Flatmount-standard, hur stora skivor kan jag ha?

n3wton

Aktiv medlem
Tja!

Projekt på gång och vill köra 200-skivor på cykel med flatmount både bak och fram. Kan inte flatmount riktigt - finns det adaptrar så man kan köra 200-skivor?

Byggde en cykel åt andra hållet, dvs ram med PM men ok för FM. Specialadaptrar som ändå funkat fint, så kan tänka mig den lösningen fast tvärt om. Vill ha snyggt, bra och hållbart!

Som lite bakgrund är avsikten att köra mtb-bromsar och rakt styre men på en ram som har ett annat användningsområde egentligen (modell biffig, så är inte orolig för skivstorleksbegränsningar mer än att det måste få plats såklart). Har bromsar och även ok för FM så går att byta lite hit och dit!

Det flesta FM adapter är 140->160. Jag hittade 140->180 till bak. Tror inte att det finns 200. Du borde kunna konvertera till 200 om du använder PM bromsar. Men då undrar jag om krafterna på adaptrarna och infästningen på ramen inte blir för stora för att man får stora moment isf kraften ned direct på ramen.

Ja jag har fått fram ungefär det också. Om jag funderar lite så ser det ut som att okets skruvar kommer krocka med ramens om man skjuter oket ännu mer utåt än 160-adaptern gör.

Det går ju rent fysiskt, men man vill ju samtidigt inte ha en lång alukonstruktion på två ben som håller oket kanske..

Hoppas någon har vidare tips!☺️ Har krånglat till det ännu en gång och vill verkligen verkligen ha riktiga bromsar på den här cykeln..

Oh, låter dock krångligt och dyrt.. Krångligt pga Hope (gillar, men inte deras bromsar..), dyrt pga behov av att köpa nytt när jag redan har olika ok.

Om din ram är 160 som standard och inte tar 140, tror jag du kan köra adapter till 200.
Hm. Det är ju något kring bak och fram också. Har forskat vidare och cykeln kommer som komplett bygge med 160-skiva bak och 180 fram, där båda sitter med adapter. Adaptrarna är väl sådana att åt ena hållet är de 140 och andra 160, eller något i den stilen. Har bara mekat med detta en gång på lvg och då vände jag vara håll på adaptern och kunde köra 160-skivor istället för 140. Tror jag...

Oklart hur cykeln kommer komplett med 160/180 och om den då är byggd +20 mm gentemot typ en landsvägsram.

Kan du int bara bricka upp dom eller göra en enkelt liten distans ? Dremel verktyg går långt emot metaller gnagde ner å jag fick hjärnsläpp "steertube" 1cm på nolltid med en karbid bit :0) .

Menar såklart 180 med adapter från 160.
En sån har adapter verkar funkis. Direct mount till PM, finns i varianter +0 mm och + 20 mm.

IMG_1986.webp

Gafflar verkar finnas i 140- eller 160-varianter, där "min" lär vara 160. Kör man en +20 får man därför 180-skiva. Bak samma sak men då hamnar man på 160 mm. Dvs samma som om man helt enkelt bara kör "vanliga" adaptern för DM-ok.

Vill ha en +40 variant helt enkelt, och det verkar inte finnas. Köper att det är svårt så skruvhålen lär krocka på DM-ok, medan för PM-ok så blir "benen" på adaptern skitlånga och därmed svaga.

Ingen annan med förslag på lösningar ni sett? Vet att det är ett specialfall. Tycker alltid jag hamnar där, suck! Vill verkligen ha 200 fram och minst 180 bak...

Fipplar du inte till det lite nu? 200 mm skiva är bara 10 mm större radie än 180 mm skiva. Det vill säga, adaptern behöver bara bygga 10 mm mer.

Eller är det så jävligt att måttet på adaptern inte är det faktiska måttet, utan avser diameterändringen?

Edit: Å andra sidan sitter uppenbarligen inte oket så att det flyttas radiellt rakt utåt med adaptern. Nån kanske har tänkt, för en gångs skull!

Nu hänger jag kanske inte med men shimano +40 har offset så tror man det är viktigt o ska fula så är flat till pm 160 + 40/43mm man ska ha

Fipplar du inte till det lite nu? 200 mm skiva är bara 10 mm större radie än 180 mm skiva. Det vill säga, adaptern behöver bara bygga 10 mm mer.

Eller är det så jävligt att måttet på adaptern inte är det faktiska måttet, utan avser diameterändringen?

Edit: Å andra sidan sitter uppenbarligen inte oket så att det flyttas radiellt rakt utåt med adaptern. Nån kanske har tänkt, för en gångs skull!
Jag tror det avser diametern och inte radien. Men vet inte alls säkert!

Svårt, det här.

Det där förstår jag inte alls. Förklara igen, fast som för en femåring!☺️

Nu har jag inte sett flat mount ens på tv...men om du sättet på en adapter till pm 160mm så är du samma posittion som på en pm gaffel för 160mm rotor?

Då kan du på den skruva en vanlig pm till pm för 200 eller 203mm rotor?

Ja. Säkert fult och livsfarligt och nej, jag har inte läst tråden.

pm 160 till 180mm pm är bara en spacer men 160 till 203mm har offset. dvs 4 hål varav 2 gängade

Aha, då förstår jag nog hur du menar. Först adapter som på senaste bilden, sen en adapter för att gå från 180-200.

Fast den adaptern jag visade bild på skulle ju finnas i +40 mm, så då borde den ge 160 på gaffel till 200-skiva. Kanske. Äh, får fundera några varv till.. :ROFLMAO:

Aha, då förstår jag nog hur du menar. Först adapter som på senaste bilden, sen en adapter för att gå från 180-200.

Fast den adaptern jag visade bild på skulle ju finnas i +40 mm, så då borde den ge 160 på gaffel till 200-skiva. Kanske. Äh, får fundera några varv till.. :ROFLMAO:
Ok, jag trodde du menade att 40+ inte finns.
40+ lär betyda 40mm större skiva ja,

Jag läste fel, det är +20 mm som finns, och hos Paul som bilden visar endast till framänden. Oklart hur man då gör bak..

Varför måste du ha 200 skivor? 180 räcker till det mesta förutom kanske tunga lådcyklar, tandem och utförshojar. Skaffa biffiga skivor, (2mm) och metallic klossar så får du nog tillräckligt bett tror jag!

Lite olika anledningar. Främst för att jag tycker det är bra, men även för att jag har ett hjulpar som jag har tänkt dubbla mellan två cyklar och hade varit skönt att bara kunna byta rakt över. Det kommer vara en cykel avsedd för stigcykling och då är större bättre helt enkelt.

Metallbelägg är främst bra för att hantera värme och hålla bättre än resin, men de är enligt min erfarenhet ganska värdelösa för korta hårda inbromsningar som vid vanlig stigcykling.

Ah fattar! flat mount kan också vara väldigt kinkiga med att allt är planat och i vinkel. Ju större adapter desto mer slår det fel.

Vad är det för ram/gaffel du bygger på!?

Det har jag inte ens tänkt på, men en liten liten diff i gaffeln eller ramen kommer såklart slå en massa ute vid oket.

Skit också...

Hemligt än så länge kring ram.. 😛 Eller, vill iallafall ha en tydligare plan innan det skenar iväg allt för mycket!

Jag tycker fortfarande att det kan blir farligt med lång adapter på FM. FM har infästningar mycket nära varandra. Med en adapter till 200, spelar ingen roll vilken bromstyp, kommer kraften att visa framför första infästningen. Bakre infästningen håller då bara med gängan, inte med kraft på ramen som tänkt.

Min rekommendation skulle vara att går ner till 180 mm, som också räcker på svensk stig.

Toleransen på FM som redan nämnts kan ju bli ett problem. Sen är ju frågan om du ens får plats med oket bak med 40 mm adapter? Visst, oket flyttas ju lite framåt också men tittar jag på hur det ser ut på mina cyklar med 160 mm så har jag lite svårt att se hur man får plats med oket. Men det kanske går. Sen är ju frågan om vad tillverkaren av ram/gaffel skulle tycka om 200 mm. skiva, gissningsvis har man väl specat och testat en max strl

På mtb beror det ju helt på i alla fall.sitter oket på seat stay är det fritt fram.... möjligen blir vinkel på slang besvärlig

Tillbaka
Topp