Ja, jag är nog själv dålig på detta ibland. Dvs för mig är pendlingen (förutom transporten "på köpet") träning vilket kanske anses "icke korrekt" bland vissa självutbildade "poliser" både i trafiken och här i forumet. Men man måste ändå självklart cykla säkert samt snyggt, jag försöker verkligen hålla denna balans men ibland går det att diskutera.
Skulle tro att det generellt är så här: Hastighetsmässigt går det ofta lite väl snabbt men att jag ändå cyklar "bra" rent generellt men det är mycket viktigt att vara självkritisk och minimera riskerna, annars smäller det stenhårt en vacker dag. Dvs att man trycker på där man kan trycka på men taggar ner där man bör tagga ner (egentligen inte så mycket svårare än så). Hur mycket jag pendlat sedan hösten 2020 är jag inte helt hundra på men
gissar på ca 3600 mil, hittills har det gått bra. Tycker inte heller jag upplever ens hälften så mycket drama som rapporteras in i denna tråd.
Generellt handlar väldigt mycket om att inte lita för mycket på bilar, gångare, övriga pendlare samt även trafikljusen. Jag tror inte man blir så mycket gladare när man väl ligger där bara för att man "själv gjorde rätt" (med undantag för "självutbildade" poliser).
Sedan är det så klart j-kligt bra om man håller sig lugn också och inte hetsas upp för lätt. Jag är ju generellt
kolugn som person men kan bli sur över tex självutbildade "poliser" som snäser mkt grova oartiga kommentarer till andra samt till en själv

(då har jag tyvärr j-kligt svårt hålla käft oavsett om personen i fråga har rätt eller fel i sak). Blowout snytare är inga favoriter heller (vilket är överraskande vanligt även om det är mindre drama nu än under Covid).