Inspiriation - Ställning för cykeltvätt

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Tänkte försöka snickra ihop en plats för cykeltvätt. Tänker mig något enkelt med några brädor/lastpallar son bas och en ställning där cykeln kan hållas på plats på sånt sätt att man kan gå runt den och tvätta båda sidor på en gång.

Men hur gör jag det på ett snyggt och enkelt sätt?

Nu kanske du vill snickra själv men beställde ett sånt här ställ på Amazon som går att snurra och flytta lätt med hjälp av hjulen. Du kan också låsa fast hjulen så det inte snurrar.

Tanken är förvaring av cykeln i lägenheten 90% av tiden men har också tänkt använda stället för att tvätta cykeln lättare än att bara luta mot en vägg. Enklare att snurra på ställningen än att behöva lägga ner alla tvätt-tillbehör för att vända på cykeln, se till att den inte ramlar, osv osv.

Har inget mekställ så det här blir min lösning.

Är man opti köper man ett sånt här ställ där man kan ta av hjulen och allt och fästa fast ramen i stället och sen snurra i princip 360 grader:
IMG_3341.webp

Snyggt med gallret. Känns gediget. Var köper man sånt?

Jag kommer vilja lyfta cykeln så bakhjulet frisnurrar, då blir däcktvätten enklare. Så får man lyfta och snurra framhjulet manuellt ett par gånger.

Ska man bara ha en "balk" som stycker ut för att hänga sadeln på eller finns det något mer raffinerat?

När vi flyttade till hus med uteplats fixade jag också en lös ställning i still med Luzens, men nu är det sällan jag använder den.

Funkar nästan bättre att bara lägga cykeln på gräset och ta en sida i taget. Hjulen kan snurra fritt beroende på hur du lägger vevarna.

Jag har gjort så här.
Funkar bra, men borde vara lite högre, och ordna så att cykeln inte roterar. Cykeln hänger i sadeln.

Visa bilaga 825541

Jag gjorde nåt liknande på landet, fast satte bara en planka mellan två träd. Cykel. hänger i sadeln men framhjulet går ner i backen då det får lite stadga. Typ som på ställen som finns i t.e.x Järvsö där det är ett stålrör bara man hänger cykeln i.Funkar förvånansvärt bra även för enklare mek men inte helt optimalt eftersom man har två träd på sidorna.

Samma tema här, häng sadeln över pinnen.

Två höjder för olika storlek på cykel.
Allt hålls upprätt av 4 små vinkeljärn, så är rätt ranglig efter 4-5 år 🙂

Och sabbar gräsmattan en del om man inte flyttar runt den regelbundet.
Nästa modell blir förhoppningsvis ett F i metall som får sitta nedstucken i marken
1000064000.webp

En europall, överblivet altanvirke och en arm från ett billigt cykelställ som kan roteras med en pinne som stopp. Har nu oljats svart med pigmenterad olja.

Bilagor

• PXL_20240427_095336916.webp
    PXL_20240427_095336916.webp
    1.4 MB · Besök: 28
Nu är du kanske inte ute efter en färdig lösning, men den här har jag. Funkar riktigt bra, men kanske inte jättestabil på ojämnt underlag. Kräver förstås ihålig vevaxel.
IMG_8335.webp

Tillbaka
Topp