Isaberg

Atlas

Aktiv medlem
Isaberg
Hej, det nämndes att Isaberg hade byggt under snöfria vintern. På hemsidan står det att det skall finnas liftburen cykling. På hemsidan visas bara bilder på XC cyklar och cyklister som förmodligen nyttjar pulsband.

Pulsband i all ära men vet någon något mer om lederna? Eller vad tanken är framöver... Här i Syd har vi ju trevliga och förvånansvärt braia Vallåsen men några höjdmeter till hade inte varit fel. Framförallt inte i kombination med ordentligt med slag fram och bak...

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Liftburen cykling i 6-stolsliften:
9 maj
(kl 12-17), 6 juni (kl 10-16), 5 sept (kl 10-16), 3 oktober (kl 10-16)
Liftkort: 290 kr köps i sportcentret

Lite surt att de inte kan ta några hela helger/långhelger istället

Raggamuffin

Aktiv medlem
Isaberg
varav den 3e är träning för ESS
Söndag 4 oktober Isaberg ESS, Sverige-cup Enduro cykling - Liften öppen 3 oktober

Vilket innebar 200 meter kö.

Överlag tror jag nog det blir väldigt mycket kö de få dagar de har öppet för cykling om man inte gjort nån ombyggnation av liften.
Höjdmeterna är väl snarlika Vallåsen? Men det finns klart fin cykling för en Endurocykel.

FredriCX

Aktiv medlem
Isaberg
Det går fint att trampa upp och cykla ner med lämplig Enduro/AM. En DH-rigg tror jag (som aldrig ens suttit på någon, men är bra på att killgissa) skulle bli overkill för Isaberg eller?

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Vilket innebar 200 meter kö.

Överlag tror jag nog det blir väldigt mycket kö de få dagar de har öppet för cykling om man inte gjort nån ombyggnation av liften.
Höjdmeterna är väl snarlika Vallåsen? Men det finns klart fin cykling för en Endurocykel.
Ja, 3e går bort om man inte ska tävla, men det hade varit kul att testa en dag.
Någon kanske kan rapportera hur det ser ut i maj.

mtb565

Aktiv medlem
Isaberg
Jag vet att det jobbas på att bygga fler leder för utförsåkning men inte när det kan tänkas vara klart, liften ska man nog inte hoppas på i sommar utöver dom utannonserade datumen. Finns en del kul åkning för oss utan pulsband men DH-rigg lär vara överkurs, speciellt men den (enligt mig) halvdryga klättringen upp till toppen.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Isaberg
Vad tror ni om att dra med ett gäng vänner som aldrig cyklat mtb innan till Isaberg? Har aldrig varit där själv. Eller kan jag lika gärna dra med dom ut i Delsjön?

Isaberg
Vad tror ni om att dra med ett gäng vänner som aldrig cyklat mtb innan till Isaberg? Har aldrig varit där själv. Eller kan jag lika gärna dra med dom ut i Delsjön?
Isaberg är grymt! Bra nybörjarcykling, började själv där och det var där jag på riktigt fick upptäcka mtb. Hyrcyklarna är väldigt sjysta också och lättcyklade för nybörjare.

King_Lake

Aktiv medlem
Isaberg
Är rätt jobbigt att cykla upp, när jag va där så gick jag upp varje gång 😅
Men helt klart värt det! Riktigt roliga leder och i arenan kan man leka av sig och öva på att hoppa, droppa och pumpa 😁👍

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Liftburen cykling i 6-stolsliften:
9 maj
(kl 12-17), 6 juni (kl 10-16), 5 sept (kl 10-16), 3 oktober (kl 10-16)
Liftkort: 290 kr köps i sportcentret

Lite surt att de inte kan ta några hela helger/långhelger istället
Ojdå. Nu har man tänkt om ordentligt. Blir definitivt en helg med familjen i sommar.
Tält eller Stuga får vi se.

ÖPPETTIDER LIFT
9 maj
6 juni
13-14 juni
21 juni
27 juni-9 augusti varje dag hela sommaren
15-16 augusti
22-23 augusti
29-30 augusti
5-6 sept
12-13 sept
19 sept
26 sept
3 oktober

Jimel

Aktiv medlem
Isaberg
Ojdå. Nu har man tänkt om ordentligt. Blir definitivt en helg med familjen i sommar.
Tält eller Stuga får vi se.

ÖPPETTIDER LIFT
9 maj
6 juni
13-14 juni
21 juni
27 juni-9 augusti varje dag hela sommaren
15-16 augusti
22-23 augusti
29-30 augusti
5-6 sept
12-13 sept
19 sept
26 sept
3 oktober

Vilken skillnad! Kul! Tyvärr blir det inget för mig i sommar men hoppas det går bra så dom vågar satsa nästa år också.

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
jahapp. Finns det verkstad på isaberg? Börjar bli trångt i bilen.

EDIT. Finns sportcenter där man kan få service.
De bör ju ha lite verktyg ialla fall

mtb565

Aktiv medlem
Isaberg
jahapp. Finns det verkstad på isaberg? Börjar bli trångt i bilen.

EDIT. Finns sportcenter där man kan få service.
De bör ju ha lite verktyg ialla fall

Dom har en cykelverkstad till sin hyrflotta, den borde väl vara rätt så utrustad tycker jag. Hur och vad man får låna vet jag inte, det är rätt tight med plats i verkstan så man kanske inte ska räkna med att få stå där inne.

nadderf

Aktiv medlem
Isaberg
Finns det spår för trampning och som inte startar på toppen? Kan man köra i spåren kvällstid om man trampar upp?
Ska bo i närheten ett par dagar, men hinner inte liftåkning eftersom barnens aktiveteter också är på dagtid.

Seglarn

Aktiv medlem
Isaberg
Finns det spår för trampning och som inte startar på toppen? Kan man köra i spåren kvällstid om man trampar upp?
Ska bo i närheten ett par dagar, men hinner inte liftåkning eftersom barnens aktiveteter också är på dagtid.
Leden 310 Altitude går upp till toppen. Kan vara bra att vara mentalt förberedd på en riktigt lång och brant asfalterad uppförsbacke...

Dragkroken

Aktiv medlem
Isaberg

Allt är tillgängligt 24/7, du har plattstig runt området i varierande terräng.
Blueberry är långa backar
Pink Lady är sjörundan som är pulshöjande
Hillybilly är en teknisk led med mycket rötter och korta backar
SuperNova är en del av svår start på BlueBerry, lite switchbacks både upp och ner.
310 Altitude är en lång klättring upp till toppen runt berget.
White Duck, grusad ’flytstig’ ute på udden.
Shiny Roots, naturstig med mycket rötter.

Alla dessa spår startar nere i de olika portalerna,

zinkpasta

Aktiv medlem
Isaberg
Ta hellre serpentinen upp och sen vidare än 310 alt, betydligt trevligare enligt min åsikt. Enda nackdelen är att man får åka lite nedför i en pist, dvs tappar några höjdmeter som man får "klättra om" om man ska upp till The Nor Way mfl (dock startar några spår även vid toppen av serpentinerna).

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Ok, sitter med kartan och tittar. Lite svårt att hänga med men troll och heartbeat får jag testa. Ska det gå att hitta eller är det gps som gäller?

Vad ska man mer testa? Någon som ska köra på måndag?

Verkar vara kanon för barnen. Både på arenan o borta vid camping

ers

Aktiv medlem
Isaberg
Ok, sitter med kartan och tittar. Lite svårt att hänga med men troll och heartbeat får jag testa. Ska det gå att hitta eller är det gps som gäller?

Tycker det mest är mycket bra skyltat. Har varit där flera gånger men aldrig känt behov av gps.

Jag brukar starta med Blue Berry till punkt 16 sedan över till Heart Beat och sedan över till Trollskog som du skriver och avsluta med XC-Trail på arenan. Dock var Trollskogen någon avkortad sist pga avverkning men den är riktigt rolig.

Gillar du teknisk cykling kan jag rekommendera Hilly Billy som börjar där Blue Berry gör det samt 310 Altitude upp och sedan The Norway och Jättestigen ner. Mycket rötter...

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
16 - heartbeat då hade jag fattat rätt.

Jag körde efter några tuffa grabbar och när de var borta fanns inga slash skyltar men ser nu att jag nog borde fortsatt på sm trail.

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
👍👍två tummar upp från barnen. De har kört pump, träbanan och ekorren. Nu är är det dags för sängen.

Skogsmusen är visst ny och inte med på kartan.

Tyvärr corona kaos i receptionen

Nypåmtb

Aktiv medlem
Isaberg
Låter lovande. Jag kommer onsdag-torsdag med familjen och hoppas hitta kul körning för en 10 respektive 7-åring. När det gäller liftåkning verkar det bara finnas en grön, 2 röda och en svart. 10 åringen klarade utan problem blåa i sälen förra året. Men frågan är om inte rött ändå är lite för stökigt för honom. Finns någon röd som är lite lättare?
Andra tips för barn mellan 7-10 som man inte får missa?

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Isaberg
Jag kan tänka mig att Jättestigen borde ni kunna ge er på. Pelikanen som är den gröna kommer han förmodligen älska, den är grön men där går det att ladda på ordentligt och hoppa en hel del om man så vill. Bara visa hänsyn till övriga för den är populär och vältrafikerad.

Edit: Åker man halva pelikanen så kan man åka av och över en stor parkering så kommer man till alla övriga röda och svarta nedfarter. Dessa är som regel kortare och de kan säkert fungera för en 10-åring

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Låter lovande. Jag kommer onsdag-torsdag med familjen och hoppas hitta kul körning för en 10 respektive 7-åring. När det gäller liftåkning verkar det bara finnas en grön, 2 röda och en svart. 10 åringen klarade utan problem blåa i sälen förra året. Men frågan är om inte rött ändå är lite för stökigt för honom. Finns någon röd som är lite lättare?
Andra tips för barn mellan 7-10 som man inte får missa?
Det finns fler men alla startar inte precis vid liften. Jag vet i fan, de tre röda jag kört är rätt rotiga och lösa. Möjligtvis var nor way lite fastare om jag minns rätt. Pelikanen verkar poppis, grävd med berms. Hela arenan är kanon för alla åldrar och 16'' funkar bra på grön xc.

20200801_211155.jpg

Bilagor

• 15963089553978181044447500364847.jpg
    15963089553978181044447500364847.jpg
    494.8 KB · Besök: 286

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Jag kan tänka mig att Jättestigen borde ni kunna ge er på. Pelikanen som är den gröna kommer han förmodligen älska, den är grön men där går det att ladda på ordentligt och hoppa en hel del om man så vill. Bara visa hänsyn till övriga för den är populär och vältrafikerad.

Edit: Åker man halva pelikanen så kan man åka av och över en stor parkering så kommer man till alla övriga röda och svarta nedfarter. Dessa är som regel kortare och de kan säkert fungera för en 10-åring
Ja, jag körde av där och cyklade upp för en pist till nästa område.
Verkar som man kan ladda direkt från liften och ta med sig farten över parkering och upp till starten.
Ska testa det måndag.

Topp