Frågor man VÅGAR ställa, egentligen....

Har två Styrändsreglage hemma. Båda Campagnolo. Ett av dom har suttit på en klassisk Tempohoj med stålram. Där bakhjul varit 28" och framhjul 26". Därav kraftigt framåtlutad ram. Hur friktionen avseende på aero sett ut på dessa hojar har jag ingen aning om. Vet inte ens om några aerotest på dessa ramar gjorts i vindtunnel. Kanske någon annan vet? Körde dock en sådan hoj på 1990talet, med styrändsregl. För den som undrar kan jag lova att hojen var ett tortyrredskap!
För den som ställer sig frågande, kan jag lova att tempohojar år 2026 ff är pinoredskap!!!

Testa denna

Skistore/Mtbstore
Kolla med MTB Store men de har dem inte. Kunde eventuellt ta hem senare under säsongen. Har ett par som jag beställt via Bikeinn och de finns att beställa men vill helst undvika Bikeinn (tror det är lättare att vinna på Lotto än att en beställning går helt enligt plan från dem...).

Undrar varför han kör på 56 ram?
Skärmavbild 2026-04-13 kl. 14.23.58.webp
Skärmavbild 2026-04-13 kl. 14.24.51.webp

Undrar varför han kör på 56 ram?

Du menar isf 58 som tabellen rekommenderar? De flesta i eliten kör en storlek mindre för att får styret tillräckligt lågt. De kompenserar längden genom en riktigt lång stam. Jag kör en storlek mindre på lvg och gruscykel av samma anledning (med kompenserar inte med en längre stam).

Tillbaka
Topp