Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Crux 5 för gravel och landsväg
Nya cruxen går inte att få som 2x.
Med 2x lite tajtare kassett.
Det blir en smaksak.
Med 2x lite tajtare kassett.
Det blir en smaksak.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Spännande. De har alltså byggt bakgaffeln, så man kan ha en 52-klinga (som föreslagits), men inte ett GRX-vevparti. Då skulle en Crux gå bort för min del. Finns många andra ramar att välja mellan.Crux 5 är för singelklinga endast (det är ju år 2026). I alla fall enl Specialized själva vad jag kan hitta.
Vi är inte proffs så därför behöver vi inte optimera eller.@nilskarlsson
Alright, om Crux 5 endast går att få med 1x så då redigerar jag min rekommendation från ”köp” till ”maybe”.
Detta pga personlig åsikt om att man med 1x inte kan optimera för både lvg och gravel. Det är antingen eller. Vi är inte proffs som fritt kan byta ut alla komponenter baserat på dagens ruttprofil.
Möjligheten att montera en framväxel kan oxå saknas.Spännande. De har alltså byggt bakgaffeln, så man kan ha en 52-klinga (som föreslagits), men inte ett GRX-vevparti. Då skulle en Crux gå bort för min del. Finns många andra ramar att välja mellan.
Ser ut som runda rör, men det kanske inte går ändå.Möjligheten att montera en framväxel kan oxå saknas.
@nilskarlsson
Alright, om Crux 5 endast går att få med 1x så då redigerar jag min rekommendation från ”köp” till ”maybe”.
Detta pga personlig åsikt om att man med 1x inte kan optimera för både lvg och gravel. Det är antingen eller. Vi är inte proffs som fritt kan byta ut alla komponenter baserat på dagens ruttprofil.
Det kommer säkert komma nån Crux-CX eller Crux Evo, mer lämpad för CX...Ser ut som runda rör, men det kanske inte går ändå.
Läste lite om nya Cruxen och Specialized har tydligen behållt varumärket Crux, men gjort om den från en CX-hoj till en ren gravel. Misstänker att vi inte får se några nya Crux i CX-tävlingarna i höst/vinter.
Det här tycker jag är det svagaste argumentet för 2x till en nybörjare eller någon som är osäker. Köpa något den kanske inte vill ha/behöver för att de kanske tillhör den extrema minoritet som skulle få för sig att byta.Möjligheten att montera en framväxel kan oxå saknas.
Men precis därför är det bättre för den som är osäker om hen vill ha 1X eller 2X att alltid börja med 2X
Skulle man senare ångra sig är det alltid enklare att gå från 2X => 1X än tvärtom.
Läste precis in artikel på Velo. Ettan och tvåan på Unbound 200, som körde Crux 5, snittade 285W respektive 338 W i nio timmar...Jag tycker det är helt sjukt att man kan blanda in proffsens cykling med den för privatpersoner. Proffsen byter utväxling vid behov varje dag om det är så, och givetvis är dom stark nog att inte tex behöva 2x, men det gör ju vi vanliga dödliga som inte har 400W i FTP och jobbar med cykeltävling.
Crux 5 som lvg + gruscykel blir nog kalas!
Med ett BB drop på 78mm får man fundera på vad smalaste däcket är som man vågar köra tillsammans med vevlängd om man vill undvika islag i kurvor. Med en 170vev och 32-35mm däck så borde det funka väl.
Sadelröret (seat tube )har urtag för bakhjulet, så man får bygga en egen klämma eller sätta mutternitar i ramen för att fästa framväxel.Ser ut som runda rör, men det kanske inte går ändå.
Läste lite om nya Cruxen och Specialized har tydligen behållt varumärket Crux, men gjort om den från en CX-hoj till en ren gravel. Misstänker att vi inte får se några nya Crux i CX-tävlingarna i höst/vinter.
Ser ut som runda rör, men det kanske inte går ändå.
Man brukar kunna montera med klämma om det inte finns fast fäste. Så är det på mina Ridley.Det kommer säkert någon eftermarknadsdel som möjliggör fäste i flaskställsskruvarna för framväxel.
Den nya skall vara lägre, längre och flackare, så kanske inte så bra till CX.Men hela cykeln ser ju ur som en Tarmac med större däck. Och det är nog bara marknadsföringen som skiljer sig mellan gravel och cx.
Seat tuben är inte rund hela vägen ned på Crux 5. Man ser i alla fall ett urtag för bakhjulet i bilderna.Man brukar kunna montera med klämma om det inte finns fast fäste. Så är det på mina Ridley.
Med fästen för flaskhållare blir den ju oanvändbar för cx. ;)Det kommer säkert någon eftermarknadsdel som möjliggör fäste i flaskställsskruvarna för framväxel.
Men hela cykeln ser ju ur som en Tarmac med större däck. Och det är nog bara marknadsföringen som skiljer sig mellan gravel och cx.
Det går ALDRIG!! Det har jag läst på happy."While I’m on the subject of the Tarmac, to me the success of the new Crux does put the SL9, which is all but officially confirmed as being on the way, in an awkward position. OK, for road racers there’s still a clear-cut case for it – it'll likely be a touch faster, lighter and nimbler than the new Crux – but I can’t look past the Crux as a bike to do it all. It’ll be almost as fast as the Tarmac on the road, but will be more comfortable, with more accessible geometry and the ability to take on so many more riding surfaces with its 55mm tyre clearance."
Här är en som tänkt tanken på Cruxan som två-i-ett-cykel.