Köra Vätternrundan 2026

Köra Vätternrundan 2026
1000028627.webp

Kort etapp vidare till Jönköping. Rullade mest solo i lite lugnare tempo. Skönt. Mörkt nu. Regnat lite i perioder. I en nedförsbacke in mot Jönköping regnade det så hårt att jag fick ont i nyllet. Annars har det varit lugnt på väderfronten. Dassbesöket i Ölmstad gjorde underverk för välbefinnandet.

En km innan depån i Norrköping hade någon krossat glas i vägbanan. Tack till mötande bilist som tutade så klungan saktade ner och såg glaset. Ingen punka peppar peppar.

Köra Vätternrundan 2026
Nu i Hjo. Hittade en trevlig kille att snacka med några mil efter Jönköping som jag kunde ligga och snacka skit med tills mina vevar helt plötsligt låste sig några km från Hjo. Kunde helt plötsligt inte trampa. Saktade ner och kunde konstatera att bakre flaskställets ena skruv var borta. Flaskstället hade vridit sig så att flaskan blockerade så jag inte kunde trampa. La flaskan i ryggfickan och började jaga ikapp min nyfunna kompis. Kom ikapp precis innan depån men han med familj skulle rulla vidare. Fick en ny skruv till flaskstället monterad av cykelmekarna i depån och nu käkar jag lasagne.

Köra Vätternrundan 2026
Nu i Hjo. Hittade en trevlig kille att snacka med några mil efter Jönköping som jag kunde ligga och snacka skit med tills mina vevar helt plötsligt låste sig några km från Hjo. Kunde helt plötsligt inte trampa. Saktade ner och kunde konstatera att bakre flaskställets ena skruv var borta. Flaskstället hade vridit sig så att flaskan blockerade så jag inte kunde trampa. La flaskan i ryggfickan och började jaga ikapp min nyfunna kompis. Kom ikapp precis innan depån men han med familj skulle rulla vidare. Fick en ny skruv till flaskstället monterad av cykelmekarna i depån och nu käkar jag lasagne.
Påminner mig om igår när det började skrapa varannat tramptag. "Men vad är det för fel NU då?". Det var bara pumpen som vridit sig lite, så tillhörande slangmunstycke skrapade i veven.

Starkt jobbat, förresten. Jag vaknade för 20 minuter sedan, 2:53 och då lät det som det regnade en hel del. Nu verkar det dock ha lugnat ned sig. Ett par timmar till start nu...

Köra Vätternrundan 2026
Skönt att det löste sig så smidigt.
Hoppas du får en behaglig avslutning på turen.

Köra Vätternrundan 2026
Kan ju ta och avsluta storyn också. På väg ut från Hjo hittade jag en klunga med starka tyskar och trevliga svenska grabbar som jag hakade på. Någon gång efter vi lämnat depån kom regnet till slut. I depån därefter (Töreboda?) tog jag fel på klunga och hamnade istället med ett gäng trevliga finnar. Åkte med dessa genom det allt mer tilltagande regnet. På väg mot Zinkgruvan började mina växlar krångla och precis innan monsterbacken upp dit gick bakväxelvajern av. 12 km till nästa depå. Bestämde mig för att försöka ta mig upp för alla backar på 34/11, vilket gick med mycket vilja och möda. I depån sökte jag upp cykelmeken som i princip gjorde allt fel så det hela slutade med att jag fixade min egen cykel. Men han var väldigt trevlig åtminstone så det livade ändå upp. Sen cyklade jag resterande 3 mil till mål, nu med fungerande växlar. I mål kom jag till slut strax innan 9.

Jösses vilken tur. Mindre jobbigt än förväntat men regnet gjorde sitt för misären. Oklart om jag kommer köra igen. Om någon kompis vill kanske. Annars tror jag det får bli randonné när lusten att cykla långt kommer tillbaka. Just nu är den ganska död haha.

Köra Vätternrundan 2026
5:21 i Karlsborg. Så drygt 38 km/h i snitt dit. För sub-8 krävs närmare 42 km/h på resten.

Edit: Blir intressant att se om de i videon kommer att säga något om hur de hanterade vätskebiten - allt med från början, påfyllning i officiella depåer, egen fuldepå, …

Senast ändrad:
Köra Vätternrundan 2026
5:21 i Karlsborg. Så drygt 38 km/h i snitt dit. För sub-8 krävs närmare 42 km/h på resten.

Edit: Blir intressant att se om de i videon kommer att säga något om hur de hanterade vätskebiten - allt med från början, påfyllning i officiella depåer, egen fuldepå, …
Du spoilar videon! Skojar, jättekul att du lägger upp så man kan följa

Köra Vätternrundan 2026

Askersund på 6:37. Om jag fattat det rätt har de 59 km därifrån till mål så det krävs 42,6 km/h för att nå åtta timmar.

Edit: Resultatsidans prognos är nu 7:59.

Köra Vätternrundan 2026
Bona är tydligen sista mellantiden innan Motala. Ska vara ca 17 km till mål därifrån. Är GCN-gänget inte där senast 12:41 kan det bli marigt med 8 timmar för då behöver de snitta över 45 km/h från Bona till mål.

Tillbaka
Topp