Cykelbanornas hall of shame

Jag är inte där än (tydligen gör jag både ett bra jobb och får inget mothugg i min kritik) men snart kommer det en sista droppe.
Jag är förbaskat bra på det jag gör de senaste åren. Dessvärre råkade jag ha med mig en hel del kunskaper från tidigare sysselsättningar. Petitesser som förmåga att läsa innantill i avtal och annat tjafs.

Håller tummarna för dig. 😃

Jag var tvungen att maila.
Känns skönt att ge tillbaka för alla förfrågningar jag själv får. 😀
"Hej,
Först av allt vill jag berömma ett bra initiativ.
Jag önskar även ta del av det beslutsunderlag som låg till grund för beslutet för utformningen av cykelfältet på Gamla Essinge broväg, se bifogade bilder."

Fick
"Hej!
Din begäran är skickad till ansvarig avdelning. Tyvärr verkar inte ena filen gå att öppna, den som heter 1000013946.webp. Har du möjlighet att skicka den i ett annat format?

Med vänlig hälsning

Xxxxx xxxxxx
Registrator"
Då var det bara att komplettera med bilden på brunnen igen och vänta.
Brukar vara att det ska hanteras skyndsamt.
Nämnde det på jobbet och min chef tyckte jag var feg som inte mailade från jobbmailen från regionen.😀

Fick
"Hej!
Din begäran är skickad till ansvarig avdelning. Tyvärr verkar inte ena filen gå att öppna, den som heter 1000013946.webp. Har du möjlighet att skicka den i ett annat format?

Med vänlig hälsning

Xxxxx xxxxxx
Registrator"
Då var det bara att komplettera med bilden på brunnen igen och vänta.
Brukar vara att det ska hanteras skyndsamt.
Nämnde det på jobbet och min chef tyckte jag var feg som inte mailade från jobbmailen från regionen.😀
Jaha, de jobbar kväll på kommunen.
Fick precis detta.
"Hej,

gällande utformningen av cykelfältet finns inget beslutsunderlag eller särskilt beslut kopplat till den nuvarande utformningen. Utformningen har sett ut på detta sätt under lång tid, bland annat utifrån de begränsade ytorna på bron och behovet av att olika trafikslag behöver samsas inom det tillgängliga utrymmet.

Vad gäller asfalteringen på Gamla Essinge Broväg var beläggningen genomgående sliten och i behov av förnyelse. Arbetet genomfördes därför inom ramen för kontorets årliga beläggningsprogram. Efter utförd asfaltering återställdes vägmarkeringarna i samma utformning som tidigare.

Hälsningar

Xxxxx xxxxxx, Enhetschef

Trafikkontoret, Stadsmiljö, Gatuunderhåll"

Jaha, de jobbar kväll på kommunen.
Fick precis detta.
"Hej,

gällande utformningen av cykelfältet finns inget beslutsunderlag eller särskilt beslut kopplat till den nuvarande utformningen. Utformningen har sett ut på detta sätt under lång tid, bland annat utifrån de begränsade ytorna på bron och behovet av att olika trafikslag behöver samsas inom det tillgängliga utrymmet.

Vad gäller asfalteringen på Gamla Essinge Broväg var beläggningen genomgående sliten och i behov av förnyelse. Arbetet genomfördes därför inom ramen för kontorets årliga beläggningsprogram. Efter utförd asfaltering återställdes vägmarkeringarna i samma utformning som tidigare.

Hälsningar

Xxxxx xxxxxx, Enhetschef

Trafikkontoret, Stadsmiljö, Gatuunderhåll"
Är det denna bit?
IMG_0805.webp

Vad jag har pusslat ihop utifrån min erfarenhet och vad jag har hört från folk som arbetat på trafikkontoret i Stockholm:

Gamla Essinge broväg är byggd med 11 meters bredd varav 8 meter körbana och 1,5 meter gångbana på var sida, enligt 1960-talsstandard. Någon gång runt sekelskiftet gjordes en omdisponering av brobanan så att kantstöden flyttades in 50-75 cm mot mitten. Den valda körbanebredden styrdes förmodligen av SL:s riktlinjer för busstrafik. (SL är väldig stränga med vilken minsta körbanebredd de accepterar och på denna gata går en av stomlinjerna.) På de breddade gångbanorna målades en smal cykelbana, förutom på en av brosektionerna där ett konstruktionstekniskt skäl innebar att kantstödet inte kunde flyttas så där målades istället ett smalt cykelfält på körbanan. (Det är ganska vanligt, men dumt, att gångbanekanterna på broar är fasta delar av konstruktionen.)

Med de förutsättningarna finns inga bra lösningar. Bron behöver breddas.

Gröndalsbron (Essingeleden mellan gröndal och Essingen) lider av liknande problem, behöver breddas. Där är det en kombinerad GC där man får vara lite försiktig vid möte med cykel eller fotgängare. Dock finns det en betongbarriär mellan körbana och GC.

Screenshot_20260522-100530.webp

Screenshot_20260522-100610.webp

Ganska vanligt att de cyklister som sen lyckats ta sig över essingeleden från gröndal sen släpar sina cyklar upp för trappan här eftersom det är en mycket kortare väg som dessutom gör att en slipper massa inte så roliga korsningar

1779437758713.webp

Det är inte jättebra någonstans härikring

Med de förutsättningarna finns inga bra lösningar. Bron behöver breddas.
Kan ju inte vara svårt att bredda bron om breddningen bara behöver hålla för gång- och cykeltrafik (och lätta snöröjningsfordon). Det har man gjort på andra ställen utan att det ska behöva vara skit i femtio år först.

Edit: Det borde heller inte vara problematiskt att fylla i brosegmentet så banan är lika bred hela vägen över, och sen ta bort delningslinjen. Kombinerade GC-banor är ju ändå ofta alldeles för smala, men då går det åtminstone att vara flexibel.

Ganska vanligt att de cyklister som sen lyckats ta sig över essingeleden från gröndal sen släpar sina cyklar upp för trappan här eftersom det är en mycket kortare väg som dessutom gör att en slipper massa inte så roliga korsningar

Visa bilaga 831723
Det är inte jättebra någonstans härikring
Då behöver också Essingebron förses med en cykelbana från Stora Essingeavfarten upp till Essingebrons östra sida så cyklister från Gröndal landar direkt på Essinge brogata istället för dagens kringelkrok via Badstrandsvägens korsning. Dyrt men förmodligen väldigt populärt.

Gröndalsbron (Essingeleden mellan gröndal och Essingen) lider av liknande problem, behöver breddas. Där är det en kombinerad GC där man får vara lite försiktig vid möte med cykel eller fotgängare. Dock finns det en betongbarriär mellan körbana och GC.
Är det inte så att GC-banan där redan är breddad, men att det skedde för ~20-25 år sedan?

Jag har ngt svagt minne av att innan Essingeleden gick från 3 => 4-filer (när Södra Länken öppnade) var det en pyttesmal gångbana mellan Gröndal <=> Essingen som var såpass smal att som cyklist gick det inta att vare sig möta eller cykla om en fotgängare.
Men visst skulle GC-banan behöva vara bredare.
Är det inte så att det finns renoverings och uppgraderingsplaner för Essingeleden, men det dröjer tills efter att förbifarten har öppnat? Om det stämmer får vi hoppas att en breddad GC-bana finns med i de planerna.

Tillbaka
Topp