SWE Cup Enduro & Downhill 2026

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Årets tävlingar i SWE Cup Enduro och Downhill har presenterats och diskuterats allt för dåligt här på Happy.

SWE Cup i Enduro 2026​

• SWE Cup Enduro #1: Göteborg 25–26 april.
  • SWE Cup Enduro #2: Sunne 6–7 juni.
  • SWE Cup Enduro #3: Gesunda 27–28 juni.
  • SWE Cup Enduro #4: Sundsvall 15–16 augusti.
  • SWE Cup Enduro #5: Ulricehamn 5–6 september, även SM.

Tävlingsklasser Enduro​

Elit - Herr & Dam
Junior - Herr & Dam
Pojk/Flick 13-14
Pojk/Flick 15-16
Masterklass 35+ - Herr & Dam
Masterklass 45+ - Herr
Sportklass Herr & Dam 15+
MTB E-Bike Sportklass Herr & Dam

Motion - Ej krav på licens

Motion Kids - 10-14år
Motion Mellan - 13år
Motion Lång - 15år (Endast Gesunda vad vi vet just nu)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SWE Cup Downhill 2026​

• SWE Cup Downhill #1: Kisa 30-31 Maj.
  • SWE Cup Downhill #2: Åre 3-4 Juni.
  • SWE Cup Downhill #3: Sunne 1-2 Augusti. även SM.
  • SWE Cup Downhill #4: Isaberg 26-27 September.
Tävlingsklasserna för Downhill:

Elit - Herr & Dam
Junior - Herr & Dam
Pojk/Flick 13-14 år
Pojk/Flick 15-16 år
Master 30+ Herr & Dam
Sportklass 15+ år
Samtliga tävlingsklasser har krav på licens.

Motion - Ej krav på licens

Deltävlingen i åre kommer ha 3 olika Motionsklasser med olika svårighetsgrad baserat på banlängd

Anmälan till Enduro sker via Neptron Timing och till Downhill sker anmälan på GravitySeries - TheHUB där även några av Enduroarrangörerna lagt upp informationen om SWE Cup 2026

Har ni frågor och funderingar om Serierna kommer jag och berörda arrangörer försöka svara på dem här i tråden.

Senast ändrad:
Vi planerar köra de flesta enduro-tävlingarna i år. Då sonen fyllt tio kommer han kunna köra motion kids. Info jag har med mig från förra året och om jag minns rätt så behöver en vuxen cykla med dem på sträckorna. Stämmer detta? Planerar ni isf lägga starttider för de olika grupperna så det finns möjlighet att både cykla med grabben och köra mina sträckor i 45+ klassen?

Vi planerar köra de flesta enduro-tävlingarna i år. Då sonen fyllt tio kommer han kunna köra motion kids. Info jag har med mig från förra året och om jag minns rätt så behöver en vuxen cykla med dem på sträckorna. Stämmer detta? Planerar ni isf lägga starttider för de olika grupperna så det finns möjlighet att både cykla med grabben och köra mina sträckor i 45+ klassen?
Jag tror det blir svårt att kombinera eget tävlande med att hinna cykla med Motion Kids på några av tävlingarna i serien.
I Gesunda kan vi nästan utesluta det helt då även H45 kommer ha en lång dag i sadeln med ett mål på att det skall erbjuda +20min racetid för merparten av startfältet.

Under eventet i Gesunda kommer vi dessutom ha ett annorlunda upplägg på Kids klassen då vi anser att tidigare års upplägg med 400:- i startavgift för 4-6minuters utförscykling och där många av deltagarna varit klara innan lunch har varit på tok fel upplägg för att locka fler kids..
Dels kommer vi erbjuda cykling både lördag och/eller söndag, samt att vi kommer ha 2-3 sträckor som man få cykla fritt antal ggr och lite efter vad man själv orkar och önskar.
Då Motion Kids inte är en tävlingsklass så är det mer för att kidsen skall få flera tider att jämföra sig själv emot.

Vi fick även igenom en sänkning till 150:- i startavgift för hela seriens event till 2026 vilket är mer vart vi anser denna typ av klass skall ha.

Tillbaka
Topp