[LVG] Tips på bra intervallsträckor i Sthlm?

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum

DT

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på bra sträckor att köra intervaller på kring Stockholm?

Jag tycker det är svårt att hitta riktigt optimala sträckor som över en lämplig distans:
a) är helt fria från korsningar / tvära svängar
b) helt saknar nedförsbackar av betydelse, och
c) är (mer eller mindre) trafikfria.

Helst ska dessutom sträckan vara ett varv av lämplig längd, så att man efter intervall + lagom återhämtningstid kommer tillbaka till startplatsen och kan köra valfritt antal gånger. Fast det är väl överkurs.

Kortare intervaller går ju alltid att fixa på något sätt. Fast om man ska stå på i t.ex. 20 minuter så kommer alltid någon nedförsbacke i slutet och förstör snittwatten... :-)

Cykelvägen från Rotebro till Sollentuna. Götgatan. Horsgatan. Alviks-rondellen. Tranebergsbron. Aspudden-Gröndal.

FRA är ju en klassiker annars, kör på mellan stallet och golfen. varva ner på cykelbanan tillbaka. upprepa tills du är nöjd.

jag brukar köra gamla Saltjöbadsvägen. Men några 20 min får man inte ihop...däremot så avlsutar man den men en fin liten backe (upp).

Varv ute på Brevikshalvön gillar jag också. Men där går det både upp och ner.

Varv på Ingarö. Varvet är ca 20 km och ganska bilfritt utanför Brunn, dessutom platt. Men det är en bit dit från city...

vuÄltan har en del bilar och rödljus beronde på hur man kör (ock när) men tex i morse körde jag ut Skanstull - Hammarbyhöjden - Dalen - Enkede - Pungpinan - Flaten - Älta och sen in mot city via Sickla. Det är väl en 2 mil lite drygt. En utmärkt pulshöjare och start på dagen.

FRA-varvet är ju en klassiker, men det blir typ 8-minutersintervaller vilket känns lite... mittemellan?

Almunge låter bra men lite långt bort, liksom Ingarö.

Götgatan, hmmm, tål att funderas på.

Brevikshalvön är jättemullig, men tämligen värdelös för längre intervaller... :-)

Jag söker nog egentligen en slakmota på en dryg mil med ca 2% lutning. Helst ska den gå som ett U, och sedan avslutas med en nedförsbacke tillbaka till startpunkten som man kan rulla ned för på 5 minuter. Men det verkar finnas få sådana här omkring. :-)

saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> Björkvik på Färingsö?

Där sade du kanske något. Blir 13 km fram och tillbaka från Färentuna kyrka, och det är väl efter några små kullar i början tämligen platt.

Stockholm-Sickla-Älta-Skarpnäck-Stockholm kör jag tempointervaller på TT maskin (fast tidigt för att undvika andra cyklister). 3 x 8min intervaller.

Gamla fiskatorp banan för korta 3min intervaller men se upp för får

Gamla södertäljevägen sedan tillbaka via slottet är ungefär 20 minute - kommer inte ihåg vägnamn men Fredrikshof KM bana...

zodah - vägarbete på brevikshalvön nu - ingen asfalt kvar efter slottet mot brevik åtminstone första två backar (orkade inte cykla längre, var ledsen). Klar sommar 2013. Tråkigt. Tyrestavägen fungerar åtminstone för backintervaller...

mart_tri skrev:
> Gamla södertäljevägen sedan tillbaka via
> slottet är ungefär 20 minute - kommer inte ihåg
> vägnamn men Fredrikshof KM bana...

Bornsjön ja, den är fin. Cirka 19 km runt tror jag.

> zodah - vägarbete på brevikshalvön nu - ingen
> asfalt kvar efter slottet mot brevik åtminstone
> första två backar (orkade inte cykla längre,
> var ledsen).

Det är bara ca 1,5 km, sedan blir det bra igen. Bara man är beredd på att det skakar lite så... :-)

> Jag söker nog egentligen en slakmota på en dryg
> mil med ca 2% lutning. Helst ska den gå som ett
> U, och sedan avslutas med en nedförsbacke
> tillbaka till startpunkten som man kan rulla ned
> för på 5 minuter. Men det verkar finnas få
> sådana här omkring. :-)

Ja du. Trainer med valfritt lopp på tvn alt. bli kompis med Branson eller Kim Yung Um.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Jag har säkert missförstått budskapet men detta
> är kanske lösningen på dina problem?
> http://mikaelflockhart.wordpress.com/2012/03/20/tr
> oskelutvardering/

Jo tack, jag har läst den. Men vill trots det ändå köra längre intervaller ibland, bara för att vara lite wild and crazy. :-)

Gamla Nynäsvägen, brett och fint, med lite bilar.
Brandvägen genom Gömmarskogen, kan ju dock dyka upp utryckningsfordon, men de syns ju tydligt...

Har dock seriöst funderat på slakmotan Hägerstensvägen.. även om den är lite kort. Absolut inte optimal dock pga allt folk, bilar och rödljus. Det finns även lite sjuka backar i Mälarhöjden vet jag men tyvärr rätt korta om man sprätter till med lite watt. Kanske får sätta i en tyngre växel och starta stillastående bara.

Landade du i någon intervallsträcka @DT ?
Nej, på 14 år så har jag inte hittat någon optimal långintervallsträcka i Stockholm. Vadan denna trådarkeologi förresten? 😅

Jag har bara två tips på hyfsat bra sträckor på ca en mil utan signifikanta nedförsbackar, tvära svängar eller korsande trafik. Dels sträckan på Färingsö från ICA Skå och norrut, till Färentuna kyrka är det 10 km men om man behöver mer sträcka (för t ex 20-minutersintervall / FTP-test) så kan man fortsätta ett tag till framåt eller till höger:
Skärmbild 2026-04-21 214033.webp

Dels den lågt trafikerade Åvavägen som är drygt 11 km från campingplatsen i öster till korsningen med Dalarövägen i väster (den högra halvan av det blå segmentet nedan):
Skärmbild 2026-04-21 214253.webp

Nej, på 14 år så har jag inte hittat någon optimal långintervallsträcka i Stockholm. Vadan denna trådarkeologi förresten? 😅

Jag har bara två tips på hyfsat bra sträckor på ca en mil utan signifikanta nedförsbackar, tvära svängar eller korsande trafik. Dels sträckan på Färingsö från ICA Skå och norrut, till Färentuna kyrka är det 10 km men om man behöver mer sträcka (för t ex 20-minutersintervall / FTP-test) så kan man fortsätta ett tag till framåt eller till höger:
Visa bilaga 826330

Dels den lågt trafikerade Åvavägen som är drygt 11 km från campingplatsen i öster till korsningen med Dalarövägen i väster (den högra halvan av det blå segmentet nedan):
Visa bilaga 826332
Tack för tipsen! Båda är relativt nära mig också, perfekt. Angående trådarkeologin så var det första resultat på Google när jag sökte upp intervallsträckor i Stockholm. 😉

Den där på Färingsö (Färentunavägen) kan det väl vara en del trafik på, iaf direkt efter ICA Skå? Jag brukar köra delar av den när jag är och cyklar där ute, men undviker biten mellan ICA Skå och avfarten mot Sånga-Sundby/Säby.

Den där på Färingsö (Färentunavägen) kan det väl vara en del trafik på, iaf direkt efter ICA Skå? Jag brukar köra delar av den när jag är och cyklar där ute, men undviker biten mellan ICA Skå och avfarten mot Sånga-Sundby/Säby.
Tyvärr har du rätt. Jag trivdes mycket bättre när jag svängde av mot Kumlavägen senast jag cyklade där. Men ser att Fredrikshof Brostugan verkar ha kört senaste rundan längs hela Färentunavägen så det kanske beror på tider hur mycket bilar det brukar vara? Som alltid iofs men du fattar hehe..

Är det 1, 4, 8 20, eller 60-minutersintervaller som gäller?
För mig (DT som startade tråden) är det minst 4-5 minuter jag har tänkt köra, men gärna 8 också. Några 20 minuters orkar jag inte än så länge. Helst runt söderort om du har tips! Tråkiga loopar funkar också.

Har klurat lite på Masmovägen nyligen men har för mig att det är lite backar där ändå och svårt att vända innan kurvan där det också kan komma bilar plötsligt.

Kanske får köpa en trainer igen ändå.

Gamla Nynäsvägen från rondellen norr om Ösmo upp mot Landfjärden är typ en halvmil, relativt platt och lite uppför på slutet. Typiskt glest med trafik och bra vägren.

Hur är Ebbadalsvägen numera? https://www.strava.com/segments/3625888

Jag har bara kört här en gång, men det var bra då. Det har hållits tempotävling på sträckan (då med vändning och samma väg tillbaka. Det syns på Strava datumen när det var... 🙂)
Lite för kuperad för att vara helt idealisk för intervallträning? Att köra sig trött där går dock bra. Sen bör man vara lite försiktig vid husen.

Funderar på vägen på Mörkö mellan Skandssundet och bron. Mitt minne säger att den är hyggligt platt och om man inte kommer precis när färjan dumpat av bilar är det väl rätt sparsamt med trafik?

Jadå, men ingen korsande trafik, rondeller eller rödljus. Så det är inget hinder för att stå på tycker jag.

Beroende på hur man vill värma upp kan man ta 269 norrut från Bro och svänga in höger på Tranbryggev och cirkla tillbaka mot Kungsängen.
Eller via Draget från Bålsta till samma korsning.

Tillbaka
Topp