Yell - nytt svenskt märke för energigel
Det är praktiskt enklare att få i sig mycket på en gång med gel, det håller jag helt med om, och det är naturligt nog för många värt ett par kronor. Sen är det nog lite personligt hur enkelt/krångligt man tycker att få i sig dextrotabletter är. Jag tycker att goffa i mig 3-4 st en gång i kvarten har varit lätt för mig när jag har behövt det, men det är olika beroende ansträngningsgrad på turen etc. Ett paket i timmen ger 42 gr snabbt socker, lägg till en flaska hemblandad sportdryck på det i så kommer jag upp i att jag får i mig mer kolhydrater än jag bränner, för en låg penning och inga kladdiga gelförpackingar att ta hand om. Men to each his own och var sak på sin plats, på tävling har jag tryckt gels som om det inte fanns en morgondag.Jag förstår din poäng, jag borde kanske varit tydligare med vad jag menade.
Det är ju en sak om man går av cykeln för att äta men om du ska äta i farten så blir det ju jäkligt jobbigt, ffa. vid högre intensitet. Ett helt paket dextrosol motsvarar väl ungefär 1,5 gel från umara energimässigt. Jag skulle nog till och med säga att det är lättare att få i sig en gel än en dextrosoltablett, och då har man ju resten av paketet kvar som man också ska få i sig på något sätt. Inte direkt lämpligt om man vill få i sig 60-90+ gram per timme och att sikta på mindre än så är väl bara meningslöst. Då kan man lika gärna stanna och köpa en bulle någonstans tänker jag.
