Isaberg

mtb565

Aktiv medlem
Isaberg
"Äger" Isaberg hela omrĂ„det inklusive alla slingor som t ex Pink Lady? TĂ€nkte mest pĂ„ debatten pĂ„ elcyklar i skog o allemansrĂ€tt o s v. Ingen stor grej, bara en stilla undran...
Jag tror stor del Àr arrende, kanske att dom Àger "berget. Ingen aning, men dom sÀtter iaf ingen begrÀnsning nÀr dom hyr ut sina emtb.

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Undrar om de lÀgger till pÄsken. De Àr inte alltid sÄ tidigt ute. Om oktober funkar borde april gÄ lika bra.

Annars funderar vi pÄ Kristi flygare

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
NÄgon som oxÄ filurar pÄ varför Isaberg, VallÄsen e t c stÀnger sÄ tidigt? Tycker vÀl sjÀlv att det borde vara farbart en bit in i november eller Àr det för mörkt dÄ helt enkelt o fÄ cyklister?

jekyll

Medlem
Isaberg
NÄgon som oxÄ filurar pÄ varför Isaberg, VallÄsen e t c stÀnger sÄ tidigt? Tycker vÀl sjÀlv att det borde vara farbart en bit in i november eller Àr det för mörkt dÄ helt enkelt o fÄ cyklister?
För VallÄsens del Àr det pga Àlgjakt. Marken arrenderas och nÀr (lÄngtids)kontraktet skrevs nÄgon gÄng för lÀngesen sÄ fanns det inte tanke pÄ aktiviteter under vÄr-sommar-höst. Detta innebar att markÀgaren tecknade ett annat arrende gÀllande jakten.
SÄ har jag fÄtt det förklarat iaf.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
VallÄsen stÀnger pÄ grund av jakten. Egentligen kunde de vÀl öppnat igen i november.
Man fÄr Äka till KjerringÄsen, de kör mtb och skidor samtidigt om vÀdret tillÄter.
Det blir till att Äka utrikes alltsÄ! :LOL:

Tack för svar, lÄter rimligt att det Àr jaktsÀsongen som sÀtter kÀppar i framhjulet.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
I Isaberg Àr det vÀl bara liften som stÀnger?
Mer Àn vad jag vet. Jag kollade bara lite snabbt pÄ lift-tiderna o förutsatte att t ex Pelikanen var stÀngd dÄ liftarna var stÀngda. Men det Àr ju klart, XC-stigarna runt omkring ligger dÀr dom ligger.

Hur som helst, det Àr vÀl bara att ringa o kolla om man tÀnkte dra dit ngn helg.

TMA-1

Medlem
Isaberg
Börjar misstÀnka att VallÄsen som bike-park stÄr sig ganska vÀl jÀmfört med andra stÀllen i Sverige? Tog lite för givet att VallÄsen var det "lilla" stÀllet med tanke pÄ hur lÄngt söderut det ligger. Eller har jag missförstÄtt det hela?

Astraboy

Aktiv medlem
Isaberg
Börjar misstÀnka att VallÄsen som bike-park stÄr sig ganska vÀl jÀmfört med andra stÀllen i Sverige? Tog lite för givet att VallÄsen var det "lilla" stÀllet med tanke pÄ hur lÄngt söderut det ligger. Eller har jag missförstÄtt det hela?
VallÄsen Àr vÀl det bÀsta stÀllet för utförsÄka i södra Sverige, men Isaberg till exempel Àr ju en större fritidsanlÀggning med massa andra aktiviteter för barnfamiljer i första hand. Mer camping och drösvis med barnfamiljer i Isaberg och mer enduro/downhill-cyklister i VallÄsen

moros

Aktiv medlem
Isaberg

TMA-1

Medlem
Isaberg
Kankse skrev lite bakvÀnt men VallÄsen har jag koll pÄ. Det Àr Isaberg och andra stÀllen jag inte har koll pÄ men lite tagit för givet att det Àr bÄde större och bÀttre Àn VallÄse? Men fattar jag det rÀtt nu att VallÄsen Àr bÀttre om man endast paratar enduro-downhill?

Eller du kanske syftar pÄ att VallÄsen Àr OT hÀr i trÄden om Isaberg? :)

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Kankse skrev lite bakvÀnt men VallÄsen har jag koll pÄ. Det Àr Isaberg och andra stÀllen jag inte har koll pÄ men lite tagit för givet att det Àr bÄde större och bÀttre Àn VallÄse? Men fattar jag det rÀtt nu att VallÄsen Àr bÀttre om man endast paratar enduro-downhill?
Isaberg har en annan karaktÀr. Ganska begrÀnsat om man inte vill trampa lite medan VallÄsen Àr upp och ner runt liften

Ustzeust

Aktiv medlem
Isaberg

VallÄsen har mycket bÀttre utförscykling enligt mig

moros

Aktiv medlem
Isaberg

Ja, jag tolkade det som att du ville veta mer om VallÄsen :)

mtb565

Aktiv medlem
Isaberg
Synd att dom stĂ€nger sĂ„ snart, va riktigt fint idag. Är det förberedelserna för vinter som sĂ€tter stopp? För det va bra med folk idag tycker jag sĂ„ för fĂ„ besökare borde inte vara fallet.

FYI: Kolla datumen pÄ era sÀsongskort innan ni stÀller er i liftkön, mitt gick tydligen ut 4 oktober sÄ fick ta en extra vÀnda till cykelshoppen.
TÀvlingsstarten frÄn liften Àr inte öppen (ner i skidbacken) men tejpen sitter ganska lÄngt ner pÄ strÀckan.

desmo

Aktiv medlem
Isaberg
Jag gÄr saker i förvÀg ibland, men eventuellt kommer jag passera Isaberg dagligen framöver. TÀnker att jag kanske en kvÀll varannan vecka eller sÄ kan stanna till och cykla nÀr dagsljuset kommer Äter. Det betyder alltsÄ utan liften. Att cykla Blueberry Àr inte aktuellt, sÄdana stigar har jag hemomkring. Utan isÄfall utnyttja det som Isaberg har specifikt, lite utförsbackar, hopp-zonen, pumptrack. Jag Àr en rookie pÄ utförs, och en fegis. Gillar mer knixig stök Àn luft under hjulen. Men jag tycker om att lÀra mig! SÄ till frÄgan:
- Vilken cykel vore roligast i Isaberg nÀr liften inte gÄr?
Modern down country som gÄr att trampa upp? Full DH som gÄr att knuffa upp? NÄgot dÀremellan?

mtb565

Aktiv medlem
Isaberg
Jag gÄr saker i förvÀg ibland, men eventuellt kommer jag passera Isaberg dagligen framöver. TÀnker att jag kanske en kvÀll varannan vecka eller sÄ kan stanna till och cykla nÀr dagsljuset kommer Äter. Det betyder alltsÄ utan liften. Att cykla Blueberry Àr inte aktuellt, sÄdana stigar har jag hemomkring. Utan isÄfall utnyttja det som Isaberg har specifikt, lite utförsbackar, hopp-zonen, pumptrack. Jag Àr en rookie pÄ utförs, och en fegis. Gillar mer knixig stök Àn luft under hjulen. Men jag tycker om att lÀra mig! SÄ till frÄgan:
Modern down country som gÄr att trampa upp? Full DH som gÄr att knuffa upp? NÄgot dÀremellan?
Mellan DC och DH skulle jag sÀga DC, men bÀst blir nog nÄgot dÀremellan. Knuffa en DH uppför berget kÀnns inte som ett alternativ och det Àr förmodligen onödigt mycket cykel för nÀstan all terrÀng dÀr. NÄgonstans i Trail/Enduro kategorin skulle jag rösta för.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
eMTB naturligtvis. Om aversion mot el finnes, duger vilken lÀttrampad trail-hoj som helst.

Konstigt

Ny medlem
Isaberg
Varit och kört Isaberg nu i helgen. Bra men lerigt! đŸ’© Barnen hade det lite tufft med sina alldeles för mesiga dĂ€ck. Blev nĂ„gra vurpor.

Idag kom ett riktigt rejĂ€lt regn ocksĂ„ (bara smĂ„regnat lite tidigare i helgen) sĂ„ nu pĂ„ em. idag var t.ex. Heart beat som att köra ner i en bĂ€ck 💩 Körde ocksĂ„ ett varv pĂ„ No Mercy. Wet root bonanza! Kom inte ner utan att sĂ€tta ner fötterna ett par gĂ„nger.

Maakus

Aktiv medlem
Isaberg
Var och körde i Isaberg för nÄgra veckor sen. DÄ var liften stÀngd. Det gÄr att tampa upp. Antingen grusvÀgen till höger eller SM-serpentinerna. Det Àr inte ett speciellt högt berg. Fick ihop +1000hm pÄ nÄgra timmar.

desmo

Aktiv medlem
Isaberg
Mellan DC och DH skulle jag sÀga DC, men bÀst blir nog nÄgot dÀremellan. Knuffa en DH uppför berget kÀnns inte som ett alternativ och det Àr förmodligen onödigt mycket cykel för nÀstan all terrÀng dÀr. NÄgonstans i Trail/Enduro kategorin skulle jag rösta för.
Okej, ett steg upp frÄn DC. SÄ nÀstan upp mot 150-160 i slag dÄ?

eMTB naturligtvis. Om aversion mot el finnes, duger vilken lÀttrampad trail-hoj som helst.
eMTB skulle sÀkert passa bra i just Isaberg. Men faller lÄngt utanför vad detta "projektet" fÄr kosta.

Var och körde i Isaberg för nÄgra veckor sen. DÄ var liften stÀngd. Det gÄr att tampa upp. Antingen grusvÀgen till höger eller SM-serpentinerna. Det Àr inte ett speciellt högt berg. Fick ihop +1000hm pÄ nÄgra timmar.
Jag har varit dĂ€r och snurrat med min trail-ht. Men bara stig och pelikanen (utan lift). Är som sagt novis pĂ„ att cykla nedförs men om nu möjligheten ges sĂ„ vore det kul att utvecklas lite.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Isaberg

eMTB skulle sÀkert passa bra i just Isaberg. Men faller lÄngt utanför vad detta "projektet" fÄr kosta.

Jag har varit dĂ€r och snurrat med min trail-ht. Men bara stig och pelikanen (utan lift). Är som sagt novis pĂ„ att cykla nedförs men om nu möjligheten ges sĂ„ vore det kul att utvecklas lite.
Runt 140mm skulle jag sÀga rÀcker, typ en Jeffsy.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Tror dom sÀljer ut hyr-eMTB i Isaberg för ca 25 000 om det ligger inom budget. Trek Rail 5. Dom kanske Àr slutsÄlda...

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
har en polare som Àr intresserad, kan man lÀsa mera om detta ?? hittade inget pÄ deras hemsida
Jag vet Àrligt talat inte, det var sÀkert ngn mÄnad sedan jag hörde om detta och det Àr fullt möjligt att det Àr slutsÄlt. Det bÀsta Àr naturligtvis att ringa och prata med dom. Fina hojar annars med starka Bosch CX-motorer men lite billig gaffel (minns inte vad det var).

Köp & SÀlj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att anvÀnda vÄra tjÀnster godkÀnner du det. LÀs mer