Helt ny idé: Kedjan i mitten istället för på höger sida

miyatafarfar

Aktiv medlem
Varför har ingen testat att köra kedjan i mitten av cykeln istället för att ha den på höger sida? Hade det inte varit mer aero och effektivt att ha den i mitten? Tänker då att framdrevet sitter i mitten och att bakdreven sitter på navet i bakhjulet. Känns som att det till och med skulle bli snabbare även om man tar bort aerodynamiska effekter av förflyttningen. Mer rak kedja också = mindre slitage?

Ta inte patent på denna idén nu.

IMG_3072.gif

Hittade en bild som demonstrerar hur sne kedjan blir idag. Bättre att följa ”center line” i mitten tycker jag. Sen kan axeln också göras om så att bakhjulet/navet blir mer centrerat.

Varför har ingen testat att köra kedjan i mitten av cykeln istället för att ha den på höger sida? Hade det inte varit mer aero och effektivt att ha den i mitten? Tänker då att framdrevet sitter i mitten och att bakdreven sitter på navet i bakhjulet. Känns som att det till och med skulle bli snabbare även om man tar bort aerodynamiska effekter av förflyttningen. Mer rak kedja också = mindre slitage?

Ta inte patent på denna idén nu.
Genom att idén här offentliggjorts är den väl diskvalificerad för patent?

Visa bilaga 823053
Hittade en bild som demonstrerar hur sne kedjan blir idag. Bättre att följa ”center line” i mitten tycker jag. Sen kan axeln också göras om så att bakhjulet/navet blir mer centrerat.
Problemet blir väl att få drivning att fungera på det magnetupphängda hjulet du behöver för att inte ekrarna skall förstöra upplägget. Alternativt dubbla bakhjul som någon nämnt.

Problemet blir väl att få drivning att fungera på det magnetupphängda hjulet du behöver för att inte ekrarna skall förstöra upplägget. Alternativt dubbla bakhjul som någon nämnt.
IMG_3074.webp

Man kan ju ha nåt sånt här upplägg för att komma runt hjulet om det är i vägen. Alltså att man vänder på klingan på sidan så den och kedjan åker runt cykeln. Man behöver tänka lite ur boxen.

Sen behöver man inte ha magnetupphängning men man kanske behöver ha en annorlunda bakdel av cykeln där fälgen glider på en slags kullager som fästs mot ramen.

9981BE8D-CAC1-47FC-8C29-90146D6103A7.webp

Problemet blir väl hur hjulet ska drivas av att man trampar då men det får nån annan lösa. Jag är inte ingenjör.

Visa bilaga 823058

Man kan ju ha nåt sånt här upplägg för att komma runt hjulet om det är i vägen. Alltså att man vänder på klingan på sidan så den och kedjan åker runt cykeln. Man behöver tänka lite ur boxen.
Kedjan går horisontellt och genom baknavet? Borde funka i teorin men du behöver i så fall uppfinna något sätt att få drivning. Planetväxel inuti navet typ. Inte omöjligt men nog svårt att få så effektivt att inte den svaga kedjesvängen kostar mindre effekt.

Visa bilaga 823058

Åker runt cykeln? Hur ska du nå baknavet har du tänkt dig? Och som någon skrev ovan, var befinner sig däck och fälg i det här systemet? Det verkar som du inte tänker på att hjulet behöver rotera...

Visa bilaga 823053

Kedjan är bara skevt för att den sitter på yttersta drevet bak. Om man vill kunna växla mellan flera drev bak kan kedjan bara var rak i en enda växel (eller två om man har två drev fram). Det har ingenting med placering av drev att göra. Enda lösningen skulle vara att flytta kassetten åt sidan när man växlar.

Smartast är väl att skippa kedjan helt?
Snabb som attans som liten.
Visa bilaga 823063
Blir väl svårt att få annat än fixed på denna lösning? Plus positionen som blir konstig. Men man kanske kan ha tre hjul på cykeln där man istället har ett nav med interna växlar på ett mittenhjul och sen två vanliga hjul fram och bak. Då slipper man kedja och behåller samma position.

Kedjan är bara skevt för att den sitter på yttersta drevet bak. Om man vill kunna växla mellan flera drev bak kan kedjan bara var rak i en enda växel (eller två om man har två drev fram). Det har ingenting med placering av drev att göra. Enda lösningen skulle vara att flytta kassetten åt sidan när man växlar.
Med elektronisk växling borde det ju funka att ha dagens växelsystem fast och i stället flytta kassetten. Kräver "bara" lite mer utrymme.
Växellåda känns som en bättre lösning.

Med elektronisk växling borde det ju funka att ha dagens växelsystem fast och i stället flytta växeln. Kräver "bara" lite mer utrymme.

Ja, "bara".

Förlusten av en skev kedja är inte så hög. Åtminstone lägre än en växellåda.

Ja, "bara".

Förlusten av en skev kedja är inte så hög. Åtminstone lägre än en växellåda.
Men hallå. Det är fredag och vi håller på att lösa problem som vi inte visste att vi hade. Kom inte här med att dagens lösning fungerar bra.

Växellåda har väl större förluster men andra fördelar, som okänslighet mot pinnar i hjulet.

Med elektronisk växling borde det ju funka att ha dagens växelsystem fast och i stället flytta kassetten. Kräver "bara" lite mer utrymme.
Shimano har patentet på kombinationen av de båda. Alltså växellåda med 2 kassetter med kedja mellan där kassetterna flyttas i sidled för att kedjan ska gå rakt (nödvändigt pga kort avstånd mellan kassetterna).

Nej jag har haft pinnar i hjulet två gången som har orsakat brutna ekrar. Tror inte att en växellåda hade förhindrat det.
Jag trodde alla pinnar i hjulet utan undantag letade sig in på värsta möjliga sätt för att böja derailleur eller i bästa fall växelöra. Men det är kanske bara pinnarna i de skogar jag håller till.

Det finns antagligen en gränshastighet där äääro gör mer nytta än vad förlusten i drivlinan kostar. Gissningsvis en bit över 500 km/h i detta fall. Cyklar man regelbundet i den farten är det klart värt.

Ursäkta att jag sabbar ner fredagslösnignar, men vid 500 km/h behöver man så stora drev att effekten av kedjan på aerodynamiken blir försumbar.

Noll i Kista utanför Stockholm är inte först med ekerlösa hjul, men deras planerade e-bike ser ut såhär. Ingen har lyckats göra det mainstream dock, än.
6c5637f7-0a66-4887-a30c-88b12ade6329.webp

Visa bilaga 823058

Sen behöver man inte ha magnetupphängning men man kanske behöver ha en annorlunda bakdel av cykeln där fälgen glider på en slags kullager som fästs mot ramen.

Visa bilaga 823061

Problemet blir väl hur hjulet ska drivas av att man trampar då men det får nån annan lösa. Jag är inte ingenjör.
Är tanken alltså att den vertikala röda linjen i den nedre bilden är en roterande axel och att denna axel på något sätt i de gula områdena ska konvertera axelns rotation till att driva det gröna hjulet runt?

Och i den övre bilden har man alltså en konvertering (typ planetväxel) för att överföra rotationen kring vevpartiets horisontella axel till rotation kring en vertikal axel?

Noll i Kista utanför Stockholm är inte först med ekerlösa hjul, men deras planerade e-bike ser ut såhär. Ingen har lyckats göra det mainstream dock, än. Visa bilaga 823067
Ser jag fel eller sitter hela hjulet på vänster sida av cykeln? Känns som att det är helt tvärt om vad jag menar, och fortfarande ligger kedjan på höger sida. Men intressant koncept.

Tillbaka
Topp