Flatmount-standard, hur stora skivor kan jag ha?

n3wton

Aktiv medlem
Tja!

Projekt på gång och vill köra 200-skivor på cykel med flatmount både bak och fram. Kan inte flatmount riktigt - finns det adaptrar så man kan köra 200-skivor?

Byggde en cykel åt andra hållet, dvs ram med PM men ok för FM. Specialadaptrar som ändå funkat fint, så kan tänka mig den lösningen fast tvärt om. Vill ha snyggt, bra och hållbart!

Som lite bakgrund är avsikten att köra mtb-bromsar och rakt styre men på en ram som har ett annat användningsområde egentligen (modell biffig, så är inte orolig för skivstorleksbegränsningar mer än att det måste få plats såklart). Har bromsar och även ok för FM så går att byta lite hit och dit!

Det flesta FM adapter är 140->160. Jag hittade 140->180 till bak. Tror inte att det finns 200. Du borde kunna konvertera till 200 om du använder PM bromsar. Men då undrar jag om krafterna på adaptrarna och infästningen på ramen inte blir för stora för att man får stora moment isf kraften ned direct på ramen.

Ja jag har fått fram ungefär det också. Om jag funderar lite så ser det ut som att okets skruvar kommer krocka med ramens om man skjuter oket ännu mer utåt än 160-adaptern gör.

Det går ju rent fysiskt, men man vill ju samtidigt inte ha en lång alukonstruktion på två ben som håller oket kanske..

Hoppas någon har vidare tips!☺️ Har krånglat till det ännu en gång och vill verkligen verkligen ha riktiga bromsar på den här cykeln..

Oh, låter dock krångligt och dyrt.. Krångligt pga Hope (gillar, men inte deras bromsar..), dyrt pga behov av att köpa nytt när jag redan har olika ok.

Om din ram är 160 som standard och inte tar 140, tror jag du kan köra adapter till 200.
Hm. Det är ju något kring bak och fram också. Har forskat vidare och cykeln kommer som komplett bygge med 160-skiva bak och 180 fram, där båda sitter med adapter. Adaptrarna är väl sådana att åt ena hållet är de 140 och andra 160, eller något i den stilen. Har bara mekat med detta en gång på lvg och då vände jag vara håll på adaptern och kunde köra 160-skivor istället för 140. Tror jag...

Oklart hur cykeln kommer komplett med 160/180 och om den då är byggd +20 mm gentemot typ en landsvägsram.

Oklart hur cykeln kommer komplett med 160/180 och om den då är byggd +20 mm gentemot typ en landsvägsram.

Man vet aldrig. Fruns gruscykel kam med 160/180 fram med 180 skiva och fast 160 bak. Jag var förvånad att det finns gruscyklar som kommer med 180 skiva, dessutom storlek XS.

Tillbaka
Topp