vilka XC-däck ska jag välja?

Kör Peyote fram och bak. Kanon däck.
Bytte nyligen från Rocket Ron fram, Racing Ralph bak (i 2.25") till den kanske något udda kombon Vittoria Barzo fram, Peyote bak (i 2.4"), båda i race-varianterna. Väger något mer per däck, ca 750g, men cykeln känns betydligt tryggare över stök tack vare framdäcket samtidigt som det subjektivt rullar minst lika bra totalt sett.

Nackdelen är nog om det är blött i skogen, då misstänker jag att Peyote bak är lite halkigt. Men funkar kanon på torra stigar.

Hade Ray/Ralph tidigare. Har Maxxis Rekon Race 2.4 och kommer att byta dom till Barzo/Mezcal 2.35 som jag har på den andra cykeln.

Ska cykla Mörksuggan i år för första gången! Har en gammal Grand Canyon AL från 2012 (SRAM X0 2×10) som funkat fint under bland annat 4-5 cykelvasor, bästa tid 3:30. Bytte för några år sedan framväxeln då den mjuknat och växelvajrar både fram och bak och knappt använt den sedan dess.

Vill helst inte behöva köpa nya däck då jag tror jag inte kommer att cykla så mycket mera MTB. Kollade just upp vilka däck jag har på mina två olika hjulpar, det är Continental Race King 2.2" för torrt/snabbt underlag samt Continental Mountain King II 2.2" fram och Continental X-King 2.2" bak om det blir blött/lerigt. Däcken är ett antal år gamla, men ser fräscha och friska ut.

Ni som kört tidigare, klarar jag mig runt skapligt på ovanstående däck? Startar i motionsklassen, startfålla 7 (lagom). Vill bara ta mig runt men ha en trevlig upplevelse...

Ska cykla Mörksuggan i år för första gången! Har en gammal Grand Canyon AL från 2012 (SRAM X0 2×10) som funkat fint under bland annat 4-5 cykelvasor, bästa tid 3:30. Bytte för några år sedan framväxeln då den mjuknat och växelvajrar både fram och bak och knappt använt den sedan dess.

Vill helst inte behöva köpa nya däck då jag tror jag inte kommer att cykla så mycket mera MTB. Kollade just upp vilka däck jag har på mina två olika hjulpar, det är Continental Race King 2.2" för torrt/snabbt underlag samt Continental Mountain King II 2.2" fram och Continental X-King 2.2" bak om det blir blött/lerigt. Däcken är ett antal år gamla, men ser fräscha och friska ut.

Ni som kört tidigare, klarar jag mig runt skapligt på ovanstående däck? Startar i motionsklassen, startfålla 7 (lagom). Vill bara ta mig runt men ha en trevlig upplevelse...
X-King fram och Race-King bak är väl en perfekt kombination! :-)

Aha, hur är spåret runt Mörksuggan? Mycket mera stig? På Cykelvasan var det ju mera grusväg och Race-King både fram och bak.
Ursäkta, det var ett generellt gillande; tycker att X-King fixar det mesta så länge det är varianten i ”Black-chili” både bra rull och riktigt hyfsat när det är blött/lerigt. :-)

både befintlig cykel och däck låter utmärkt för mörksuggan, det är snabba otekniska stigar. jag hade kört race king fram och bak, men kanske x-king fram om det är blött.

Vill helst inte behöva köpa nya däck då jag tror jag inte kommer att cykla så mycket mera MTB
risken är dock att du kommer vilja cykla mer mtb, för mörksuggan är rolig.

Snabbrullat och tåligt för min del. Brukar aldrig få punka men det tog inte lång tid innan mitt Rekon Race gick hål och förstörde ett annars jättebra race. Tips mottages tacksamt :)
Kör Rekon Race på Enduro hojjen konverterad till en gravel/xc. Funkar utmärkt. Det kan jag inte säga om en ända Schwalbe och Conti. Förutom andra egenskaper där Schwalbe fungerar ej för mig.

Rekon Race är min favo XC däck nu Bonty slutade producera XR2

Experience may Vary.

Tack för svaren, låter bra och vi får se vilket väder det blir under Mörksuggehelgen i Rättvik. Men det känns lugnare nu att veta att det kommer att fungera med mina däck. Alla är ”Black-chili” varianter.

Jag har kört dubbel Mescal på min XC hardtail men i förrgår var det vått och regn. En rot tog mitt framhjul och jag fortsatte över styret. Ingen större skada skedd men det fick mig att överväga om jag ska fortsätta med Mescals. Har haft dom i 4 månader och har aldrig känt mig 100 på var jag har dom. Dom är ju härligt snabba på grusväg och asfalt men på stig känner jag mig aldrig riktigt säker - speciellt när det är vått.

Vad finns det för alternativ? Min omedelbara tanke var Ralph bak och Ray fram. Finns det andra spännande kombinationer som ligger bra som allround. De ska kunne klara våta stenar och rötter 😂

Var ligger rick jämfört med ray, ralph o burt?
Som framdäck märker jag ingen skillnar i rull mot Burt, men jag är ju ingen expert...

Som framdäck märker jag ingen skillnar i rull mot Burt, men jag är ju ingen expert...
Ok, det ser vettigt ut. Jag har redan ray fram med burt bak. Det är lite sketch men funkar

Jag blev förvånad över hur bra Rick xc fungerar trots relativt små nabbar. Körde större delen av förra säsongen på dom och i år har jag bara kört Rick 2,4 med runt 20 psi och inserts. Enda gången jag känt att det var "fel" däckval var på dom leriga partierna under Kolmårdsbiken där jag hade några oväntade släpp. Tilläggas kör inte mkt lera, solskenscyklist 🌞

Har precis kört Rekon Race på diverse flow i Polen inkl. en med mellan stora hopp och ett par gaps upp till 6m. Fungerade suveränt, klarade dem flesta grejer vid första åk. Undrar faktiskt om det finns någoj mening över huvudtaget att använda Minions/ Assegai för att köra sånt som typ flowbanor i Järvsö. Är egentligen sugen på att ta dem till den största hopp linje typ i smak av Rollercoaster i Hafjell.

Tror doxk fortfarande att Racing Ralph och Ray har tragiskt grepp, punkbarhet. Som dem flesta Schwalbe och Conti. Dem rullar otroligt fort men grepp är från 2005

Har precis kört Rekon Race på diverse flow i Polen inkl. en med mellan stora hopp och ett par gaps upp till 6m. Fungerade suveränt, klarade dem flesta grejer vid första åk. Undrar faktiskt om det finns någoj mening över huvudtaget att använda Minions/ Assegai för att köra sånt som typ flowbanor i Järvsö. Är egentligen sugen på att ta dem till den största hopp linje typ i smak av Rollercoaster i Hafjell.

Tror doxk fortfarande att Racing Ralph och Ray har tragiskt grepp, punkbarhet. Som dem flesta Schwalbe och Conti. Dem rullar otroligt fort men grepp är från 2005
ralph bakdäcket greppar dåligt på hårda och våta ytor, och rullar bara sådär bra. en skrivbordsprodukt så som jag ser det. funkar väl på torrt smågrus, men vad gör inte det? rätt så slitstarkt iaf.

ray framdäcket har jag nu både fram och bak. kombon rullar ifrån det mesta, och greppet helt ok, ffa sidogreppet.

Jag är riktigt nöjd med Dubnital. Kör med deras trail-casing och det greppigare gummit Grip fram och Rapid bak, väger ändå bara 715 resp 730 gram. Bra grepp i väta och väldämpade för att vara xc-däck. Enda negativa hittills är att bakdäcket släpper igenom för mycket luft genom sidoväggarna. Var ute i tre och en halv timme och tappade 4 psi. Ska se om jag kan rubba insidan lite försiktigt och testa Orange Seal istället för Stans, OS brukar bilda en latexfilm på insidan på ett helt annat sätt än Stans tycker jag.
Tittade på lite tester och valde bort Schwalbe som verkar ha ett något sämre punkaskydd. Maxxis verkar inte vara intresserade av xc. Aspen är ingen höjdare och Rekon Race är 100+ gram för tungt.

Dirt-åkare kör ofta Ikon fram och DTH bak, så Rekon Race borde också funka på slätt flow, åtminstone i Sverige där det aldrig blir för torrt och sandigt.

Man måste dock hålla koll på hastigheten. När min son körde Barbro på sin (24") dirt med Holy Roller fram och Billy Bonkers bak behövde han bromsa hela tiden för att inte overshota alla hopp.

Dirt-åkare kör ofta Ikon fram och DTH bak, så Rekon Race borde också funka på slätt flow, åtminstone i Sverige där det aldrig blir för torrt och sandigt.

Man måste dock hålla koll på hastigheten. När min son körde Barbro på sin (24") dirt med Holy Roller fram och Billy Bonkers bak behövde han bromsa hela tiden för att inte overshota alla hopp.
Dirtåkare gör konstiga grejer utanför Dörten. Typ köra grova DH spår med Ardent i 3 bar. Livsfarligt. Egentligen har jag åkt med sonnen och orkade inte byta till grova däck. Ser lite poäng att try harda och välja sån setup frivilligt för en gubbresa till park :) Skulle dock inte våga köra park med Rwcing Ray eller Dubnital. Menade mest att Rekon Race är imponerande greppmässigt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp