Hur var din cykelträning idag?

Det blåste rejält idag så det blev till att hålla hårt i styret. Lyckades dock stå på riktigt bra i motvinden. Sedan var vägen avstängd pga någon trafikincident så jag fick vända tillbaka samma väg, men det blev exakt 4 mil med exakt 32 i snitt, mkt nöjd!

Skärmbild 2026-04-04 153000.webp

Samma runda som igår fast med en idiot på vägen idag.

Knivstarundan. S 4(9) 8-9 gr. Låg max. 0.5 m. från kantlinjen på en raksträcka utan mötande trafik strax före Mora stenar, då en Audi ligger på signahornet och gör en snäv omkörning och ut i sanden utanför sidolinjen och sladdar så ett dammoln uppstår. Som tur är så är det sällan jag råkar ut för såna idioter. Knivstarundan är lite läskig nu för tiden. G:a Stockholmsvägen från Vassunda till Flottsund har ingen vägren och trafiken är tät.

42 km (inkl transportsträckor) räcerpremme! Så himla gött. Tog några varv runt djurgården och runt Slussen/Gamla stan och upptäckte lite nya rutter. Blev chockad över hur pigg och stark jag var på racern kontra min tunga pendlare. Det var bara tiden som avslutade rundan och känner att jag hade orkat mycket mer. Långbibs och en lättare vindjacka blev perfekt.

Tre timmar/66km grus idag! Lite mkt stigcykling i början och lite blött bitvis, för att inte tala om en "översvämning" jag cyklade igenom borta vid Orlången så tårna blev dyngsura.

Bilagor

• APC_0170.webp
    APC_0170.webp
    1.3 MB · Besök: 23
  • APC_0163.webp
    APC_0163.webp
    977.9 KB · Besök: 23
  • 97B69990-ACE2-457F-9D6F-8134D040AEF8.webp
    97B69990-ACE2-457F-9D6F-8134D040AEF8.webp
    668.7 KB · Besök: 23
50 km. SO 4(10) 11 gr. Segt som attan. Tror jag tappat styrka i vinter pga mindre jobbpendling pga pensionen. Förra vintern blev det oftast hårda pass till och från jobbet i snömodd, motvind och i kamp mot div. elfordon, iofs bara 6 km, men ändå. Sedan att jag väger fyra kilo mer än förra april, spelar säkert också roll. Tror det är första gången jag snittar under 25 på rundan.
Skärmavbild 2026-04-13 kl. 13.56.20.webp

Senast ändrad:
Snabbrunda på 20 km. Stod ”basträning” på schemat från Garmin men när jag var framme på sträckan jag hade tänkt köra fram och tillbaka tryckte jag på varvknappen och då avslutades passet med en glad melodi och resultat i golvet, såklart… så körde fritt lite spurtliknande träning istället.

Visade sig att jag visst är starkare nu än tidigare då jag slog rekord i 5s kraft, tangerade rekord på 20 och 40 min. Vo2Max gick upp från ynka 39 till 40 också. Jippi.

80 km kvar denna veckan att beta av på ett eller annat sätt!

50 km. SO 4(10) 11 gr. Segt som attan. Tror jag tappat styrka i vinter pga mindre jobbpendling pga pensionen. Förra vintern blev det oftast hårda pass till och från jobbet i snömodd, motvind och i kamp mot div. elfordon, iofs bara 6 km, men ändå. Sedan att jag väger fyra kilo mer än förra april, spelar säkert också roll. Tror det är första gången jag snittar under 25 på rundan.
Visa bilaga 824825
Fyra kilo som gör att du rullar snabbare nerför du måste alltså ”bara” bli lite kvickare uppför😜

Om någon undrar så tycker jag det varit en lång vinter. Bara Zwift i månader. Jag har, av olika skäl, inte kommit ut ännu. Inte ens i närheten av Borås. 😅 Igår kändes det som det var dags, men det passade inte i schemat.

Edit: 122 timmar Zwift i år.
Körde idag mitt 44:e utepass för iår, och vi bor inte jättelångt ifrån varandra om jag fattat rätt. Nu kör jag inte så långt varje gång men vill bara säga....ja, vad vill jag egentligen säga? :giggle:

Trevlig Helg 🍻

Körde idag mitt 44:e utepass för iår, och vi bor inte jättelångt ifrån varandra om jag fattat rätt. Nu kör jag inte så långt varje gång men vill bara säga....ja, vad vill jag egentligen säga? :giggle:

Trevlig Helg 🍻
Kanske...
- Det går alltid att hitta en ursäkt?
- Kortare pass är enklare att få in i början och slutet av säsongen när väder och ljus är 'sådär'?
- Att hitta en liten grupp som kör kontinuerligt ökar sannolikheten att jag kommer ut?

Sammanfattning: Klent från min sida.

Trevlig helg 🥂

Kanske...
- Det går alltid att hitta en ursäkt?
- Kortare pass är enklare att få in i början och slutet av säsongen när väder och ljus är 'sådär'?
- Att hitta en liten grupp som kör kontinuerligt ökar sannolikheten att jag kommer ut?

Sammanfattning: Klent från min sida.

Trevlig helg 🥂
Som pensionär har man vissa fördelar :giggle:

Tur och retur till hellasgården med grabbarna (motvind dit) som var tokslut men som direkt efter att vi ätit säger att de ska till bmxbanan i hökarängen , okej fortsätter dit och hänger där ett par timmar och börjar rulla hemåt då stora grabbens telefon ringer och kompisarna skall till banan i älvsjö så han rullar dit vi cyklade hem.
Fantastiskt väder och trevligt sällskap en mycket bra cykelträning 😜

Blev en 50-kilometare runt Bornsjön idag. Härligt väder med sällskap och fikastopp. Kändes som sommar när man var på väg hem sen. Väl hemma ser jag att knopparna på trädet utanför börjat komma. Känner verkligen en viss ljusning nu äntligen. Allt känns bra efter en cykeltur, sinnet är stilla igen.

Efter några dagars konferens i Fuengirola så stod "fri lek" på schemat, så medan några spelade golf så hyrde jag och en kollega cyklar och tog en liten tur. 10 mil i ganska modest tempo (fick ju tänka på kollegan) och ganska kuperat. Efter fikat så begav vi oss till en mördarbacke som jag hade rekat ut med 500 hm på 5 km upp till något slags antenner 930 meter över havet. Vi tog vårt eget tempo och jag körde på rätt bra trots att jag hade tänkt ta det halvlugnt för att inte döda benen. 31 minuter tog det, vilket var lite snabbare än tänkt men ändå en aning långsammare än Strava-rekordet på 16:51 😅. Hursomhelst, en toppendag på cykeln på roligare vägar än hemmavid.

Skärmbild 2026-04-18 180817.webp

Efter några dagars konferens i Fuengirola så stod "fri lek" på schemat, så medan några spelade golf så hyrde jag och en kollega cyklar och tog en liten tur. 10 mil i ganska modest tempo (fick ju tänka på kollegan) och ganska kuperat. Efter fikat så begav vi oss till en mördarbacke som jag hade rekat ut med 500 hm på 5 km upp till något slags antenner 930 meter över havet. Vi tog vårt eget tempo och jag körde på rätt bra trots att jag hade tänkt ta det halvlugnt för att inte döda benen. 31 minuter tog det, vilket var lite snabbare än tänkt men ändå en aning långsammare än Strava-rekordet på 16:51 😅. Hursomhelst, en toppendag på cykeln på roligare vägar än hemmavid.

Visa bilaga 825707
Hmm, när jag var där så var det en kätting spänd över vägen.
Körde ni bredvid den eller var den borta?

Hmm, när jag var där så var det en kätting spänd över vägen.
Körde ni bredvid den eller var den borta?
Enligt mannen i cykelbutiken så är det tillåtet att cykla där, man får bara gå förbi på sidan eller lyfta cykeln över så det gjorde vi. Kättingen är till för att förhindra motortrafik som är verboten. Men vi mötte bara en enda cyklist där (på en solig lördag) så det verkar som att backen inte är så populär längre, de flesta Strava-tider är pre-2020. Det är annars en oerhört bra backe, perfekt för FTP-test och liknande, och man behöver inte vara rädd för mötande biltrafik på nedvägen. 🙂

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp