Hör upp, cykel i media-tråden

Som det ska promeneras på cykelbanan på denna!
Har faktiskt visst hopp om att utformningen kommer få de flesta att gå/cykla rätt. Iaf fler än på många andra Gång och Cykelbanor.

Screenshot_20260402-100605148 (1).webp

Från https://vaxer.stockholm/omraden/stadsutvecklingsomraden/slussen/pagaende-arbeten-slussen/gc-bron/

Världsmästaren och cyklisten Jonas Tell är död
7 april 2026 19:41
CK Olympics ordförande och boråsaren Jonas Tell är död.
Han avled efter en trafikolycka i Spanien på söndagseftermiddagen.
– Han älskade cyklingen där han var både världsmästare och svensk mästare, säger Stefan Nilsson i CK Olympic.

Det var på söndagseftermiddagen som Jonas Tell var inblandad i en allvarlig trafikolycka i Spanien. Detta efter att han cyklade ute och blev påkörd av en personbil.

[...]

Jonas Tell började som löpare, men hade sedan gått över till cykling, där han har tagit flera SM-medaljer. Året var 2024 när Jonas Tell laddade för världsmästerskapet i gravel som ägde rum i Belgien. Av totalt 138 anmälda i H55-klassen och med knappt två mil kvar av de totalt 135 kilometerna gjorde han ett ryck och fick en lucka som han sen höll ända in i mål. Jonas Tell från Borås blev alltså världsmästare.

☹️

Världsmästaren och cyklisten Jonas Tell är död
7 april 2026 19:41
CK Olympics ordförande och boråsaren Jonas Tell är död.
Han avled efter en trafikolycka i Spanien på söndagseftermiddagen.
– Han älskade cyklingen där han var både världsmästare och svensk mästare, säger Stefan Nilsson i CK Olympic.

Det var på söndagseftermiddagen som Jonas Tell var inblandad i en allvarlig trafikolycka i Spanien. Detta efter att han cyklade ute och blev påkörd av en personbil.

[...]

Jonas Tell började som löpare, men hade sedan gått över till cykling, där han har tagit flera SM-medaljer. Året var 2024 när Jonas Tell laddade för världsmästerskapet i gravel som ägde rum i Belgien. Av totalt 138 anmälda i H55-klassen och med knappt två mil kvar av de totalt 135 kilometerna gjorde han ett ryck och fick en lucka som han sen höll ända in i mål. Jonas Tell från Borås blev alltså världsmästare.

☹️
Någon som vet vad som hände?

Oerhört tragiskt och fruktansvärd otur, kollade den aktuella vägen på Strava där ett av segmenten har cyklats av över 9000 cyklister i år, med Tadej Podacar på topp tiolistan… så vägen anses tydligen helt ok med spanska cyklingsmått…

Oerhört tragiskt och fruktansvärd otur, kollade den aktuella vägen på Strava där ett av segmenten har cyklats av över 9000 cyklister i år, med Tadej Podacar på topp tiolistan… så vägen anses tydligen helt ok med spanska cyklingsmått…
Jag har cyklat kortast möjlig sträcka på N332 vid några tillfällen - söder om Alicante. Det är en mycket hårt trafikerat väg och inte speciellt bred heller. Även om det finns vägren (som är full av grus och skit i största allmänhet) är det verkligen ingen väg att rekommendera.

Jag har cyklat kortast möjlig sträcka på N332 vid några tillfällen - söder om Alicante. Det är en mycket hårt trafikerat väg och inte speciellt bred heller. Även om det finns vägren (som är full av grus och skit i största allmänhet) är det verkligen ingen väg att rekommendera.
Väldigt ledsamt att höra.
Har kört den vägen ett antal gånger då det nästan är hemmaplan, men brukar försöka undvika den då den är vansinnigt tråkig.

Senast ändrad:
281 cyklisterna död i olyckor i Nederländerna i 2025, 35 fler än i 2024. Stigningen kommer från män över 70 år, som står för 42%. De cyklar mer än kvinnor över 70, men tidningen skriver inte varför uppgången skulle kunna vara så stor i 2025.

Minst 41% av döda körde e-bike (inte alla registrerar typ av cykel).

EDIT: flesta dör, såklart, pga skadar på huvudet. En undersökning i 2023 under pensionär visade att 5% av män och 3% av kvinnor bör hjälm.

2026-04-09-09-44-21-281.webp

Senast ändrad:
Med reservation för att det redan vart uppe och med risk för att outa mig som snuskfarbror så slutar jag aldrig att förvånas av volymen med bilder på kvinnliga cyklister som visar cleevage på Instagram.
Att det tydligen finns en marknad för sånt….. ?!

Med reservation för att det redan vart uppe och med risk för att outa mig som snuskfarbror så slutar jag aldrig att förvånas av volymen med bilder på kvinnliga cyklister som visar cleevage på Instagram.
Att det tydligen finns en marknad för sånt….. ?!
Jag ser mer påklädda människor som cyklar på instagram. Algoritmen lär sig vad man gillar och visar mer av sånt.

Tror jag inte. Tittar inte på bilderna, algoritmen ser mig som cykelintresserad man och därför potentiellt intresserad av lättklädda kvinnor på cykel.
Får även, om än inte lika frekvent, motsvarigheten i kajaker.

Frågan är väl snarast vilka som tar dessa bilder och vilka som ställer upp som modeller.

Det är ju inga porrmodeller eller skitcyklar.

Tror jag inte. Tittar inte på bilderna, algoritmen ser mig som cykelintresserad man och därför potentiellt intresserad av lättklädda kvinnor på cykel.
Får även, om än inte lika frekvent, motsvarigheten i kajaker.

Frågan är väl snarast vilka som tar dessa bilder och vilka som ställer upp som modeller.

Det är ju inga porrmodeller eller skitcyklar.
Det är klart du tittar. Du behöver inte klicka på bilden eller videon för att instagram ska registrera det som en ”like” i algoritmen. Din mobil ser var du kollar på skärmen och just Meta/Instagram (med flera) är notoriska för att logga detta. Testa att låsa upp mobilen med Face ID men kolla bort från skärmen, då låses den inte upp. Det spelar ingen roll om du ”hatkollar” eller inte, det är ändå en visning i X antal sekunder.

Som sagt är jag också man och cykelintresserad men får ej upp detta i mitt flöde.

Cleevage?
Är det inte mindre outande(!) att skriva: urringning (som på engelska stavas: cleavage)?

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp