Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
IMG_0032.webp

Visa din Miyata!
Dags att vakna ur vinterdvalan, inte postat på happy eller skruvat cykel sen i november :o

Var helt säker på att mina silvriga velo orange stänkskärmar var för 700c men hittade kvittot och såg att dom var för 26.

Så den stora frågan nu för trippelkryssaren....45mm däck utan skärmar eller 36mm med skärmar? Tanken är att den ska bli en allt i allo äventyrs/pendling(fördel asfalt)/kanske rando cykel. Å andra sidan gör jag alltid I min yttersta makt att undvika cykla i regn...

Shimano 105, 11 växlat
36T kassett i bak
46/34 klingor på vevarmarna

9379.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Dags att vakna ur vinterdvalan, inte postat på happy eller skruvat cykel sen i november :o

Var helt säker på att mina silvriga velo orange stänkskärmar var för 700c men hittade kvittor och såg att dom var för 26.

Så den stora frågan nu för trippelkryssaren....45mm däck utan skärmar eller 36mm med skärmar? Tanken är att den ska bli en allt i allo äventyrs/pendling(försel asfalt)/kanske rando cykel. Å andra sidan gör jag alltid I min yttersta makt att undvika cykla i regn...

Shimano 105, 11 växlat
36T kassett i bak

Visa bilaga 824344
Vilka vingar! Hur brett är det styret?

Visa din Miyata!
Vilka vingar! Hur brett är det styret?
Haha bredaste jag har! kör 38cm på mina räcers, miyata teamen har till och med 36 men denna är bjässen är 48 😎

Visa din Miyata!

Var helt säker på att mina silvriga velo orange stänkskärmar var för 700c men hittade kvittot och såg att dom var för 26.

Så den stora frågan nu för trippelkryssaren....45mm däck utan skärmar eller 36mm med skärmar? Tanken är att den ska bli en allt i allo äventyrs/pendling(fördel asfalt)/kanske rando cykel. Å andra sidan gör jag alltid I min yttersta makt att undvika cykla i regn...

Shimano 105, 11 växlat
36T kassett i bak

Visa bilaga 824344
Snyggebygge!

Jag röstar för skärmar. Originalskärmar och 700x35c Pasela klarar det mesta.

Visa din Miyata!

Shimano 105, 11 växlat
36T kassett i bak

Visa bilaga 824344
Vad sägs om 23 millimeter, utan skärmar?!

Visa din Miyata!
1776004616269.webp

Här kommer två miyatabilder. En från när tusingen för ovanlighetens skull används som pendlarhoj. Den vanliga pendlarens vevlager har havererat. Nedan en bild på den on off jag tog över från LWB i maj och som byggdes upp i februari, efter ett väldigt utdraget letande efter delar. Tyvärr hanns det bara med en ynka runda innan den stals från trapphuset. Tur i oturen kanske att det var den och inte tusingen som jag blev av med, den stod nämligen också olåst precis intill. Så om någon i Göteborgsområdet får syn på en on off med stort brett surly styre tar jag tacksamt emot ett tips.
1776004695957.webp

Visa din Miyata!
En Miyata dog i kväll. Alltid lika tråkigt, men jag ber en bön om att den återuppstår som en handlödd stålram från norra Italien.

Det är då fan att människor inte har vett på att ställa in sina cyklar på vintrarna. Aldrig sett ett så rostigt och oxiderat exemplar. Ingenting gick att spara. Ingenting.
IMG_1241.webp

Visa din Miyata!
En Miyata dog i kväll. Alltid lika tråkigt, men jag ber en bön om att den återuppstår som en handlödd stålram från norra Italien.

Det är då fan att människor inte har vett på att ställa in sina cyklar på vintrarna. Aldrig sett ett så rostigt och oxiderat exemplar. Ingenting gick att spara. Ingenting.Visa bilaga 825099
Lika dela dumihuvet, materiellt överflöd och känslomässig brist, det blir en kraftfull brygd som vi häller i oss utav ur stora sejdlar. Vi har det så förfärligt bra (så förfärligt mycket är så förfärligt billigt) att vi inte behöver ta hand om och i förlängningen inte heller behöver kunna ta hand om vare sig cyklar eller annat. Låt skiten stå och ruttna och köp något nytt i stället. Toppa alltihop med det västkustska saltstänket och skjuts in i ugnen så har du snart ännu en död cykel.

Jag hade häromdagen det tvivelaktiga nöjet att gå igenom ett cykelförråd i ett hus med lägenheter. Varken samhällets bottenskikt eller kronan av nationen utan helt typiskt mittemellan ur socioekonomiskt perspektiv. Av gott och väl hundra cyklar fanns inte en enda som fick saven att stiga inom mig. Bara rad efter rad av skräp, både etablerade märken och lågprisvaruhusens dynga, alltihop med det gemensamt att det var trasigt och illa underhållet, eller flång nytt och aldrig använt.

Jag är en äcklig hycklare som predikar för de redan frälsta. Men om det ligger någon verklighet i ovanstående inspirationstal så är det som vi gör i och med Miyatatråden något stort och vackert. Varken cykelmek i allmänhet eller Miyata-wank i synnerhet kommer att rädda oss när zombieapokalyps-snösmockan-så-vet-du-om-just-du-är-drabbad-alla-ska-dö-så-mycket-mer-tjänar-din-granne-Håkan-Juholts-mustasch-visste-allt drabbar oss. Men att hålla på, att skruva och gno och laga och byta så att vi någon gång emellanåt också kan ta oss varsin liten hugsvalande cykeltur, det är något mycket större och finare än det vid första anblick kan se ut som.

Din Miyata är död. Leve din Miyata!

Visa din Miyata!
Lika dela dumihuvet, materiellt överflöd och känslomässig brist, det blir en kraftfull brygd som vi häller i oss utav ur stora sejdlar. Vi har det så förfärligt bra (så förfärligt mycket är så förfärligt billigt) att vi inte behöver ta hand om och i förlängningen inte heller behöver kunna ta hand om vare sig cyklar eller annat. Låt skiten stå och ruttna och köp något nytt i stället. Toppa alltihop med det västkustska saltstänket och skjuts in i ugnen så har du snart ännu en död cykel.

Jag hade häromdagen det tvivelaktiga nöjet att gå igenom ett cykelförråd i ett hus med lägenheter. Varken samhällets bottenskikt eller kronan av nationen utan helt typiskt mittemellan ur socioekonomiskt perspektiv. Av gott och väl hundra cyklar fanns inte en enda som fick saven att stiga inom mig. Bara rad efter rad av skräp, både etablerade märken och lågprisvaruhusens dynga, alltihop med det gemensamt att det var trasigt och illa underhållet, eller flång nytt och aldrig använt.

Jag är en äcklig hycklare som predikar för de redan frälsta. Men om det ligger någon verklighet i ovanstående inspirationstal så är det som vi gör i och med Miyatatråden något stort och vackert. Varken cykelmek i allmänhet eller Miyata-wank i synnerhet kommer att rädda oss när zombieapokalyps-snösmockan-så-vet-du-om-just-du-är-drabbad-alla-ska-dö-så-mycket-mer-tjänar-din-granne-Håkan-Juholts-mustasch-visste-allt drabbar oss. Men att hålla på, att skruva och gno och laga och byta så att vi någon gång emellanåt också kan ta oss varsin liten hugsvalande cykeltur, det är något mycket större och finare än det vid första anblick kan se ut som.

Din Miyata är död. Leve din Miyata!
There's foxes in the hen house
and cows out in the corn
The unions have been busted,
their proud red banners torn
If you listen to the radio
you'd think that all was well
But you and me and Cisco know
it’s going straight to hell

So come back, Emma Goldman
Rise up, old Joe Hill
The barricades are going up
They cannot break our will
Come back to us, Malcolm X
and Martin Luther King
We're marching into Selma
as the bells of freedom ring

Steve Earle

Visa din Miyata!
Om det är någon som känner för att förbarma sig över den här så är den till salu. Nu genomgången. Guldet är lite slitet, annars fungerar den bra mekaniskt. Sadelstolpen är inte fast... Storlek 56 tror jag.

Styrlinda kommer strax på...

@Tob min 54 -a är också till salu...

Bilagor

• 20260415_160340.webp
    20260415_160340.webp
    1.1 MB · Besök: 57
  • 20260415_160350.webp
    20260415_160350.webp
    1.1 MB · Besök: 57
Visa din Miyata!
Snyggebygge!

Jag röstar för skärmar. Originalskärmar och 700x35c Pasela klarar det mesta.
Tror jag har orginalskärmarna kvar någonstans. Däremot fegade jag ur pä däcken, blev 32mm gp5000, som mina 7 andra räcers, trygghet & tradition osv

Däremot slank det med lite annat smått och gott i beställningen:D
9384.webp

079813c5-4bc4-4bb0-8b25-17fd102fbf30-1_all_17528.webp

Vad sägs om 23 millimeter, utan skärmar?!

Var sak har sin plats! Ganska säker på att jag kör 23mm, utan skärmar ;) på denna godingen (har visserligen approprierat sadeln till förmån för miyatabygget).

9387.webp

Visa din Miyata!

Det är då fan att människor inte har vett på att ställa in sina cyklar på vintrarna. Aldrig sett ett så rostigt och oxiderat exemplar. Ingenting gick att spara. Ingenting.Visa bilaga 825099
Känns det inte som att ram-löda är nästa hobby för din del? Du har ju källaren, drivet och händigheten? Kapa upp ramen och träna på fille-lödning? Så kan den avsluta sin karriär meningsfullt?:)

Visa din Miyata!
En fråga allmänt om claris reglage fungerar ekvivalent till orginal on/off 300LX och 200GS
Går Shimano claris 3x8 reglage användas på on/off är ju hodds typ för bockstyre. Fast borde gå orginal med sti men komplettera med V- broms 90 grader rör för förutsatt måttlig styr böjar Classic bock typ zoom och v-max hodds handtag styrstams går Classic svan nacke 17 grader eller adapter 22,2 mm till 1-1/8 A-hedde moduler 17 grader. Vajer hållare och styrband och vajer plocke pinnar modifiera från mtb on/off hybrid till gravell.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ni visa miyataentusiaster, hur är det med dropouts? Finns det någon anledning till att inte skruva ut justerskruvarna och skjuta bakhjulet hela vägen bak för maximalt däckutrymme? Vad är fördelen med att ha bakhjulet längre fram i dropoutsen?

Visa din Miyata!
Ni visa miyataentusiaster, hur är det med dropouts? Finns det någon anledning till att inte skruva ut justerskruvarna och skjuta bakhjulet hela vägen bak för maximalt däckutrymme? Vad är fördelen med att ha bakhjulet längre fram i dropoutsen?
Justerskruvarna finns väl där för att justera eventuella snedheter i ramen, så att man ska slippa stå och rikta in hjulet vid tävling och så vidare. Är allt rakt och fint kan du nog köra på, men är det såpass tajt att det hänger på om du kan skjuta tillbaka hjulet någon centimeter hade jag definitivt skaffat smalare däck (chock!).

Visa din Miyata!
Längre kedjestag sägs ju ge sävligare känsla. Tror inte att jag hade märkt skillnad. Lite segt att behöva släppa ut luften för att ta ur hjulet om man maxar däcken men inget stort problem. Kan påverka hur bra växeln funkar men går säkert att lösa med b-akeuven etc.

Vad jag förstår är skruvarna där för att hjulet ska hamna på samma plats varje gång man sätter i det. Jag märker stor skillnad på hur bra cykeln växlar mellan längst fram och längst bak i dropouten. Då är det skönt att ha sweet-spoten förinställd.

Visa din Miyata!
Längre kedjestag sägs ju ge sävligare känsla. Tror inte att jag hade märkt skillnad. Lite segt att behöva släppa ut luften för att ta ur hjulet om man maxar däcken men inget stort problem. Kan påverka hur bra växeln funkar men går säkert att lösa med b-akeuven etc.

Vad jag förstår är skruvarna där för att hjulet ska hamna på samma plats varje gång man sätter i det. Jag märker stor skillnad på hur bra cykeln växlar mellan längst fram och längst bak i dropouten. Då är det skönt att ha sweet-spoten förinställd.
klokt, tack för svaren

Tillbaka
Topp