Isaberg

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Jag kör 2.35 men jag är inte så snabb. Det är väl en smaksak tror jag. Samt om man har tillräckligt breda fälgar för 2.6.

Annars finns det så klart andra däck på 2.4 o 2.5.
 
Isaberg
Beror på vad du föredrar att cykla på, Utförslederna på Isaberg är generellt rätt så stökiga med rötter och en del sten. Beräkna sedan in lite höst på det den 6 september. Ta det greppigaste du har så är du safe.
 

Streby

Medlem
Isaberg
Beror på vad du föredrar att cykla på, Utförslederna på Isaberg är generellt rätt så stökiga med rötter och en del sten. Beräkna sedan in lite höst på det den 6 september. Ta det greppigaste du har så är du safe.
Har inte fler däck än de ovan som sitter på, och ”behöver” köpa in minst ett nytt då iaf Rapid Rob bak känns för klent. Därav frågan 😊

Edit: cyklar mest stig och nån enstaka utför
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Isaberg
Rapid Rob är ett riktigt dåligt däck, ska man kötta nerför Norway t ex på hösten hade jag valt ett Magic Mary fram och flyttat bak NN.
 

Nordlys

Medlem
Isaberg
Alla lederna är, utan regn, väldigt lösa och slitage har börjat påverka speciellt Pelikanen.
När jag var där och åkte allt förutom Piece of Cake, var det på Minion DHF 2,5 bak och fram. Såklart inte samma märke som frågan gällde, men jag var var nere och kyssa marken två gånger när jag körde fortast och mest ytligt på dom större Berns.
Ragnarök skiter i vilket däck, det är bara att lita på tyngdkraft och lite tur, som gör att man hittar rätt linje! 😄
 

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Fast han ska köra stig och lite utför så det går nog bra med mm/nn eller mindre.
No mercy var bara gräs och lera i början så den kan nog se ut hur som helst i september.

Sen beror allt på hur fort man kör. Pelikanen går att göra med vad som helst om man tar det lugnt.
Började iof sig bli lite tvättbräda på slutet
 

Jacoba

Aktiv medlem
Isaberg
Jag har kört hans dampf/rock razor båda gångerna jag varit där i sommar. Funkade fint. Det är lite tudelat, när jag cyklar ragnarök, no mercy etc skulle jag hellre ha minion dhr superdupertacky downhillybillytough bak men då jag också cyklar serporna upp och i princip allt på /och runt berget är det skönt med något som rullar hyggligt. Ska du bara cykla lift hade jag hyrt en heldämpad där du får lämpliga däck. :)
 

Streby

Medlem
Isaberg
Kanske räcker med nya NN fram och gamla bak. (nya som den nya design om den går att få tag i).
Rapid Rob är ett riktigt dåligt däck, ska man kötta nerför Norway t ex på hösten hade jag valt ett Magic Mary fram och flyttat bak NN.
Står mellan nya NN och MM fram just nu, och då flytta bak gamla NN
Alla lederna är, utan regn, väldigt lösa och slitage har börjat påverka speciellt Pelikanen.
När jag var där och åkte allt förutom Piece of Cake, var det på Minion DHF 2,5 bak och fram. Såklart inte samma märke som frågan gällde, men jag var var nere och kyssa marken två gånger när jag körde fortast och mest ytligt på dom större Berns.
Ragnarök skiter i vilket däck, det är bara att lita på tyngdkraft och lite tur, som gör att man hittar rätt linje! 😄
Jag är öppen för alla märken. Schwalbe sitter det på cykeln nu för det var så den levererades 😊


Jag har kört hans dampf/rock razor båda gångerna jag varit där i sommar. Funkade fint. Det är lite tudelat, när jag cyklar ragnarök, no mercy etc skulle jag hellre ha minion dhr superdupertacky downhillybillytough bak men då jag också cyklar serporna upp och i princip allt på /och runt berget är det skönt med något som rullar hyggligt. Ska du bara cykla lift hade jag hyrt en heldämpad där du får lämpliga däck. :)
Jag åker dit med min HT och så har brorsan hyrt en FS. Planen är väl att prova på det mesta, dvs inte bara lift, och anpassa farten därefter 😊
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
En helt annan fråga... Någon som vet om man får flyga drönare i backen? Tänkte köra med min 250g Mavic Mini efter brorsan nerför Pelikanen men inser naturligtvis att det kan finnas regler för detta (utöver de lagar som redan finns för drönare).
 

MtbIte

Aktiv medlem
Isaberg

Nypåmtb

Aktiv medlem
Isaberg
Det finns enormt många nybörjare som testar på att köra mtb i Isaberg. Gissar att de kraschar lite mer frekvent.
Jag körde Pelikanen med mina söner otaliga gånger och båda kraschade ganska ordentligt var sin gång när de började bli lite övermodiga. Absolut ingen fara dock. Men jag såg en hel del som körde omkull i Pelikanen.

Testade också Jättestigen med 7-åringen och 10-åringen men det var lite för svettigt 😅. Pelikanen var verkligen toppen för barn men jag saknade lite variation. En blå lite i stil med Sprufs eller Tårtan i Vallåsen hade varit kul som komplement för barn.
 

mtb565

Aktiv medlem
Isaberg
Den grävda delen av nor way är inte så svår men slutar tvärt. Undrar vad det finns för plan där. Vore nice om man kunde komma tillbaka till pelikanen tex
Den nya maskingrävda delen kommer fortsätta nedåt, bygget har stannat av pga semester. Ska bli en mer teknisk led än Pelikanen. NorWay börjar väl egentligen där dom grävda lederna slutar, men man måste ju ta antingen Pelikanen eller den andra för att komma dit.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Isaberg
Den grävda delen av nor way är inte så svår men slutar tvärt. Undrar vad det finns för plan där. Vore nice om man kunde komma tillbaka till pelikanen tex
Du kommer ju ut i Pelikanen igen om du åker tre meter framåt. Eller menar du längre ner? Pratade med killen som bygger igår. Norway ska bli byggd hoppled hela vägen ner med röd karaktär, alltså märkbart svårare än Pelikanen. Sista 50? metrarna av det de fixade innan semestern blev han inte nöjd med så det ska göras om först. Jag och kidsen tyckte kanske inte att det var så stor skillnad mot pelikanen nu, men resten kanske ska gå mer i fallriktningen? Personligen tycker jag det är lite synd om nuvarande Norway försvinner, roligaste stigen för oss som envisas med kortslagigt, klena däck och leksaksbromsar.

Han var iaf mycket nöjd med säsongen och lovade en fortsatt satsning. Svårt med underhåll pga torrt väder och stora mängder besökare, men annars var det nog bara positivt.
 

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Du kommer ju ut i Pelikanen igen om du åker tre meter framåt. Eller menar du längre ner? Pratade med killen som bygger igår. Norway ska bli byggd hoppled hela vägen ner med röd karaktär, alltså märkbart svårare än Pelikanen. Sista 50? metrarna av det de fixade innan semestern blev han inte nöjd med så det ska göras om först. Jag och kidsen tyckte kanske inte att det var så stor skillnad mot pelikanen nu, men resten kanske ska gå mer i fallriktningen? Personligen tycker jag det är lite synd om nuvarande Norway försvinner, roligaste stigen för oss som envisas med kortslagigt, klena däck och leksaksbromsar.

Han var iaf mycket nöjd med säsongen och lovade en fortsatt satsning. Svårt med underhåll pga torrt väder och stora mängder besökare, men annars var det nog bara positivt.
Jag menade efter den tar slut men efter att ha kollat på kartan så inser jag att så lär det inte bli. Kanske vänstersväng och ner innanför jättestigen.

Jag tycker inte den biten som fanns för 2v sen är så väldigt röd. Inte om man får hålla sitt eget tempo. Visserligen ett eller två hopp som landar i kurva men väldigt smått
 

Freddie L

Aktiv medlem
Isaberg
Jag menade efter den tar slut men efter att ha kollat på kartan så inser jag att så lär det inte bli. Kanske vänstersväng och ner innanför jättestigen.

Jag tycker inte den biten som fanns för 2v sen är så väldigt röd. Inte om man får hålla sitt eget tempo. Visserligen ett eller två hopp som landar i kurva men väldigt smått
Nej, men däremot var det något annat som skulle dras om så att den slutade där Norway slutar. Eller där Norway ska sluta. Jag är inte jättehemma på Isaberg, så jag hängde nog inte med i detaljerna.
Det är ju det där med farten, som diskuteras i annan tråd, som är avgörande. Om man kör långsammare än avsett(?) så kändes den ju lik Pelikanen, men när jag vid något tillfälle drog på lite så landade jag kort nån gång och nästan utanför stigen i kröken. Då kändes det som det brukar i rött för mig. ;-)
 

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Nej, men däremot var det något annat som skulle dras om så att den slutade där Norway slutar. Eller där Norway ska sluta. Jag är inte jättehemma på Isaberg, så jag hängde nog inte med i detaljerna.
Det är ju det där med farten, som diskuteras i annan tråd, som är avgörande. Om man kör långsammare än avsett(?) så kändes den ju lik Pelikanen, men när jag vid något tillfälle drog på lite så landade jag kort nån gång och nästan utanför stigen i kröken. Då kändes det som det brukar i rött för mig. ;-)
Ja, precis. Jag tog inga landningar mitt i kurvan utan minimerade luftfärden där . Det kanske är fusk men på nåt sätt ska man lära sig.
 

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
ja, fast nästa snäpp upp från pelikanen efterfrågades. Som den är nu är det väl ett par snäpp upp.
Jag tyckte också den var rätt bra men jag förstod ju att den var work in progress.
 
Isaberg
Här kommer en liten kortfattad beskrivning av vad som är tänkt:
The Nor Way kommer starta på bergslänten med S-kurva, och kommer vara orörd i år. Däremot tänker jag ansöka om att förlänga TNW hela vägen ner.
Den nya maskingrävda leden är ett snabbt bygge för att connecta TNW innan semestern. Den nya leden kommer byggas om där grävmaskinen står, och gå mellan TNW och Jättestigen. Leden kommer vara intensiv utan en enda (nåja) raksträcka. Hopp, rollers och annat kul. Karaktären på leden kommer antagligen bli mer stenig efter halva vägen (naturligt). Graden blir Lila ;) (blå/röd)
Det finns en kortare led längre bort som heter Piece of cake, den ska jag ansöka om att förlänga så långt upp jag bara kan mot Jättestigens ravin.
I övrigt är det bra om ni fortsätter att skriva och tycka om Isaberg, bra som mindre bra, men fint om det är konstruktiv feedback.

PS. Pelikanen har en hel del brakebumps just nu, men det går inte att reparera den förenns det har blivit fuktigt ute. Men vi står i giv akt så fort solen går i moln.

Peace!
Dan
 
Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Här kommer en liten kortfattad beskrivning av vad som är tänkt:
The Nor Way kommer starta på bergslänten med S-kurva, och kommer vara orörd i år. Däremot tänker jag ansöka om att förlänga TNW hela vägen ner.
Den nya maskingrävda leden är ett snabbt bygge för att connecta TNW innan semestern. Den nya leden kommer byggas om där grävmaskinen står, och gå mellan TNW och Jättestigen. Leden kommer vara intensiv utan en enda (nåja) raksträcka. Mindre hopp och rollers. Karaktären på leden kommer antagligen bli mer stenig efter halva vägen (naturligt). Graden blir Lila ;) (blå/röd)
Det finns en kortare led längre bort som heter Piece of cake, den ska jag ansöka om att förlänga så långt upp jag bara kan mot Jättestigens ravin.
I övrigt är det bra om ni fortsätter att skriva och tycka om Isaberg, bra som mindre bra, men fint om det är konstruktiv feedback.

PS. Pelikanen har en hel del brakebumps just nu, men det går inte att reparera den förenns det har blivit fuktigt ute. Men vi står i giv akt så fort solen går i moln.

Peace!
Dan
Som du kanske redan läst var hela familjen väldigt nöjd. Dock bara jag som körde uppe på berget.

Edit. Hur tänker ni kring transporten bort till heart beat?
 
Isaberg
Som du kanske redan läst var hela familjen väldigt nöjd. Dock bara jag som körde uppe på berget.

Edit. Hur tänker ni kring transporten bort till heart beat?
Vi kommer inte göra något speciellt i dagsläget med att skapa en transport till starten på Slash, Ragnarök och HeartBeat.
Men det smidigaste med liften är att köra ur kurvan i familjebacken och ner liftgatan. Sedan upp genom vinterparkeringen och förbi Driftens verkstad och föja blåa pilar.
Möjligen sätter vi upp en plan till nästa år om hur vi löser den delen.

Vi kommer däremot att rita om kartorna så de blir tydligare, kommer bli tre olika kartor: Enduro, XC och arenan.
 

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Vi kommer inte göra något speciellt i dagsläget med att skapa en transport till starten på Slash, Ragnarök och HeartBeat.
Men det smidigaste med liften är att köra ur kurvan i familjebacken och ner liftgatan. Sedan upp genom vinterparkeringen och förbi Driftens verkstad och föja blåa pilar.
Möjligen sätter vi upp en plan till nästa år om hur vi löser den delen.

Vi kommer däremot att rita om kartorna så de blir tydligare, kommer bli tre olika kartor: Enduro, XC och arenan.
Ja, det är ok. Tänkte bara om det fanns någon storslagen plan. Jag är ju lat.

Blir bra att separera kartorna. Tog ett tag att få rättsida på det nu.

Förresten, jag hade problem med slutet på slash. Till sist hittade jag end of trail under roddeln. Precis innan finns en röd pil till vänster som någon ritat ett svart frågetecken på. Det verkar stämma bättre med kartan?
 

Eveningstar

Aktiv medlem
Isaberg
Lite feedback på Pelikanen. Det ligger stora klippblock precis bredvid leden på två ställen som typ ser ditlagda ut. På första delen och sen i början av andra delen. Det känns som att konsekvenserna av att råka åka av banan just där är betydligt högre än nödvändigt. Om man kan lägga skyddsmatta på dem, eller om det skulle vara möjligt att ta bort dem helt, så tror jag säkerheten skulle öka.

Ang. breaking bumps. Har kört flera åk senaste dagarna och jag tycker inte alls det är farligt. Bra skick på leden. De partierna där det ligger lös sand, eller svängar ner mot slutet som har lite för lite support tänker jag mer på.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Isaberg
Här kommer en liten kortfattad beskrivning av vad som är tänkt:
The Nor Way kommer starta på bergslänten med S-kurva, och kommer vara orörd i år. Däremot tänker jag ansöka om att förlänga TNW hela vägen ner.
Den nya maskingrävda leden är ett snabbt bygge för att connecta TNW innan semestern. Den nya leden kommer byggas om där grävmaskinen står, och gå mellan TNW och Jättestigen. Leden kommer vara intensiv utan en enda (nåja) raksträcka. Hopp, rollers och annat kul. Karaktären på leden kommer antagligen bli mer stenig efter halva vägen (naturligt). Graden blir Lila ;) (blå/röd)
Det finns en kortare led längre bort som heter Piece of cake, den ska jag ansöka om att förlänga så långt upp jag bara kan mot Jättestigens ravin.
I övrigt är det bra om ni fortsätter att skriva och tycka om Isaberg, bra som mindre bra, men fint om det är konstruktiv feedback.

PS. Pelikanen har en hel del brakebumps just nu, men det går inte att reparera den förenns det har blivit fuktigt ute. Men vi står i giv akt så fort solen går i moln.

Peace!
Dan
Ja, där fick ni originalversion av mitt svamlande ovan! :-)

Keep up the good work Dan!
/Fredrik (Macke E’s kompis)
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Spenderade helgen i Isaberg för att testa nya Merida eONE-SIXTY i hällregn. Måste säga att jag verkligen gillade stället. Hade önskat mig fler pelikaner men tyckte det var kul med variationen med xc runt sjöar o annat. Återvänder nog snart!
 

Ustzeust

Aktiv medlem
Isaberg
Lite feedback på Pelikanen. Det ligger stora klippblock precis bredvid leden på två ställen som typ ser ditlagda ut. På första delen och sen i början av andra delen. Det känns som att konsekvenserna av att råka åka av banan just där är betydligt högre än nödvändigt. Om man kan lägga skyddsmatta på dem, eller om det skulle vara möjligt att ta bort dem helt, så tror jag säkerheten skulle öka.

Ang. breaking bumps. Har kört flera åk senaste dagarna och jag tycker inte alls det är farligt. Bra skick på leden. De partierna där det ligger lös sand, eller svängar ner mot slutet som har lite för lite support tänker jag mer på.
Menar du den stora stenen efter typ första svängen? Såg en barn köra in i den och ligga som en sjöstjärna på den.
 

sandos

Medlem
Isaberg
Jag har spenderat lite tid på att lägga in MTB-leder i openstreetmap över stora delar av landet, för att diverse MTB-kartor ska "visa något" på kartan. Isaberg saknar ovanligt mycket, exempel på stigar som ej finns:

The Nor Way
Jättestigen
Isaberg flow
Piece of Cake
No Mercy
310 Altitude

Ingen som sitter på GPX-filer över dessa? Man kan ju exportera från strava tex...
 

etnica

Aktiv medlem
Isaberg
Maxxis wetscream skulle jag behövt de 2 dagar jag var där i sommras, när jag cyklade de ogrävda lederna.
Känns som att det borde vara ännu mer lervälling nu.?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer