Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Har missat att delta här på någon vecka. Har varit fantastiskt skönt väder, slapp till och med regnet idag. Min enda problematik är att något baktill känns segt/"knakar". Jobbiga är att det finns begränsat med bovar att kolla av. Hoppas att det endast är kedjan som är utspänd/slut...

Aningen svalare idag än igår, så det fick bli en tunn jacka. Enveten blåst som inte kunde bestämma sig från vilket håll den skulle komma.
Vasabron har sedan igår eftermiddag fått inledda cykelbanor. Södergående har nu hela tidigare cykelbanan och norrgående leds ut i del av vägbanan med betongbarriär ut mot övriga trafiken. Det ger mer och välbehövlig plats på cykelbanan!

Andra dagen med Södermälarstrand återöppnad. (ska ha öppnats i fredags eftermiddag) Så skönt att slippa Hornsgatan! 🥳
Prisa Gud! Skulle precis ställa frågan om någon visst när den skulle öppna. Då kan jag tryggt återgå till min ordinarie pendling även om jag sjukt nog kommer sakna Västerbron lite

Inte en enda pendlingdag denna vecka, monsunregn efter monsunregn har avlöst varandra. Och skall man få barnen att vilja cykla framgent så tror jag inte att monsunregn är den typen av väder de föredrar vid pendlingen. Man får ta det pö om pö med dem. Först upprätta en rutin därefter introducera monsunregn.

Men men kroppen verkar i alla fall gilla att få återhämtning.

Aningen svalare idag än igår, så det fick bli en tunn jacka. Enveten blåst som inte kunde bestämma sig från vilket håll den skulle komma.
Vasabron har sedan igår eftermiddag fått inledda cykelbanor. Södergående har nu hela tidigare cykelbanan och norrgående leds ut i del av vägbanan med betongbarriär ut mot övriga trafiken. Det ger mer och välbehövlig plats på cykelbanan!
Ja, det där blir nog jättebra! Men för mig som brukar ta vägbanan norrgående på Vasabron för att gena rakt över mot Sheraton och in på Vasagatan blev det något sämre när ena körfältet norrgående försvann. Jaja, man får ta en för laget.

Blev löppendling hem för första gången i år. En halvmara i lugnt tempo, bl a genom Sicklaskiftet och Hellas.
All form av "träningspendling" är fantastiskt bra och rent otroligt tidseffektiv, lite synd att det tog ca 50 år i livet att inse detta men bättre sent än aldrig. Jag hade bra rutiner för löppendling i höst/vinter vilket fungerade mycket bra (16,5 km x 2 cirka en gång/vecka) men kom ifrån det av anledningar. Nu behövs mer cykelfokus, ska försöka komma igång med löppendlandet igen efter sommaren. (y)

Senast ändrad:
All form av "träningspendling" är fantastiskt bra och rent otroligt tidseffektiv, lite synd att det tog ca 50 år i livet att inse detta men bättre sent än aldrig. Jag hade bra rutiner för löppendling i höst/vinter vilket fungerade mycket bra (16,5 km x 2 cirka en gång/vecka) men kom ifrån det av anledningar. Nu behövs mer cykelfokus, ska försöka komma igång med löppendlandet igen efter sommaren. (y)
Planen var att börja under våren, men jag är tyvärr lat av naturen.

Har nya lätta kolfiberhjul på racern nu. Shit vilken skillnad i acceleration och uppför backar. Det var ju bara att trampa hårdare så går det både snabbare och blir enklare att trampa??? Det gick inte förut, var alltid en vägg till slut så jag fick växla till lättaste/näst lättaste växeln och be gud om nåd. Nu när jag trampar hårdare är det som att jag har en kniv under fötterna som skär genom smör istället för en tegelvägg.

Nu förstår jag hur vissa elitpendlare kunde ta sig upp för Västerbron så lätt.

Kommer åka förbi varenda elcyklist såhär nu
IMG_4136.gif

Senast ändrad:
Har missat att delta här på någon vecka. Har varit fantastiskt skönt väder, slapp till och med regnet idag. Min enda problematik är att något baktill känns segt/"knakar". Jobbiga är att det finns begränsat med bovar att kolla av. Hoppas att det endast är kedjan som är utspänd/slut...
Idag slapp jag inte regnet. Dyblöt. Mycket trafik i hornstull på vägen hem, stökigt. Blev nästan träffad bredsida av en ivrig taxi som skulle korsa körfält i det stora hela, skåpmat vid detta laget.

Var endast cykeln som fungerade felfritt idag. Roslagsbanan strömavbrott till jobbet. Röda linjen fortsatta problem sedan Sthlm maraton, så krypfart både till och från. Även Gröna linjen problem på vägen hem så även den fick man vänta extra på...

VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA?

men det fanns gott om plats att cykla bredvid dem. Kvinnan tokplingar för att hon tycker att de är ivägen, antar jag. Tjejgruppen går typ rakt fram, kvinnan åker in den yttersta av dem med axeln, tänk hockeytackling.
Det normala är att ta ner tempot när trängseln ökar, när man kommer ifatt, när man behöver ta hänsyn till andra. Men jag har en spaning om att några istället tänder till, blir mer aggressiva, ökar hastigheten, kör mer nära och gärna plingar. Oftast sitter dessa personer i bil, men med ökad elektrifiering kan de ses framföra andra fordon ute i trafiken.

Det normala är att ta ner tempot när trängseln ökar, när man kommer ifatt, när man behöver ta hänsyn till andra. Men jag har en spaning om att några istället tänder till, blir mer aggressiva, ökar hastigheten, kör mer nära och gärna plingar. Oftast sitter dessa personer i bil, men med ökad elektrifiering kan de ses framföra andra fordon ute i trafiken.
Var varken trångt eller elektrifierat. Två cyklar och tre tonårstjejer som gick på ett övergångsställe. Fanns n0ll anledning (kvinnan på cykel var också jävligt långsam så det gick inte att sänka tempot)

OBS!!!
Ny omledning av cykelbanan på Götgatan. Nu är den omdragen upp på trottoaren vid Victoria igen och gatubrunnarna sticker upp nån dm ovan omkringliggande ytor, så var vaksamma om ni passerar där.
Annars skön morgon genom stan. Dock verkade vissa bilister ha lämnat huvudet hemma på kudden.....

God morgon, många idioter på vägarna idag. Sa till en kille att han gärna får gå på gångbanan, ja men det är ju det jag gör. NEJ du går på cykelbanan, det visas tydligt av figurerna med cykel som är målade på marken. Men det var väl inte tillräckligt tydligt.
I övrigt en lugn pendling fartmässigt, men tung pendling med cykelvagn hela vägen till jobbet. Tänkte att då slipper jag cykla förbi dagis på vägen hem och kan ta en annan väg, men såhär i efterhand så kanske jag borde gjort annorlunda. Tur man kan torka upp svetten under dagen och att man kan fylla på med vätska.

Vacker, snabb och hetsig pendling. Tog nog i lite för mycket egentligen men skitsamma det blir träning ändå. Någonstans längs Vasagatan har vi grönt och jag ser då en Tesla som blinkar och har påbörjat sväng innan jag (som är längst fram i ledet nu) kommit dit så jag ligger på bromsen såklart. Bilarna bakom blinkar inte, så jag tar det som att dom inte ska svänga såklart. Så jag gör mig beredd på att fortsätta framåt MEN antar alltid det värsta och är förberedd på att den som kör är en idiot som svänger ändå utan att blinka. Så blir det också såklart. Så jag kan undvika krock men hamnar fortfarande framför bilen som nu stannat mitt i svängen och markerar lite genom att göra blinktecken till föraren. Arg var jag pga adrenalinet från både incidenten men också pga den hetsiga hårdpendlingen fram tills nu.

Då hör jag honom. Gubben jag passerade på en brompton(?)/minicykel lite tidigare. Han säger nåt i stil med ”(…) blinkersen ur funktion (…)” och ler brett till mig. Då sker en slags kommunikation mellan raderna bland oss cyklister som är oskyddade och mer utsatta, känner en varm gemenskap där vi kan enas om att den här bilisten gjorde fel. Det sker snabbt och jag ler (hoppas jag) tillbaka och säger typ ”aa verkligen” och skrattar lite. Ler brett hela resten av vägen till jobbet efter det. Vet inte varför jag blev så glad av interaktionen men det vände hela mitt humör på en sekund. Ångrade därefter att jag nog betett mig lite väl hetsigt och får en tankeställare. Varför har jag så bråttom för? Måste jag köra om varje cyklist bara för att jag kan?

Ingen stor grej egentligen men ville bara dela detta wholesome ögonblick under dagens pendling. Ser fram emot att bete mig lite schysstare och ta det lugnare framöver. Sluta stressa fram liksom.

Också skönt att slippa Hornsgatan men tusan vad smal Söder Mälarstrand känns nu med räcken på ena sidan och träd på andra. Det är inget nytt men det blir en kontrast mot Hornsgatan som känns bredare bara för att det är ”öppet” på båda sidor. Och herregud vad beläggningen är ojämn och bucklig med sprickor och annat som inte finns på Hornsgatans körfält. Trots detta var det mycket behagligare att ta Söder Mälarstrand ändå.

Vacker, snabb och hetsig pendling. Tog nog i lite för mycket egentligen men skitsamma det blir träning ändå. Någonstans längs Vasagatan har vi grönt och jag ser då en Tesla som blinkar och har påbörjat sväng innan jag (som är längst fram i ledet nu) kommit dit så jag ligger på bromsen såklart. Bilarna bakom blinkar inte, så jag tar det som att dom inte ska svänga såklart. Så jag gör mig beredd på att fortsätta framåt MEN antar alltid det värsta och är förberedd på att den som kör är en idiot som svänger ändå utan att blinka. Så blir det också såklart. Så jag kan undvika krock men hamnar fortfarande framför bilen som nu stannat mitt i svängen och markerar lite genom att göra blinktecken till föraren. Arg var jag pga adrenalinet från både incidenten men också pga den hetsiga hårdpendlingen fram tills nu.

Då hör jag honom. Gubben jag passerade på en brompton(?)/minicykel lite tidigare. Han säger nåt i stil med ”(…) blinkersen ur funktion (…)” och ler brett till mig. Då sker en slags kommunikation mellan raderna bland oss cyklister som är oskyddade och mer utsatta, känner en varm gemenskap där vi kan enas om att den här bilisten gjorde fel. Det sker snabbt och jag ler (hoppas jag) tillbaka och säger typ ”aa verkligen” och skrattar lite. Ler brett hela resten av vägen till jobbet efter det. Vet inte varför jag blev så glad av interaktionen men det vände hela mitt humör på en sekund. Ångrade därefter att jag nog betett mig lite väl hetsigt och får en tankeställare. Varför har jag så bråttom för? Måste jag köra om varje cyklist bara för att jag kan?

Ingen stor grej egentligen men ville bara dela detta wholesome ögonblick under dagens pendling. Ser fram emot att bete mig lite schysstare och ta det lugnare framöver. Sluta stressa fram liksom.

Också skönt att slippa Hornsgatan men tusan vad smal Söder Mälarstrand känns nu med räcken på ena sidan och träd på andra. Det är inget nytt men det blir en kontrast mot Hornsgatan som känns bredare bara för att det är ”öppet” på båda sidor. Och herregud vad beläggningen är ojämn och bucklig med sprickor och annat som inte finns på Hornsgatans körfält. Trots detta var det mycket behagligare att ta Söder Mälarstrand ändå.

Ja, jag är nog själv dålig på detta ibland. Dvs för mig är pendlingen (förutom transporten "på köpet") träning vilket kanske anses "icke korrekt" bland vissa självutbildade "poliser" både i trafiken och här i forumet. Men man måste ändå självklart cykla säkert samt snyggt, jag försöker verkligen hålla denna balans men ibland går det att diskutera.

Skulle tro att det generellt är så här: Hastighetsmässigt går det ofta lite väl snabbt men att jag ändå cyklar "bra" rent generellt men det är mycket viktigt att vara självkritisk och minimera riskerna, annars smäller det stenhårt en vacker dag. Dvs att man trycker på där man kan trycka på men taggar ner där man bör tagga ner (egentligen inte så mycket svårare än så). Hur mycket jag pendlat sedan hösten 2020 är jag inte helt hundra på men gissar på ca 3600 mil, hittills har det gått bra. Tycker inte heller jag upplever ens hälften så mycket drama som rapporteras in i denna tråd. 😅

Generellt handlar väldigt mycket om att inte lita för mycket på bilar, gångare, övriga pendlare samt även trafikljusen. Jag tror inte man blir så mycket gladare när man väl ligger där bara för att man "själv gjorde rätt" (med undantag för "självutbildade" poliser).

Sedan är det så klart j-kligt bra om man håller sig lugn också och inte hetsas upp för lätt. Jag är ju generellt kolugn som person men kan bli sur över tex självutbildade "poliser" som snäser mkt grova oartiga kommentarer till andra samt till en själv 🙃 (då har jag tyvärr j-kligt svårt hålla käft oavsett om personen i fråga har rätt eller fel i sak). Blowout snytare är inga favoriter heller (vilket är överraskande vanligt även om det är mindre drama nu än under Covid). 😉

Senast ändrad:
Ja, jag är nog själv dålig på detta ibland. Dvs för mig är pendlingen (förutom transporten "på köpet") träning (vilket kanske anses "icke korrekt" bland vissa självutbildade "poliser" både i trafiken och här i forumet) men man måste ändå självklart cykla säkert samt snyggt, jag försöker verkligen hålla denna balans men ibland går det att diskutera.

Skulle tro att det är så här: Hastighetsmässigt går det ofta lite väl snabbt men att jag ändå cyklar "bra" rent generellt men det är mycket viktigt att vara självkritisk och minimera riskerna, annars smäller det stenhårt en vacker dag. Dvs att man trycker på där man kan trycka på men taggar ner där man bör tagga ner (egentligen inte så mycket svårare än så). Hur mycket jag pendlat sedan hösten 2020 är jag inte helt hundra på men gissar på ca 3600 mil.
Man blir ju lite hemmablind också till slut. Sträckan man kört flera gånger i veckan tar bara några veckor/månader innan man känner sig som supermannen på. Man är hemma, kan varenda sväng, rödljus och backe. Där framme kommer ett skarpt brunnslock så jag slänger ett öga bakåt redan nu och förbereder mig för att undvika det. Det gör att jag kan trycka på där jag kan trycka på som du säger. Kommer det något ”störningsmoment” i vägen typ en långsam cyklist så kan jag i huvudet muttra lite och känna att dom är i vägen, och eftersom jag känner mig superbekväm på den här sträckan kan jag också köra om säkert (enligt mig). Men det betyder ju inte att andra uppfattar mig som säker eller att jag cyklar snyggt och schysst. Speciellt vanliga motionärer som bara cyklar för transport och inte ens vet vad Strava är. Så man behöver lite perspektiv och empati ibland.

Nu är jag inte helt säker på att andra uppfattar mig som en galning alls men när jag reflekterar så skulle det absolut kunna uppfattas så. Jag vet inte. Brukar aldrig köra om tex när det är möte och håller bra avstånd, räknar alltid med att andra kommer göra nåt oväntat osv osv.

Så jag kan undvika krock men hamnar fortfarande framför bilen som nu stannat mitt i svängen och markerar lite genom att göra blinktecken till föraren.
Hur ser det hemliga blinktecknet ut? Ibland pekar jag på blinkerslampan och glor surt på föraren.

Min egen pendling var lika bra som senast. 15 grader, sol och svag vind känns perfekt. Ingen större trängsel heller. Hoppas slippa regn på hemvägen.

Hur ser det hemliga blinktecknet ut? Ibland pekar jag på blinkerslampan och glor surt på föraren.

Min egen pendling var lika bra som senast. 15 grader, sol och svag vind känns perfekt. Ingen större trängsel heller. Hoppas slippa regn på hemvägen.
Blinka lilla stjärna-tecken är nog en bra beskrivning. Som när barn ska visa ”tusen miljarder” med händerna.

Ja, jag är nog själv dålig på detta ibland. Dvs för mig är pendlingen (förutom transporten "på köpet") träning vilket kanske anses "icke korrekt" bland vissa självutbildade "poliser" både i trafiken och här i forumet. Men man måste ändå självklart cykla säkert samt snyggt, jag försöker verkligen hålla denna balans men ibland går det att diskutera.

Skulle tro att det generellt är så här: Hastighetsmässigt går det ofta lite väl snabbt men att jag ändå cyklar "bra" rent generellt men det är mycket viktigt att vara självkritisk och minimera riskerna, annars smäller det stenhårt en vacker dag. Dvs att man trycker på där man kan trycka på men taggar ner där man bör tagga ner (egentligen inte så mycket svårare än så). Hur mycket jag pendlat sedan hösten 2020 är jag inte helt hundra på men gissar på ca 3600 mil, hittills har det gått bra. Tycker inte heller jag upplever ens hälften så mycket drama som rapporteras in i denna tråd. 😅

Generellt handlar väldigt mycket om att inte lita för mycket på bilar, gångare, övriga pendlare samt även trafikljusen. Jag tror inte man blir så mycket gladare när man väl ligger där bara för att man "själv gjorde rätt" (med undantag för "självutbildade" poliser).

Sedan är det så klart j-kligt bra om man håller sig lugn också och inte hetsas upp för lätt. Jag är ju generellt kolugn som person men kan bli sur över tex självutbildade "poliser" som snäser mkt grova oartiga kommentarer till andra samt till en själv 🙃 (då har jag tyvärr j-kligt svårt hålla käft oavsett om personen i fråga har rätt eller fel i sak). Blowout snytare är inga favoriter heller (vilket är överraskande vanligt även om det är mindre drama nu än under Covid). 😉

Ja om man kör som en galning konstant kan man räkna med att det går åt helvete. Kan man däremot paca sig själv och se till vad det kan bli för konsekvenser av sitt handlande så lever man nog generellt längre.

Snot rocket kör man ju enbart om man inte har någon i närheten och så siktar man ut mot diket. Allt för att ingen annan skall få en snot rocket på sig. Annars får man faktiskt klara sig tills man har tillgänglighet till en näsduk.

...igår var det härligt väder, sedan kom en kraftig skur och vi satt på jobbet (fler som cyklar) och kollade regn-radar. När allt var över så hoppade iaf jag på cykeln och tog mig hemåt. 10 tramptag senare var brallorna fulla med grus och jag behövde skölja av cykeln när jag kom hem. Missade att det var blött på maken och tänkte inte på konsekvenserna av det. Jisses.

Kompisen drog hem 30 min senare och fick tydligen en väldigt torr och fin tur (50 km).. Jaja, alltid lär man sig något (igen).

...igår var det härligt väder, sedan kom en kraftig skur och vi satt på jobbet (fler som cyklar) och kollade regn-radar. När allt var över så hoppade iaf jag på cykeln och tog mig hemåt. 10 tramptag senare var brallorna fulla med grus och jag behövde skölja av cykeln när jag kom hem. Missade att det var blött på maken och tänkte inte på konsekvenserna av det. Jisses.

Kompisen drog hem 30 min senare och fick tydligen en väldigt torr och fin tur (50 km).. Jaja, alltid lär man sig något (igen).
Ja, jag drog ca 18.15 och fick en riktigt fin 45 km tur (dvs "pendling med omväg"). 🙂

Edit: Himlen ser mörk ut igen...

Senast ändrad:
OBS!!!
Ny omledning av cykelbanan på Götgatan. Nu är den omdragen upp på trottoaren vid Victoria igen och gatubrunnarna sticker upp nån dm ovan omkringliggande ytor, så var vaksamma om ni passerar där.
Annars skön morgon genom stan. Dock verkade vissa bilister ha lämnat huvudet hemma på kudden.....
Värsta pumptracken ju iallafall imorse när man hade fri lejd 🤪😜

Lovade ju mig själv här ovan att jag skulle ta det lugnt och inte stressa. Men det blev race mot diverse andra måltavlor ändå på hemvägen. Allt ifrån elcyklister till träningscyklister in disguise (jag ser er när ni kör med klickpedaler och racerhjälm trots era jeans och skjortor) fick smaka kränkning. Tror inte dom andra var medvetna om tävlingen eller tävlade mot mig tillbaka.

Klarade mig från regnet. Hade dock klätt mig för regn med regnjacka och gallonhuva under hjälmen. Såg nog inte riktigt klok ut när jag nådde city och regnet hade lagt sig. Torrt på backen där också. Då började jag istället koka som en kräfta inuti regnjackan så huvan fick iallafall åka av vid Slussen. Skulle tagit av jackan också för så blöt har jag inte varit på länge. Det fullkomligt droppade svett på golvet i cykelrummet när jag skulle låsa cykeln.

Overall en bra pendlardag ändå. 3,5/5 TdF-tecken.

Lovade ju mig själv här ovan att jag skulle ta det lugnt och inte stressa. Men det blev race mot diverse andra måltavlor ändå på hemvägen. Allt ifrån elcyklister till träningscyklister in disguise (jag ser er när ni kör med klickpedaler och racerhjälm trots era jeans och skjortor) fick smaka kränkning. Tror inte dom andra var medvetna om tävlingen eller tävlade mot mig tillbaka.

Klarade mig från regnet. Hade dock klätt mig för regn med regnjacka och gallonhuva under hjälmen. Såg nog inte riktigt klok ut när jag nådde city och regnet hade lagt sig. Torrt på backen där också. Då började jag istället koka som en kräfta inuti regnjackan så huvan fick iallafall åka av vid Slussen. Skulle tagit av jackan också för så blöt har jag inte varit på länge. Det fullkomligt droppade svett på golvet i cykelrummet när jag skulle låsa cykeln.

Overall en bra pendlardag ändå. 3,5/5 TdF-tecken.
Du verkar vara på g nu, tappa inte detta. 👍

Värsta pumptracken ju iallafall imorse när man hade fri lejd 🤪😜
Exakt det tänkte jag också när jag passerade där på hemvägen - det måste vara rena himmelriket för en hoppsugen MTBare, som gjort för att få till riktigt bra luftfärder.

Hempendlingen i övrigt helt ok. Reflekterar som många andra över ens egen hastighet på pendlingen. Även jag anser mig vara en förhållandevis van cyklist och pendlare. Jag trycker på och kör förhållandevis snabbt men är vaksam av gammal vana och försöker förutse presumtiva hinder eller faror, visar hänsyn mot andra och anpassar mig och hastigheten efter situationen. Det är dock inte alltid det räcker, det går inte alltid att förutse situationer och på senaste tiden tycker jag det blivit lite väl mycket "ojojOJOJOJJ!!!!" situationer, vilket drar ner både mungiporna och lusten att cykla genom stan.
Glädjande dock att ta del av andra pendlares tankar kring sin egen roll och beteende som cyklist, och jag vill nog ändå säga att merparten av oss på forumet ändå har ambitionen att cykla "snyggt".

Jag är ganska ny på det här med cykelpendling. Men håller redan på att gå upp i molekyler när folk bara helt sonika stegar rakt in i cykelbanan trots att man signalerar med ringklockan att man är på väg.

Men bara en nära döden upplevelse på hemvägen. Det hjälper ju inte att man då kommer med cykelvagnen som är tung att få igång igen.

I övrigt gick pendlingen hem över kanon. Nu skall jag bara spänna växelvajern en runda till så att jag får fullt set av växlar. Den var coated och gled i derailleurn när jag försökte växla upp framklingan. Men men 8 växlar räckte för att komma hem 😂

Men dagar som idag när solen skiner slår det att sitta i bilköer även om det tar längre tid hem. Dessutom älskar jag när man trampar förbi epa-traktorer, alla elsparkcyklar och elcyklarna.

Men med det sagt så förstår jag att det är betydligt mycket fler som cyklar i storstan.

Inga positiva känslor kring den, fortfarande lite skärrad sen jag höll på att frontalkrocka med en som vinglade över på fel sida medans hon kollade i mobiltelefonen, ropade åt henne att det där inte var så smart, inte direkt så att jag fick någon ursäkt eller att hon verkade lära sig något, hon tittade upp på mig en kort stund för att sedan fortsätta cykla med näsan nere i telefonen....

Tillbaka
Topp