Isaberg

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
20210415_180332.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Så nu är hyrcykel återlämnad. Glömde sätta på gps på vägen upp men nära 1100m blev det eller 7 ggr upp. Helt ok med tanke på att barnen skulle hanteras också. Det är ungefär så mycket ett batteri orkar.

Är el ett alternativ till lift? Ja, det skulle jag säga.
Är det en motorcykel? Japp, det är det. Ingen tvekan.

Cykeln var väl helt ok, om man har låga förväntningar, förutom att bromsarna var helt sjukt dåliga. Tektro med fyrfingergrepp utan reach adjust. För helvete.
Dämpning var väl så kass som jag förväntade mig. Blev lite bättre med luft i gaffeln och efter jag kom på att man kan släppa låset bak.
Lyckades få till det så båda gick hela vägen utan kännbar bottning. Är nog ända chansen då det verkade var noll mid support men med högre tryck tog det stopp halvägs. Ska man hoppa så blir det att stanna i pumpa.
Kollade inte token men det var kanske för många.
I efterhand hade det varit värt att flytta över bromsarna. Dock får man inte ens byta pedaler... Får man inte så ska man så klart låta bli.
Batteri får man däremot byta så är man ung och frisk är 2000m inom lätt räckhåll.

Det var en rail 5.
Har inte kollat geo men den är kort som en maddafakka.sitter på halva röva när jag vevar.
Ändå var den helt ok utför. Och den kändes väldigt lätt att få upp i luften jämfört med en mega.
Vad drar man för slutsatser av detta? Man ska ha en för liten cykel som inte går att sittcykla?
Eller så har jag vilat mig i form över vintern. Får se om jag orkar trampa upp en eller båda av de andra i morgon och testa.

Sen är det tyvärr så att man inte är helt redo för svart. Droppet, eller vad det är, på Piece of cake är ingen lek. T.o.m b line är på gränsen men går väl om man inte har 3 fingrar på bromsen. Jag vände faktiskt...
Ragnarrök är betydligt lättare och är en baggis när det slutar rinna vatten i sista kröken.

Klart värt att testa.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Så nu är hyrcykel återlämnad. Glömde sätta på gps på vägen upp men nära 1100m blev det eller 7 ggr upp. Helt ok med tanke på att barnen skulle hanteras också. Det är ungefär så mycket ett batteri orkar.

Är el ett alternativ till lift? Ja, det skulle jag säga.
Är det en motorcykel? Japp, det är det. Ingen tvekan.

Cykeln var väl helt ok, om man har låga förväntningar, förutom att bromsarna var helt sjukt dåliga. Tektro med fyrfingergrepp utan reach adjust. För helvete.
Dämpning var väl så kass som jag förväntade mig. Blev lite bättre med luft i gaffeln och efter jag kom på att man kan släppa låset bak.
Lyckades få till det så båda gick hela vägen utan kännbar bottning. Är nog ända chansen då det verkade var noll mid support men med högre tryck tog det stopp halvägs. Ska man hoppa så blir det att stanna i pumpa.
Kollade inte token men det var kanske för många.
I efterhand hade det varit värt att flytta över bromsarna. Dock får man inte ens byta pedaler... Får man inte så ska man så klart låta bli.
Batteri får man däremot byta så är man ung och frisk är 2000m inom lätt räckhåll.

Det var en rail 5.
Har inte kollat geo men den är kort som en maddafakka.sitter på halva röva när jag vevar.
Ändå var den helt ok utför. Och den kändes väldigt lätt att få upp i luften jämfört med en mega.
Vad drar man för slutsatser av detta? Man ska ha en för liten cykel som inte går att sittcykla?
Eller så har jag vilat mig i form över vintern. Får se om jag orkar trampa upp en eller båda av de andra i morgon och testa.

Sen är det tyvärr så att man inte är helt redo för svart. Droppet, eller vad det är, på Piece of cake är ingen lek. T.o.m b line är på gränsen men går väl om man inte har 3 fingrar på bromsen. Jag vände faktiskt...
Ragnarrök är betydligt lättare och är en baggis när det slutar rinna vatten i sista kröken.

Klart värt att testa.
Du verkar inte speciellt imponerad av Trek Rail 5? 🤣 Det är i o för sig instegsvarianten så det kanske inte var så konstigt. Bromsar på hyr- o demohojar är sällan optimalt inkörda o använda.

Hade själv inga problem med storleken när jag testade en Rail 9.9 (L, är 185 cm). Bra pop i hoppen på den.

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Du verkar inte speciellt imponerad av Trek Rail 5? 🤣 Det är i o för sig instegsvarianten så det kanske inte var så konstigt. Bromsar på hyr- o demohojar är sällan optimalt inkörda o använda.

Hade själv inga problem med storleken när jag testade en Rail 9.9 (L, är 185 cm). Bra pop i hoppen på den.
Nej, måste fan vara nåt fel på mig.
Storleken alltså. Bromsarna är helt fel på en enduro.

Vore intressant att dra i ihop lite folk, cyklar och ett måttband. Antingen sitter jag helt fel eller så är jag missformad.

Mest intressant är ändå varför den var så himla lätt att få upp i luften.
Känns som Marinon med 425mm CS är planterad i jämförelse. Fast är så jävla trött att jag inte är säker

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg

Otroligt när jag jämför geo. Det är extremt likt mega 2018. Största skillnaden är spacertorn och kort stam på rail.
Poppigheten måste jag fått till med dämpningen av ren slump. Svampigt och full fart på rebound är kanske bra skit.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Otroligt när jag jämför geo. Det är extremt likt mega 2018. Största skillnaden är spacertorn och kort stam på rail.
Poppigheten måste jag fått till med dämpningen av ren slump. Svampigt och full fart på rebound är kanske bra skit.
Intressant jämförelse med Megan! Du är nog ngt på spåren här, svampigt är grejen 2021! Hur som helst märkte även jag av mer pop än vanligt från en full-fat eMTB vilket är kul så det inte bara blir en tank av det hela.

Sitter själv på en Trek E-Caliber den här helgen, ngt helt annat det!

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Intressant jämförelse med Megan! Du är nog ngt på spåren här, svampigt är grejen 2021! Hur som helst märkte även jag av mer pop än vanligt från en full-fat eMTB vilket är kul så det inte bara blir en tank av det hela.

Sitter själv på en Trek E-Caliber den här helgen, ngt helt annat det!
Jag har läst att dämpningen ska fungera bättre på ebike. Har lite svårt att känna in exakt vad det innebär.
Jävla dumt att jag inte kollade på detta på lunchen så jag kunde slammat styret och mätt bredden. Tydligen bara 750mm i original och inte omöjligt att ännu smalare ingår i hyrcykeltrimningen tillsammans med spacertower och kortare stam.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Så, nu har även jag provat på Albatrossen i Isaberg. Riktigt kul även om jag inte riktigt fick upp farten o flowet denna helgen. Men nästa gång så! Kommer nog ladda upp en liten video på en runda till helgen.

Har nu även laddat upp en video från Pelikanen från öppningshelgen där undertecknad framför en alldeles underbar Spesh Enduro som enkelt kan imitera en känguru i småhoppen.

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Tycker det var en bra led men hade svårt att få flyt i den pga att många landningar är in i kurvor - oklart om det är bra eller dåligt men det gjorde det svårt för mig att hålla fart.

Det jag tyckte vara bra är att den är utvecklande men ändå lätt att köra ner om man sänker farten.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Jag tror man måste vara betydligt mer aktiv när man kör Albatrossen än Pelikanen. Vidare så lönar det sig att lära sig leden, så jag hoppas jag får lite mer flow efter att jag har kört den några varv. Har bara kört den 2 ggr så här långt. Men jag tycker det är kul att det finns lite att nöta på!

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Ser längre ut än Pelikanen eller hur kändes det?
Den kändes ganska lång men å andra sidan går Pelikanen ända ner o Albatrossen hakar på en röd liten slinga innan man kommer ner till liften. Albatrossen går långsammare o är lite knixigare med fler skarpa svängar så det är väl det som gör att det går långsammare oxå o att den känns längre.

Tycker den känns kul om än inte lika flowig som Pelikanen. Jag tror man behöver köra den några ggr för att få till flytet bättre samt trampa på lite för att få upp farten. Det syns dåligt i videon men det är lite drops o sten-features som inte finns i Pelikanen. Lite trixigare bana alltså o ett fint komplement till Pelikanen tycker jag.

ers

Aktiv medlem
Isaberg
Den kändes ganska lång men å andra sidan går Pelikanen ända ner o Albatrossen hakar på en röd liten slinga innan man kommer ner till liften. Albatrossen går långsammare o är lite knixigare med fler skarpa svängar så det är väl det som gör att det går långsammare oxå o att den känns längre.

Tycker den känns kul om än inte lika flowig som Pelikanen. Jag tror man behöver köra den några ggr för att få till flytet bättre samt trampa på lite för att få upp farten. Det syns dåligt i videon men det är lite drops o sten-features som inte finns i Pelikanen. Lite trixigare bana alltså o ett fint komplement till Pelikanen tycker jag.
Ok, åker dit imorgon och stannar till efter Kristi himmelfärd så jag borde hinna köra in mig på den :)

ErikvW

Aktiv medlem
Isaberg
Tyckte att albatrossen kändes som en missad chans till en görgo hoppled, många av hoppen kändes aningen felplacerade och hipparna var ju livsfarliga med så sandiga landningar. Mittenpartiet kändes mest som en transportsträcka.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Tyckte att albatrossen kändes som en missad chans till en görgo hoppled, många av hoppen kändes aningen felplacerade och hipparna var ju livsfarliga med så sandiga landningar. Mittenpartiet kändes mest som en transportsträcka.
Ja, jag hade faktiskt hoppats på lite mer flow o hopp själv men ser det som en utmaning att nöta in de features som finns. Tycker den var ganska kul o varierande ändå men smaken är väl som baken.

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Jo, men jag tyckte också det var många som var fel/eller svårt placerade - men det är ju bra träning det också. Ska det istället vara roligt kör jag hellre slash eller no mercy

mtb565

Aktiv medlem
Isaberg

Tyckte den va rätt knäpp byggd senast jag va där men då var den inte heller klar så kan ju hänt mycket sen dess givetvis. Kan va så att jag är kass med 😄.

Pelikanen är utformad av ett företag som jobbar med att designa leder och Albatross är väl hemmasnickrad av dom som underhåller lederna på Isaberg.

jonte987

Aktiv medlem
Isaberg
Tyckte den va rätt knäpp byggd senast jag va där men då var den inte heller klar så kan ju hänt mycket sen dess givetvis. Kan va så att jag är kass med 😄.

Pelikanen är utformad av ett företag som jobbar med att designa leder och Albatross är väl hemmasnickrad av dom som underhåller lederna på Isaberg.
Ja, fast det är bara första biten som är samma som i höstas. Lite samma sak som då att man hoppar in i en sväng men problem kan vara att jag är för dålig. Det går säkert att köra fort så det är bara att träna

Marcole

Medlem
Isaberg
Jag var där i söndags och testade luftburen cykling för första gången. Albatrossen var riktigt skoj men det jag främst minns är hoppet 1:24 in i filmen. Hade otroliga problem med att få med farten in och att då få till något hopp där blev ju omöjligt.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Isaberg
Känns som att Albatrossen ger ytterligare en dimension till Isaberg. Jag gillar att det finns så mycket olika typer av nedfarter här, det blir aldrig tråkigt. Är det mycket folk där en dag så kan man hålla sig till röda och svarta leder.

Gille.

Ny medlem
Isaberg
Håller med om att Albatrossen inte är optimalt byggd. Svårt att få bra flyt i den. Men ändå rolig och ett lyft för anläggningen. Det sprider ut folk lite mer och eftersom den är rätt så lång kan det nog göra att liftkön blir kortare. När inte ”alla” kör Pelikanen. Begränsat antal liftkort spelar nog också in.
@SocialGimp, du lyckades få med min fru på din film 🙂 Hon hjälpte nåt barn att sätta på en tappad kedja

Bilagor

• EE323D6F-1F10-4B6E-9C6C-BEC63F72B827.jpeg
    EE323D6F-1F10-4B6E-9C6C-BEC63F72B827.jpeg
    67.7 KB · Besök: 52

BudgetMtb

Medlem
Isaberg
Jag försöker planera ett besök på Isaberg med tjejen, vi aldrig varit i bikepark innan så har inte så stor koll på utbudet. Det lutar mot två dagar med liftkort. Tjejen kör ht och känner sig inte jätte trygg på stigarna men vill lära sig, är Isaberg ett bra alternativ eller borde jag tänka om?

Maakus

Aktiv medlem
Isaberg
Jag försöker planera ett besök på Isaberg med tjejen, vi aldrig varit i bikepark innan så har inte så stor koll på utbudet. Det lutar mot två dagar med liftkort. Tjejen kör ht och känner sig inte jätte trygg på stigarna men vill lära sig, är Isaberg ett bra alternativ eller borde jag tänka om?

Tror det blir kanon.
Finns ju ganska många olika leder att köra.
Nerför och vanliga stigar runt om i området.
Samt hela drop och hopp zonen med mycket olika grejer att testa.

SocialGimp

Aktiv medlem
Isaberg
Blir kalas! Ner med sadeln i botten bara när ni åker utförs.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Isaberg

Funkar toppen!
Vissa leder ner från toppen kan vara lite brötiga med HT men flowlederna (Inte testat hela nya då den inte var klar i höstas)
Men utöver det så funkar alla XC leder dom har toppen.

Tror ni båda kommer bli riktigt nöjda med besöket.

Kevin

Medlem
Isaberg
Finns det något sätt att förvara sin cykel på plats om man exempelvis campar och bara vill cykla en av dagarna? nån sorts garderob. Annars får man väl knöla in cykeln i bilen ioförsig.

mtb565

Aktiv medlem
Isaberg
Brukar låsa fast min i hjulet till vagnen. Det eller genom stödbenen känns tryggt iaf…
Vad hindrar någon från att klippa låset? Eller handlar det mer om att det är tillräckligt med folk runt omkring för att man inte ska våga sig på det? Har eventuellt husvagnssemester på g och jag vet inte hur jag ska lösa cyklarna..

SIE

Aktiv medlem
Isaberg
Vad hindrar någon från att klippa låset? Eller handlar det mer om att det är tillräckligt med folk runt omkring för att man inte ska våga sig på det? Har eventuellt husvagnssemester på g och jag vet inte hur jag ska lösa cyklarna..
Har sett massa cyklar fastlåsta i vagnar på den campingen, så det anses visst vara legio. Se till att hamna bredvid någon med dyrare cykel än din!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer