Hur var din cykelträning idag?

Enligt mannen i cykelbutiken så är det tillåtet att cykla där, man får bara gå förbi på sidan eller lyfta cykeln över så det gjorde vi. Kättingen är till för att förhindra motortrafik som är verboten. Men vi mötte bara en enda cyklist där (på en solig lördag) så det verkar som att backen inte är så populär längre, de flesta Strava-tider är pre-2020. Det är annars en oerhört bra backe, perfekt för FTP-test och liknande, och man behöver inte vara rädd för mötande biltrafik på nedvägen. 🙂
Ok, var jag som rekat dåligt alltså.
Hade känslan att jag fixat segmentet under 16 minuter iaf men där ser man 😉

Igår…tog det lugnt.
IMG_2607.webp

Slet i motvinden till älgö, blåste hem.
Årets första runda som påminner om min standardrunda, ca 55 km/950 hm. Ok gubbfart med tanke på att jag tagit det lugnt på sistone pga förkylning/upplevd förkylning.

Edit: iof året bara andra lvg-runda, fick avsmak för kranglans väg med vägarbeten på 2 ställen förra gången så har bara stigcyklat (och trainrat) sen dess, men helg kändes ok, och nej, de är inte klara där än...

Senast ändrad:
Fuengirola dag 2. Kollegorna åkte hem idag men jag gömde mig kvar på hotellet och fortsätter att cykla. Det blev en rejäl runda idag, närmare 15 mil, många höjdmeter och 6 timmars rulltid. Var uppe i nationalparken Sierra de las Nieves och snurrade runt, det var en del oerhört fina vyer och landskap där! Jag åt passande nog en burgare i El Burgo (fniss...) och rullade sedan hemåt. Gårdagens mördarbacke satt kvar lite i benen så det blev en smula segt på slutet, men som tur är så var det mycket utför då också. Mycket trevligt!

Skärmbild 2026-04-19 183333.webp

Jäklar vad platt.
Fuengirola dag 2. Kollegorna åkte hem idag men jag gömde mig kvar på hotellet och fortsätter att cykla. Det blev en rejäl runda idag, närmare 15 mil, många höjdmeter och 6 timmars rulltid. Var uppe i nationalparken Sierra de las Nieves och snurrade runt, det var en del oerhört fina vyer och landskap där! Jag åt passande nog en burgare i El Burgo (fniss...) och rullade sedan hemåt. Gårdagens mördarbacke satt kvar lite i benen så det blev en smula segt på slutet, men som tur är så var det mycket utför då också. Mycket trevligt!

Visa bilaga 825892
Jäklar vad backigt.

😁

Är det dumt att cykla varje dag? Nu körde jag ca 50 km i förrgår och 72 km igår.

Om jag cyklar 20-30 km i hyfsat lugnt tempo varje ”vilodag” och lägger in en högre växel och tränar hårdare/längre 3-4 gånger i veckan skulle det öka min kondition eller skulle jag överträna och gå in i cykelväggen då?

Vill ju helst träna varje dag jag kan så att jag inte tappar rutinen (mentalt lättare att göra samma sak varje dag för mig) och dessutom är mitt mål att gå ner i vikt. Då känns det rätt lite att cykla bara 3-4 gånger i veckan.

Är det dumt att cykla varje dag? Nu körde jag ca 50 km i förrgår och 72 km igår.

Om jag cyklar 20-30 km i hyfsat lugnt tempo varje ”vilodag” och lägger in en högre växel och tränar hårdare/längre 3-4 gånger i veckan skulle det öka min kondition eller skulle jag överträna och gå in i cykelväggen då?

Vill ju helst träna varje dag jag kan så att jag inte tappar rutinen (mentalt lättare att göra samma sak varje dag för mig) och dessutom är mitt mål att gå ner i vikt. Då känns det rätt lite att cykla bara 3-4 gånger i veckan.
Jag vet knappt var jag har min egen "vägg" så det är svårt att råda någon annan. Jag brukar stöta på "väggen" då och då, men det känns som att den är på olika ställen vid olika tillfällen, och jag har svårt för att se några mönster. Ibland känns det bara som att det blir för mycket och jag får dra ned på träningen ett tag, oavsett hur bra eller försiktiga ambitionerna varit tidigare. Så mycket osäkra faktorer runt omkring mig som påverkar måendet och energin, hur sliten jag känner mig etc. Kör på så länge det känns kul och bra, skulle jag säga. När det inte längre känns kul och bra har man förmodligen varit lite för långt över gränsen.

Att sätta upp ett mål att man maniskt ska träna varje dag är iaf inte min melodi. Sen gör jag det i perioder, men missar man en dag i planeringen är den rökt. Man kan inte hålla på och försöka träna ikapp.

Sen är väl omväxling inte fel, blir väl rätt enformigt att bara mata cykel dagligen.

Jag vet knappt var jag har min egen "vägg" så det är svårt att råda någon annan. Jag brukar stöta på "väggen" då och då, men det känns som att den är på olika ställen vid olika tillfällen, och jag har svårt för att se några mönster. Ibland känns det bara som att det blir för mycket och jag får dra ned på träningen ett tag, oavsett hur bra eller försiktiga ambitionerna varit tidigare. Så mycket osäkra faktorer runt omkring mig som påverkar måendet och energin, hur sliten jag känner mig etc. Kör på så länge det känns kul och bra, skulle jag säga. När det inte längre känns kul och bra har man förmodligen varit lite för långt över gränsen.
Fattar! Gäller väl att lyssna på kroppen också. Men inte för mycket så man latar sig i onödan bara för att. Men just nu säger kroppen ”ut och cykla” så jag kör lite försiktigt dom dagar jag inte har planerat ett riktigt träningspass så att säga.

Att sätta upp ett mål att man maniskt ska träna varje dag är iaf inte min melodi. Sen gör jag det i perioder, men missar man en dag i planeringen är den rökt. Man kan inte hålla på och försöka träna ikapp.

Sen är väl omväxling inte fel, blir väl rätt enformigt att bara mata cykel dagligen.
Ja vi är alla olika. Jag mår bra av rutin men då måste rutinen vara konstant. Att träna 3 dagar i veckan för mig blir som att jag går på/av rutinen dom dagar jag tränar vs vilar och det kan vara jättesvårt att börja igen när jag har haft en bestämd vilodag.

Det är inga problem att träna varje dag. Det viktiga är att inte ha för många dagar med högintensiv träning. Mer än 2-3 per vecka är inte hållbart i längden.

Jag tränar aldrig någonsin på fredagar, det är min dedikerade vilodag. För att säkerställa att jag inte ger mig ut och tränar så öppnar jag en flaska vin när jag kommer hem från jobbet på fredagseftermiddagen. Annars tränar jag 5-6 dagar i veckan men då varvar jag med löpning också.

Helt slut i benen efter gårdagens 6-timmarsrunda, så det fick bli en kort, lugn morgonrunda idag. För att vila benen tog jag sedan tåget till Malaga för lite turistande, men där fanns en kul fästning på en klippa 130 möh som jag var tvungen att gå upp till så benen tog slut igen.

Skärmbild 2026-04-20 214311.webp

Helt slut i benen efter gårdagens 6-timmarsrunda, så det fick bli en kort, lugn morgonrunda idag. För att vila benen tog jag sedan tåget till Malaga för lite turistande, men där fanns en kul fästning på en klippa 130 möh som jag var tvungen att gå upp till så benen tog slut igen.

Visa bilaga 826124
Jag landade på 30000 steg idag. Imorgon tar jag tåget för lite turistande. 😏

Ja vi är alla olika. Jag mår bra av rutin men då måste rutinen vara konstant. Att träna 3 dagar i veckan för mig blir som att jag går på/av rutinen dom dagar jag tränar vs vilar och det kan vara jättesvårt att börja igen när jag har haft en bestämd vilodag.

Om rutin gör att du mår bra tycker jag att du ska träna varje dag. Om du gör det är det mycket viktigt att du får tillräckligt med återhämtning, annars kraschar du fysiskt eller mentalt över tid. För att få tillräcklig återhämtning kan du max köra två hårda pass i veckan. Åtminstone en dag måste vara riktigt lugn. Helst bör du träna något annat som komplement åtminstone en dag i veckan. Det kan vara kompletterande styrketräning med övningar inriktade mot att stärka strukturer som används vid cykling.

Prokrastinerat träningen mer än vanligt senaste dagarna efter att ha kört långt (för mig) under helgen. Blev till slut en 20-minutare runt området där jag körde nån slags intervaller, ej strukturerat mer än att jag ville vara i kraftzon 5 och uppåt, och jagade varje backe jag kunde komma på. Försökte köra slut på mig själv helt enkelt och lyckades väl till slut men jag var starkare än jag trodde. Slog massa wattrekord på lägre tider upp till 15 minuter så jag är nöjd.

Känns mest bra att ha brutit sviten med att skjuta upp cyklandet (som ändå är det roligaste jag vet när jag väl kommer över tröskeln och tar mig ut). Nu är jag redo för helgen och långturer igen!

Mycket bra , stora grabben har börjat inse att om är lite bättre tränad så orkar man leka enklare på hojen….
Vi började med lite regnig motvindscykling till Hammarbybacken imorse två vändor upp , cyklade ner till bmxbanan i Högdalen/högdalstoppen , tre vändor upp där några varv i pumptracken, lunchpaus å så tillbaka till Hammarbybacken i hagelstorm som övergick i solsken och två vändor till sen som tur var det medvind hemåt 👍😃
IMG_3166.webp
IMG_3180.webp
IMG_3179.webp
IMG_3182.webp
IMG_3178.webp
IMG_3173.webp
IMG_3167.webp

Jahopp, då var man tillbaka på sadeln efter vintervila, och två veckor med förkylning och feber till och från

Torsdag: 20 km, lungt, känna på efter förkylning
Fredag: 20 km, lite hårdare med bättre känsla

Måndag: Gravel. 55 km. Helt ok känsla

Onsdag: Landsväg, 80 km. Längsta någonsin. Tanken var 5 mil, med klubben, men skarvade lite. Magen klarar dock inte av sportdrycken...

Träningen var typ skitsamma. Var seg när jag gav mig ut lite efter 10 i förmiddags, men jäklar vad det var cyklister ute 🙂🥳
Mötte fler innan jag kommit till Hästhagen än jag brukar möta på en hel vanlig runda. Och fortsatte möta cyklister hela rundan.
Däremot har "de" satt en ny bom som spärrar av kranglans backe mot masterna så man inte kommer förbi med lvg-cykel utan att kliva av 😟
Gjorde några alternativa klättringar upp i Hästhagen men de är inte lika bra som upp till masterna.

Tillbaka
Topp