Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Också nyfiken.Mina Saucony Endorphine börjar sjunga på sista versen.
Någon som klickat hem ett Puma Deviate 4 än, tanken skulle vara för det mesta av min mellanmjölkslöpning.
Att kombinera gym med löpning eller den form av "zombie lufsande" jag sysslar med är inte alls så enkelt jag trodde.
Joggade lätt i måndags, markpasset på gymmet var tyngre än det borde, stela ben förmodligen.
Lätt jogga igen nyss, men det var så stelt och tungt att det var löjligt.
Hur gör ni?
Exakt, man vänjer sig. Med det sagt gjorde jag första knäböjspasset på några månader i söndags, och först idag är det kanske läge att springa en runda, baserat att jag idag kan sätta mig ned utan att det kommer allt för många jämrande ljud ur mig.2013 och 2014 kombinerade jag gym med löpning en hel del och kroppen vänjer sig till slut även om det kan krävas en hel del tålamod, tyckte det fungerade bra till slut. Däremot slarvade jag väl i ärlighetens namn en del med benträningen på gymmet delvis beroende på att jag prioriterade löpningen högre...Men det är väl just benpassen som kan behövas pusslas ihop/anpassas på ett vettigt sätt om man kombinerar med löpning. (under just dessa båda år cyklade jag däremot noll förutom ett par km rull tur och retur till jobb vilket ej räknas)
Jag anpassar gymträningen för att passa löpningen, det är klart att man inte går plus på löpkänslan om man samma dag kombinerar marklyft med intervaller. Men jag har labbat lite med vikt, reps och set för att minimera slitenheten.Att kombinera gym med löpning eller den form av "zombie lufsande" jag sysslar med är inte alls så enkelt jag trodde.
Joggade lätt i måndags, markpasset på gymmet var tyngre än det borde, stela ben förmodligen.
Lätt jogga igen nyss, men det var så stelt och tungt att det var löjligt.
Hur gör ni?
Bör kanske tilläggas att jag haft en medveten frånvaro av all konditionsträning senaste halvåret.
Den spontana motfrågan blir alltid: hur har du ställt in pulszonerna? :-)Testade pga klocka med väldigt tydligt pulsfält det här med att springa i pulszon, mitt val föll på zon tre. Det gick inte så värst fort, ca 6-tempo, och då var jag ändå uppe och nosade i z4 en del. Men det var ett behagligt tempo.
Är z2 en grej för löpning? Känns ju som att det måste vara superlångsamt om man inte redan har väldigt bra kondis?
Ja zon 2 är en grej i löpning, om jag skulle prata zon 2 så menar jag nog snacktempo... För mig som gör ca 45 min på 10k så landar mitt snacktempo på ca 5:30-6:00.Testade pga klocka med väldigt tydligt pulsfält det här med att springa i pulszon, mitt val föll på zon tre. Det gick inte så värst fort, ca 6-tempo, och då var jag ändå uppe och nosade i z4 en del. Men det var ett behagligt tempo.
Är z2 en grej för löpning? Känns ju som att det måste vara superlångsamt om man inte redan har väldigt bra kondis?
Det tror jag inte. Gränsen mellan Z2 och z3 är den aerobiska tröskeln oavsett sport, den kan dock skilja en hel del i puls.Tack för svar. Körde på Garmins zoner, har bara slängt in min uppskattade maxpuls där, 190 om jag minns rätt (varit uppe i 185 på trainern nyligen utan att det svartnar). Kanske läge att tolka Garmins Z3 puls som motsv cyklings övre Z2 i kraft då?
Du är väl en rätt duktig löpare? Vi pratar troligen om olika zon 2 då? Du bör ju rimligtvis kunna springa snacktempo även i uppförsbackar...Personligen tycker jag Z2 blir för lågt tempo, man får ju gå vissa backar tom. Sen blir det knappt nåt löpsteg heller.
V.O2 anger ett easytempo det stämmer rätt bra för mig för långrunda.
Du är väl en rätt duktig löpare? Vi pratar troligen om olika zon 2 då? Du bör ju rimligtvis kunna springa snacktempo även i uppförsbackar...
V.O2, vad är det, någon slags app?
Såklart. Kollade snittpuls på Z2 (kraft) pass på trainern och det var puls på 125, verkar ju stämma med löpningen där pulszon 3 var 135-148 om jag minns rätt.Det tror jag inte. Gränsen mellan Z2 och z3 är den aerobiska tröskeln oavsett sport, den kan dock skilja en hel del i puls.
Det här bör ju för dig rimligen vara låg zon 1 eller låg zon 2 enligt de zoner vi snackar här...?Fick till grymt bra pass idag, polaren sällskapade mig en mil mitt i.
Pulsen är fel, bandet lossade och låg i fickan en halvmil.
Visa bilaga 822052
Nja pulsen var fel, bandet krånglade!Det här bör ju för dig rimligen vara låg zon 1 eller låg zon 2 enligt de zoner vi snackar här...?
Garmin sätter gränsen mellan zon 2 och 3 till 70% av maxpuls som default (https://www8.garmin.com/manuals/web...UID-A8716C0B-B267-4C42-B45F-B9C7928BCA19.html).Såklart. Kollade snittpuls på Z2 (kraft) pass på trainern och det var puls på 125, verkar ju stämma med löpningen där pulszon 3 var 135-148 om jag minns rätt.
Ja, tyvärr är det väl devisen träna mer på det som ger problem som gäller.Finns det några andra dårar än undertecknad som försöker sig på ultradistans, typ 5-10 mil blandade underlag? Jag märker att över 35 km på träningspassen så är det bålen som sviker, får ont i lägre magmusklerna och ljumskarna långt innan flåset och benen ger upp. Antar att det bara är att gneta på med magträning och fortsatta långa långpass?
Garmin sätter gränsen mellan zon 2 och 3 till 70% av maxpuls som default (https://www8.garmin.com/manuals/web...UID-A8716C0B-B267-4C42-B45F-B9C7928BCA19.html).
Värdet 70% tycks inte stämma för mig, jag har maxpuls i närheten av din (~185) och det är runt 145-150 som gränsen för snacktempo går för mig. Om man låter klockan sätta zonerna från uppskattad möjlksyratröskel istället för maxpuls får åtminstone jag zoner som verkar stämma bättre.
Vad säger klockan att du har för mjölksyratröskel?
Sätter du zonerna efter det så tycker Garmin att din Z2 går upp till 145.
Exakt så. Något snacktempo har jag aldrig klarat av att hålla i löpning.Tycker det är svårt att springa i zon 2. Känslan är mer som att cykla i zon 3. Även om jag försöker hålla igen under löpningen, så ligger pulsen högre än ett lugnt cykelpass.
Hade samma problem tills jag började springa tillsammans med en annan löpare som visste hur man hållningen på takten.Exakt så. Något snacktempo har jag aldrig klarat av att hålla i löpning.
Finns det några andra dårar än undertecknad som försöker sig på ultradistans, typ 5-10 mil blandade underlag? Jag märker att över 35 km på träningspassen så är det bålen som sviker, får ont i lägre magmusklerna och ljumskarna långt innan flåset och benen ger upp. Antar att det bara är att gneta på med magträning och fortsatta långa långpass?
Det är en rätt stor grej men mycket debatt om det verkligen gör någon större nytta för amatörer som inte har så hög volym.Testade pga klocka med väldigt tydligt pulsfält det här med att springa i pulszon, mitt val föll på zon tre. Det gick inte så värst fort, ca 6-tempo, och då var jag ändå uppe och nosade i z4 en del. Men det var ett behagligt tempo.
Testade kalkylatorn nu och easy-tempot hamnade väldigt nära det tempot jag hamnar på z2 passen i Garmin-programmen. Det är trist att jogga så långsamt.Yes är en app, jag använder kalkylatorn rätt mycket och tycker den stämmer rätt bra.
V.O2 Running Calculator
An easy-to-use training platform for athletes and coaches, including the science and formulas of legendary coach Dr. Jack Daniels.vdoto2.com
Kan nog snacka mig genom de flesta backarna, men pulsen drar iväg väldigt fort. Men jag tycker väl Z2 passar bättre på cykel, där är det riktig kvalitet.
Gäller det cykling utomhus tycker jag det är svårare att hålla ett högt jämt tempo pga hinder, nedförsbackar och inte minst motvind vilket gör att cykling kan upplevas hårdare vid samma snittpuls. Vid löpning får man aldrig vila helt vilket drar upp snittpulsen.Tycker det är svårt att springa i zon 2. Känslan är mer som att cykla i zon 3. Även om jag försöker hålla igen under löpningen, så ligger pulsen högre än ett lugnt cykelpass.
Exakt så. Något snacktempo har jag aldrig klarat av att hålla i löpning.
Jag springer ju inte speciellt snabbt men kanske har sprungit så pass mycket att z2-pulserna ändå blir ok farter relativt min 10k-tid. Det är roligt att springa snabbare men skaderisken är lägre vid långsammare löpning. Det är ju en faktor när man passerat 40 iaf..Testade kalkylatorn nu och easy-tempot hamnade väldigt nära det tempot jag hamnar på z2 passen i Garmin-programmen. Det är trist att jogga så långsamt.
Jobbar på att komma ikapp efter att tillfälligt ha tappat suget efter förra årets Göteborgsvarv (samt ett eländigt tampandes med blodsockerfall 15 min in de flesta rundor). Skall testa Garmin-coachen nu de dagar jag springer, kan ju bli kul med påtvingad variationFöljer ett Garmin-program nu och kör iaf långpassen i zon 2. En fördel är att man inte blir så trött och man kan klämma poddar.
Det där är ändå rätt bra tempo…Tycker formen kommer krypandes. Riktigt bra pass idag!
5km uppvärmning @ 4.36
6x1km @ 3.47 3.47 3.43 3.44 3.44 3.36 med 90s joggvila
5km nedvarvning @ 4.59
Ja sista intervallen var all out, toppade på 173. Runt 167-168 på de andra. Gissar min maxpuls är strax under 180.Det där är ändå rätt bra tempo…
Hur högt går pulsen? Gissar att du trycker rätt hårt under intervallerna?
Berättigad fråga. Känns som en kaffe och en bulle i solen kan ge samma effekt.
Förra gången, dvs i förrgår, föreslog den ”Basträning” och då 41 minuter i 6:05-tempo vilket är aningen långsammare än jag traditionellt har sprungit långrundor i.. då trodde jag att tempobotten var nådd.Berättigad fråga. Känns som en kaffe och en bulle i solen kan ge samma effekt.