SPD pedaler på militärcykeln? Fartökning?

Q-faktorn på en militärcykel verkar vara ca 160mm. Vevarmslängd 175mm.
207F544A-72EF-406C-9928-934FF9B51667.webp

Adapter från 1/2” till 9/16” gänga flyttar ut pedalen 21mm. Om vi måttar med en SPD-pedal 21mm ut, hamnar den ungefär mitt på ursprunglig pedal:
AA1A760C-EB4F-4FE4-95C6-DEF6B82C0370.webp

Ser ju skapligt funkis ut. Min cykel är dock en m105, medans trådskaparens är en m42 antar jag. Borde ju inte skilja så mycket på måtten tänker jag

Q-faktorn på en militärcykel verkar vara ca 160mm. Vevarmslängd 175mm.
Visa bilaga 815035
Adapter från 1/2” till 9/16” gänga flyttar ut pedalen 21mm. Om vi måttar med en SPD-pedal 21mm ut, hamnar den ungefär mitt på ursprunglig pedal:
Visa bilaga 815036
Ser ju skapligt funkis ut. Min cykel är dock en m105, medans trådskaparens är en m42 antar jag. Borde ju inte skilja så mycket på måtten tänker jag
Tack för mycket bra bilder!
Det är precis likadan vev på alla militärcyklar.

Det ser lovande ut :)

Spännande att följa tråden. Många bra förslag och tankar från alla håll.

Pedaladaptern verkar ju vara den enklaste lösningen, och kommer nog fungera fint verkar det som. Foten ser ut att få ungefär samma position som på originalpedalerna.

Bäst lösning långisktigt verkar vara att byta vevparti, men det kommer bli kostsamt och troligtvis blir det lite meckigt att hitta ett vevparti som ger rätt kedjelinje. Men det kommer bli lättare och starkare än befintligt vevparti.

Nackdelen med SPD är ju att man inte variera fotpositionen. Se till att träna en hel del med spd på cykeln innan loppet, och justera in klossens position och vinkel på skon så att du inte får knäsmärtor eller liknande när du cyklat en stund.

Köp SPD-skor med styv sula så att du inte får tryck från SPD-klossen på en punkt under foten. En styv sula fördelar kraften på hela fotsulan vilket är mycket bekvämare. Kraftöverföringen blir också bättre eftersom skon flexar mindre.

Nu behöver tråden fler tips på pedaler och skor tycker jag.

Spännande att följa tråden. Många bra förslag och tankar från alla håll.

Pedaladaptern verkar ju vara den enklaste lösningen, och kommer nog fungera fint verkar det som. Foten ser ut att få ungefär samma position som på originalpedalerna.

Bäst lösning långisktigt verkar vara att byta vevparti, men det kommer bli kostsamt och troligtvis blir det lite meckigt att hitta ett vevparti som ger rätt kedjelinje. Men det kommer bli lättare och starkare än befintligt vevparti.

Nackdelen med SPD är ju att man inte variera fotpositionen. Se till att träna en hel del med spd på cykeln innan loppet, och justera in klossens position och vinkel på skon så att du inte får knäsmärtor eller liknande när du cyklat en stund.

Köp SPD-skor med styv sula så att du inte får tryck från SPD-klossen på en punkt under foten. En styv sula fördelar kraften på hela fotsulan vilket är mycket bekvämare. Kraftöverföringen blir också bättre eftersom skon flexar mindre.

Nu behöver tråden fler tips på pedaler och skor tycker jag.
Jag tror utmaningen med sulan är att han vad jag förstår ska springa uppför en av backarna. Kanske finns någon lämplig sko med styv sula men ofta hänger det nog ihop

Nu har jag skaffat lite prylar! Har satsat hårt på detta nu. Nu är det upp till bevis att det fungerar!

1.
SPD skor.
Provade ut ett par skor och valde dom som var skönast! Tittade även extra noga på dess uppbyggnad. Dom ska vara smidiga att springa i. Tror jag hittade rätt!

2
SPD pedaler.
Beställde ett par på Ebay. Dessa ser ut att uppfylla mina krav som är att vid vissa tillfällen kunna klicka loss fötterna och veva med annan del av foten.

3
Pedal adaptrar. Gör att jag kan montera moderna pedaler på militärcykeln. Jag köpte npgra från kina först i rostfritt. Men ångrade mig ganska snabbt. Beställde sedan ett par gjorda i tyskland. Tillverkade av CRO-MO matereal. Aka nog vara de bösta man kan få tag på.

Återkommer med resultat

Bilagor

• 20260403_004252.webp
    20260403_004252.webp
    292.2 KB · Besök: 35
  • 20260403_004257.webp
    20260403_004257.webp
    385.7 KB · Besök: 34
  • 20260403_004306.webp
    20260403_004306.webp
    165.9 KB · Besök: 35
Nu har jag skaffat lite prylar! Har satsat hårt på detta nu. Nu är det upp till bevis att det fungerar!

1.
SPD skor.
Provade ut ett par skor och valde dom som var skönast! Tittade även extra noga på dess uppbyggnad. Dom ska vara smidiga att springa i. Tror jag hittade rätt!

2
SPD pedaler.
Beställde ett par på Ebay. Dessa ser ut att uppfylla mina krav som är att vid vissa tillfällen kunna klicka loss fötterna och veva med annan del av foten.

3
Pedal adaptrar. Gör att jag kan montera moderna pedaler på militärcykeln. Jag köpte npgra från kina först i rostfritt. Men ångrade mig ganska snabbt. Beställde sedan ett par gjorda i tyskland. Tillverkade av CRO-MO matereal. Aka nog vara de bösta man kan få tag på.

Återkommer med resultat
Heja heja!

Man skulle kunna byta till en snabb, lätt XC med dämpning och semi-slicks också. 🤷🏼

Jag vill inte "bila" i en traktor i Europa.

Kan nog bli en del belastning. 27 kg utan växlar. Kan bli en del belstning då om man trycker stumpt upp för en backe :)
Momentet är lite slarvigt uttryckt kraften gånger momentarmen. Kraften är den kraft som du trycker på pedalen med och momentarmen beror bara på cykelns geometri. Cykelns tyngd har ingen direkt inverkan på momentet.

Utväxlingen påverkar däremot förstås kraften. Är ju hela poängen med växlar, att kunna trampa mer men med lägre kraft ibland och mindre men med större kraft i andra lägen, jämfört med en cykel utan växlar.

Utväxlingen påverkar däremot förstås kraften. Är ju hela poängen med växlar, att kunna trampa mer men med lägre kraft ibland och mindre men med större kraft i andra lägen, jämfört med en cykel utan växlar.

Trampa snabbare, menar du. Jag skulle vara rädd att en vevarm eller pedalaxelförlängare skulle går av. De är inte gjord för såna stora krafter.

Momentet är lite slarvigt uttryckt kraften gånger momentarmen. Kraften är den kraft som du trycker på pedalen med och momentarmen beror bara på cykelns geometri.
Med SPD-pedaler borde @ingensomtackardig kunna trampa med lägre moment i varje vevarm och samtidigt högre kraft i bakhjulet jmf med plattispedaler
Detta genom att inte enbart trycka ned en pedal utan även lyfta i den andra pedalen.

Ok. Med en cykel som väger 400 kilo så blir jag i tillfället mycket starkare än om cykeln väger 10 kilo?
Måste du inte ta i mer för att driva ett tungt fordon framåt, än ett lätt fordon? Det är så jag tolkar den här frågan i alla fall? Jag är i och för sig helt värdelös på fysik, matte och annat naturvetenskapligt.

Kraften man kan ta i med ökar nog inte bara för att cykeln är tyngre. Däremot borde farten (accelerationen?) bli lägre. Eller nåt sånt, va.

Kraften man kan ta i med ökar nog inte bara för att cykeln är tyngre. Däremot borde farten (accelerationen?) bli lägre. Eller nåt sånt, va.
Nä, kraften ökar ju inte hos personen, men personen måste väl använda mer av sin kraft? Det är lättare att flytta en mindre sten än en stenbumling, tänker jag som en analogi.

Nä, kraften ökar ju inte hos personen, men personen måste väl använda mer av sin kraft? Det är lättare att flytta en mindre sten än en stenbumling, tänker jag som en analogi.
För att förflytta sig 95km på en tung militärcykel så går det åt mer arbete (joule/kalorier) jämfört en lättare cykel. Men cyklisten kan inte generera mer kraft (watt) än vad denne klarar av.

Så för att generera mer arbete krävs att cyklisten genererar kraft under längre tid. Dvs trampar på längre. Dvs det tar längre tid.

Så slitaget på lager och dylikt ökar. Men att pedaler och vevarmar plötsligt skulle gå sönder känns orimligt. Då hade ju alla militärcyklar gått sönder efter sådär en 10 mil.

För att förflytta sig 95km på en tung militärcykel så går det åt mer arbete (joule/kalorier) jämfört en lättare cykel. Men cyklisten kan inte generera mer kraft (watt) än vad denne klarar av.

Så för att generera mer arbete krävs att cyklisten genererar kraft under längre tid. Dvs trampar på längre. Dvs det tar längre tid.

Så slitaget på lager och dylikt ökar. Men att pedaler och vevarmar plötsligt skulle gå sönder känns orimligt. Då hade ju alla militärcyklar gått sönder efter sådär en 10 mil.
Om cykeln står still, och givet samma utväxling, krävs det väl mer kraft för att få upp militärcykeln i en viss fart, än en lätt racer exempelvis, och det kommer att kosta mer kraft att hålla militärcykeln igång? Har nu cyklisten den energi som behövs, kommer han/hon att göra slut på mer energi över en given sträcka än på den lättare cykeln? Med tanke på att militärcykeln har sämre möjligheter till att sitta aerodynamiskt fördelaktigt och dessutom är tyngre, torde det krävas större belastning på pedalerna (mer kraft)?

Om cykeln står still, och givet samma utväxling, krävs det väl mer kraft för att få upp militärcykeln i en viss fart, än en lätt racer exempelvis, och det kommer att kosta mer kraft att hålla militärcykeln igång? Har nu cyklisten den energi som behövs, kommer han/hon att göra slut på mer energi över en given sträcka än på den lättare cykeln? Med tanke på att militärcykeln har sämre möjligheter till att sitta aerodynamiskt fördelaktigt och dessutom är tyngre, torde det krävas större belastning på pedalerna (mer kraft)?

Viktåkingen av cykeln+cyklist är nåt som 10% jämfört med medelvikten av en Vasacykel. Skillnader i vikt mellan cyklister är större. Också kraftskillnader är större. Och både max och medelbelastingen går inte upp pga av en tyngre cykel, de begränsas av cyklisten. Om något går sönder är det för att komponenter inte är tänkt at användas i en tävling, inte för att cykeln är tung.

Viktåkingen av cykeln+cyklist är nåt som 10% jämfört med medelvikten av en Vasacykel. Skillnader i vikt mellan cyklister är större. Också kraftskillnader är större. Och både max och medelbelastingen går inte upp pga av en tyngre cykel, de begränsas av cyklisten. Om något går sönder är det för att komponenter inte är tänkt at användas i en tävling, inte för att cykeln är tung.
Det är klart att de begränsas av cyklisten. Men ta mig som exempel. Säg att jag klarar av att trycka 1000 watt. Säg att militärcykeln kräver 900 watt för att nå 40 km/h i en spurt, och en lättare cykel 700 watt. Då är jag ingen begränsning, för jag klarar att trycka 1000 watt, men jag kommer att behöva använda en större del av min kapacitet på militärcykeln än på en lättare cykel. Väl? Då kommer belastningen på komponenterna vid en given tidpunkt att vara större på militärcykeln, eftersom den är tyngre.

Vadå, man trampar ju så hårt man kan/orkar om man ska cykla på tid, oavsett vad cykeln väger? Det kommer gå långsammare med den tyngre cykel än med en lätt cykel, bara. Eller hur tänker ni? 🧐

Jaja. Blir bra det. Jag begränsas bara av bakhjulets fäste så med en tyngre cykel och därmed högre normalkraft (mer friktion) så hade jag lätt vunnit CV. Fast den enorma kraften hade väl sprängt hojen.

Det är klart att de begränsas av cyklisten. Men ta mig som exempel. Säg att jag klarar av att trycka 1000 watt. Säg att militärcykeln kräver 900 watt för att nå 40 km/h i en spurt, och en lättare cykel 700 watt. Då är jag ingen begränsning, för jag klarar att trycka 1000 watt, men jag kommer att behöva använda en större del av min kapacitet på militärcykeln än på en lättare cykel. Väl? Då kommer belastningen på komponenterna vid en given tidpunkt att vara större på militärcykeln, eftersom den är tyngre.
Men om du vill vinna spurten så tar du ju i med dina 1000 Watt oavsett vilken cykel du har, om du nu tävlar och vill vinna. Varför stanna vid 700W bara för att du har en lätt cykel, om du har kapacitet att trycka 1000W så gör du givetvis det och cyklar i 50 istf 40 km/h?

Men om du vill vinna spurten så tar du ju i med dina 1000 Watt oavsett vilken cykel du har, om du nu tävlar och vill vinna. Varför stanna vid 700W bara för att du har en lätt cykel, om du har kapacitet att trycka 1000W så gör du givetvis det och cyklar i 50 istf 40 km/h?
Det var väl inte det som diskuterades här, utan huruvida en tung cykel kräver mer kraft för att drivas framåt och därmed lägger större belastning på komponenterna. Säg att du vill hänga med i en klunga och har en cykel som är mer än dubbelt så tung som de andra cyklisterna. Givet att alla inte är totalt slut när de kommer fram och har gjort slut på all energi, och att de hållit samma hastighet, kommer personen på den tyngre cykeln att vara tröttare eftersom det har gått åt mer energi för att driva fram den. Om alla cyklar har samma komponenter, kommer komponenterna på den tyngre cykeln att ha utsatts för hårdare belastning givet ovan förutsättningar. Det var så jag menade. 😊

Senast ändrad:

Ja, men i en tävling där man vill har snabbast tid, som TS, är det inte situationen man är i. Man kommer inte att hålla tillbaka för att cykeln är lättare.

Om man har förmågan att bryta av vevarmar på en cykel beror det på benstyrkan, inte på vad cykeln väger. (Eller dåligt/felkonstruerat material då, såklart).

1000 watt in i en vevarm är samma sak oavsett vad. Skillnaden blir att om man lägger samma effekt på en tung cykel så går det långsammare än motsvarande effekt på en lättare cykel, allt annat lika. För att inte få folk att virra bort sig helt i cykelvikt så är det väl också värt att påtala att det är systemvikten, dvs cykel + cyklist och allt annat som ska med på färden, som räknas. Även om en militärcykel är tung ger den inte så värst stor procentuell viktökning på ekipaget.

Att köra med pedaladaptrar däremot är nog inte så gynnsamt för vevarna eftersom det blir en längre hävarm på både gängor och vevarm, men på samma vis har det inte med cykelns vikt att göra. Vill minnas något om att vevar på militärcyklar går sönder ibland..

Om man har förmågan att bryta av vevarmar på en cykel beror det på benstyrkan, inte på vad cykeln väger. (Eller dåligt/felkonstruerat material då, såklart).

1000 watt in i en vevarm är samma sak oavsett vad. Skillnaden blir att om man lägger samma effekt på en tung cykel så går det långsammare än motsvarande effekt på en lättare cykel, allt annat lika. För att inte få folk att virra bort sig helt i cykelvikt så är det väl också värt att påtala att det är systemvikten, dvs cykel + cyklist och allt annat som ska med på färden, som räknas. Även om en militärcykel är tung ger den inte så värst stor procentuell viktökning på ekipaget.

Att köra med pedaladaptrar däremot är nog inte så gynnsamt för vevarna eftersom det blir en längre hävarm på både gängor och vevarm, men på samma vis har det inte med cykelns vikt att göra. Vill minnas något om att vevar på militärcyklar går sönder ibland..
Absolut, man måste ha viss benstyrka givetvis, men det är inte bara det som avgör. Skillnaden är att den tyngre cykeln kommer att slitas fortare, oväxlad och tung militärcykel ger tyngre igångdrag och kräver mer kraft för att hållas i fart = större belastning på grejerna. Detta blir ju extra tydligt i uppförsbacke. Systemvikten blir avsevärt högre med en militärcykel än en XC-hoj i kolfiber (som många kör på Cykelvasan). Den kraft som går åt för att trampa min frus 30-talscykel uppför branta backen vid Tingberget, herregud, det knakar ju i vevarna.. 😅

Säg att du har en spricka i en vevarm och växlar upp till 52-11, istället för att köra 36-29, och ska komma upp i fart för att komma ikapp någon, vilken utväxling tror du kommer att öka risken för att vevarmen går av? Om du testar samma utväxling på två cyklar, en ”tung” och en ”lätt”, vilken tror du kommer att kräva mest kraft för att komma upp i fart? Det är så jag menar.

När du väl rullar kan du ju trycka på med samma watt, enda skillnaden blir att det går långsammare på militärcykeln, men det är ju sällan så det är när man kör i klunga t.ex. Då ska man hålla de andras hastighet.

I det här inslaget på GCN försöker en av presentatörerna (före detta proffs, för övrigt) hålla hjul på en klättrare. GCN-killen ligger i princip mellan 100 och 200 watt högre än klättraren. Detta belastar förstås materialet
hårdare. I videon är det presentatörens vikt som är 20 kilo högre, cyklarna är säkert ungefär lika lätta, men det skulle ju vara samma sak om han vägde tio kilo mer och cykeln tio kilo mer än den andre killens.

Nog om detta!

Senast ändrad:
Fantastiskt om man kan hålla en högre effekt bara man har en tyngre cykel. Ännu mer fantastiskt är hur kroppen vet att det är en tyngre cykel, och därmed kan öka prestationsförmågan.
Men så är det ju inte. Du tar slut fortare bara. Blir en jäkla massa effekttoppar på en tung, oväxlad cykel. Som att köra intervall hela tiden. Tro mig, jag har en racer från 1924. Två växlar: Tung utan frihjul, görtung med frihjul.
IMG_0029.webp

Fantastiskt om man kan hålla en högre effekt bara man har en tyngre cykel. Ännu mer fantastiskt är hur kroppen vet att det är en tyngre cykel, och därmed kan öka prestationsförmågan.
Hur kan man missförstå folks inlägg såhär grovt? Självklart krävs det mer kraft att förflytta en tyngre cykel GIVET att man ska hålla samma fart. Det är det ni är ute efter, eller hur?

Tillbaka
Topp