Yell - nytt svenskt märke för energigel

Jag förstår din poäng, jag borde kanske varit tydligare med vad jag menade.
Det är ju en sak om man går av cykeln för att äta men om du ska äta i farten så blir det ju jäkligt jobbigt, ffa. vid högre intensitet. Ett helt paket dextrosol motsvarar väl ungefär 1,5 gel från umara energimässigt. Jag skulle nog till och med säga att det är lättare att få i sig en gel än en dextrosoltablett, och då har man ju resten av paketet kvar som man också ska få i sig på något sätt. Inte direkt lämpligt om man vill få i sig 60-90+ gram per timme och att sikta på mindre än så är väl bara meningslöst. Då kan man lika gärna stanna och köpa en bulle någonstans tänker jag.
Det är praktiskt enklare att få i sig mycket på en gång med gel, det håller jag helt med om, och det är naturligt nog för många värt ett par kronor. Sen är det nog lite personligt hur enkelt/krångligt man tycker att få i sig dextrotabletter är. Jag tycker att goffa i mig 3-4 st en gång i kvarten har varit lätt för mig när jag har behövt det, men det är olika beroende ansträngningsgrad på turen etc. Ett paket i timmen ger 42 gr snabbt socker, lägg till en flaska hemblandad sportdryck på det i så kommer jag upp i att jag får i mig mer kolhydrater än jag bränner, för en låg penning och inga kladdiga gelförpackingar att ta hand om. Men to each his own och var sak på sin plats, på tävling har jag tryckt gels som om det inte fanns en morgondag. 🙂

Det verkar vara 60g/portion så det är ju inte speciellt mycket. Kanske är mer tänkt som lite extra energi på gymmet än för uthållighetsidrott.

Jag brukar sikta på 150-220g (1:0,8) i en 750ml flaska på mina längre turer. Det funkar okej med färdiga smaksatta sportdrycker men det bästa är nog att blanda ut med neutral.

Nduranz från 4endurance är bra, billigt och smakar gott. Bättre än deras gels enligt mig. Umara är helt okej, blandar sig lite dåligt och blir rätt konstiga i smaken om man blandar hårt; nästan lite sura.
Det var väldigt mycket energi du kör! Jag har klarat mig på ca 30-40 gram kolisar i flaskan (halv portion pulver) med en extra laddning i plastpåse i bakfickan om jag dricker upp och fyller på med nytt vatten. Innan dess har jag klarat mig utan eller med fikastopp/eldorado bars som jag stannade till och åt.

Är inte på proffsnivå men märker ändå skillnad när jag äter under pass och inte. Märker dock inte att jag direkt får mer effekt av mer mat utan min nuvarande nivå av energi verkar funka rätt bra. Äter dock ordentligt innan.

Jag blandar sportdryck med citronsmak (Umara och High5) och fyller på med ren maltodextrin (https://www.svensktkosttillskott.se/core-carbs?da=14-9) tills jag når 240 g/liter. Oftast blir det lite mindre av sportdryckspulvret, kanske runt 45%, för lagom stark smak. För pass på 2-3 timmar blir det en sådan halvlitersflaska och resten vatten.

För längre lopp kompletterar jag med gel med hallonsmak från High5 för att ha något med annan smak. De kostar runt 10 kr styck på exempelvis cyclestore.se. Dessa två saker kan jag i princip alltid få i mig, även efter många timmar eller vid hög intensitet. Hallongel från Umara fungerar däremot inte alls efter några timmar. De har någon konstig bismak. GU gel har konstig konsistens.

Har du provat den ännu, jag är nyfiken på konsistens. Jag gillar mina nduranz, men dom är så saltsliskiga. Brukar bryta av med maurten gel för sinnesfrid.

Har du provat den ännu, jag är nyfiken på konsistens. Jag gillar mina nduranz, men dom är så saltsliskiga. Brukar bryta av med maurten gel för sinnesfrid.
Om du menar mig: Ja jag har smakat den! Har bara inte testat den ute än (väntar på min cykel). God smak, funkar liksom. Lite basic smak med Cola men inget man tröttnar för lätt på som typ cherry eller annat spännande som är kul en gång och sen inte längre. Den kändes inte salt. Lite lätt sur men alltså lätt sur bara. Konsistensen var som tjockt glidmedel. Funkar att ”suga ut” innehållet om man håller gelen med munnen. Allt kommer ut lätt liksom. Det är inget jag kommer äta som godis direkt men som mat under träning absolut.

Vill man ha bättre drag i det så byter man sockret till dextrol ,salt vatten och vill man ha det lite färgglatt och smaka bättre så tillsätter man lite saft.
Och det är ingen ny sak det här det använde man på 80 talet när man högg skog när det var varmt det här är ett Bonde trick som dom gav till kalvar som var slöa.

Funkar ju om man bara vill ha massa pulver och dricka kolhydraterna. Men ibland har jag ändå känt (när jag kört med pulver i vattnet) att jag gärna skulle vilja ha en klunk RENT vatten BARA. Då är det skönt med en-två-tre gel istället. Så fortfarande olika produkter även om resultatet är det samma.

Det går ju att göra egen gel också och sen bara ha den i såna där påfyllningsbara klämmisar för barn.

En annan sak jag funderat på är tandhälsa, att klämma i sig gels med regelbundenhet under uthållighetsträning 1-2 ggr i veckan går lite stick i stäv med vad tandläkaren förespråkar. Nån måste ha forskat på det.

Funkar ju om man bara vill ha massa pulver och dricka kolhydraterna. Men ibland har jag ändå känt (när jag kört med pulver i vattnet) att jag gärna skulle vilja ha en klunk RENT vatten BARA. Då är det skönt med en-två-tre gel istället. Så fortfarande olika produkter även om resultatet är det samma.
Det är hyfsat vanligt bland cyklister under "längre ansträngningar" att ha en flaska med ganska stark blandning sportdryck och en flaska med vatten i den andra. Har själv ej provat ännu men förra årets Vättern fick mig att förstå varför folk gör så (höll på att drabbas av någon form av äckel-päckel sötchock med lätt illamående).

Gels tycker jag åtminstone är totalt överlägset bars (även om det tog några år som newbie att inse det) men jag föredrar de mera trögflytande varianterna så att de blir enklare att hantera i ca 40 km/h, exempel SIS Beta Fuel är "trögflytande" och bra. När det gäller sportdryck försöker jag däremot snåla och undviker de stora märkena.

Senast ändrad:
Det går ju att göra egen gel också och sen bara ha den i såna där påfyllningsbara klämmisar för barn.

En annan sak jag funderat på är tandhälsa, att klämma i sig gels med regelbundenhet under uthållighetsträning 1-2 ggr i veckan går lite stick i stäv med vad tandläkaren förespråkar. Nån måste ha forskat på det.
Spelar ingen roll om det är gels eller kaffe, Ramlösa, coca cola eller frukt/macka/godis. Det är inte bra för tänderna att småäta hela tiden. Den här gelen var dock ganska lättsvald och lämnade inte så mycket rester i munnen. Skölj med vatten och swisha runt lite så tar det nog bort mycket av det dåliga.

Sen tror jag inte det är så skadligt om man gör det 1-4 gånger i veckan under några timmar om man inte har en vana att småäta konstant annars jämfört med tex en kock som provsmakar maten 8+ timmar om dagen 5-6 dagar i veckan.

Det är inte så mycket sockret i sig som är dåligt för tänderna, speciellt om du sköljer bort med vatten, utan det är syran. Vårt saliv är bra på att återställa balansen. Snus (tro det eller ej) kan göra att man också får bra tandhälsa pga saltet hjälper till att hålla en bra balans i munnen (men tobak fräter såklart på tandköttet). Men många tänker inte på att kolsyrat vatten är lika illa för tänderna som att dricka coca cola.

Inget att oroa sig för med andra ord så länge man bara gör det då och då.

Det verkar dock inte stämma, så avlär dig det på en gång. https://www.aquadental.se/fakta/kolsyra-och-tander

Jag litar på mina tandläkare som själva har sagt detta. Kan ha något att göra med att jag gått till just folktandvården Värmland tidigare, där jag också först blev uppmärksammad om detta. Men även i Stockholm frågar dom om ”kolsyrade drycker, även vatten” vid kontrollerna.

Jag litar på mina tandläkare som själva har sagt detta. Kan ha något att göra med att jag gått till just folktandvården Värmland tidigare, där jag också först blev uppmärksammad om detta. Men även i Stockholm frågar dom om ”kolsyrade drycker, även vatten” vid kontrollerna.
Värmlänningar har (nästan) alltid rätt. (y) 🙂 Däremot är det väl frågan om vilka "kolsyrade drycker" det syftas på här.

Då har vi identifierat problemet. Det du länkar ger inget stöd för ditt påstående

miyatafarfar sa:
Men många tänker inte på att kolsyrat vatten är lika illa för tänderna som att dricka coca cola.

Så lägg ner.

Då har vi identifierat problemet. Det du länkar ger inget stöd för ditt påstående

miyatafarfar sa:
Men många tänker inte på att kolsyrat vatten är lika illa för tänderna som att dricka coca cola.

Så lägg ner.
Det hjälper ju att läsa länkarna också. Jag återberättar bara vad mina tandhygienister och tandläkare har berättat för mig. Just den formuleringen är en som har satt sig fast sedan jag hörde den. Men i forskningsrapporter måste man uttrycka sig mildare än vad man faktiskt ger patienterna för råd. Dom ser ändå det här i sin vardag, så dom vet vad dom snackar om.

Ja, det är bra att det framkommer att det inte nedskriven fakta. Jag orkar inte lägga tid på det men en enkel sökning ger att det är en myt. Oklart om det kvalar in som myt men det är kanske är nåt som kidsen örlar om.

Ja, det är bra att det framkommer att det inte nedskriven fakta. Jag orkar inte lägga tid på det men en enkel sökning ger att det är en myt. Oklart om det kvalar in som myt men det är kanske är nåt som kidsen örlar om.
Läste du länkarna? Där det står att kolsyrat vatten fräter på tänderna och att rekommendationen är att dricka i samband med måltid och inte dricka små klunkar utspritt över dagen?

Läste du länkarna? Där det står att kolsyrat vatten fräter på tänderna och att rekommendationen är att dricka i samband med måltid och inte dricka små klunkar utspritt över dagen?
Jag vet inte om du driver med mig eller inte men för inte riskera folkbildningen så drar jag det en gång till....

Att kolsyra fräter på tänder är skilt från det du påstår.

Hänger du med nu?

Ett gott råd är att läsa mer

Cyklister på hög nivå kan trycka 90 - 120 gram kolhydrat i timmen numera, och det bygger på att energikällan har mixade sockerarter, glukos och maltodextrin brukar det vara om jag minns rätt. Kör man bara rent socker i de nivåerna kommer kroppen inte hinna ta upp och en massa ligga kvar i mage/tarm och man får magproblem.

Är nog inte så nyttigt att hålla på med såna höga nivåer hela tiden, men det är ganska nytt också så eventuella långtidseffekter har man väl inte så bra koll på. Man kan behöva träna magen för att klara nivåerna så det går inte heller bara spara till tävling.

Skillnaden i resultat om man faktiskt lyckas få i sig den där mängden är emellertid rätt så väldokumenterad. Bättre prestation och snabbare återhämtning.

Om man inte är tävlingsinriktad är det nog lämpligt att hålla sig till lite lägre nivåer...

Cyklister på hög nivå kan trycka 90 - 120 gram kolhydrat i timmen numera, och det bygger på att energikällan har mixade sockerarter, glukos och maltodextrin brukar det vara om jag minns rätt. Kör man bara rent socker i de nivåerna kommer kroppen inte hinna ta upp och en massa ligga kvar i mage/tarm och man får magproblem.

Vanligt strösocker är sackaros som består av lika mkt glukos som fruktos, en molekyl av varje som sitter ihop men som kroppen bryter ner i beståndsdelar. Dvs ungefär samma som sportdryckerna innehåller.

Maltodextrin däremot bryts ner till bara glukos.

Långt mer än så, Casper Storne glufsade i sig 182gr kolhydrater per timme i 7,5 timme när han vann Ironman-VM förra året. (Inloggningsvägg: https://www.triathlete.com/nutritio...-championship-pros-high-carb-nutrition-plans/)

Utvecklingen/förändringen när det gäller energiintag för uthållighetsidrott har varit kraftig de senaste 5-10 åren, men som ofta så tappas delar av kopplingen på vad och varför från eliten till motionärerna.

Man tjänar på att förstå en del hur och varför om fysiologi, och elitens och sina egna förutsättningar, innan man tänker att man borde och tjänar på att kopiera uthållighetseliten rakt upp och ner. Saker som upptag, kroppsegna lager, producerad effekt, ratio glykogen:fett-konsumtion vid olika ansträngning, tid för återhämtning, längd på träningspass, etc för att nämna några av de grundläggande. Annars blir det lätt "Pog kör med 18T-krans bak och 36T-klinga fram på klättringarna, det tänker jag också göra i backarna på mina rundor."

För att spinna vidare på egen sportdryck; vill man uppnå 1:0,8 mellan glukos och fruktos så kan man blanda 8 delar strösocker med 1 del maltodextrin. Då får man identiskt sockerinnehåll som de dyra sportdryckerna.

Elektrolyter kan man till viss del uppnå med vanligt koksalt, 1,5 gram salt innehåller ca 600mg natrium.

Senast ändrad:
Långt mer än så, Casper Storne glufsade i sig 182gr kolhydrater per timme i 7,5 timme när han vann Ironman-VM förra året. (Inloggningsvägg: https://www.triathlete.com/nutritio...-championship-pros-high-carb-nutrition-plans/)

Utvecklingen/förändringen när det gäller energiintag för uthållighetsidrott har varit kraftig de senaste 5-10 åren, men som ofta så tappas delar av kopplingen på vad och varför från eliten till motionärerna.

Man tjänar på att förstå en del hur och varför om fysiologi, och elitens och sina egna förutsättningar, innan man tänker att man borde och tjänar på att kopiera uthållighetseliten rakt upp och ner. Saker som upptag, kroppsegna lager, producerad effekt, ratio glykogen:fett-konsumtion vid olika ansträngning, tid för återhämtning, längd på träningspass, etc för att nämna några av de grundläggande. Annars blir det lätt "Pog kör med 18T-krans bak och 36T-klinga fram på klättringarna, det tänker jag också göra i backarna på mina rundor."
Det var väl inte så många år sedan det var inne att "svälta sig" och enbart dricka typ vatten på passen för att kroppen skulle tränas för att bli effektivare/bättre på att använda energi från depåerna i kroppen? Personligen kan jag tycka att det är oerhört skönt att man har börjat frångå dessa tortyrupplägg, nu är det mera, "Ja, det är ok att tillföra energi i form av snabba kolisar, du får och det är även det klart mest effektiva". 🙂 Företag som Umara och Mauuurten blomstrar så det står härliga till.

Obs: Med risk/reservation för att jag missuppfattat ett och annat... 🙃 Självklart lägger även LCHF sekten in en protest.

Senast ändrad:

Både motionärer och elit tjänar prestation på att öka från tidigare typiska nivåer. Nästan alla nybörjare tar in mindre kolhydrater än de borde om målet är att maxa prestationen över längre lopp, för man är typiskt inte så sugen på att äta. Men det är klart att en motionär inte ska ligga på samma nivå som elit. Det är lite talang också som med kondis, så en mage kan vara bättre än en annan på ta upp (och verkar finnas en träningseffekt), det är en sån grej man får prova sig fram lite.

Jag har undvikit att shoppa massa gels tidigare då jag kört salt och socker i flaska för att hålla nere kostnaderna och då det fungerat "tillräckligt" bra. Nu har jag dock tappat en flaska för andra gången på tävling och pga detta fått lida mig igenom då halva energiintaget försvunnit. Efter rekommendation här har jag köpt lite gels från nduranz med utmärkt smak av sagge för att ha i fickorna om olyckan skulle vara framme igen...

Både motionärer och elit tjänar prestation på att öka från tidigare typiska nivåer. Nästan alla nybörjare tar in mindre kolhydrater än de borde om målet är att maxa prestationen över längre lopp, för man är typiskt inte så sugen på att äta. Men det är klart att en motionär inte ska ligga på samma nivå som elit. Det är lite talang också som med kondis, så en mage kan vara bättre än en annan på ta upp (och verkar finnas en träningseffekt), det är en sån grej man får prova sig fram lite.
På en skala från ”lite ont i magen” till den kända bilden från Göteborgsvarvet 2008 - vad är riskerna med att så att säga träna upp magen? Vilka problem riskerar man att få annars?

Fördelen att träna med effektmätare är att man kan räkna på hur mycket energi du behöver få i dig. Det är inte 1:1 men det ger en bra indikation.

Mitt tips för att träna magen är att ha någon sorts sportdryck i en flaska, jag gillar att stanna för att fylla vatten var ~60km, det ska ta ca 2h.
Så tar jag ca en gel i timmen och resten från sportdryck. Blandar hellre en flaska hårt för att andra flaskan ska vara rent vatten. Då kan man balansera lite. Men bägge flaskorna ska vara slut vid varje stopp.

Senast ändrad:
På en skala från ”lite ont i magen” till den kända bilden från Göteborgsvarvet 2008 - vad är riskerna med att så att säga träna upp magen? Vilka problem riskerar man att få annars?
Jag själv har inte bra koll på detta, jag arrangerar en ultra (Storuman Gravel XL *wink* *wink*) så jag har ett teoretiskt intresse, men pga ryggproblem mm har jag faktiskt inte kört hela sträckan i ett svep själv. Så den mer erfarenhetsbaserade kunskapen är mer begränsad, och jag utgår också från att hur magen reagerar varierar mycket person till person. Detta med att "träna magen" är rätt nytt i dessa sammanhang så finns inte så mycket skrivet om det tror jag, vet bara så mycket att det är en grej, dvs man kan rampa upp intaget över tid och då kunna ta in mer utan att mage/tarm börjar klaga. Har inte än sett några "träningsprogram" dvs hur man ska rampa upp, över hur lång tid, men det lär väl komma. Så än så länge verkar det bara vara upp till var och en att testa och se vad som händer. Man bör nog inte testa första gången på göteborgsvarvet...

Jag vet att folk brutit halvvägs på vårt lopp pga magproblem, och att folk fått skita i skogen och sådant, det är sånt som händer. De som kört snabbast runt (16-20 timmar) trycker mest bara sportdryck och gels och rätt stora mängder (dock inga rekordmängder som den där VM-järnmannen). De motionärer som deltar kör med lägre intensitet och förstås lägre intag och varvar med mer vanlig mat/snacks för att hålla igång aptiten.

Självklart

Jag själv har inte bra koll på detta, jag arrangerar en ultra (Storuman Gravel XL *wink* *wink*) så jag har ett teoretiskt intresse, men pga ryggproblem mm har jag faktiskt inte kört hela sträckan i ett svep själv. Så den mer erfarenhetsbaserade kunskapen är mer begränsad, och jag utgår också från att hur magen reagerar varierar mycket person till person. Detta med att "träna magen" är rätt nytt i dessa sammanhang så finns inte så mycket skrivet om det tror jag, vet bara så mycket att det är en grej, dvs man kan rampa upp intaget över tid och då kunna ta in mer utan att mage/tarm börjar klaga. Har inte än sett några "träningsprogram" dvs hur man ska rampa upp, över hur lång tid, men det lär väl komma. Så än så länge verkar det bara vara upp till var och en att testa och se vad som händer. Man bör nog inte testa första gången på göteborgsvarvet...

Jag vet att folk brutit halvvägs på vårt lopp pga magproblem, och att folk fått skita i skogen och sådant, det är sånt som händer. De som kört snabbast runt (16-20 timmar) trycker mest bara sportdryck och gels och rätt stora mängder (dock inga rekordmängder som den där VM-järnmannen). De motionärer som deltar kör med lägre intensitet och förstås lägre intag och varvar med mer vanlig mat/snacks för att hålla igång aptiten.
Frågan var väl mer på ren svenska vad en otränad mage eller för mycket kolhydrater än man tränat magen till kan resultera i. Total katastrof och okontrollerbar/plötslig tarmtömning över hela cykeln eller ”bara” obekvämt/smärta men inget mer? Hur rädd behöver man vara för att överdriva intaget liksom.

Fördelen att träna med effektmätare är att man kan räkna på hur mycket energi du behöver få i dig. Det är inte 1:1 men det ger en bra indikation.
Bra tips, att bygga på faktisk data. Vad kör du för estimerad ratio på fett/glykogen-förbrukning för totalen? Antar att du inte fyller på det brända fettet (iaf inte för att lagrena skulle gå tomma, även om man kör långt, men det finns andra bra skäl att få i sig fett om man kör flerdagarslopp). Har du mätt på labb eller baserar du på egna men rimliga bedömningar?

Jag har bara byggt upp en uppfattning om vad jag energimässigt klarar av att få i mig. För rando så tänker jag ca 60g i en flaska, så 30g/h så tillkommer smågodis och gels på det. Cyklingen så är effekten ca 5-600 kj/h och sportdrycken är 1500kj/100g.
Fett har jag ingen aning om hur man skulle kunna räkna på. Men snickers borde täcka det behovet.

Frågan var väl mer på ren svenska vad en otränad mage eller för mycket kolhydrater än man tränat magen till kan resultera i. Total katastrof och okontrollerbar/plötslig tarmtömning över hela cykeln eller ”bara” obekvämt/smärta men inget mer? Hur rädd behöver man vara för att överdriva intaget liksom.
Magen känns svälld, mycket rapande, känsla av att man har vätska i magen som skvimpar runt, illamående, gaser, magkramper, i värre fall diarré, man spyr. Jag har dock svårt att tro att man går direkt från må superfint till diarré eller spya, utan nån slags illamående lär komma först.

Man kan förstås må illa av att få i sig för lite också...

Men ren träning av magen är att börja med en isotonisk blandning, för att kunna bygga upp till en hårdare blandning över tid.
Om du orkar sprätta i backarna i slutet av en lång runda har du fått i dig tillräckligt

Att mata gels/sportdryck efter ett schema timme efter timme är pretty hard core. 3-5 timmar går nog bra för de flesta när man hittat sin nivå, men börjar det bli riktigt många timmar kan man behöva växla in mer vanlig mat/snacks för att inte helt paja aptiten. Jag kan råka ut för att helt tappa aptit, typ känslan som precis man tillfrisknat efter magsjuka, att man är osugen på i princip allt utom kanske några väldigt specifika saker, typ ris och kokt lax, eller sursockrade haribo-persikor.

Tillbaka
Topp