Hur fasen ska bockstyret sitta?

Tjena alla glada!

Fick hem min första grushoj idag, en Bergamont Grandurance RD 3. Älskar den mer än mina tre katter, två barn och frugan har jag inte sett sedan jag cyklade ner för backen. Nu till min fråga, som säkert har ställts fler gånger än jag kommer vurpa i år. Men hur fasen ska bockstyret sitta? Jag känner att när jag har händerna på den "undre" delen av styret så är handlederna i en ganska oskön vinkel. Vilar händerna uppe på styret känns de rätt så bra ändå.

Sitter jag för långt ner? Hamnade lite i kläm med längd och storlek på ram, köpte en 55 för 53 kändes alldeles för liten. Hjälp en nycyklade-halvvägs-genom-livet-gubbe.

Tack!

Tjena alla glada!

Fick hem min första grushoj idag, en Bergamont Grandurance RD 3. Älskar den mer än mina tre katter, två barn och frugan har jag inte sett sedan jag cyklade ner för backen. Nu till min fråga, som säkert har ställts fler gånger än jag kommer vurpa i år. Men hur fasen ska bockstyret sitta? Jag känner att när jag har händerna på den "undre" delen av styret så är handlederna i en ganska oskön vinkel. Vilar händerna uppe på styret känns de rätt så bra ändå.

Sitter jag för långt ner? Hamnade lite i kläm med längd och storlek på ram, köpte en 55 för 53 kändes alldeles för liten. Hjälp en nycyklade-halvvägs-genom-livet-gubbe.

Tack!
@velman har förstås rätt. Men annars: om du har ett kompaktstyre ”ska” änden på bocken vara horisontell med marken. (Jag tycker att alla bockstyren ska vara justerade så, men det finns det ju olika åsikter om.)
IMG_0944.webp

Du ska ha styret så det är skönt att cykla med, och ger många olika möjligheter till sittställning och variation. Det bör vara rätt olika att hålla uppe på smala, platta delen jämfört med på "hoodsen", jämfört med längst in i bocken, och några andra varianter att hålla händerna på (jag brukar se det som att jag håller på fem olika sätt).

Jag hittade en bild på cykelmodellen, är det detta styre du har?
Screenshot_20260424-140046965 (1).webp

En viktig kunskap som tyvärr många nya på bockstyre saknar är att det är enkelt att flytta lite på brifters ("broms och växelhandtagen"), så man bör börja med att få styret rätt, och sen sätta brifters där man vill ha dem. Många vrider tyvärr hela styret för att justera in så brifters känns bra, vilket kan sabba alla andra möjliga positioner helt eller delvis.

@velman har förstås rätt. Men annars: om du har ett kompaktstyre ”ska” änden på bocken vara horisontell med marken. (Jag tycker att alla bockstyren ska vara justerade så, men det finns det ju olika åsikter om.)
Visa bilaga 826844
Om man har en styrstam som inte är horisontell och som pekar säg 6 grader nedåt då? Ska styret fortfarande vara horisontellt eller peka i samma lutning som styrstammen?

Man får testa sig fram vad som funkar bäst för individen genom att flytta hoodsen på styret kombinerat med rätt vinkel på styret, ta insexnyckeln med ut på tur.

Personligen tycker jag det är bekvämt att ligga i bocken om man försöker få den ganska horisontell med marken som tidigare nämnts.

1777040714478.webp

Personligen använder jag 4 olika positioner på ovansidan 99 % av tiden men nästan aldrig under bromshandtaget. Aerodynamiskt är det oftast bättre att greppa om knölen ovanför bromshandtaget än under bromshandtaget (men lite jobbigare för triceps).

Jag ligger nog längst ner i bocken 90% av tiden men kör med grusstyren ( på alla cyklar) med litet drop.
Så här
20260326_153723.webp
med styränden pekande mot bakaxeln.
Men som pppekat ovan, det är ett personligt val.
Experimentera! Blir det inte bra finns bockstyren i ett oändligt antal varianter, något kommer att passa om inte OEM-styret gör det.

Jag ligger nog längst ner i bocken 90% av tiden men kör med grusstyren ( på alla cyklar) med litet drop.
Så här
Visa bilaga 826893
Experimentera! Blir det inte bra finns bockstyren i ett oändligt antal varianter, något kommer att passa om inte OEM-styret gör det.
Precis, man får testa sig fram. Min favoritposition är händerna längs bak i bocken (inte i ”böjen”, så att säga), och då känns det otroligt märkligt att ha den justerad som du, tycker jag. Men smaken är som baken.

Jag använder också bocken mer än nästan alla jag brukar cykla med. Kände mig nästan lite dum och omodern till dess jag såg att proffsen också ligger i bocken ofta. 😊

Precis, man får testa sig fram. Min favoritposition är händerna längs bak i bocken (inte i ”böjen”, så att säga), och då känns det otroligt märkligt att ha den justerad som du, tycker jag. Men smaken är som baken.

Jag använder också bocken mer än nästan alla jag brukar cykla med. Kände mig nästan lite dum och omodern till dess jag såg att proffsen också ligger i bocken ofta. 😊
IMG_3477.webp

Med andra ord, det här är den nya bocken:
IMG_3478.webp

Om man hänger på styret, så handlederna får jobba för mycket, kan man nog tänka sig att höja styret litet. Händerna ska ligga så nätt på styret så!
Huvudet - blicken - ska vara på framhjulets nav när du sitter normalt.
Om du har andra styrstammar att bolla med kan det vara värt att testa.

Visa bilaga 826900

Med andra ord, det här är den nya bocken:
Visa bilaga 826902
Det är ihopkrypandet som gör 98% av skillnaden, inte strikt hur man håller i styret. Sen är vissa sätt att hålla skönare i visa positioner, men att hålla i dropsen ihopkrupen ger mer aerogains än att hålla raka underarmar mindre ihopkrupen. Minns det.

Hmm. Nu är ju TS ny på cykel och det är en gruscykel. Idkar han inte tävling sitter han knappast som en fällkniv utan nog mer likt 45° och jag skulle tro att det är där nånstans cykelstyret skall anpassas.
Men kanske katten eller något av barnen kan ta en bild från sidan av piloten sittandes på cykeln? Hustrun är väl inte att tänka på.

Det är ihopkrypandet som gör 98% av skillnaden, inte strikt hur man håller i styret. Sen är vissa sätt att hålla skönare i visa positioner, men att hålla i dropsen ihopkrupen ger mer aerogains än att hålla raka underarmar mindre ihopkrupen. Minns det.
Fast det ger mer ”aerogains” för de bakom om man sitter upprätt så om man är klart starkast i sällskapet kan det vara bättre att sitta mer upprätt.

Fast det ger mer ”aerogains” för de bakom om man sitter upprätt så om man är klart starkast i sällskapet kan det vara bättre att sitta mer upprätt.
Aerodynamik är knepigt och komplext. Hur du sitter påverkar hur mycket turbulens det blir bakom och hur luften rör sig där. Det kan alltså mycket väl vara så att en aerodynamisk position är bättre för dom bakom också. Även om du som är bakom då också måste vara mer aero.

Vilken tråd det blev, vad roligt att se! Följde rådet från @velman tog en tur och kände att jag inte behövde justera styret alls efter de. Justerade lite först men då blev allt obekvämt så jag tror bara jag har hållt i bocken "fel" och vilat för mycket på den med hela kroppen. Kanske drar iväg bilderna ändå om ni har tips, annars så tänkte jag cykla till närmaste Cykelcenter och be de grabbarna om hjälp för dem är rätt så tuffa på hoj, till skillnad från mig.

Senast ändrad:
Aerodynamik är knepigt och komplext. Hur du sitter påverkar hur mycket turbulens det blir bakom och hur luften rör sig där. Det kan alltså mycket väl vara så att en aerodynamisk position är bättre för dom bakom också. Även om du som är bakom då också måste vara mer aero.
Från en som sitter som en ladugårdsvägg på cykeln och fått uppskattande kommentarer från bakomliggande så tror jag mig vet att i alla fall jag utgör mer vindskydd för medelstora individer om jag sitter i en upprätt position jämfört med om jag kryper ihop.

Edit: Sen går det säkert att konstruera situationer där det blir annorlunda. I medeltal är jag dock rätt säker på att jag utgör bättre vindskydd i upprätt position.

Vilken tråd det blev, vad roligt att se! Följde rådet från @velman tog en tur och kände att jag inte behövde justera styret alls efter de. Justerade lite först men då blev allt obekvämt så jag tror bara jag har hållt i bocken "fel" och vilat för mycket på den med hela kroppen. Kanske drar iväg bilderna ändå om ni har tips, annars ska tänkte jag cykla till närmaste Cykelcenter och be de grabbarna om hjälp för dem är rätt så tuffa på hoj, till skillnad från mig.
Om du vilar med hela kroppen på styret så låter det som att du skiftar vikten för mycket framåt. Kanske, kanske inte. Svårt att veta över internet. Men tänk på när du cyklar om du börjar få ont i händerna eller att dom domnar bort. Då kanske du behöver korta din reach och flytta bak sadeln lite för att bli mer balanserad i viktfördelningen, alternativt vinkla upp sadeln lite om den pekar neråt och flyttar fram dig mot styret. Märks också på att låren får jobba lite mer för att hålla dig bak på sadeln.

Så här
Visa bilaga 826893
Har du olika bromsskivor fram och bak? Trodde du var skåning men inser att du är från Vettet? 🤣

Om du vilar med hela kroppen på styret så låter det som att du skiftar vikten för mycket framåt. Kanske, kanske inte. Svårt att veta över internet. Men tänk på när du cyklar om du börjar få ont i händerna eller att dom domnar bort. Då kanske du behöver korta din reach och flytta bak sadeln lite för att bli mer balanserad i viktfördelningen, alternativt vinkla upp sadeln lite om den pekar neråt och flyttar fram dig mot styret. Märks också på att låren får jobba lite mer för att hålla dig bak på sadeln.
Mjoo, jag kände att jag satt långt fram på sadeln men aldrig att jag fick ont i händerna. Bara handleder. Som sagt, ska in till Cykelcenter och fråga, de kanske har en "bike fit" tjänst som jag hört så gott om, och internet ljuger aldrig så kan bara bli bättre.

Mjoo, jag kände att jag satt långt fram på sadeln men aldrig att jag fick ont i händerna. Bara handleder. Som sagt, ska in till Cykelcenter och fråga, de kanske har en "bike fit" tjänst som jag hört så gott om, och internet ljuger aldrig så kan bara bli bättre.
Börja med att träna bålstyrka. Efter ett halvår, om du fortfarande har problem, kan du göra en bikefit.

Jag börjar med att justera in styret så att jag har en bra position i bocken. Därefter justerar jag reglagen så jag får en bekväm position på dem. Klart. Använder sällan någon annan position.

Tjena alla glada!

Tack!
Hade lite samma känsla på min och kom fram till att jag kör 90% med händerna ovan bromsarna och ställde in så att jag satt bäst då.

Tillbaka
Topp