Tjena!
Jag kan vara hans källa, för det är exakt så det är.
Men en hel del partikelfilter går att rensa utan att det syns, eller såga upp det och svetsa igen det så att det syns för att det sitter saker i vägen. Så vi släpper igenom partikelfilter som är rensade titt som tätt, eftersom vi inte kan bevisa det.
Men man kan se det rätt tydligt på att det är sotigt i avgasröret, men det är inget bevis så vi kan inte underkänna på bara det.
Eller så kan man fundera på hur urusel avgasmätningen är…
Själva avgasmätningen är det inget fel på, men gränsvärdena är extremt höga. Därför så klarar man sig utan partikelfilter.
För Euro5/Euro6 så underkänns under en promille av alla bilar. Om/när vi börjar mäta NoX så kommer den siffran stiga till 4-5% enligt dom tester som görs ute på stationer i dagsläget.
Ja visst. Men på något sätt är det mer komplicerat med dieslar iaf. (antar jag). NOx har ju alltid varit ett problem i dieselmotorer men det mäts tydligen inte. Varför?
@Kneecap får gärna rätta mig om jag har fel men en bensinmotor utan katalysator har ju ingen chans att klara några avgasvärden om man tar bort katalysatorn.
Det är just det som ska ändras, reglerna har inte följt teknologin.
Nej, det är rejält svårt att få godkända värden utan katalysator.
Tror många kommer åka på en riktig mina där tidigare ägare plockat bort delar av avgasreningen och kodat bort ev felmeddelanden. Inte jätteroligt.
Senat jag hade dieselbil (tror vi sålde den 2014?) så mätte de inget utan kollade bara felkoder.
Det är stor risk för det,
@Jonatan F har precis duckat för den kulan.
Anledningen till att dom inte mätte din Audi var för att Audi går inte att varva till mer än 2500varv och en mätning ska ske genom att man varvar upp till avregleringsvarvtal.