Isaberg

Isaberg
Gissar att xc-lederna är undantagna. Svårt att kontrollera endast Pelikanen oxå, dom får väl sätta ngn gräns/regler för allt uppe i backen.

Pratade för övrigt med stigbyggarchefen i helgen. Han sa bland annat att en ny 30-meters bro har byggts på Pelikanen för att göra plats för en permanent DH-bana som kommer att gå under bron.

Den DH-bana som använts i SM har tidigare varit tillfällig och har stängts av efter tävlingshelgen. Men nu kommer den alltså vara tillgänglig för allmänheten. Kommer inte ihåg när den skulle vara klar dock men något säger mig att jag är för feg för att köra den... Jag tycker om mina nyckelben som dom är.
Svart korsar ju pelikanen permanent så frågan är om det ändå inte är den de menar.

XC är undantaget men inte grönt och blått utförs. Blått tycker jag inte finns någon anledning men möjligen pelikanen.

Isaberg
Om det är den sträckning som användes senast så gick den på delar av Örnen och No Mercy. Det är inte okej att de två lederna korsar Pelikanen så en lösning är förstås bra. Men då undrar man ju om det innebär att Örnen och No Mercy delvis försvinner, eller om det blir förgreningar/korsningar så att det går att åka Örnen, No Mercy och SM-banan? Hoppas på det senare.

Isaberg
Om det är den sträckning som användes senast så gick den på delar av Örnen och No Mercy. Det är inte okej att de två lederna korsar Pelikanen så en lösning är förstås bra. Men då undrar man ju om det innebär att Örnen och No Mercy delvis försvinner, eller om det blir förgreningar/korsningar så att det går att åka Örnen, No Mercy och SM-banan? Hoppas på det senare.
Oklart men första maj ska jag åka dit o inspektera i varje fall.

Minns inte exakt vad han sa men jag tror DH-SM ska gå i september i Isaberg och kanske var det först då som leden kommer öppnas formellt. Är osäker... Han nämnde att dom inte bara kan öppna nya leder utan planering eftersom det måste tryckas ledkartor i mängder o skyltar o så, så öppning i september låter kanske rimligt så blir det nya ledkartor till 2027.

Isaberg
Kan tycka att dom isåfall erbjuder gratis hyra av hjälm. När jag började cykla fick man låna gratis hjälm i Ulricehamn då dom också har fullface krav.
Efter att ha sett en olycka i en grön familjevänlig led som gick bra men fick mig att inse hur snett det kan gå även där är jag för fullface-krav.
Lån av hjälm, åtminstone till barn, hade ju varit en bra service så klart, men det kräver ju en rejäl insats från anläggningen.

Isaberg
Ja men de har marknadsfört den med familjer och barn på helstela 16''.
Jag tror inte risken där att de hoppar in i ett träd.....utan i så fall att de blir påkörda.

Men man får ju lov att ändra sig.
Ja, det är stor hastighetsskillnad där mellan åkare så risken att bli påkörd finns säkert där även om jag inte sett ngn sådan olycka.

Däremot har jag sätt mängder med barn på helstela 16-tummare som trillat. FF kan ju vara skillnaden mellan utslagna tänder eller ett oskadat ansikte, så det finns allt en fördel med FF även för barn.

Problemet med barn är att dom växer och FF är ofta dyra, så om det fanns ngn form av subventionerad uthyrning av hjälm till åtminstone barn vore det nog uppskattat hos föräldrar som har 10 000 andra utgifter att tänka på.

PS. Det finns många barn som kör som in-i-hlvt fort där oxå ska jag tillägga.

Isaberg
Kan tycka att dom isåfall erbjuder gratis hyra av hjälm. När jag började cykla fick man låna gratis hjälm i Ulricehamn då dom också har fullface krav.

Hjälmen är gratis vid hyra av cykel, men FF bara vid FS. Tycker att 145 kr (115 kr för barn) för hyra av FF är mycket. I La Thuile I Italien fick sonen en Bluegrass Intox vid hyra av cykel. Han var så nöjd att vi direkt beställde en från tysken för 70 euro.

Isaberg
Det skulle kanske vara en option vid köp av liftkort i så fall.

Det är nog ett ikke problem men jag har ju den här bilden i huvudet när jag tänker på isaberg
1777446698448.webp

Isaberg
Jag tror inte att pelikanen är det stora problemet här. Utan de svårare lederna. Det är lättare att bara dra en blanket-regel som de kan verkställa av liftpersonal än att sätta specifika regler för specifika leder som gör det rörigt för allihop

Isaberg
Det kommer nog komma mpnga fler regleringar de närmsta åren. Konsumentverket har lagt fokus på mtb anläggningar och jobbar febrilt på reguleringar. Det kommer synas på de större aktörerna först

Isaberg
Det kommer nog komma mpnga fler regleringar de närmsta åren. Konsumentverket har lagt fokus på mtb anläggningar och jobbar febrilt på reguleringar. Det kommer synas på de större aktörerna först
Spännande... Det kan sluta varsomhelst mellan "bättre kontroll och ökad säkerhet" och "meningslösa regleringar som höjer kostnaderna och dödar sporten".
Hoppas tjänstemännen som bearbetar detta har förståelse för sporten.

Isaberg
Spännande... Det kan sluta varsomhelst mellan "bättre kontroll och ökad säkerhet" och "meningslösa regleringar som höjer kostnaderna och dödar sporten".
Hoppas tjänstemännen som bearbetar detta har förståelse för sporten.
Ja. De har varit i kontakt med anläggningar så kag är inte jätteorolig. Det snackas om att bland annat att klassifiera de olika svårighetsgraderna så de håller samma standard från anläggning till anläggning

Isaberg
Ja. De har varit i kontakt med anläggningar så kag är inte jätteorolig. Det snackas om att bland annat att klassifiera de olika svårighetsgraderna så de håller samma standard från anläggning till anläggning
Skit i lederna, jag vill ha ensad liftklassning: Isaberg - blå. Vallåsen - röd (men numera blå så långe de har två personal i varje ände). Ulricehamn - svart.😁.

Men skämt åsido, så långt låter det lovande. Det man kan vara orolig för är att någon tittar på skadestatistiken som inte förstår sig på den typen av sport. Då kan det bli knas.

Isaberg
Ja, men Vallåsen har nu ordnat det väldigt bra även för barn och bra progression från grön och uppåt så jag ska inte klaga.

2 uppe och 2 nere har även Isaberg numera fast det inte behövs med den liften.
Bra men som vi pratat om så måste nog pengarna rulla in någonannanstans

Isaberg
Skit i lederna, jag vill ha ensad liftklassning: Isaberg - blå. Vallåsen - röd (men numera blå så långe de har två personal i varje ände). Ulricehamn - svart.😁.

Men skämt åsido, så långt låter det lovande. Det man kan vara orolig för är att någon tittar på skadestatistiken som inte förstår sig på den typen av sport. Då kan det bli knas.
Ulricehamn svart 😮 Då borde du åka till Bollebygd och träna, efter det hanteras allting med en axelryckning.

Isaberg
Har för mig att även Bollenkollen har easyloop?
Jo det vill jag minnas, men det är två år sen jag var där senast. Easyloop eller ankare spelar dock ingen roll för mig när liften i övrigt var i så stort behov av service som då åtminstone. De här spolarna eller vad de kallas som ska ge en mjuk start fungerade knappt. Liften stannade konstant p.g.a. nån automatsäkring eller nåt som löste ur. Det skedde minst en gång per åk, ibland två, och det var som att bli skjuten ur en kanon när liften startade upp igen.

Tillbaka
Topp