Hör upp, cykel i media-tråden

Till glädje för min granne - en äldre dam med rullator - har de plogat sönder en del av betongblocken i barriärerna nu under vintern - så hon kan korsa gatan enklare när hon ska till affären.

Cyklade med min dotter bak ner för gatan häromdan och höll mig då till cykelbanan som tänkt för det skulle vara säkrare.. men fick ge upp efter halva vägen och svänga ut i gatan, varför?

Jo de har ju rätat ut den initiala slalombanan som fick så mkt kritik - med enklaste lösningen - en asfaltramp upp och ner över varje refug. Nu är det snarare en pumptrack eller puckelpist - det skumpa så mkt upp och ner att jag trodde cykelsitsen skulle hoppa av även i måttlig fart.

(PS. Jag är egentligen för en cykelbana här - men att man kunde gjort ett grundligare arbete - lyssnat på oss boende - kommit fram med ett kompromissförslag - och fått det bra från början både för cyklister och bilister. Jag var på kommunens möten inför det här och fick sagt till mig rakt i ansiktet av kommunens anställda att "beslutet är redan fattat och inte kommer ändras" och att de bara var där för att "samla in åsikterna".)

Ex. vis kunde man behållit parkeringar på en sida av gatan och byggt en bred dubbelriktad cykelbana på bara en sida (som hade anslutit till existerande dubbelriktad cykelbana längst ner på gatan). Men det hade krävt större initiala byggkostnader än bara "några linjer i gatan". Man hade behövt gräva bort refuger och ändra trottoarkanter - och asfalterat om - något som man i slutändan ändå visade sig vara tvungen att göra.

Eller så kunde man kanske bara skylta ner hastigheten på gatan från 50 som det är nu till 30.. och sluppit allt det andra.

Senast ändrad:
Vem är det som kör DH i introt av Sportspegeln? Wallner?
Edit, bild.
1776240844405.webp

Min franska är inte vad den har varit. Det har den förresten aldrig varit.
Men tror det är typ en organiserad yardsale. Den som vill bli av med sin cykel kommer dit, betalar 2€, samt ev. reparationskostnad för att få den såld. Sen får man pengarna minus 10% som organisationen behåller. Osålda cyklar tas hem eller övergår i organisationens ägo.

Min franska är inte vad den har varit. Det har den förresten aldrig varit.
Men tror det är typ en organiserad yardsale. Den som vill bli av med sin cykel kommer dit, betalar 2€, samt ev. reparationskostnad för att få den såld. Sen får man pengarna minus 10% som organisationen behåller. Osålda cyklar tas hem eller övergår i organisationens ägo.
Win win, antingen pengar i fickan eller nyservad cykel igen! Kanske något för Sverige att ta efter?

Dottern börjar växa ur sin 24" men fixar nog inte en 28". Ja jag vet att hjulstorlek inte är allt, men hon vill ha en "cykelkorgscykel" (typ damtralla), vad fan är nästa steg?

Dottern börjar växa ur sin 24" men fixar nog inte en 28". Ja jag vet att hjulstorlek inte är allt, men hon vill ha en "cykelkorgscykel" (typ damtralla), vad fan är nästa steg?
att du faller till föga, och att cykeln efter kort tid blir stulen?

risken för det lär minska om du köper henne en 26a. upplever den hälerimarknaden som närmast stendöd jämfört med sveriges mest stulna cykel monark karin 28 tum. 26orna är också väsentligt nättare, lättare och snabbare. nackdelen kan vara att de knappast säljs med det nexus7 hon villhöver.

men kan ju alltid ekras in? vi gjorde efterhand så med 26-trallan dottern fick när hon var cirka tio år. och monterade en längre sadelstolpe. har sedan hängt med henne in i vuxen ålder. betydligt bättre att cykla på än ett 28-shabrak.

Tjena!

En 28" med låg ram. T.ex. Monark har det, har sålt många sådana till kids som precis lämnat 24".

att du faller till föga, och att cykeln efter kort tid blir stulen?

risken för det lär minska om du köper henne en 26a. upplever den hälerimarknaden som närmast stendöd jämfört med sveriges mest stulna cykel monark karin 28 tum. 26orna är också väsentligt nättare, lättare och snabbare. nackdelen kan vara att de knappast säljs med det nexus7 hon villhöver.

men kan ju alltid ekras in? vi gjorde efterhand så med 26-trallan dottern fick när hon var cirka tio år. och monterade en längre sadelstolpe. har sedan hängt med henne in i vuxen ålder. betydligt bättre att cykla på än ett 28-shabrak.

Nexus 3 är ju ett bättre nav på alla punkter förutom om man bor där det är rejält backigt.
Mindre förluster i navet, hållbarare, kräver mindre service, billigare m.m.

Tjena!

En 28" med låg ram. T.ex. Monark har det, har sålt många sådana till kids som precis lämnat 24".

Nexus 3 är ju ett bättre nav på alla punkter förutom om man bor där det är rejält backigt.
Mindre förluster i navet, hållbarare, kräver mindre service, billigare m.m.
Ja, Nexus 7 är ju pålitligt, men otroligt segt och tråkigt. Min ena dotter har det på sin cykel, min andra har Nexus 3. Också tråkigt men känns något mindre sirapssegt. Däremot måste man nästan alltid byta kedjedrev till ett mindre - många hojar med Nexus 3 är sjukt högt växlade från fabrik. Inte ens jag, vuxen man och cyklist, använder trean. Gick ned till 38T fram och nu kan 13-åringen ha nytta av växelreglaget, vilket tidigare stod som fastfruset på läge ett.

Men sanningen att säga är ju alla växelnav tråkiga. @kais01 och jag brukar skoja om Pentasport, vilket är opålitligt, men det är mindre trist än många andra när det väl fungerar.

håller med om att nexus7 är mellanmjölk på drivmotstånd.

det gäller i första hand växel nr 5. men ser det inte för cykeltypen någon direkt dealbreaker. det klarar sig utan underhåll i decennier, och har en skyddad växelupptagare som tål ett hårt liv i cykelställen på skolan.

det har inte nexus 3, där sitter motsvarande mekanism oskyddad på utsidan. i övrigt är det ett helt ok nav. friktionen är dock endast på växel 2 att betrakta som låg.

Tillbaka
Topp