[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Hick! Undrar om en steg 1-optimering (bara mjukvara) av i övrigt orörd Euro 6-diesel ökar NOx. 😬 I värsta fall får man väl backa mjukvaran i och för sig...

Edit: Det är väldigt märkligt att bilprovningen släpper igenom bilar utan partikelfilter däremot. Fyfan när man hamnar bakom nåt härke utan filter och/eller katalysator. Stinker nåt helt vedervärdigt. 😵

Hej! Det verkar som att bilprovningen erbjuder tester av avgaser med hårdare metodik. Framgår inte exakt på hemsidan vad och hur de testar men ser ut att räcka.
Kunde vara bra med en länk så man kan läsa vad dom är ute efter men om dom går längre än vad tsfs säger .

Hick! Undrar om en steg 1-optimering (bara mjukvara) av i övrigt orörd Euro 6-diesel ökar NOx. 😬 I värsta fall får man väl backa mjukvaran i och för sig...

Edit: Det är väldigt märkligt att bilprovningen släpper igenom bilar utan partikelfilter däremot. Fyfan när man hamnar bakom nåt härke utan filter och/eller katalysator. Stinker nåt helt vedervärdigt. 😵
Menar du om partikelfiltret tagits bort i efterhand?

Annars är det väl inte ett dugg märkligt?

Menar du om partikelfiltret tagits bort i efterhand?

Annars är det väl inte ett dugg märkligt?
Ja, det sitter ju partikelfilter från fabrik på alla bilar sen typ 30 år tillbaka. Det är väldigt märkligt att man mäter avgaserna på bensinbilar men struntar in alla dieslar som pubertala Svempa har satt ett rakt stuprör på utan nån som helst rening, så alla bakom drabbas av svarta cancerframkallande rökmoln varje gång Svempa tycker han är cool och gasar järnet på 30-sträckan i samhället.

[/fördomar som alltför ofta verkar sanna]

Kanske inte 30 år? Mer 20 vad jag kan läsa mig till. Men ja det är ju märkligt att sånt du beskriver kan godkännas.

Kanske är det lite mer komplicerat med avgaser från dieslar ändå. En bensinbil med trevägskatalysator tar ju bort det mesta väldigt effektivt. På dieslar finns ju ändå massa mer olika system osv och det har väl iaf varit svårt att få avgaserna lika rena.

Men svarta rökmoln borde kanske inte va tillåtet :)

Ja, det sitter ju partikelfilter från fabrik på alla bilar sen typ 30 år tillbaka. Det är väldigt märkligt att man mäter avgaserna på bensinbilar men struntar in alla dieslar som pubertala Svempa har satt ett rakt stuprör på utan nån som helst rening, så alla bakom drabbas av svarta cancerframkallande rökmoln varje gång Svempa tycker han är cool och gasar järnet på 30-sträckan i samhället.

[/fördomar som alltför ofta verkar sanna]
Besiktningen skall kolla så att man inte tagit bort sitt partikelfilter redan idag och man får underkänt om den saknas. Det blir säkert mycket enklare at tupptäcka när man börjar mäta NOx-värden framöver också.

Viktiga punkter om besiktning utan partikelfilter:
  • Underkännande: Om besiktningsteknikern upptäcker att filtret är borttaget eller tömt blir bilen underkänd.
  • Visuell kontroll:Även om avgasvärdena vid tomgångskontroll (k-värde) kan se bra ut, kontrollerar besiktningen ofta om avgassystemet är manipulerat (t.ex. svetsat eller ersatt med rakt rör)
    .
    • Lagbrott: Att ta bort DPF är olagligt då det är en del av bilens avgasrening.
    • Risker: Förutom underkännande vid besiktning kan det leda till böter, problem med försäkringar och ogiltig registreringsbesiktning.

Man undrar ju hur effektivt ett partikelfilter egentligen är om det eventuellt kan tas bort utan att det självklart märks på avgasmätningen?

Besiktningen skall kolla så att man inte tagit bort sitt partikelfilter redan idag och man får underkänt om den saknas. Det blir säkert mycket enklare at tupptäcka när man börjar mäta NOx-värden framöver också.

• Underkännande: Om besiktningsteknikern upptäcker att filtret är borttaget eller tömt blir bilen underkänd.
  • Visuell kontroll:Även om avgasvärdena vid tomgångskontroll (k-värde) kan se bra ut, kontrollerar besiktningen ofta om avgassystemet är manipulerat (t.ex. svetsat eller ersatt med rakt rör)
    .
    • Risker: Förutom underkännande vid besiktning kan det leda till böter, problem med försäkringar och ogiltig registreringsbesiktning.
Källa på det.

Eller så kan man fundera på hur urusel avgasmätningen är…
Ja visst. Men på något sätt är det mer komplicerat med dieslar iaf. (antar jag). NOx har ju alltid varit ett problem i dieselmotorer men det mäts tydligen inte. Varför?

@Kneecap får gärna rätta mig om jag har fel men en bensinmotor utan katalysator har ju ingen chans att klara några avgasvärden om man tar bort katalysatorn.

Tror många kommer åka på en riktig mina där tidigare ägare plockat bort delar av avgasreningen och kodat bort ev felmeddelanden. Inte jätteroligt.

Senat jag hade dieselbil (tror vi sålde den 2014?) så mätte de inget utan kollade bara felkoder.

Ja visst. Men på något sätt är det mer komplicerat med dieslar iaf. (antar jag). NOx har ju alltid varit ett problem i dieselmotorer men det mäts tydligen inte. Varför?

@Kneecap får gärna rätta mig om jag har fel men en bensinmotor utan katalysator har ju ingen chans att klara några avgasvärden om man tar bort katalysatorn.
Jag tycker det verkar lite si och så hur de testar min diesel (2009, med partikelfilter, miljöklass 2005PM). Oftast kopplar de på nåt som följer med hela vägen igenom, och det står nåt värde i protokollet. Förra året vill jag minnas de varvade upp motorn också nästan så den kvamnade, men det är enda gången de gjort det. Nån gång har de inte mätt alls, utan det har stått nåt om visuell kontroll i protokollet. Tror det skiljer lite beroende på utrustning på aktuell station.

Afrika tror jag är en döende marknad på sikt, Etiopien har helt förbjudit nyregistrering av fossilfordon sen något år itllbaka t.ex - för att motverka en allt sämre handelsbalans, inte av miljöskäl. De vill inte att pengarna ska flöda ut ur landet för att köpa olja.

Afrika tror jag är en döende marknad på sikt, Etiopien har helt förbjudit nyregistrering av fossilfordon sen något år itllbaka t.ex - för att motverka en allt sämre handelsbalans, inte av miljöskäl. De vill inte att pengarna ska flöda ut ur landet för att köpa olja.
Var ganska nyligen i Kenya.
De enda elfordon jag såg var några motorcyklar.
Där kör de vänstertrafik så väldigt mycket är gamla eller nya japanska bilar.

Sol har de ju gott om så elbilar är nog inte så dumt. Sen kan man ju fråga sig om de bryr sig om att registrera fordon ute på vischan? =)

Tjena!

Jag kan vara hans källa, för det är exakt så det är.
Men en hel del partikelfilter går att rensa utan att det syns, eller såga upp det och svetsa igen det så att det syns för att det sitter saker i vägen. Så vi släpper igenom partikelfilter som är rensade titt som tätt, eftersom vi inte kan bevisa det.
Men man kan se det rätt tydligt på att det är sotigt i avgasröret, men det är inget bevis så vi kan inte underkänna på bara det.

Eller så kan man fundera på hur urusel avgasmätningen är…

Själva avgasmätningen är det inget fel på, men gränsvärdena är extremt höga. Därför så klarar man sig utan partikelfilter.

För Euro5/Euro6 så underkänns under en promille av alla bilar. Om/när vi börjar mäta NoX så kommer den siffran stiga till 4-5% enligt dom tester som görs ute på stationer i dagsläget.

Det är just det som ska ändras, reglerna har inte följt teknologin.

Nej, det är rejält svårt att få godkända värden utan katalysator.

Tror många kommer åka på en riktig mina där tidigare ägare plockat bort delar av avgasreningen och kodat bort ev felmeddelanden. Inte jätteroligt.

Senat jag hade dieselbil (tror vi sålde den 2014?) så mätte de inget utan kollade bara felkoder.

Det är stor risk för det, @Jonatan F har precis duckat för den kulan.

Anledningen till att dom inte mätte din Audi var för att Audi går inte att varva till mer än 2500varv och en mätning ska ske genom att man varvar upp till avregleringsvarvtal.

Jag tycker det verkar lite si och så hur de testar min diesel (2009, med partikelfilter, miljöklass 2005PM). Oftast kopplar de på nåt som följer med hela vägen igenom, och det står nåt värde i protokollet. Förra året vill jag minnas de varvade upp motorn också nästan så den kvamnade, men det är enda gången de gjort det. Nån gång har de inte mätt alls, utan det har stått nåt om visuell kontroll i protokollet. Tror det skiljer lite beroende på utrustning på aktuell station.

Ska inte skilja något pga utrustning. Vad är det för bil?
Man undrar ju hur effektivt ett partikelfilter egentligen är om det eventuellt kan tas bort utan att det självklart märks på avgasmätningen?

Dom är väldigt effektiva, titta in i avgasröret på en diesel med partikelfilter som gått 30000 mil, det är i princip helt rent där inne. Utan partikelfilter så blir det svart på nolltid.

Dom är väldigt effektiva, titta in i avgasröret på en diesel med partikelfilter som gått 30000 mil, det är i princip helt rent där inne. Utan partikelfilter så blir det svart på nolltid.
Jag har nästan bara ägt bensinbilar men hade en Golf3 Tdi, det var nog inget fel på den men minns hur mycket den sotade om man stod och slirade lite, svarta i gräset bakom.

För mig känns sot/partiklar lite flummigt. Vilka partiklar? Hur stora? hur många osv. CO t.ex är ju en enda sak, NOx några få. Kanske inte helt lätt att sätta gränser på samma sätt. Vad vet jag.

Var ganska nyligen i Kenya.
De enda elfordon jag såg var några motorcyklar.
Där kör de vänstertrafik så väldigt mycket är gamla eller nya japanska bilar.
Min gamla Toyota RAV4 gick raka vägen till Afrika, inte direkt svårsåld eftersom man får både brev, mail, telefonsamtal om att köpa den, fick en bra peng och då fanns det inget kvar av underredet skulle jag säga.

Uppenbarligen business med gamla Toyota förmodligen helst 4x4 uppköparens ”bolag” nåt i stil med Anderssons bil kom 3 marockaner och hämta den 😁

Senast ändrad:
När en fd kollega från Nigeria skulle åka hem på semester, köpte han en gammal bil i Sverige och skickade ner den.
Sen körde han den några veckor där och sålde. Bra affär sa han.

BMW 320d Xdrive, 2009 (E91 LCI), miljöklass 2005PM

Tjena!

Med automatlåda, vi fick inte mäta på dom förr i tiden då vissa BMW med automat inte fick varvas för att lådan kunde haverera. Men sen kom dom på att efter en viss årsmodell så finns inte det problemet, det gick igenom för typ ett och halvt år sedan. Så därför dom helt plötsligt mäter den.

Jag har nästan bara ägt bensinbilar men hade en Golf3 Tdi, det var nog inget fel på den men minns hur mycket den sotade om man stod och slirade lite, svarta i gräset bakom.

För mig känns sot/partiklar lite flummigt. Vilka partiklar? Hur stora? hur många osv. CO t.ex är ju en enda sak, NOx några få. Kanske inte helt lätt att sätta gränser på samma sätt. Vad vet jag.
Det är inte så flummigt och det finns klasser. Storleken spelar roll, PM10 t ex avser partikelns storlek. Halten antalet per volymenhet. Stora partiklar kan kroppen lättare sortera än små som letar sig in där de inte ska vara och gör skada.

Typ iaf.

Tjena!

Med automatlåda, vi fick inte mäta på dom förr i tiden då vissa BMW med automat inte fick varvas för att lådan kunde haverera. Men sen kom dom på att efter en viss årsmodell så finns inte det problemet, det gick igenom för typ ett och halvt år sedan. Så därför dom helt plötsligt mäter den.
Min är manuell. Man är väl inte invalid😉

.
Problemet är som kneecap skriver att det inte går att bevisa om det är fiffigt gjort. Montera bort "downpipe" och borra ur filtret helt enkelt. Samma komponent på utsidan, men inget filter på insidan.

Sen; hur ska man mäta partikelhalten? Den beror ju väldigt mycket på belastningen. Och bränslet (du kanske till och med kommer undan utan filter om du kör HVO100 vid mätning).

Sen kan man förstås göra sig omaket att sätta dit filtret vid besiktning och sen montera bort det igen.

Edit: Det skulle väl möjligen gå att bevisa om man mäter att tryckfallet över DPF är 0,00 istället för typ 0,01 bar som när det är rent och fint.

Problemet är som kneecap skriver att det inte går att bevisa om det är fiffigt gjort. Montera bort "downpipe" och borra ur filtret helt enkelt. Samma komponent på utsidan, men inget filter på insidan.

Sen; hur ska man mäta partikelhalten? Den beror ju väldigt mycket på belastningen. Och bränslet (du kanske till och med kommer undan utan filter om du kör HVO100 vid mätning).

Sen kan man förstås göra sig omaket att sätta dit filtret vid besiktning och sen montera bort det igen.

Edit: Det skulle väl möjligen gå att bevisa om man mäter att tryckfallet över DPF är 0,00 istället för typ 0,01 bar som när det är rent och fint.
Filtret finns av en anledning och det bör gå ganska lätt att läsa ut värden som talar om om filtret existerar alls eller inte om man försöker.

HVO trodde jag främst påverkade NOx?
Även moderna bensinbilar med direktinsprutning förses ju (ibland?) med partikelfilter numera.

Filtret finns av en anledning och det bör gå ganska lätt att läsa ut värden som talar om om filtret existerar alls eller inte om man försöker.
Från bilen menar du? Det är i så fall just tryckfallet över DPF. Frågan är om man kan lita på det värdet när det är nästan noll på ett ej igensotat filter.

Även moderna bensinbilar med direktinsprutning förses ju (ibland?) med partikelfilter numera.
Alla dieselbilar som inte är uråldriga har väl direktinsprutning? Edit: Och alla dieselmotorer för bilar har partikelfilter, vad jag vet.

HVO100 sotar mindre än fossildiesel, men jag vet inte exakt hur mycket mindre. NOx borde nog däremot inte påverkas eftersom det är direkt kopplat till förbränningstemperatur (som är direkt kopplat till verkningsgrad och effekt per insprutad mängd soppa).

Tyvärr slår NOx-jakten ganska dåligt eftersom dieselmotorer (och även bensinmotorer för den delen) hade gått att göra ganska mycket snålare om man tillät mer NOx. Och NOx är mest ett problem i storstäder. Börjar man bry sig om övergödning så bör man först förbjuda konstgödsel, men det kommer förstås inte hända.

Snålare blandning = mindre CO2 men mer NOx.

Från bilen menar du? Det är i så fall just tryckfallet över DPF. Frågan är om man kan lita på det värdet när det är nästan noll på ett ej igensotat filter.

Alla dieselbilar som inte är uråldriga har väl direktinsprutning? Edit: Och alla dieselmotorer för bilar har partikelfilter, vad jag vet.

HVO100 sotar mindre än fossildiesel, men jag vet inte exakt hur mycket mindre. NOx borde nog däremot inte påverkas eftersom det är direkt kopplat till förbränningstemperatur (som är direkt kopplat till verkningsgrad och effekt per insprutad mängd soppa).

Tyvärr slår NOx-jakten ganska dåligt eftersom dieselmotorer (och även bensinmotorer för den delen) hade gått att göra ganska mycket snålare om man tillät mer NOx. Och NOx är mest ett problem i storstäder. Börjar man bry sig om övergödning så bör man först förbjuda konstgödsel, men det kommer förstås inte hända.

Problemet med NOx är ju som du är inne på främst att det är hälsovådligt i tätort. Där en väldigt stor andel av landets mil körs.

Men nu känns det ju ändå som att det så sakteliga börjar vara ett övergående problem med förbränningsmotorer.

Och angående filtret så tänkte jag på att det borde gå att detektera rätt lätt i änden på avgasröret. På samma sätt som man känner på lukten om en bil saknar katalysator.

Problemet med NOx är ju som du är inne på främst att det är hälsovådligt i tätort. Där en väldigt stor andel av landets mil körs.
Ja, men det skulle man kunna reglera lite som dubbdäcksförbud eller liknande. Bor man på landet och aldrig kör i tätort så vore det ju vettigt med en snålare bil som råkar släppa ut lite mer NOx. Klart det blir svårt, men många såna här generella miljöregler är inget vidare bra i praktiken. NOx-kraven har gjort att förbränningsmotorer helt enkelt inte går att göra så mkt snålare längre, även om det är en bit kvar till teoretiskt maximal verkningsgrad.

Men nu känns det ju ändå som att det så sakteliga börjar vara ett övergående problem med förbränningsmotorer.
Mja, tillåt mig tvivla. Du ser ju vilka problem det blir om man "bara" stänger av 1/5 av petroleumdistributionen. Att vi skulle klara oss hyggligt i Sverige är en sak, men såna här regler är det ju EU som sätter numera. Och vi har redan ett tungt belastat elnät. Om alla som kör fossilbil idag vips skulle gå över till el så skulle det inte funka. Blev ju inte bättre av att några ljushuvuden bestämde sig för att lägga ner den mest stabila och planerbara energikälla vi hade. 🤦‍♂️

Och angående filtret så tänkte jag på att det borde gå att detektera rätt lätt i änden på avgasröret. På samma sätt som man känner på lukten om en bil saknar katalysator.
Ja, det går säkert att detektera partiklar. Men något säger mig att det är en betydligt krångligare procedur än att mäta gasformiga kolväten till exempel (som katalysatorn ska ta hand om). Vi har mätt lite partikelhalter i luften på jobbet och det är inget man gör på fem minuter, utan det tar dagar. Så förmodligen är det en rätt komplicerad sak.

Edit: Tänk dig till exempel om man måste skicka ett prov till laboratorium för att få mätresultatet. Då vet man inte om bilen är godkänd eller inte förrän långt senare.

Direktinsprutning på bensinare har ju gjort att utsläppen från bensin- och dieselmotorer mer liknar varandra.

Minst ett eftermarknads motorstyrning system (Autronic) har "highway leanout", så det skulle vara en baggis för tillverkarna att ha en liknande funktion som triggas av hög fart och relativt lätt gaspådrag. Det kan som sagt vara pga fyrkantiga regler om NOx att de inte har det.

Hei !
Körde hem från Norge på Valborg med min SAAB 9000. Riktigt skön bil att sitta själv i och köra på tomma vägar i 60mil.

Hursom, när jag kom hem såg jag att någon skojare stoppat in en peruk i avgasröret. Jaha, det var ju ett motorcykelgäng i Gövik. Säkert de som skojade med storsvensken tänkte jag. Det är ju Valborg, +20 varmt och stämning...
I går drog jag ut "peruken". Det kom flera meter glasfiber och några sotflagor.

Vad är detta ?
Ljudisolering från någon av ljuddämparna ?
Bakre dämparen ?
Norsk peruk ?

Jag startade bilen, utan att köra med den, men den lät inte konstigt.

Har jag trimmat den nu så jag får +150hk ?

Min seriösa fråga: Behöver jag byta något eller kan jag tuta och köra vidare ?

Hei !
Körde hem från Norge på Valborg med min SAAB 9000. Riktigt skön bil att sitta själv i och köra på tomma vägar i 60mil.

Hursom, när jag kom hem såg jag att någon skojare stoppat in en peruk i avgasröret. Jaha, det var ju ett motorcykelgäng i Gövik. Säkert de som skojade med storsvensken tänkte jag. Det är ju Valborg, +20 varmt och stämning...
I går drog jag ut "peruken". Det kom flera meter glasfiber och några sotflagor.

Vad är detta ?
Ljudisolering från någon av ljuddämparna ?
Bakre dämparen ?
Norsk peruk ?

Jag startade bilen, utan att köra med den, men den lät inte konstigt.

Har jag trimmat den nu så jag får +150hk ?

Min seriösa fråga: Behöver jag byta något eller kan jag tuta och köra vidare ?

Tjena!

Klassiskt på Saab 900 att innanmätet från ljuddämpare får för sig att smita hemifrån. Bara kör på, det kommer komma mera och bilen kommer låta lite sportigare.

Letade som fan efter glödstiftsrelät, det satt inte i närheten av motorn visade det sig (eller ja, motorrummet, men ute på ytterväggen en halvmeter ifrån)... men skruvandet var inte förgäves då det verkar vara brott i 2/4 glödstift så nu står den och jäser med rostlösare i gängorna tills stiften kommer.

IMG_0620.webp

Kollar på en Subaru Leagcy från 2011 som saknar dragkrok. Säljaren tror att den haft drag innan eftersom det finns en balk för dragkrok monterad. Men det finns väl på alla bilar typ? Ja oavsett, hur svårt är det att få dit en dragkork. Tänker att det är ganska enkelt. Har bytt på ett par Volvo 940 och det var ju bara att skruva bort och skruva dit.. typ. Hur är det med elen?

Kollar på en Subaru Leagcy från 2011 som saknar dragkrok. Säljaren tror att den haft drag innan eftersom det finns en balk för dragkrok monterad. Men det finns väl på alla bilar typ? Ja oavsett, hur svårt är det att få dit en dragkork. Tänker att det är ganska enkelt. Har bytt på ett par Volvo 940 och det var ju bara att skruva bort och skruva dit.. typ. Hur är det med elen?
Om du hittar en dragkrok kanske den har en monteringsanvisning? Elen kan ju vara så enkel som en kontakt att trycka i, eller möjligen kräva aktivering av en programvara på märkesverkstad om man har riktig otur..

2011 börjar väl bli så nytt att det är mycket som kan kuka ur av tredjepartskrok, t.ex. backsensorer som får fnatt och annat.

E märkning på dragkroken alltså godkänd för användning i trafiken tyvärr är inte allt som säljs som drag krok E godkänt.

Tillbaka
Topp