Yell - nytt svenskt märke för energigel

miyatafarfar

Aktiv medlem
Såg på Instagram för ett tag sedan att det dykt upp ett nytt svenskt märke för energigel. USP:en är att det är minimalistiskt, enkelt, och därför också billigt.

18 kr styck
100 kcal
25 g kolhydrater

Någon som testat? Jag klickade hem en låda men har inte hunnit testa ute under träning än. Har bara kört kolhydrater i vattnet tidigare och annat godis eftersom jag varit avskräckt av priset på övriga märken. Men testade en i soffan (haha) och jovisst smakar det cola. Har dock inget att jämföra med då det är min första gel någonsin.

Framförallt tycker jag att designen var riktigt snygg!

IMG_3971.webp

(Ej reklam men Yell får gärna sponsra mig. Finns i dm, wink wink)

Men OnT. intressant, 18kr är ju bra, hur många måste man köpa då?
Dom endurance jag snålköpte för €1/st gav mig blåsor i munnen, dock var det på LoSS och jag tog väldigt många tveksamma beslut både för vätska och nutrition

Dom endurance jag snålköpte för €1/st gav mig blåsor i munnen, dock var det på LoSS och jag tog väldigt många tveksamma beslut både för vätska och nutrition
Det verkar säljas som 12-pack. Finns bara via hemsidan och kommer förmodligen inte att finnas i butiker (bara killgissar) utan är väl mer direct to consumer för att hålla priset nere. Frakten drar upp priset per gel såklart (betalade 49 kr frakt) så ju fler lådor man beställer desto lägre pris per gel. Vet inte om dom har nåt fri frakt-erbjudande vid visst antal lådor.

Ska testa att köra en riktig långtur när cykeln är tillbaka från reparation så får vi se om jag får blåsor eller inte om jag maxar intaget.

Ärlig fråga: Varför klämmer inte fler i sig exempelvis chokladsås som energigel?

Består mestadels av glukossirap, har en enkelt hanterbar förpackning och kostar 26 pix för 250 gram.

Den där ser svår ut att öppna utan att bli kladdig på fingrarna. Går gelen att "trycka ner" innan man öppnar??
Håller med men verkar som fler och fler går över till utan kork. Kladd/kletet är drygt speciellt på fingrarna eller så blir det klister bak i fickan.

Kör med enervit med kork ibland men är inte speciellt billiga.

Ärlig fråga: Varför klämmer inte fler i sig exempelvis chokladsås som energigel?

Består mestadels av glukossirap, har en enkelt hanterbar förpackning och kostar 26 pix för 250 gram.

Det var definitivt lättare att svälja gelen än ren chokladsås. Hjälper också att man inte riskerar att rulla in till caféstoppet såhär:
IMG_3978.webp

Håller med men verkar som fler och fler går över till utan kork. Kladd/kletet är drygt speciellt på fingrarna eller så blir det klister bak i fickan.

Kör med enervit med kork ibland men är inte speciellt billiga.
Är det vanligt med kork för ”cykelspecifika” gels annars? Yell verkar rikta sig till löpare (även om dom ger exempel på fler sporter på hemsidan såklart). Kanske har nåt med saken att göra. Är väl enklare att använda båda händerna och fippla med gel när man springer än på cykel. Men man tar väl ändå hela gelen på en gång om det inte är en bautavariant.

Funkar skitbra för mig, för 1 euro st / 45g så står jag dessutom ut med smakrikheten.

Själv har jag väl i stort sett landat i att jag tycker umara är värt pengarna. Vill jag köra på något billigt så blir det sportdryck från 4endurance, gelsen är väl helt ok.

Kul med nytt som dessutom är svenskt!
Någon som kan hitta något kolhydratsförhållande?

Det skriker ung ”entrepreneur” om den där produkten.

Snabbt ihopslängd produkt, packad och distribuerad från ägarens lägenhet. Och så en hel massa Instagram-reklam på det, vilket får influencer-löparna att nappa. Inget mervärde och inget nytt, förutom att positionera sig LITE billigare än några konkurrenter men dyrare än vissa.

Snabbt ihopslängd produkt, packad och distribuerad från ägarens lägenhet. Och så en hel massa Instagram-reklam på det, vilket får influencer-löparna att nappa. Inget mervärde och inget nytt, förutom att positionera sig LITE billigare än några konkurrenter men dyrare än vissa.

Verkar ju funka givet att marknadsföringen nåt hit.

Kan man inte bara tejpa dit ett paket bit-socker på styret om det är glukos man är ute efter? 10-14 öre per bit.

Jag lät AI designa ett mer aerodynamiskt bitsocker-paket och jag tänker sälja det för 140 kr paketet. DM för beställningar.
Generated Image June 03, 2026 - 7_38AM.webp

Som att ifrågasätta varför ett hus kostar mer per kvadratmeter än träplank på byggvaruhandeln..
Nä, man kan jämföra med andra produkter i samma härad. Snickers till exempel, som innehåller en herrans massa mer olika krafs som säkerligen är mycket dyrare än socker, och har en mer avancerad förpackning, kostar ~200 kr/kg.

Edit: Eller om man nu nödvändigtvis ska jämföra med annat mer eller mindre rent socker; Dextrosol för ~250 kr/kg. Går naturligtvis att göra flytande till ungefär samma kostnad.

Som att ifrågasätta varför ett hus kostar mer per kvadratmeter än träplank på byggvaruhandeln..
Nja, det ska jämföras med annat som innehåller sockerarter som energi.

Torkad frukt, innehåller typiskt 240-300 kcal/100 g (är dock mestadels fruktsocker, bör kompletteras med sportdryck, med vanligt vitt socker)
Vissa har även tillsatt vitt socker vid torkning, typ ananas, mango har 300-340 kcal/100 g

Så kan det vara, men det är väl inte fel? Kanske en ung man som vill starta företag, säljer en variant på en etablerad produkt men eventuellt lite billigare. Inget verkar väl som att det är en bluff eller att gelén är mycket sämre än alla andra?. Är väl bra att folk vill starta företag och göra nåt om du frågar mig. Sen om det lyfter är en annan sak, men låg den gelén bredvid andra geler och jag visste att den var Sverigekopplad och samtidigt lite billigare och troligen inte sämre så skulle jag gärna välja den.

Kan fatta att leverpastejmacka och banan är obsolet men är även dextrosol ute?
Är väl populärt nu att ha olika sockerarter samtidigt. Kan tycka att tugga dextrosol (är van då jag när jag var liten fick smaka av min mamma som har diabetes) känns dåligt för tänderna. Speciellt om man ska tugga i sig större mängder. Någon tablett eller två om man bonkat sure. Men skulle inte förlita mig på det på längre turer.

Väldigt lite energi och svårt att få i sig relativt sett
Nja, dextrosol är mer energi än t.ex. Yell.
Yell: 25 gram kolhydrat (100 kcal) per 40 gr
Dextrosol: 36 gram kolhydrat (144 kcal) per 40 gram

Och billigare: https://www.apotea.se/dextro-energy-classic-dextrosol-14-tabletter-x-24-st ger 16:40 kr/100 gram där Yell kostar 45 kr för samma mängd.

Men det är nog lättare att i farten klämma i sig två paket Yell än drygt ett paket dextrosol, om man vill förse kroppen med 50 gr kolhydrater i timmen. Och kanske är Yells socker snäppet bättre än ren dextros för upptag, svårt att veta. Upp till kunden att välja!

Förstår vad du menar men får verkligen inte den vibben. Kanske blir jag lurad av den snygga förpackningen. Men det känns som att det absolut är ett NYSTARTAT företag, men ingen tonåring som har bestämt sig för att börja med dropshipping för att bli miljonär direkt. Produkterna tror jag förvaras hemma hos någon men det är väl logiskt när det kanske är tiotals personer som köpt ännu. Då har man inte ett stort lager med anställd logistikpersonal. Enligt hemsidan står det att det tillverkas i Sverige (ej specificerat exakt var) enligt strikta livsmedelskrav så jag tror inte det är en snubbe som kokar gel på spisen. Säkert att man lejt ett företag som redan har grejerna att producera och paketera men det gör det inte heller sämre. Vi får se var det bär av helt enkelt men håller inte med om din känsla.

Man vill för det första ha rundade hörn på själva påsen, sen ännu lägre pris.

Jag har inte kört gel på flera år då hårt blandad sportdryck gör samma sak. Och nej den blir inte särskilt stark om man ska ha säg 90g kolhydrater i den :)

Man vill för det första ha rundade hörn på själva påsen, sen ännu lägre pris.

Jag har inte kört gel på flera år då hårt blandad sportdryck gör samma sak. Och nej den blir inte särskilt stark om man ska ha säg 90g kolhydrater i den :)
Vad kör du för sportdryck? Jag har kolhydratspulver från Tyngre nu (hallon/lime tror jag) som blir rätt starkt och då kör jag inte ens en hel full portion. Men kör då med 500 ml flaska.

Nja, det ska jämföras med annat som innehåller sockerarter som energi.

Torkad frukt, innehåller typiskt 240-300 kcal/100 g (är dock mestadels fruktsocker, bör kompletteras med sportdryck, med vanligt vitt socker)
Vissa har även tillsatt vitt socker vid torkning, typ ananas, mango har 300-340 kcal/100 g

Du jämför äpplen och päron, jämför gärna gel mot gel men att jämföra en enskilt paketerad portion färdig gel mot ett paket strösocker blir inte bra. Inte heller gel och torkad frukt. Den ena sväljer du lätt direkt och den andra ska tuggas.

Tillbaka
Topp