Hejde
Medlem
vilka XC-däck ska jag välja?
Tycker de slits ned så fort bara. Men lättrullade, definitivtmed Burt som alternativ bak om man inte är så känslig. Eller inte så känslig relativt konditionen
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker de slits ned så fort bara. Men lättrullade, definitivtmed Burt som alternativ bak om man inte är så känslig. Eller inte så känslig relativt konditionen
Bytte nyligen från Rocket Ron fram, Racing Ralph bak (i 2.25") till den kanske något udda kombon Vittoria Barzo fram, Peyote bak (i 2.4"), båda i race-varianterna. Väger något mer per däck, ca 750g, men cykeln känns betydligt tryggare över stök tack vare framdäcket samtidigt som det subjektivt rullar minst lika bra totalt sett.Kör Peyote fram och bak. Kanon däck.
Hade svårt att Hitta fast trak gridlite 2.35 och ground control gridlite 2.35 som inte var slut eller på något avlägset distanslager. Så det blev Schwalbe istället denna gång!Nya fasttrak i gridlite fram och airtrak bak. Eller kanske dubnital fram och bak i race grip ska va trevliga och klar väta bra med.
X-King fram och Race-King bak är väl en perfekt kombination! :-)Ska cykla Mörksuggan i år för första gången! Har en gammal Grand Canyon AL från 2012 (SRAM X0 2×10) som funkat fint under bland annat 4-5 cykelvasor, bästa tid 3:30. Bytte för några år sedan framväxeln då den mjuknat och växelvajrar både fram och bak och knappt använt den sedan dess.
Vill helst inte behöva köpa nya däck då jag tror jag inte kommer att cykla så mycket mera MTB. Kollade just upp vilka däck jag har på mina två olika hjulpar, det är Continental Race King 2.2" för torrt/snabbt underlag samt Continental Mountain King II 2.2" fram och Continental X-King 2.2" bak om det blir blött/lerigt. Däcken är ett antal år gamla, men ser fräscha och friska ut.
Ni som kört tidigare, klarar jag mig runt skapligt på ovanstående däck? Startar i motionsklassen, startfålla 7 (lagom). Vill bara ta mig runt men ha en trevlig upplevelse...
Aha, hur är spåret runt Mörksuggan? Mycket mera stig? På Cykelvasan var det ju mera grusväg och Race-King både fram och bak.X-King fram och Race-King bak är väl en perfekt kombination! :-)
Ursäkta, det var ett generellt gillande; tycker att X-King fixar det mesta så länge det är varianten i ”Black-chili” både bra rull och riktigt hyfsat när det är blött/lerigt. :-)Aha, hur är spåret runt Mörksuggan? Mycket mera stig? På Cykelvasan var det ju mera grusväg och Race-King både fram och bak.
risken är dock att du kommer vilja cykla mer mtb, för mörksuggan är rolig.Vill helst inte behöva köpa nya däck då jag tror jag inte kommer att cykla så mycket mera MTB
Kör Rekon Race på Enduro hojjen konverterad till en gravel/xc. Funkar utmärkt. Det kan jag inte säga om en ända Schwalbe och Conti. Förutom andra egenskaper där Schwalbe fungerar ej för mig.Snabbrullat och tåligt för min del. Brukar aldrig få punka men det tog inte lång tid innan mitt Rekon Race gick hål och förstörde ett annars jättebra race. Tips mottages tacksamt :)
Var ligger rick jämfört med ray, ralph o burt?I långlopp eller om man cyklar mycket grusväg är Thunder burt svårslaget tycker jag..
Kombon Fast Trak 2,35 fram och bak är en banger i skogen. Stor luftkammare, lättrullat och greppvänliga.
På årets cykelvasa ska jag dock testa Rick XC 2,4.
Var ligger rick jämfört med ray, ralph o burt?
Mellan Burt och Ralph, bra allround däckVar ligger rick jämfört med ray, ralph o burt?
nu har jag ej hunnit testa ännu, men sägs vara snudd på lika lättrullat som TB, men med något bättre grepp :) Återstår att se..Var ligger rick jämfört med ray, ralph o burt?
Som framdäck märker jag ingen skillnar i rull mot Burt, men jag är ju ingen expert...Var ligger rick jämfört med ray, ralph o burt?
Ok, det ser vettigt ut. Jag har redan ray fram med burt bak. Det är lite sketch men funkarSom framdäck märker jag ingen skillnar i rull mot Burt, men jag är ju ingen expert...
En mycket trevlig bekantskap som framdäck för "grusvägsrally"! Kan inte påstå jag märkte någon skillnad i rull mot Thunder Burt, men dom här törs man ju svänga med när det går undan utförs :-)
![]()
Jag blev förvånad över hur bra Rick xc fungerar trots relativt små nabbar. Körde större delen av förra säsongen på dom och i år har jag bara kört Rick 2,4 med runt 20 psi och inserts. Enda gången jag känt att det var "fel" däckval var på dom leriga partierna under Kolmårdsbiken där jag hade några oväntade släpp. Tilläggas kör inte mkt lera, solskenscyklistSom framdäck märker jag ingen skillnar i rull mot Burt, men jag är ju ingen expert...
En mycket trevlig bekantskap som framdäck för "grusvägsrally"! Kan inte påstå jag märkte någon skillnad i rull mot Thunder Burt, men dom här törs man ju svänga med när det går undan utförs :-)
![]()
Utmärkt som bakdäck. Kan funka fram med, men själv prioriterar jag lite mer grepp fram, typ Ray, Rick eller PeyoteVad tror ni om Thunder Burt på söndagens engelbrektsturen?
Väderprognosen säger lite regn natten till söndag, är väl det som kan tala mot BurtVad tror ni om Thunder Burt på söndagens engelbrektsturen?
Hmm har Ray och peyote liggandes. Kanske får bli Burt bak och ray/peyote fram om det blir lite regnUtmärkt som bakdäck. Kan funka fram med, men själv prioriterar jag lite mer grepp fram, typ Ray, Rick eller Peyote
ralph bakdäcket greppar dåligt på hårda och våta ytor, och rullar bara sådär bra. en skrivbordsprodukt så som jag ser det. funkar väl på torrt smågrus, men vad gör inte det? rätt så slitstarkt iaf.Har precis kört Rekon Race på diverse flow i Polen inkl. en med mellan stora hopp och ett par gaps upp till 6m. Fungerade suveränt, klarade dem flesta grejer vid första åk. Undrar faktiskt om det finns någoj mening över huvudtaget att använda Minions/ Assegai för att köra sånt som typ flowbanor i Järvsö. Är egentligen sugen på att ta dem till den största hopp linje typ i smak av Rollercoaster i Hafjell.
Tror doxk fortfarande att Racing Ralph och Ray har tragiskt grepp, punkbarhet. Som dem flesta Schwalbe och Conti. Dem rullar otroligt fort men grepp är från 2005
Har precis kört Rekon Race på diverse flow i Polen inkl. en med mellan stora hopp och ett par gaps upp till 6m. Fungerade suveränt, klarade dem flesta grejer vid första åk. Undrar faktiskt om det finns någoj mening över huvudtaget att använda Minions/ Assegai för att köra sånt som typ flowbanor i Järvsö. Är egentligen sugen på att ta dem till den största hopp linje typ i smak av Rollercoaster i Hafjell.
Tror doxk fortfarande att Racing Ralph och Ray har tragiskt grepp, punkbarhet. Som dem flesta Schwalbe och Conti. Dem rullar otroligt fort men grepp är från 2005