Hej på er i Miyata‑tråden! Jag är en yngling i sammanhanget och för inte mindre än två veckor sedan fick jag tag på en Miyata 618 GT. Efter lite cyklande har jag märkt vissa problem med bakhjulet, så jag vänder mig till er i hopp om lite erfarenhet och hjälp.
När jag trycker på ordentligt i pedalerna, till exempel när man ställer sig upp i en backe eller råkar starta på en för hög växel, så ”släpper” bakhjulet och däcket tar i ramen. Det verkar som att QR‑axeln där bak inte lyckas nypa tillräckligt hårt.
Jag är helt ny inför den här typen av dropouts och bifogar bilder. Jag har testat att ha axeln både längst bak och ungefär halvvägs, utan någon större framgång. Jag har också provat att dra åt QR‑axeln riktigt hårt; då klarar det lite mer kraft, men det släpper ändå vid högre belastning. Det finns ju visst slitage på dropoutsen, ser det illa ut? Vad kan man göra åt det? Jag ser inga uppenbara fel på QR‑axeln.
Kanske får jag unna mig en cykeltur till en skicklig cykelmekaniker. Tar tacksamt emot alla tips och trix!
Cykeln ifråga:
Visa bilaga 826696Dropoutsen ifråga:
Visa bilaga 826700Visa bilaga 826701Visa bilaga 826704