Hur är allt annat än föret i GBG?

Då är det inte många stopp att betala till Båstad, Öresundstågen tillåter ju cykel om jag inte minns fel. Pumpar du däcken ordentligt så tror jag det är helt ok att cykla sista biten asfalt till Vallåsen, visst är det uppförsbacke men den är rätt flack och med mtb-utväxling är det nog lugnt om du inte har för bråttom.
Man kan ta bussen till Våxtorp från Laholm. Borde vara buss med cykelställ där.

Sepåfan:

IMG_2965.webp

Ny lbs på Övre Husargatan, en entusiastisk kille som kör konceptet att plocka ihop customhojar. Massa fina ramar och cyklar där inne — On One, Vitus, 8bar m fl.

Kanske inte aktuellt med rådande före, men har det aldrig diskuterats att droppa höjdhoppshoppet i Bragebacken i Slottsskogen?

Arkivbilder:

1771853310729.webp

1771853374736.webp

Kanske inte aktuellt med rådande före, men har det aldrig diskuterats att droppa höjdhoppshoppet i Bragebacken i Slottsskogen?

Arkivbilder:

Visa bilaga 816919

Visa bilaga 816921
Frågade AI. Han vet.

är bragebacken kulturminnesskyddad

Ja,
Bragebacken i Slottsskogen omfattas av ett starkt skydd då hela parken är ett kulturreservat.

Här är detaljerna kring dess status:
  • Kulturreservat: Sedan 2022 är Slottsskogen ett kommunalt kulturreservat, vilket innebär att hela miljön, inklusive Bragebacken, skyddas enligt miljöbalken för att bevara dess kulturhistoriska värden.
  • Kulturhistoriskt värde: Bragebacken, som stod klar 1902, beskrivs som en unik idrottshistorisk miljö. Den anses ha ett högt kulturhistoriskt värde som ett minnesmärke över tidig svensk backhoppning och folkhemmets framväxt.
  • Bevarande: Skyddet innebär att anläggningens karaktär ska bevaras och att ingrepp som skadar de kulturhistoriska värdena inte är tillåtna utan särskilt tillstånd.

Frågade AI. Han vet.

Ja,
Bragebacken i Slottsskogen omfattas av ett starkt skydd då hela parken är ett kulturreservat.

• Kulturreservat: Sedan 2022 är Slottsskogen ett kommunalt kulturreservat, vilket innebär att hela miljön, inklusive Bragebacken, skyddas enligt miljöbalken för att bevara dess kulturhistoriska värden.
  • Kulturhistoriskt värde: Bragebacken, som stod klar 1902, beskrivs som en unik idrottshistorisk miljö. Den anses ha ett högt kulturhistoriskt värde som ett minnesmärke över tidig svensk backhoppning och folkhemmets framväxt.
  • Bevarande: Skyddet innebär att anläggningens karaktär ska bevaras och att ingrepp som skadar de kulturhistoriska värdena inte är tillåtna utan särskilt tillstånd.
Ah. Jag tänker ändå att den årliga pulkaåkningen i backen sliter bra mycket mer än ett par cykelhjul.

Frågade AI. Han vet.

Ja,

Är det inte dags att vi börjar dela ut varningar för AI-bot-svar?

Hade du velat bidra konstruktivt hade du t ex kunnat säga något om att det kanske inte är tillåtet att cykla i backen hur som helst utifrån hur föreskriften är skriven:
1771874389974.webp

Fast om det redan finns en stig i backen är det tolkningsbart, det står inte att det behöver vara en anlagd stig vad jag kan se.

Fast är Slottsskogen ett kulturreservat? Det verkar vara en pågående process som inte är avslutad.

AI:n verkar ha dragit lite förhastade slutsatser.

Vill man åka o göra ett drop där så lär det väl inte vara hela världen. Brukar ju hänga en del folk där i andra syften och graniten lär ju inte flytta på sig i första taget.

Fast är Slottsskogen ett kulturreservat? Det verkar vara en pågående process som inte är avslutad.

AI:n verkar ha dragit lite förhastade slutsatser.
Ja du har rätt, det går säkert att spåra i nämndhandlingar om man är tillräckligt intresserad.

My son returns from a fancy East Coast college and I'm horrified to find he's a nerd han har köpt en landsvägscykel.

Så var i Gbg kan man shoppa landsvägsskor?

My son returns from a fancy East Coast college and I'm horrified to find he's a nerd han har köpt en landsvägscykel.

Så var i Gbg kan man shoppa landsvägsskor?
Landsvägsskor är tortyrredskap allt som oftast, med supertighta tåboxar och annat djävulskap. Jag har, som tur är, kommit väldigt gott överens med Specializeds skor. Har inga lätta fötter direkt, så jag gissar att deras dojjor är bra. Lätt att få tag i på Spez i Göteborg också, även om man får slå sönder hela spargrisen först..

Edit: Utvecklar lite eftersom jag skrev "gissar" ovan. Jag har haft Spezdojjor de senaste åren, både lågskovarianten och två par Defrosters (inte lyckats slita ut mer än ett par som gick som rena mtb-skor, så har alltså fyra par i garderoben). De är ruggigt hållbara och passar mig superbra. Har inte värstingvarianten utan ett par snäpp ner, och sett till att de håller i många år är de klart prisvärda. Kör mtb, långfärd, utflykt och till och med lvg med samma skor. Kör dessutom lvg med vanliga spd för att det funkar helt bekymmersfritt och gör att jag kan ta vilka skor som helst till vilken cykel som helst. Har cyklat typ 50 mil på samma dygn och säkert 100 mil på några dagar i samma skor jag kör mtb och Stravajage i, så de är ganska universella.☺️ En av de där få cykelprylarna som aldrig är uppe för omvärdering/utvärdering!

När det dyker upp ett par vita S-works i storlek 47 begagnade är det jag som hugger direkt! Nya kostar som en halv cykel typ...🤯

Ska sägas att jag snarast har en aversion mot Specialized rent allmänt, men både skor och hjälm är så ruggigt bra att jag måste hylla lite!😂

Senast ändrad:
Det finns ju inga mygg i Göteborg annat än väldigt lokalt där det är träsk. Du behöver bredda referensramarna lite.

Jag fick första bettet i skogen för två veckor sen, men ett bett är inget bett.

Tillbaka
Topp