Isaberg

Isaberg
Jag trodde lera var en del av MTB livet ?
F2B302A9-CB81-4336-A9BA-9D9DC0CF9240.jpeg

Isaberg
Någon som oxå filurar på varför Isaberg, Vallåsen e t c stänger så tidigt? Tycker väl själv att det borde vara farbart en bit in i november eller är det för mörkt då helt enkelt o få cyklister?

Isaberg
Någon som oxå filurar på varför Isaberg, Vallåsen e t c stänger så tidigt? Tycker väl själv att det borde vara farbart en bit in i november eller är det för mörkt då helt enkelt o få cyklister?
För Vallåsens del är det pga älgjakt. Marken arrenderas och när (långtids)kontraktet skrevs någon gång för längesen så fanns det inte tanke på aktiviteter under vår-sommar-höst. Detta innebar att markägaren tecknade ett annat arrende gällande jakten.
Så har jag fått det förklarat iaf.

Isaberg
Börjar misstänka att Vallåsen som bike-park står sig ganska väl jämfört med andra ställen i Sverige? Tog lite för givet att Vallåsen var det "lilla" stället med tanke på hur långt söderut det ligger. Eller har jag missförstått det hela?

Isaberg
Börjar misstänka att Vallåsen som bike-park står sig ganska väl jämfört med andra ställen i Sverige? Tog lite för givet att Vallåsen var det "lilla" stället med tanke på hur långt söderut det ligger. Eller har jag missförstått det hela?
Vallåsen är väl det bästa stället för utförsåka i södra Sverige, men Isaberg till exempel är ju en större fritidsanläggning med massa andra aktiviteter för barnfamiljer i första hand. Mer camping och drösvis med barnfamiljer i Isaberg och mer enduro/downhill-cyklister i Vallåsen

Isaberg

Isaberg
Kankse skrev lite bakvänt men Vallåsen har jag koll på. Det är Isaberg och andra ställen jag inte har koll på men lite tagit för givet att det är både större och bättre än Vallåse? Men fattar jag det rätt nu att Vallåsen är bättre om man endast paratar enduro-downhill?

Eller du kanske syftar på att Vallåsen är OT här i tråden om Isaberg? :)

Isaberg
Kankse skrev lite bakvänt men Vallåsen har jag koll på. Det är Isaberg och andra ställen jag inte har koll på men lite tagit för givet att det är både större och bättre än Vallåse? Men fattar jag det rätt nu att Vallåsen är bättre om man endast paratar enduro-downhill?
Isaberg har en annan karaktär. Ganska begränsat om man inte vill trampa lite medan Vallåsen är upp och ner runt liften

Isaberg

Vallåsen har mycket bättre utförscykling enligt mig

Isaberg

Ja, jag tolkade det som att du ville veta mer om Vallåsen :)

Isaberg
Synd att dom stänger så snart, va riktigt fint idag. Är det förberedelserna för vinter som sätter stopp? För det va bra med folk idag tycker jag så för få besökare borde inte vara fallet.

FYI: Kolla datumen på era säsongskort innan ni ställer er i liftkön, mitt gick tydligen ut 4 oktober så fick ta en extra vända till cykelshoppen.
Tävlingsstarten från liften är inte öppen (ner i skidbacken) men tejpen sitter ganska långt ner på sträckan.

Isaberg
Jag går saker i förväg ibland, men eventuellt kommer jag passera Isaberg dagligen framöver. Tänker att jag kanske en kväll varannan vecka eller så kan stanna till och cykla när dagsljuset kommer åter. Det betyder alltså utan liften. Att cykla Blueberry är inte aktuellt, sådana stigar har jag hemomkring. Utan isåfall utnyttja det som Isaberg har specifikt, lite utförsbackar, hopp-zonen, pumptrack. Jag är en rookie på utförs, och en fegis. Gillar mer knixig stök än luft under hjulen. Men jag tycker om att lära mig! Så till frågan:
- Vilken cykel vore roligast i Isaberg när liften inte går?
Modern down country som går att trampa upp? Full DH som går att knuffa upp? Något däremellan?

Isaberg
Jag går saker i förväg ibland, men eventuellt kommer jag passera Isaberg dagligen framöver. Tänker att jag kanske en kväll varannan vecka eller så kan stanna till och cykla när dagsljuset kommer åter. Det betyder alltså utan liften. Att cykla Blueberry är inte aktuellt, sådana stigar har jag hemomkring. Utan isåfall utnyttja det som Isaberg har specifikt, lite utförsbackar, hopp-zonen, pumptrack. Jag är en rookie på utförs, och en fegis. Gillar mer knixig stök än luft under hjulen. Men jag tycker om att lära mig! Så till frågan:
Modern down country som går att trampa upp? Full DH som går att knuffa upp? Något däremellan?

Mellan DC och DH skulle jag säga DC, men bäst blir nog något däremellan. Knuffa en DH uppför berget känns inte som ett alternativ och det är förmodligen onödigt mycket cykel för nästan all terräng där. Någonstans i Trail/Enduro kategorin skulle jag rösta för.

Isaberg
eMTB naturligtvis. Om aversion mot el finnes, duger vilken lättrampad trail-hoj som helst.

Isaberg
Varit och kört Isaberg nu i helgen. Bra men lerigt! ? Barnen hade det lite tufft med sina alldeles för mesiga däck. Blev några vurpor.

Idag kom ett riktigt rejält regn också (bara småregnat lite tidigare i helgen) så nu på em. idag var t.ex. Heart beat som att köra ner i en bäck ? Körde också ett varv på No Mercy. Wet root bonanza! Kom inte ner utan att sätta ner fötterna ett par gånger.

Isaberg
Var och körde i Isaberg för några veckor sen. Då var liften stängd. Det går att tampa upp. Antingen grusvägen till höger eller SM-serpentinerna. Det är inte ett speciellt högt berg. Fick ihop +1000hm på några timmar.

Isaberg
Mellan DC och DH skulle jag säga DC, men bäst blir nog något däremellan. Knuffa en DH uppför berget känns inte som ett alternativ och det är förmodligen onödigt mycket cykel för nästan all terräng där. Någonstans i Trail/Enduro kategorin skulle jag rösta för.
Okej, ett steg upp från DC. Så nästan upp mot 150-160 i slag då?

eMTB naturligtvis. Om aversion mot el finnes, duger vilken lättrampad trail-hoj som helst.
eMTB skulle säkert passa bra i just Isaberg. Men faller långt utanför vad detta "projektet" får kosta.

Var och körde i Isaberg för några veckor sen. Då var liften stängd. Det går att tampa upp. Antingen grusvägen till höger eller SM-serpentinerna. Det är inte ett speciellt högt berg. Fick ihop +1000hm på några timmar.
Jag har varit där och snurrat med min trail-ht. Men bara stig och pelikanen (utan lift). Är som sagt novis på att cykla nedförs men om nu möjligheten ges så vore det kul att utvecklas lite.

Isaberg
Okej, ett steg upp från DC. Så nästan upp mot 150-160 i slag då?

eMTB skulle säkert passa bra i just Isaberg. Men faller långt utanför vad detta "projektet" får kosta.

Jag har varit där och snurrat med min trail-ht. Men bara stig och pelikanen (utan lift). Är som sagt novis på att cykla nedförs men om nu möjligheten ges så vore det kul att utvecklas lite.

Runt 140mm skulle jag säga räcker, typ en Jeffsy.

Isaberg
har en polare som är intresserad, kan man läsa mera om detta ?? hittade inget på deras hemsida
Jag vet ärligt talat inte, det var säkert ngn månad sedan jag hörde om detta och det är fullt möjligt att det är slutsålt. Det bästa är naturligtvis att ringa och prata med dom. Fina hojar annars med starka Bosch CX-motorer men lite billig gaffel (minns inte vad det var).

Tillbaka
Topp