rekommendationer baseras specifikt på Vitus Escarpe (2021 och framåt), som har sitt flip chip vid det nedre dämparfästet.
Här är logiken som förklarar varför din visualisering och verkligheten skiljer sig åt:

Varför bulten i det nedersta läget höjer cykeln
Du har helt rätt i att hjulet kommer "närmare" dämparen rent fysiskt när du flyttar bulten nedåt i chippet. Men här är twisten:
  1. Dämparen är en fixerad längd: Eftersom dämparen inte ändrar sin faktiska längd, kommer en flytt av bulten nedåt i chippet att tvinga hela länkaget (den bakre triangeln) att rotera nedåt mot marken för att "få plats" med dämparen.
  2. Hävstångseffekten: När bakaxeln tvingas nedåt i förhållande till ramen, pressas hela ramen (inklusive vevlagret) uppåt från marken.
  3. Resultatet: Avståndet mellan vevlagret och marken ökar. Det är detta som är "High"-läget.

Sammanfattning för din Vitus Escarpe:
  • High-läge (Mindre pedal strikes): Bulten placeras i det nedersta läget (närmast marken). Detta lyfter vevlagret med 6 mm och brantar till gaffelvinkeln med 0,5°.
  • Low-läge (Standard/Stabilare): Bulten placeras i det översta läget. Detta sänker ramen, ger en lägre tyngdpunkt och flackare vinklar, men ökar risken för pedal strikes

+1 på AI slop. Självsäker till tusen, men likväl har den fel. Du har flip-chipet åt rätt håll på bilden om du vill ha vevlagret i höga läget.

AI svammel. Har ingen vitus, men flipchip är iallafall väl märkt på Transition hojar

Ber om ursäkt för bildkvalle, fick zooma en del

Visa bilaga 819254
Thanx ja det bör ju vara lika samma som på Vitus. I Vitus egna marknadsföringstext står det (inser jag nu) att cyklarna levereras med chippet i "Low"-läge vilket innebär bulten nederst. Vilket i så fall skulle bekräftas av bilderna på hemsidan:

1773321467960.webp

Geo tabellen säger att BB-drop blir 29 mm med flip-chip på hög. Jag skulle tänka att det ger tillräcklig markfrigång med 170 mm vevar och 140 mm slag bak, om dämpare är rätt inställd. Har du tillräckligt med tryck och kompressionsdämpning och tillräckligt lite retur dämpning?

Mega 2019 är 1mm lägre och ska vara fullt möjlig att cykla på.
Escarp har jag inte testat men speciellt sista versionen tror jag ansågs vara en mycket fin cykel.

#1: Vad hade du för cykel tidigare?
#2: Vad hade den tidigare cykeln för längd på vevarmarna?
#3: Hur mycket "sag" har du på bakdämparen?
#4: AI är skit och kommer fördumma mänskligheten till apstadiet genom att ingen tänker själv längre och nöjer sig med felaktiga svammel-svar.

Edit: #5: Vad har du för storlek på däcken och vilket tryck kör du, samt vad väger du?

Tillbaka
Topp