Prepp: Kaffe eller TE

Varför hakar du upp dig på den uppiggande effekten? Det intressanta är väl den påstått blodtryckssänkande effekten? Eller menar du att Läkartidningen är en opålitlig källa i medicinska spörsmål? Det som dock inte framgår i artikeln är hur mkt kakao som har använts för uppgivna resultat.
Därför att första meningen i trådstarten lyder:
Frågan är vilket är bäst att ladda upp med inför en tidig cykelrunda? Kaffe eller te!
Så av den anledningen tyckte jag det var intressant att nämna kakao.

Nåt sömnmedel är det knappast och uppiggande effekt finns högst troligt, men teobromin passerar till skillnad från koffein inte blod/hjärnbarriären (enl samma hemsida) och har en betydligt mildare effekt än koffein.
Detta stämmer inte. Det passerar visst blod-hjärnbarriären. Så jag skulle inte bry mig så mycket om vad som står på den sidan.

På att Teobromin tar sig in i hjärnan?

Här har man mätt koncentrationen i hjärnan på möss. Det är svårt att göra den typen av mätning på människor dock. Men jag måste fråga, varför skulle Teobromin INTE kunna ta sig in i hjärnan? Molekylen är snarlik koffein.

Detta stämmer inte. Det passerar visst blod-hjärnbarriären. Så jag skulle inte bry mig så mycket om vad som står på den sidan.
Skit samma. Det är bevisligen inte samma molekyl så att effekten skiljer sig är knappast otänkbart. Faktum kvarstår att den uppiggande effekten på människa är mild jmf med en vanlig kopp kaffe. Och teobromin finns väl i te också.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp