Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Pendlat genom huvudstaden i dagarna två för jag skulle visst gå nån jävla charmkurs.
Fyfan. Hade visst förträngt hur jävligt det var. Hade behövt psykoterapi istället för nån kurs. "och och och sen, Sigmund, började tokfan köra om, i mötande fil. Och och och sen kom en jävel på elspark i 45... Dom var överallt va, de gick inte att fly. Hade maxpuls på redan på västerbron. " osv. En dag kvar. Ge mig styrka.

Pendlat genom huvudstaden i dagarna två för jag skulle visst gå nån jävla charmkurs.
Fyfan. Hade visst förträngt hur jävligt det var. Hade behövt psykoterapi istället för nån kurs. "och och och sen, Sigmund, började tokfan köra om, i mötande fil. Och och och sen kom en jävel på elspark i 45... Dom var överallt va, de gick inte att fly. Hade maxpuls på redan på västerbron. " osv. En dag kvar. Ge mig styrka.
Jag tror lite på det här att få känna lite "fara" är nyttigt för hjärnan. Att klättra i bergen, hålla på med kampsport, cykla genom hornstull 0830. Tänja gränserna osv är bra för psyket. Hur smidigt som helst att man kan få sin dos varje morgon. :-)

Jag tror lite på det här att få känna lite "fara" är nyttigt för hjärnan. Att klättra i bergen, hålla på med kampsport, cykla genom hornstull 0830. Tänja gränserna osv är bra för psyket. Hur smidigt som helst att man kan få sin dos varje morgon. :-)
Få vet att det faktiskt gjordes en film på temat.

IMG_3800.webp

Finns fler på samma tema "KI, Solnavägen" och "Slussen 17.30“ exempelvis
Älskar den här scenen från ”Slussen 17:30”

Handlar om en stackars sate som jobbar söder om stan men bor norrut. ”You’ll have to wait until the first wave goes over”, ”No, I can’t”, sen börjar han krypa över ett rödljus, ”What the hell are you doing? No! No no no no”

Skön morgon men sen start, nackdelen är köerna och kaoset vid de skolor jag passerar. Men uppvägdes av att träffa lite andra "lycrapendlare" vid Liljeholmen och vidare, kanske var det några här.

Ajdå. Håller med att det är maximal otur. Man kan inte börja plinga åt varenda en person i trafiken. Dock med erfarenhet har man börjat förutse liknande situationer.
T.ex. i bilskolan fick vi lära oss att ett tecken på att äldre (cyklande) personer ska svänga är att de slutat trampa. Något man haft överraskande mycket nytta av.
Fan hälften av alla människor som pendlar i Sthlm varvar ju trampa med att rulla. Till och med UPPFÖR Västerbron (har aldrig förstått varför man börjar rulla uppför)

Strava har börjat automatflagga mina pendlingar som elcykel. WTF!? Elcyklar går ju jättelångsamt ju!
Visa bilaga 831601
Du blir alltså straffad och mobbad/grovt förnedrad av Strava bara för att du är snabb? :unsure: I USA skulle man nog kunnat lämna in en fet stämning för detta.

Kan självklart bli totalt galet om Strava försöker bedöma vem som cyklar med muskelkraft vs elkraft enbart genom analys av hastighet.

Inte imponerad (förutom möjligen av din speed), Strava får skärpa "sig", annars är det dags att sluta betala för det.

Du blir alltså straffad och mobbad/grovt förnedrad av Strava bara för att du är snabb? :unsure: I USA skulle man nog kunnat lämna in en fet stämning för detta.

Kan självklart bli totalt galet om Strava försöker bedöma vem som cyklar med muskelkraft vs elkraft enbart genom analys av hastighet.

Inte imponerad (förutom möjligen av din speed), Strava får skärpa "sig", annars är det dags att sluta betala för det.
Tror det har att göra med att det är många elcyklar framför och man håller samma fart och tempo som dom om man ligger på rulle eller inte kommer förbi. Då flaggar nog algoritmen det.

Oavsett sjukt irriterande om det nu skulle hända, Strava är ute på mycket djupt vatten här.
Tycker det är en bra grej. Det är ju inte supervanligt att man blir flaggad. Aldrig hänt mig tex. Men sett folk på instagram tex som försöker fuska och ta KOM med moped eller bil framför sig och det verkar algoritmen ändå snappa upp och flaggar/blockerar det.

Tycker det är en bra grej. Det är ju inte supervanligt att man blir flaggad. Aldrig hänt mig tex. Men sett folk på instagram tex som försöker fuska och ta KOM med moped eller bil framför sig och det verkar algoritmen ändå snappa upp och flaggar/blockerar det.
Om det händer typ en gång per år att Strava felflaggar så ja, då kan jag leva med det. Hoppas inte att Strava hittat på något suspekt bara. :unsure:

Rekordpendling till jobbet (rekord på min långsamma beater iallafall). Lyckades hålla ca 22 km/h i snitt trots allt. Få stopp. Söder Mälarstrand är fortfarande avstängd och Hornsgatan är fortfarande hemsk.

Det enda roliga med att cykla i cykelfil mitt bland morgonrusningen av bilister mitt i stan är alla interaktioner med bilister som skriker saker. Som idag när en vit man i vit skåpbil har vevat ner rutan och hänger ut och skriker åt oss cyklister ”KAN NI LÄGGA AV MED ATT CYKLA DÅ SÅ HAN KAN KOMMA FRAM” och gestikulerar två bilar fram på en Tesla som försöker svänga höger över cykelfältet. Vi cyklar som kör rakt har grönt ljus. Hade jag uppfattat vad han sa och menade tidigare hade jag nog skrattat, men reagerade försent på det så jag bara smålog för mig själv.

På väg hem stod det stora röda orangea skyltar vid centralen och framåt att Vasabron var avstängd, ”vänligen välj annan väg”. Fick lite småpanik men väl där vid bron verkade det bara röra vanlig motortrafik på vanliga körfältet, inte cykelbanan.

Otroligt svettigt på vägen hem dock. Och snitthastigheten sjönk snabbt till 16 km/h pga vi segades ner av Sveriges långsammaste cyklist (SLC) längst fram i ledet hela Hornsgatan fram. Jag överdriver inte när jag säger så heller, noll ironi. Det var verkligen Sveriges absolut långsammaste cyklist. Varenda rödljus var också till vår nackdel och bussar blockerade varje möjligt cykelfält. I övrigt var hela gatan full av bilar som tutade på oss cyklister utan anledning (ingen befann sig utanför cykelfältet ens) och omöjliggjorde användning av vanliga körfält för att köra om SLC. Solen låg såklart på och gassade som aldrig förr. Jättekul att stå vid rödljus och vänta då samtidigt som man andas avgaser.

Fick dock blockera några elcyklister som försökte köra om till höger. Nej! Tillbaka i ledet eller kör in i dom parkerade bilarna till höger, ditt val. Vi är i den här skiten och lider tillsammans. Det fanns ändå ingen plats framför i ledet att köra in på. Värmen och svetten kanske gjorde mig lite mindre zen och förlåtande dock.

Överlag en helt okej pendlingsdag med tanke på att ditvägen var så smidig och fin. Hemvägen drar ner betyget. 3/5 TdF-tecken från mig.
Låter som jag valde rätt att ta omvägen via Tyresö hem igår. Så långt från Hornsgatan som möjligt typ :-)

Tillbaka
Topp